Gå til innhold

Direct Connect AS slutter med ADSL til private, overfører alle til Ventelo


Anbefalte innlegg

Sitter å leser på Direct Connects hjemmesider nå, og fikk litt sjokk da jeg fikk vite at jeg skal overføres til Ventelo i løpet av juli.

 

Direct Connect har levert bredbånd (ADSL) til deg som kunde, men har nå valgt å konsentrere sin satsning på radiobredbånd og leveranser til bedriftsmarkedet. Selskapet har derfor inngått en avtale med Ventelo om overtakelse av Direct Connects bredbåndskunder i privatmarkedet.

 

Så, nok en god og kundevennlig leverandør legger inn årene for ADSL-delen sin.

Svært skuffende, og skuffende at de har valgt Ventelo som overtagelse av kundene, siden jeg har vært dårlig erfaring med de fra før.

 

Kundene må bytte modem.

 

http://ventelo.no/directconnect

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke bra.

Hva vil det bety i praksis? Bruker i dag et Speedtouch WLT780 som jeg har i bridgemodus. Resten av nettverket mitt er bygd opp med Linksys WRT54GL med DD-WRT software, noe jeg fremdeles vil bruke. Vil port-forward fungere som tidligere, og hvorfor må man bytte modem?

Lenke til kommentar

Det vil ikke bety så mye i praksis, men du vil få Ventelo sitt nett istedet for Direct Connect sitt, siden de også flytter kundene til Ventelo sitt nett.

 

Grunnen til at du må bytte modem er nok fordi flesteparten av kundene går over til Ventelos eget nett, og ikke lengre vil benytte Telenor sitt utstyr som Direct Connect bruker. Derfor må du bytte modem.

 

Det gamle modemet ditt kan likevel fungere, siden Ventelo bruker samme tilkoblingstype som Direct Connect. Du kan derimot ikke sikkert du får den samme hastigheten som du vil kunne oppnå med Ventelo sitt modem.

 

EDIT: Portforward vil fortsette å fungere, du bytter bare modemet. Du trenger ikke å endre noe i modemet, siden Ventelos modem er allerede er satt i bridge. Innstillingene i routeren din trenger du ikke å endre på.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med kundesenteret til Ventelo, endringen betyr sannsynligvis ikke så mye for min del, vil fortsatt være tilkoblet Telenor sin sentral da Ventelo ikke har bygd ut her jeg bor. Får gi dem en sjangse før jeg begynner å lete etter en ny tilbyder.

Lenke til kommentar

Nei, nei, nei. Dette var en sørgelig nyhet. Har vært veldig fornøyd med servicen jeg har fått fra DC. Med ventelo kan vi vel vinke farvel til god service?

 

Heldigvis blir det ikke store endringer her jeg bor, ventelo har ikke eget ustyr i sentralen her.

Lenke til kommentar
Så, nok en god og kundevennlig leverandør legger inn årene for ADSL-delen sin.

Svært skuffende, og skuffende at de har valgt Ventelo som overtagelse av kundene, siden jeg har vært dårlig erfaring med de fra før.

 

Kundene må bytte modem.

 

http://ventelo.no/directconnect

 

Tja, for få kunder til og forsvare kostnadene med support og ingen fortjeneste gjetter jeg meg til, selv Tele2 ga jo opp.

Har testet 03222 som er Ventelo sin support og det er langt bedre, mange husker med gru på perioden da Ventlo tok over Catch og kaoset var komplett i lange perioder før de fikk samkjørt sine avdelinger.

Lenke til kommentar
Nei, nei, nei. Dette var en sørgelig nyhet. Har vært veldig fornøyd med servicen jeg har fått fra DC. Med ventelo kan vi vel vinke farvel til god service?

 

Heldigvis blir det ikke store endringer her jeg bor, ventelo har ikke eget ustyr i sentralen her.

Kan ikke si annet jeg også, men slik er det.

 

Vet ikke, men det sies jo at de har blitt bedre på kundeservice, så en kan jo håpe.

Kan legge til at du kan si nei til å gå over til Ventelo, om du vil. Da vil linjen din fra Direct Connect opphøre fra 1 september. Vet ikke hvordan det er med bindingstid da, men regner med det går greit.

 

Tja, for få kunder til og forsvare kostnadene med support og ingen fortjeneste gjetter jeg meg til, selv Tele2 ga jo opp.

Har testet 03222 som er Ventelo sin support og det er langt bedre, mange husker med gru på perioden da Ventlo tok over Catch og kaoset var komplett i lange perioder før de fikk samkjørt sine avdelinger.

Det er nok muligens en av årsakene ja, uten at jeg vil spekulere i det.

 

Det er svært synd at Tele2 også ga opp, nå er det jo bare NextGenTel, Telenor og Ventelo som er de store, det kan bety høyere priser på ADSL siden det stadig blir mindre aktører.

 

Har selv ikke ringt supporten til Ventelo på lenge, så det er mulig det er blitt bedre, ja.

Selv hadde jeg Catch også før det ble tatt over av Ventelo BlueCom. Catch sin support var upåklagelig iallefall (Bodø-avdelingen).

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Nytt modem sier jeg ikke nei takk til. Både jeg og flere andre sliter med at ADSL2-modemet/ruteren som sendes ut er generelt ustabil på DNS-oppslag, det at småting som å sette custom DNS-servere ikke er mulig er da passe irriterende.

Lenke til kommentar

:( Uh.. f.. nå var det vanskelig å la være å bannes.

 

Grunnen til at du må bytte modem er nok fordi flesteparten av kundene går over til Ventelos eget nett, og ikke lengre vil benytte Telenor sitt utstyr som Direct Connect bruker. Derfor må du bytte modem.

 

Det gamle modemet ditt kan likevel fungere, siden Ventelo bruker samme tilkoblingstype som Direct Connect. Du kan derimot ikke sikkert du får den samme hastigheten som du vil kunne oppnå med Ventelo sitt modem.

:hmm: Hva er grunnen til det? Hvis modemet settes opp riktig (hvis Ventelo publiserer nødvendig info) burde det vel ikke spille noen rolle hvilket modem man bruker, eller ???

 

Hvilket modem er det Ventelo sender ut, noen som vet?

Lenke til kommentar
:hmm: Hva er grunnen til det? Hvis modemet settes opp riktig (hvis Ventelo publiserer nødvendig info) burde det vel ikke spille noen rolle hvilket modem man bruker, eller ???

 

Hvilket modem er det Ventelo sender ut, noen som vet?

 

ISPene ønsker å ha kundene på samme infrastruktur, det senker driftskostnadene. Når kundene bruker modem fra ISPene så har ISPen bl.a. mulighet til å innhente info fra, endre i config og oppdatere firmwaren i modemene uten at kundene vet om det, CWMP tror jeg protokollen heter - kommuniserer fra et program som kjører på modemene.

 

Har også fått brev fra Ventelo og forsøkt å finne ut litt om ting fordi det stod at man måtte bytte modem. Fryktet først at det var pga autentifisering, men ser ikke slik ut, så da kan man bruke anna modem. Såvidt jeg kan skjønne så er modemene fra Ventelo i bridga modus (noe jeg synes er et gigantisk sikkerhetshull) og kommer med Ventelo firmware som ikke gir telnet tilgang eller mulighet til å endre innstillingene. Så det er ingen grunn til å bytte, men det må legges inn ip til andre DNS servere for de som setter DNS manuelt og modem må selvfølgelig ellers være satt opp riktig.

Lenke til kommentar

Joda, supportmessig er det jo en fordel at de fleste (av den jevne bruker) har samme modem.

 

Sendte en mail til Ventelo support i går kveld, og fikk svar etter 22 timer. Det synes jeg er rimelig bra responstid på mail.

Innstillingene skal være bridge og 8/35, mao. samme som hos DC (som andre allerede har sagt). Dersom jeg ikke ville ha modemet de sender ut så skulle jeg bare la være å hendte det på posten, så går det i retur. Men, hvis de først sender det så henter jeg det nok, så har jeg det i bakhånd just in case.

 

Jeg har et lite og diskré kombo modem/ruter som jeg er godt fornøyd med, så jeg fortsetter å bruke det.

Endret av Wiker
Lenke til kommentar

22 timer responstid på mail er ikke dårlig, det tok 48 timer fra jeg fikk svar som er helt ok, men skulle helst hatt svar samme dag da jeg sendte tidlig på morgenen. Men mail blir vel ikke så prioritert.

 

Hos DC fikk jeg svar rimelig kjapt, og da innen få timer. Men det er jo ikke ofte man trenger support når linja fungerer 100% ;) Får håpe det samme hos Ventelo.

 

En positiv ting er at jeg får litt høyere hastighet til samme prisen som jeg betalte hos DC.

 

En annen ting er at jeg har mail hos DC, den får jeg beholde. Det er da bra kundebehandling. Hjemmesideområde forblir også om du har det.

Lenke til kommentar

Ja, det er et stort pluss at vi får beholde gammel epost-adresse. Og hos Ventelo kan man vel selv administrere epost-alias, hvis jeg forstår rett - det savnet jeg hos DC.

Blir sikkert bra å være hos Ventelo også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...