Konamixx Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Vel da var tydeligvis ulykken ute. Skulle starte stasjonæren når jeg kom fra jobb idag bare for å høre et forferdelig lurveleven fra en vifte og null signal inn på skjermen. Jeg åpnet opp for å se ann ståa inne i kabinettet og ser at det er vifta til skjermkortet som kjører for fullt. Viftene i kabinnetet går også noe som gjør at jeg utelukker strømforsyningen. Derimot er det ingen liv i CPU viften og ingen lys på hovedkortet (ikke at jeg husker at det var det fra før av).Skjermkortet er av typen 9800GTX og har vel strøm direkte fra strømforsyningen, derfor tenker jeg nå at det er hovedkortet som har tatt kveld og god natt. Jeg er ikke særlig befaren rundt innmaten i PC og feilsøking, så derfor lurer jeg på om mitt ressonement her høres logisk ut og at ett nytt hovedkort må kjøpes inn. Er det en eller annen måte å sjekke om HK er dødt? Lenke til kommentar
w1llz00r Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei jeg sitter nå med samme problem som deg. Pc'n min startet ikke, var bare noen få vifter som snurret inne i pc'n, og gikk over hele PSU-en med multimeter og alt stemte, mtp volt etc. Jeg kjøpte meg et nytt hovedkort på fredagen, koblet det til og fikk startet opp pc'n igjen, så skrudde jeg av pc'n, og så på igjen, da var alt dødt igjen. Ingen vifter går en gang. Nå må jeg skaffe et nytt hovedkort(igjen....) Det eneste jeg kan tenke meg til er at PSU(strømforsyningen) gir ujevn strøm som får hovedkortet til å gi seg. Vet ikke om dette gjelder deg, men kanskje det var til hjelp. Hvis du lurer på hvordan jeg velger å gå frem, så tester jeg mine komponenter i en annen data(elimineringsmetoden) for å lokalisere problemet ytteligere. Men i mitt tilfelle er det nok PSU-en som gjør at hovedkortet bare kutter, grunnet ujevn strøm. Lykke til! Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Okei, da kan jo PSU være problemet alikevel. Kan jo også legge til at jeg satte inn en ny HDD i maskinen omentrent en uke før dette skjedde. Kan det kanskje være mulig at PSUen ikke henger med lenger. Var en MIST 500w sak som drev Q6600, 4gb ram, 9800 GTX, 2 HDD'er, DVD brenner. Er det mulig at dette kan være årsaken? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Har du gått over alt av tilkoblinger,hardware,kabler(strøm og signal),alt er på plass? Hørte du noen pipe signaler i oppstart,hvis du har høytaler tilkoblet hk. Hvis du har tilgang til et voltmeter/multimeter,så kan du prøve det samme som w1llz00r,ta en jumpstart på psu,og mål,eller prøv en annen hvis du kan. Men det så dårlig ut at cpu vifte ikke gikk,og at du ikke hadde lys i noen led på hk,hvilket hk er det? Du bør også koble bort alt,uten om strøm,cpu,en ram brikke og skjermkort(prøv også uten gpu),og ta en start,men hvis ikke cpu vifte går,så skru fort av! Lenke til kommentar
w1llz00r Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Okei, da kan jo PSU være problemet alikevel. Kan jo også legge til at jeg satte inn en ny HDD i maskinen omentrent en uke før dette skjedde. Kan det kanskje være mulig at PSUen ikke henger med lenger. Var en MIST 500w sak som drev Q6600, 4gb ram, 9800 GTX, 2 HDD'er, DVD brenner. Er det mulig at dette kan være årsaken? altså. Ut i fra hva jeg har skjønt så er det ikke mye en HDD trekker av strøm. Så nei jeg tviler på at det har noe med den nye HDD'n din. Et kjent problem med disse PSU-ene er at de plutselig slutter å virke, og etter litt research fant jeg ut at det gjalt i allefall min. Hvor lenge har du hatt PSU-en din? etter 1,5år og utover er sjansen stor for at den har gitt seg dersom PSU-en din er av den rimeligere typen. Prøv det ask99 skrev på slutten ved å koble ut ting, og aller helst få lånt deg en ny PSU. ask99: Jeg jumpstartet også min PSU, og det var ikke noe problem, men uten et apparat som kan måle i hvilken grad den gir jevn strøm, hjalp det meg lite. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Jeg er enig at man burde ha last på psu ved måling,for å se at den i hvertfall klarer å levere rett spenning ved last.Hva man skal bruke er værre,kanskje 12 volts lyspærer til bil kan fungere på gul og svart (12V),dem er jo opp til 100W,og ha 2 i parallell 200W osv,så da får man satt på last på railsene på psu Endret 6. juli 2009 av ask99 Lenke til kommentar
w1llz00r Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 hehe, ja kanskje det kan fungere. ikke vet jeg! Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Takker for svar, Nå har jeg drevet å luket litt rundt i kabinettet, og det viser seg at strømforsyningen lager en rar liten lyd. Denne lager den selv om selve maskinen ikke er igang, men bare strømmen er på. Tenker jeg skulle ta den ut og åpne den, men det ser ut som det blir mye arbeid Bare lurer på om strømforsyninger bruker å lage en slags "tikktakk" lyd når den får strøm. Edit: Strømforsyningen er av typen mist(500w) kjøpt høsten 07. Endret 9. juli 2009 av Konamixx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå