chrisse Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hei Vet at dette har kommet opp flere ganger, men vil ha alle slags ideer om det BESTE anlegget man kan ha/få i en bil. (eller nærmest mulig ) Og synsvinkler er også kjekt å få, om fordeler og ulemper vis det skulle oppstå setter stor pris på alle slags ideer og synsvinkler :-) ~chrisse~ Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hvilken bil har du? Hvilken musikk hører du på? Hva er budsjettet ditt? Hvor mye kan du gjøre selv? Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Hvilken bil har du? Hvilken musikk hører du på? Hva er budsjettet ditt? Hvor mye kan du gjøre selv? egentlig er ikke det vesentlig, er ute etter det beste man kan ha i en vanlig sedan bil. Lurer egentlig på hva det beste man kan få så. Men jeg har da en Toyota Camry GLI. 2.0 liter 16 ventilers, 1989 modell, og tenkte på et budsjett 0 - 15'000kr. Og jeg hører egentlig på alt mulig. Men guffer opp på rock og tekno (mest tekno) og jeg klarer og legge opp alt selv vis jeg har alt komplett. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Når jeg spør etter hvilken bil du har, er det litt relevant for å få det beste oppsettet, eller. Iallefall slippe å kaste bort penger på høytalere du ikke trenger Det har også litt med plass og gjøre også. Har du behov for bagasje plass lixom. En kompis og jeg satte opp et 4x2 anlegg i hans Colt, her tror jeg at 2x1 hadde hold leenge! De to bakhøytalere forsvant rett og slett i bassen. Dynabel har veldig bra utvalg og kvalitet. Både Dynabel og peerless har gode høytalere. Ellers må jeg si at jeg ble ganske overasket når jeg hørte 1000 kroners anlegget fra clasern som fruen hadde i russebilen. Det sparka faktisk fra seg! Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Når jeg spør etter hvilken bil du har, er det litt relevant for å få det beste oppsettet, eller. Iallefall slippe å kaste bort penger på høytalere du ikke trenger Det har også litt med plass og gjøre også. Har du behov for bagasje plass lixom. En kompis og jeg satte opp et 4x2 anlegg i hans Colt, her tror jeg at 2x1 hadde hold leenge! De to bakhøytalere forsvant rett og slett i bassen. Dynabel har veldig bra utvalg og kvalitet. Både Dynabel og peerless har gode høytalere. Ellers må jeg si at jeg ble ganske overasket når jeg hørte 1000 kroners anlegget fra clasern som fruen hadde i russebilen. Det sparka faktisk fra seg! jaja, skjønner Mente ikke å være frekk ved å si at det du spurte etter var irellevant liksom. Skjønner at størrelsen av bagasjen og det du putter inn av bass har en stor betydning Men Colt er ikke stor bilen da, det du og kompissen din putta inn ble kanskje litt for mye av det gode? hehe. Men det jeg tenkte på i bilen min eller i en annen jeg kanskje skal ha, er 2 baskasser, 4 høytalere, en bra spiller. Og KANSKJE en aktiv under fører setet Men vet ikke hva som kan egne seg best til det Derfor jeg spurte om det beste anlegget man kan få i en bil først. Og etter jeg har fått den infomasjonen så hadde jeg gått over til hva jeg burde ha i bilen in Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det er som sagt vanskelig si hva som er best, tror også det er veldig indviduelt (fan-boy konseptet) .. Jeg ville først vurdert om 2 front og en sub kanskje vil holde. Eller tenke kviltet en kvantitet.. Kjøre på med en GOD 12-15" sub og et bra diskant sett (eks Seas Lotus Reference komp.sett hvis vil ta litt av, eller Seas Lotus Preformance komp.sett som er 2k billigere) Ta dette med en 3/4 kanals forsterker eller en 2 kanals og en 1 kanals, så vil du få bedre lyd enn på et 4x2 oppsett. Meen, det vil kanskje ikke dele musikken med de andre med trafikkantene .. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Her er du litt påbærtur, hehe... Skal du ha noe skikkelig bra, så kommer du ikke langt med 15k. Men for å få det best mulig, så trenger du et skikkelig frontsett, EN subkasse med et eller to bra suber, forsterker til sub, og forsterker til frontsett. Kabler osv regner jeg mad at du skjønner du må ha Du trenger IKKE høyttalere baki, IKKE kondensator, og absolutt IKKE en aktiv sub under setet.... Men oppgradering av kabler mellom batteri og dynamo, og batteri til chassie bør du ha. Pioner spiller. Focal, seas eller morel frontsett. Ground zero, seas, focal, DD eller Resonant sub(er) Audison, Orion eller Dynabel forsterkere. Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Her er du litt påbærtur, hehe...Skal du ha noe skikkelig bra, så kommer du ikke langt med 15k. Men for å få det best mulig, så trenger du et skikkelig frontsett, EN subkasse med et eller to bra suber, forsterker til sub, og forsterker til frontsett. Kabler osv regner jeg mad at du skjønner du må ha Du trenger IKKE høyttalere baki, IKKE kondensator, og absolutt IKKE en aktiv sub under setet.... Men oppgradering av kabler mellom batteri og dynamo, og batteri til chassie bør du ha. Pioner spiller. Focal, seas eller morel frontsett. Ground zero, seas, focal, DD eller Resonant sub(er) Audison, Orion eller Dynabel forsterkere. vet at jeg ikke får det beste med 15'000kr. Men hovedpoenget i denne tråden, det er hva som er det beste anlegget hva man kan få i en bil. Og da trenger du ikke å bry deg om hva budsjettet mitt er Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 I og med at det er en 89' model, er det stor sannsynlighet for at du må bytte batteriet også. Fordel å gjøre dette og kjøre det litt inn, før anlegget blirt starta på. Det er ganske kjedelig å gå tom for batteri når du er ute og kjører. Du må også passe på skikkelig jording for å unngø motorsus i høytalerene. Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 I og med at det er en 89' model, er det stor sannsynlighet for at du må bytte batteriet også. Fordel å gjøre dette og kjøre det litt inn, før anlegget blirt starta på. Det er ganske kjedelig å gå tom for batteri når du er ute og kjører. Du må også passe på skikkelig jording for å unngø motorsus i høytalerene. har tenkt til å bytte batteri en gang Men vet at man må ha bra jordning. Gjorde den feilen en gang, da hørte jeg det i høytalera og suberen når jeg ga litt gass :!: Nybegynner feil (til mitt forsvar så var det første gangen jeg monterte anlegget i bilen min ) Lenke til kommentar
epifant Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det beste anlegget i en bil uansett budsjett finnes egentlig ikke. Å namedroppe produsentnavn og modeller blir helt irrelevant, ettersom 90% av sluttresultatet avgjøres av kunnskapen til den som komponerer, installerer og finjusterer det hele, ikke prisen eller logoen på komponentene. For ikke å snakke om at det ikke finnes noen målestandard på hva som er best Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Det beste anlegget i en bil uansett budsjett finnes egentlig ikke. Å namedroppe produsentnavn og modeller blir helt irrelevant, ettersom 90% av sluttresultatet avgjøres av kunnskapen til den som komponerer, installerer og finjusterer det hele, ikke prisen eller logoen på komponentene. For ikke å snakke om at det ikke finnes noen målestandard på hva som er best er kanskje inne på noe der Men da har det noe med hva slags kvalitet og trøkk evt. høtaller/bass har?? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Jo, forsåvidt. Problemet ligger i at man ikke kan måle verken kvalitet eller trøkk (dB-målinger måler NIVÅ, ikke det jeg oppfatter som trøkk. Trøkk er i mine øyne det som gjør at f.eks. ei skarptromme høres og føles som ei skarptromme, ikke som en Pringles-boks.) Og når man ikke kan måle seg frem til et svar sitter man igjen med høyst subjektive lytteinntrykk av hva som er bra og mindre bra. Endret 6. juli 2009 av epifant Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Du kan alltids lese på spesifikasjonene for å finne det som gir mest smell for pengene, men ingen garanti for at du får det du tror.. I mine foreldres V50 er det 4x25W forsterker med 4x25W høytalere og jeg synes disse spiller bedre enn anlegget til kompisen min som har et anlegg til nesten 15k. (V50 må gi seg når du begynner å holde deg for ørene da..) Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Bakhøytalere er i mange tilfeller litt bortkastet da sub(ene) veldig legg overdøver disse + du sitter jo selv forran Og i mange tilfeller er det bedre med en skikkelig 10-12" enn to billige 12".. Gå for et skikkelig frontset med 2 kanals forsterker, en sub 12-15" med mono forserker, og en CD-spiller av eget ønske. På volum og trøkk, har ikke CD spiller så mye å si, men vil tro at den bestemmer kvaliteten. Pass på å ha en stor nokk kasse til suben (men ikke for stor..) Og bytt ut alt av ledninger du har fra før av (høytaler messig) Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Du kan alltids lese på spesifikasjonene for å finne det som gir mest smell for pengene, men ingen garanti for at du får det du tror.. I mine foreldres V50 er det 4x25W forsterker med 4x25W høytalere og jeg synes disse spiller bedre enn anlegget til kompisen min som har et anlegg til nesten 15k. (V50 må gi seg når du begynner å holde deg for ørene da..) Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Bakhøytalere er i mange tilfeller litt bortkastet da sub(ene) veldig legg overdøver disse + du sitter jo selv forran Og i mange tilfeller er det bedre med en skikkelig 10-12" enn to billige 12".. Gå for et skikkelig frontset med 2 kanals forsterker, en sub 12-15" med mono forserker, og en CD-spiller av eget ønske. På volum og trøkk, har ikke CD spiller så mye å si, men vil tro at den bestemmer kvaliteten. Pass på å ha en stor nokk kasse til suben (men ikke for stor..) Og bytt ut alt av ledninger du har fra før av (høytaler messig) Skjønner Det jeg tenkte på noe ganske enkelt no, men om det er noe tess vet jeg ikke :!: front høtalere: kanskje no blåpunkt, er ikke sikker enda bakhøytalere: det har jeg, vet ikke helt hva det er. Har ikke sjekka bass: 2 x 12 JBL forsterker: a/d/s --> 2800 W - 4 kanaler Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 beste? hm, da må det nesten med en Jackhammer! http://www.dailymotion.com/video/x1z973_pi...jackhammer_auto ...eller to.. Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 beste? hm, da må det nesten med en Jackhammer! http://www.dailymotion.com/video/x1z973_pi...jackhammer_auto ...eller to.. Jackhammer ja det dundrer hvertfall Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg tenkte på jackhammer selv når han sa beste, men følte for å være litt mer saklig.. Forresten, værken blåpunkt eller jbl er noe spess kjent for å være det beste man finner Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg tenkte på jackhammer selv når han sa beste, men følte for å være litt mer saklig.. Forresten, værken blåpunkt eller jbl er noe spess kjent for å være det beste man finner vet at blåpunkt og JBL er det best, mend et gir fra seg grei nok lyd Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det kommer lyd fra de, samme som med headunitene du får på biltema. Men det er vel ikke det som er målet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå