Gå til innhold

Hva skal det bli av meg?

Anbefalte innlegg

Hei. Er en gutt på 19 år. Gikk ut av VGS i fjor sommer (allmenfaglig) med stryk i to fag. Med andre ord, ingen studiekompetanse. Møtte veggen i andre klasse, og klarte ikke å bry meg om skolen det siste 1,5 året. Bestemte meg for noen år siden at jeg ville inn i militæret. Her jeg jeg pr. dags dato, dimmer i Desember.

Har alltid blit oppfattet som "over gjennomsnitt" inteligent av lærere, og at jeg helt fint kunne ha hatt toppkarakterer i alle fag hvis jeg bare hadde giddet å gjøre en innsats. Motivasjon derimot har jeg aldri hatt. Med noen unntak. Fra jeg var fire år gammel og lærte meg alle verdens flagg har jeg hatt en enorm interesse for verdens land. Denne interessen har siden utviklet seg til en generell interesse for samfunnsfag og historie. Lyst til å studere statsvitenskap eller sosialantropologi. Merk mine ord når jeg sier at dette er et fagfelt jeg virkelig brenner for. Det som stanser meg for øyeblikket er at jeg har et mindre pent karakterkort. Og hva skal jeg bruke denne utdanningen til? Vil ikke ta femårig master i statsvitenskap uten å faktisk bruke det. Føler at jobbmulighetene etter et slikt studium er redusert. Begge disse faktorene gjør meg egentlig ganske nedfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei!

Jeg er å en gutt på 19 år, strøk på to eksamener nylig, og har vært på FOS. Uten vitnemål godtok jeg førstegangstjeneste. Under førstegangstjenesten kan man ta opp fag gjennom VO, og få dekt alt av utgifter. Hvorfor gjor du ikke det? Det er værtfall min plan. Har ikke noen vidre planer framover bortsett fra førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Ikke tenk på jobbmuligheter og slikt tull. Om du tar en master i historie, eller sosialantropologi, er du i beste fall ferdig om 5 år. Mye kommer til å skje på den tiden, og mange dører kan åpne seg. Særlig hvis du virkelig elsker det du driver med.

Og om du, i verste fall, om 5 år sitter der uten jobb, så tviler jeg sterkt på at du kommer til å angre på valget ditt uansett. Utdannelse er så mye mer enn forberedelser til et yrkesliv.

(PS, å ta opp VGS-fag som privatist er absolutt 0 stress, iallefall om du vet hvorfor du gjør det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...