Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ha bil mest for å ha det i bakhånd - tåpelig? Eller kan det gjøres billig?


NgZ

Anbefalte innlegg

Jeg vraket min rustne gamle golf da jeg flyttet til Bergen i høst, og jeg kan sannsynligvis telle gangene jeg har hatt behov for bil siden da på fingrene. Likevel er det jo veldig kjekt å ha, og jeg hadde nok brukt bil en del flere ganger om jeg hadde hatt en tilgjengelig. Om det er på Ikea eller på Elkjøp Stormarked man trenger noe, så er bussbytter og styr for å komme dit ikke spesielt gøy. Særlig ikke hvis man skal ha meg seg noe osv. osv. Regner med de fleste her har bil, og vet at det er "kjekt å ha". :p

 

Når jeg i tillegg skal jobbe en gang i uka til neste år, er jo det enda en grunn til å skaffe seg kjøretøy - alternativet er et bussbytte i sentrum, og det kan sikkert bli litt ventetid på kveldstid. Til og fra skole ellers kjører jeg kollektivt, og både parkeringsplasser og -priser, bompenger m.m. gjør nok at jeg kommer til å fortsette med det.

 

Spørsmålet blir da: Hvor stort behov bør man egentlig ha for bil før man kjøper en? Årsavgoiften er på 2800kr, forsikring kommer i tillegg. Så er det en lyspære, vindusviskere eller dyrere dingser som må byttes - man kommer jo fort opp mot 10 00, hvis bilen ikke har problemer med noe.

 

Men hvor billig kan man egentlig gjøre bilholdet? Tenkte jeg kunne få forlsag her til biler som er:

*billige å forsikre. Modeller/merker/alder osv. -hva bestemmer egentlig prisen? Tidkrevende å søke opp en haug av bilmodeller på de ulike nettkalkulatorene. Jeg har tre års skadefrikjøring bak meg, det trekker vel litt opp? I tillegg er jeg 22, usikker på aldersgrensen til de forskjellige.

*Driftssikre. Dyre reparasjoner=skroting. Den kommer ikke til å bli brukt mye eller hardt, men den skal gjerne holde noen år uten å dette fra hverandre av elde. Her jeg hørt mye godt både om Mazda, Toyota, Mercedes, og VW. Golf er vel utelukket grunnet høy forsikring.

*Billige. Det hjelper jo ikke om den koster null i året, så lenge den koster 10mill i innkjøp. Jeg har i utgangspunktet tenkt meg en bil som er såpass billig at det er irrelevant. Gjerne rundt 10-12000. Og ja, jeg vet at såpass billige biler kan være risikosport mtp på alder og hva nå som er grunnen til at de er på billigsalg.

 

Det skal nevnes at jeg har vurdert veteranbil også, men føler at det fort kan gå på sikkerheten løs. I tillegg er det en fordel om bilen ikke ser helt vrak ut, og det gjør jo mange av de billige vetereanene. Pluss at driftssikkerheten er vel så som så..

 

Tenkte jeg kunne skaffe meg litt oversikt over hvor billig bilhold kan bli, så jeg kan overtale meg selv til å kjøpe bil selv om jeg ikke har mye bruk for det. :p Jeg har vurdert en fisete liten tohjuling til transportbehovene mine i stedet, men det er jo ikke fullt så komfortabelt...

 

Forlsag med linker til annonser er ekstra velkomne, spesielt hvis bilene står i Hordaland, og er EU-godkjent litt frem i tid. Den eneste jeg har funnet så langt er

Daihatsu Charade 1,3 1993, 156000 km og en Mazda 323 1994, 201000 km.

 

Er det i det hele tatt mulig å oppfylle de tre kriteriene mine på en grei måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Opp mot» 10k årlig høres mildt sagt optimistisk ut, med mindre du knapt skal kjøre den og skal betale null i forsikring. Si 15, så har du noen tusen kilometer kjøring og noen kroner til en kanne olje og noen filtre. Man har tross alt glede av bompenger og andre ablegøyer som fort koster en del.

 

[Dette virker sikkert litt tatt ut av ingenting, men regnet litt på akkurat dette selv i det siste, og har endt opp med ca 15k som minstesum i variable utgifter. Har da tatt utgangspunkt i en Corolla/323 eller lignende som skal kjøres 6000 i året og ikke får de helt enorme feilene.]

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Euklid: Opp mot 10 er "faste" årlige utgifter, altså ikke beninutgifter o.l. Det er jo greit å betale for det man bruker, det er det å betale noe uten å føle at man får noe igjen for det som er dyrt. Jeg betalte drøye 5k mot slutten for den gamle golfen min, som går for å være veldig dyr å forsikre for ungdom. Man har jo ikke noe annet inn ansvarsforsikring på en såpass billig bil... 10 000kr når man knapt skal kjøre den, og ikke betale forsikring, hva er det som spiser opp de 7k mellom årsavgiften og 10k? SÅ mye småplukk kan det jo ikke være med dem. Jeg har håpet å komme så nært ned mot 0 med vedlikeholdsutgifter som mulig. :p Golfen min kostet 1200kr å få gjennom en U-kontroll, og det var det, ved siden av lyspærer og vindusviskere. Men jeg hadde kanskje flaks.

 

Jan-Ove: Det så interessant ut. Var jo en stasjon relativt nært også. Spørsmålet er jo hvor ofte biler er ledige (å ha bil tilgjengelig er jo litt av vitsen :p), pluss noen andre detaljer som klokeslett man kan få ut nøkler o.l. Men det skal absolutt undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar

Sånn generelt kan du nok "rent-a-wreck" relativt ofte før det blir dyrere enn å ha en egen bil stående parat. Lei den på en fredag og bruk den som privattaxi når kompisene dine skal på byen om kvelden, så er den så godt som gratis ;)

Lenke til kommentar
Euklid: Opp mot 10 er "faste" årlige utgifter, altså ikke beninutgifter o.l.

Jeg hadde 5000 til bensin i mitt regnestykke, i tillegg til 1000 i bompenger, da blir totalen ganske lik. Med bonusen din gjetter jeg vilt at forsikring havner på 4500, legg til 2800 i årsavgifter, så har du 2700 igjen til det som måtte dukke opp. Om det ikke skjer noe alvorlig galt med bilen burde vel det gå greit?

Lenke til kommentar
veteranbil.

 

Bifalles. Skal man ha noe for IKEA o.l. tenker jeg noe med god plass, men ikke nødvendigvis høye krav til komfort. Gjerne ikke meningen at den skal være noe råskinn på motorveien heller. Kjøp Land Rover seriebil, så er det bare oss med usunn interesse for slike som ser at det er en 1974 og ikke en 2004-modell. Det meste av reparasjoner klarer du med treklubbe og tyggegummi.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det fort blir mye plunder og vedlikehold, men det er kanskje bare fordommer? Har ikke akkurat verktøy og utstyr jeg er vandt med hjemmefra heller, her det kun en normal verktøykasse. :

 

Ellers har jeg sett litt på veteraner og, men enten så er de i deler, eller så er det noe annet. Må nesten ha en bil som er EU-godkjent, og sannsynligvis blir det året etter også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...