Gå til innhold

1000D 3 bilder i sekundet. Korrekt info?

Anbefalte innlegg

Maks skuddtakt er begrenset av mekanikken: hvor fort lukker og speilmekanisme nullstiller seg til å ta et nytt bilde. Mulig autofokusen kan begrense hvis kameraet fokuserer mellom hvert bilde, men det er nok avhengig av kameramodell og innstillinger. Og hvis du tar blitsbilder, så er det avhengig av hvor raskt blitsen lader seg opp igjen.

Takker for svar, da er det ihvertfall ikke bare å bytte ut buffer :)

(Og jeg syntes egentlig ikke det var "selvsagt" at det var det du spurte etter)

Vel, vi har vel allerede blitt enige om at bufferen er raskere enn minnekortet :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, man må ha minnekort som klarer den nødvendige lagringshastigheten. Tror bestemt det neppe vil funke særlig mange skudd før det stopper, og mulig at kameraet allerede i starten og før man skyter leser først kortets hastighet og tilpasser skuddtakten til dette.
Tullball.

Kameraet kan ta bilder i full hastighet til rambufferen er full, samtidig som det skriver kontinuerlig til minnekortet. Hvis skrivehastigheten er høy (noe som avhenger av både kameraet og kortet) så tar det lengre tid før rambufferen fylles opp. Når bufferen er fylt opp så vil hastigheten gå ned tilsvarende til skrivehastigheten til kortet. Mange av de litt dyrere husene har tilstrekkelig skrivehastighet til at de i jpeg-modus kan ta bilder i full hastighet til minnekortet er fullt.

Og minnekort har ikke en fast skrivehastighet som kamerahuset kan måle og basere hastigheten på. De har en minimumshastighet definert av klassen, men selv "raske" klasse 3 krever bare en minimumshastighet på ganske patetiske 6 Mb/sekund. Den reelle skrivehastigheten varierer med hva som skrives (mange små eller færre store filer) og hva som ligger på kortet fra før av.

Og den allmektige fortsetter å dele ut superlativer i godt gammelt trav?

Da jeg kjøpte min 400D fikk jeg med minnekort. Da jeg kom hjem og stappet herligheten i, nektet kameraet å bruke det. Det var for tregt.

Så bort og bytte minnekort. Ny test og håp om at det nå ville godta det nye kortet. Joda, det funket. MEN, 400D skulle da klare 3+ bps? Ikke tale om, fikk ikke rett speed. Bort til sjappa igjen med både kamera og hele innholdet. Vel, det nye minnekortet var ikke kjapt nok for å klare de 3+bps. Selv om det funket på et-skudds, og delvis på full speed.

Nytt kort, og da endelig av en selger som hadde peiling med å gange ca filstørrelse x 3+ bps, og vips med enda et nytt kjappere kort funket det som en drøm.

Hadde gått i samme fella dersom jeg ikke var klar over det når jeg så kjøpte 50D, selger kom først med et kort som var da det raskeste de hadde, men det var ikke raskt nok etter enkel matte, så jeg måtte i en annen butikk for å få det rette. Såvidt jeg husker av noe jeg leste i en eller annen test (tror det var rett forstått) så kan faktisk hastigheten økes på 50D når man i fremtiden får enda kjappere kort (bruker nå sandisk ekstreme IV cf kort)

Regner med at du ikke er enig, men det som skjedde angående minnekort til mitt 400D viser at kort med for lav lagringshastig på en eller annen måte påvirker noe som da gjør at kameraet ikke funker 100% etter spesifikasjonene. Om dette er problemet til trådstarter vet ikke jeg, men kan være verd å sjekke uansett.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Regner med at du ikke er enig, men det som skjedde angående minnekort til mitt 400D viser at kort med for lav lagringshastig på en eller annen måte påvirker noe som da gjør at kameraet ikke funker 100% etter spesifikasjonene. Om dette er problemet til trådstarter vet ikke jeg, men kan være verd å sjekke uansett.

Det eneste det viser er nok at det har blitt gjort en feil fra din eller selgers side.

Hvis du har rett (noe jeg tviler på) vil jo det si at Nikon (og andre produsenter) er MYE bedre enn Canon på dette punktet.

Sitter selv med ett 4 GB SanDisk microSD kort (med SD overgang) av billigste sort og det påvirker ikke skuddtakten i det hele tatt før bufferen er full.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

400D bruker for det første CF-kort, ikke SD som det er snakk om her. CF er rett og slett en mindre strengt definert standard, og problemene dine behøver ikke å ha noe med teoretisk skrivehastighet og gjøre. For det andre er det en modell som er spesifikt kjent for å ha litt merkelig oppførsel mtp. seriebildetagning og skriving til minnekort. 400D ser rett og slett ikke ut til å være i stand til å skrive samtidig som det tar bilder, slik at det i stedet for å bare redusere hastigheten rett og slett tar en pause i bildetagingen mens det skriver ut en større blokk av rambufferen. 1000D er ikke kjent for å vise tilsvarende oppførsel.

Lenke til kommentar
400D bruker for det første CF-kort, ikke SD som det er snakk om her. CF er rett og slett en mindre strengt definert standard, og problemene dine behøver ikke å ha noe med teoretisk skrivehastighet og gjøre. For det andre er det en modell som er spesifikt kjent for å ha litt merkelig oppførsel mtp. seriebildetagning og skriving til minnekort. 400D ser rett og slett ikke ut til å være i stand til å skrive samtidig som det tar bilder, slik at det i stedet for å bare redusere hastigheten rett og slett tar en pause i bildetagingen mens det skriver ut en større blokk av rambufferen. 1000D er ikke kjent for å vise tilsvarende oppførsel.

Kanskje en formatering hadde ordnet problemet for Tor...

PS! Man skal alltid formatere.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Kanskje en formatering hadde ordnet problemet for Tor...

PS! Man skal alltid formatere.

Ikke vær sikker. Siden CF kan formateres med både FAT16 og FAT32, og (eldre) kamerahus som kan lese og skrive til FAT32-formaterte kort kan fort finne på å formatere kortet i FAT16 hvis du bruker huset til å formatere det. EOS 10D gjorde vel det, hvis jeg husker riktig. 400D bruker sikkert bare FAT32.

Men så er det et lass med andre potensielle problemer, siden det er så mange forskjellige varianter og hastighetsklasser av CF-kort. CF er generelt en forferdelig dårlig "standard" på stort sett alle områder. Den har egentlig bare to fordeler: den er gratis å implementere (ingen lisenskostnader), og den er rask. SD er stort sett bedre på de fleste andre områder, men SD-kort har ikke hastigheten til å holde følge med de raskeste husene.

Personlig krysser jeg fingrene for at UFS blir "the best of both worlds", men vi får se om den slår igjennom eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Formater derfor alltid kortet i det kameraet det skal brukes, så bør du være best sikret korrekt filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...