Gå til innhold

1000D 3 bilder i sekundet. Korrekt info?

Anbefalte innlegg

I spesifikasjoene til 1000D står det at det tar 3 bilder i sekundet.

Men når jeg for.eks tar bilder i sport modus klarer jeg å kunn å telle 1 kansje 1.5 bilder per sekund? Har jeg da stilt kameraet feil, eller er lyset feil. Eller blir det målt på en rar måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sportmodus trodde jeg skulle gi de 3 bps. Eller er sikker på det. Et "dumt" spørsmål: Har du nok strøm på batteriet? I sportmodus er det kun det midtre fokuspunktet som brukes 100%. Du er ikke for nær objektet slik at fokusgrensen er brudt?

Men skyter du i RAW så faller nok de 3bps, hvor mye står nok i bruksanvisningen.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Hvor raskt er minnekortet ditt? Det har vel også noe å si når det kommer på seriebildetaking.

Korrekt, den tenkte ikke jeg på i farten, han bør ha et med min 15mb/s. Typisk nok har jeg hørt om selgere som leverer med minnekort som er ikke raske nok.

Lenke til kommentar
Korrekt, den tenkte ikke jeg på i farten, han bør ha et med min 15mb/s. Typisk nok har jeg hørt om selgere som leverer med minnekort som er ikke raske nok.

Uansett minnekort har vel kameraet en minnebuffer som skal klare skytehastigheten i ett visst antall bilder, rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som reduserer hastigheten,bruk av intern blits gjør det og C.fn. long exp.noise reductione gjør også at prosseseringstiden blir lengere.

Man har vel ikke mulighet til raw i de ferdiginnstilte autoinstillingene eller ?

Lenke til kommentar
Det er flere ting som reduserer hastigheten,bruk av intern blits gjør det og C.fn. long exp.noise reductione gjør også at prosseseringstiden blir lengere.

Man har vel ikke mulighet til raw i de ferdiginnstilte autoinstillingene eller ?

Jo, tror bestemt at det grunnvalget man tar vedrørende RAW/jpg osv følger med inn i alle valg ellers.

Tor

Lenke til kommentar

Uansett minnekort har vel kameraet en minnebuffer som skal klare skytehastigheten i ett visst antall bilder, rett meg hvis jeg tar feil.

Nei, man må ha minnekort som klarer den nødvendige lagringshastigheten. Tror bestemt det neppe vil funke særlig mange skudd før det stopper, og mulig at kameraet allerede i starten og før man skyter leser først kortets hastighet og tilpasser skuddtakten til dette.

Tor

Lenke til kommentar
Nei, man må ha minnekort som klarer den nødvendige lagringshastigheten. Tror bestemt det neppe vil funke særlig mange skudd før det stopper, og mulig at kameraet allerede i starten og før man skyter leser først kortets hastighet og tilpasser skuddtakten til dette.
Tullball.

Kameraet kan ta bilder i full hastighet til rambufferen er full, samtidig som det skriver kontinuerlig til minnekortet. Hvis skrivehastigheten er høy (noe som avhenger av både kameraet og kortet) så tar det lengre tid før rambufferen fylles opp. Når bufferen er fylt opp så vil hastigheten gå ned tilsvarende til skrivehastigheten til kortet. Mange av de litt dyrere husene har tilstrekkelig skrivehastighet til at de i jpeg-modus kan ta bilder i full hastighet til minnekortet er fullt.

Og minnekort har ikke en fast skrivehastighet som kamerahuset kan måle og basere hastigheten på. De har en minimumshastighet definert av klassen, men selv "raske" klasse 3 krever bare en minimumshastighet på ganske patetiske 6 Mb/sekund. Den reelle skrivehastigheten varierer med hva som skrives (mange små eller færre store filer) og hva som ligger på kortet fra før av.

Lenke til kommentar

Tor

Ta ut minnekortet ur din kamera och testa då? Då ser du att det går helt fint. Detta med supersnabba minnekort har gått till en överdrivelse till de grader.

Lenke til kommentar

Tor

På min D5000 kan man ihvertfall ta ca 9 bilder i råformat og 13 bilder i jpg fine i full hastighet før skuddtakten synker og jeg tror selvsagt dette også stemmer med Canons modeller. Hvis ikke er det ihvertfall ETT punkt Nikon er bedre enn Canon på :blush:

Hva skulle en minnebuffer være god for ellers?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det varierer fra modell til modell. Hvis du leser f.eks. Akam-testen, så klarer 1000D 29 bilder på 10 sek i jpeg, men bare 12 råbilder. Så bufferen er nok ikke den aller største. Så skrivehastigheten er omtrent tilstrekkelig til å ta unna jpeg-filer i full hastighet.

Til sammenligning, så klarer dyrere modeller som 40D over 60 jpeg-filer på 10 sek, og 25 bilder i råformat. Men av dem så går 18 av dem unna på tre sekunder med maks hastighet, deretter er bufferen fylt opp og det blir begrenset av skrivehastigheten.

Lenke til kommentar
Det varierer fra modell til modell. Hvis du leser f.eks. Akam-testen, så klarer 1000D 29 bilder på 10 sek i jpeg, men bare 12 råbilder. Så bufferen er nok ikke den aller største. Så skrivehastigheten er omtrent tilstrekkelig til å ta unna jpeg-filer i full hastighet.

Til sammenligning, så klarer dyrere modeller som 40D over 60 jpeg-filer på 10 sek, og 25 bilder i råformat. Men av dem så går 18 av dem unna på tre sekunder med maks hastighet, deretter er bufferen fylt opp og det blir begrenset av skrivehastigheten.

Lurer på noe, er det bufferen som er flaksehalsen i kameraet?

Hvis bufferen hadde vært raskere hadde da kameraet automatisk skutt raskere?

Lenke til kommentar

Rambufferen er mer enn rask nok. Det er samme klasse av minne som hurtigminnet i PCen din, med båndbredde i størrelsesorden noen hundre megabit/sekund.

Flaskehalsen er hvor raskt kameraet klarer å skrive til minnekortet, men det er ikke sikkert raske minnekort hjelper. Det er ikke alle kameraer som klarer å utnytte makshastigheten til de raskere minnekortene.

Lenke til kommentar
Rambufferen er mer enn rask nok. Det er samme klasse av minne som hurtigminnet i PCen din, med båndbredde i størrelsesorden noen hundre megabit/sekund.

Flaskehalsen er hvor raskt kameraet klarer å skrive til minnekortet, men det er ikke sikkert raske minnekort hjelper. Det er ikke alle kameraer som klarer å utnytte makshastigheten til de raskere minnekortene.

Tenker selvsagt før bufferet er fylt, hva er det da som begrenser skuddtakt hvis det ikke er bufferen?

Lenke til kommentar
Tenker selvsagt før bufferet er fylt, hva er det da som begrenser skuddtakt hvis det ikke er bufferen?
Maks skuddtakt er begrenset av mekanikken: hvor fort lukker og speilmekanisme nullstiller seg til å ta et nytt bilde. Mulig autofokusen kan begrense hvis kameraet fokuserer mellom hvert bilde, men det er nok avhengig av kameramodell og innstillinger. Og hvis du tar blitsbilder, så er det avhengig av hvor raskt blitsen lader seg opp igjen.

(Og jeg syntes egentlig ikke det var "selvsagt" at det var det du spurte etter)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...