Bjarnemann Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg er en gutt på 17 år som sikkert kan avse 10-20 000 til innkjøp av det usannsynlig kule (tror jeg) stoffet, så lenge jeg slipper å bli lurt. Alt for å eie litt gull. Finnes det banker eller andre steder som kan selge meg noen klumper med gull for en fornuftig penge? Og isåfall, hva er en fornuftig penge? Hvis jeg for eksempel skulle gå lei av gullet mitt, og ønske meg noe enda kulere (som bil eller hus) om noen år, hvordan blir det da med salg? Tviler på at jeg kan legge det ut på Finn, eller at Den Norske Bank er villig til å kjøpe av en pubertal drittunge som har gått lei av gullet sitt. Eller? Kort oppsummert: Hvor mye gull kan jeg regne med å få for ~10-20 000? Er en hel gullbarre innenfor rekkevidde for eksempel? Må jeg regne med at jeg selger med stort tap, om jeg får lyst å kvitte meg med gullet om noen år? Og sist men ikke minst, hvor og hvordan kjøper jeg det? Lenke til kommentar
War Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 http://goldmoney.com/index.html Vg, gull er ikke det beste du kan ha i bingen. Finner ikke det nå men sto på en nork nettavis " vil anbefale alle å eie litt gull" Du må vel ha en safe, forsikre det osv. Da går du nok med tap. Jeg ville ikke ha gjort det med mindre oljepengene var brukt opp og den Norske kronen stupte. I Russland osv veksler dem bare i dollar eller euro da den lokale valutaen synker. Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Vg, gull er ikke det beste du kan ha i bingen. Og du refererer til en 10 år gammel artikkel? Tror gullprisene har forandret seg (steget) mye siden den tiden Lenke til kommentar
War Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Var bare et syn på det, kjøper man gull er vel det for å beholde verdiene i flere hundre år. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Dæven. Da VG skrev artikkelen var prisen ~260 dollar per oz. Nå ligger den på ~929 per oz ifølge den GoldMoney siden. Tydeligvis mulig å gjøre bra penger på dette, også Edit: Det er viktig at jeg er i besittelse av gullet. Å få en lapp om at du eier litt gull et eller annet sted i verden blir ikke like kult, liksom. Endret 6. juli 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
War Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Tenk om farfar hadde kjøpt 100kg gull for pengene sine som jeg kunne hatt nå. Pengene fra den tiden er vel ikke verdt en tier nå. Det var iallefall en artikkel fra denne uken hvor en økonom anbefalte alle å eie litt gull. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Noe James Bond-barre får du ikke med 10-20000. Små barrer går. Jeg vil allikevel anbefale deg å kjøpe mynter. Gullbarrer er pålagt mva. noe mynter ikke er. Med dagens gullpris får du vel en 1 oz Maple Leaf gullmynt til cirka 8000 kroner. Om du taper på det vil fremtiden vise. Det kommer an på om gullprisen stiger eller synker og et par andre faktorer som inflasjon og valutakurser. Jeg tror ikke du taper. Endret 4. mars 2010 av Slettet+981234 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Takker for gode svar fra alle som har bidratt i tråden Evt økonomisk gevinst var ikke engang i mine tanker før jeg startet denne tråden. Men når vi først er inne på det; tradisjonelt sett går vel bare gullprisene oppover, så med mindre man er så uheldig å treffe noen topper eller bunner i markedet ved kjøp/salg, så vil man med stor sannsynlighet kunne tjene endel penger på dette? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Å kjøpe gull er på en måte å spare penger... Hvis man bare har penger blir verdien mindre og mindre, gull kan du gi til barnebarna dine om 60 år og det vil sannsynligvis være verdt mer. Jeg lurte også på hvordan man bør kjøpe gull, kanskje dette kan hjelpe deg litt: http://www.farmann.no/forum/showthread.php?t=927 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Fikk svar fra norsk edelmetall nå, og de kunne fortelle meg at de hadde gullbarrer â 10 gram inne på lager nå. 3298 skulle de ha for den herligheten, altså nærmere 330 kroner grammet. Er det bare meg, eller var dette satans dyrt, og blodpris el grande? På Goldmoney.com skal de ikke ha mer enn 30 dollar grammet. Da får jeg riktignok ikke gullet fysisk, men det er vel likevel ingenting som tilsier en så enorm prisforskjell? Eller er det normalt at folk tar nærmere 330 kr grammet, og at jeg selv kan forvente samme pris (minst?) om jeg en dag skulle ønske å selge videre? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Ville nok heller hatt noe fysisk liggende enn en "du har gull hos oss" elektronisk kvittering fra et "tilfeldig nettsted i verden". Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Helt klart. Men takker for mange gode svar folkens, nå drar TS på ferie, og kommer ikke tilbake til tråden før om 5 uker Hadegodt, og god ferie Endret 7. juli 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
aleksander95 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Er det ikke slik at gullprisen stuper når økonomien er på topp, og stiger voldsomt i dårlige tider? Grunnen er vel at folk kjøper mer gull når økonomien er ustabil.. Lenke til kommentar
investor Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Er det ikke slik at gullprisen stuper når økonomien er på topp, og stiger voldsomt i dårlige tider?Grunnen er vel at folk kjøper mer gull når økonomien er ustabil.. Ja. Hvis du vil at verden skal være "bra" må du håpe at gullprisen synker.. siden 2001 har gull skyrocketed.. og USA har startet 2 kriger og lånt penger over hode... samt trykket enormt med penger nå. Veien til ustabilitet har vært underveis... og folk har sikret seg mot krigs og pengetrykking trendene samt myndigheters uansvarlige budsjetter og pengetrykking (eks USA). Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Gull er nok en god investering, og idiotsikkert mot inflasjon. Gullprisen er som kjent veldig høy og du kan ikke forvente å få en fysisk klump med gull av kjøper. En standar gullbarre kostet ca 1,6 millioner i 2007, men du kan selvfølgelig få kjøpt gull i små mengder. Jeg foreslår at TS går til sin lokale bank og hører med dem, de kan sikkert legge inn bestilling på gull fra leverandører/norges bank. Her er forresten en annen tråd som handler om kjøp av gull. PS: Jeg har er verken økonom eller gullkjøper, så ikke skyt om det jeg sier er feil.. Lenke til kommentar
investor Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Norges Bank har nesten ikke gull... bare noe til symbolsk-historisk-museums bruk.. dvs et par barrer.. ingenting å skryte av. De selger heller ikke gull... Banken (med mindre det er en sveitsisk bank) vil sannsynligvis ikke hjelpe deg å kjøpe gull men henvise deg til den lokale gullsmeden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå