Larsenio Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Hei, her kommer nok et bilde fra Vesterålen. Kjørte forbi dette -i mine øyne- iøyenfallende motivet som bare inviterte til en liten session :!: Dro tilbake en kveld det passet seg slik, og fikk litt problemer med litt hardt lys som nesten ble motsol.. Vet ikke om det er bare meg som syns det var et verdig motiv? Og er det greit eksponert/justert? Jeg hadde på mitt 55-300mm f/4-5.8 og mitt hoya sirkulære polariseringsfilter som jeg nå begynner å bli glad i Stativ. Exif V.1 : 1/4 sek lukker f/11 ISO 100 135mm brennvidde Exif V.2 1/10 sek lukker Ellers lik V.1 V.3, litt forbedret(?) fargetoner Edit; lagt til to versjoner til... Endret 6. juli 2009 av Larsenio Lenke til kommentar
swahili Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 syns bildet var fint, men er noe jeg ikke liker helt, men klarer ikke sette fingeren på det. Tror også det hadde vært fint om du hadde kommet deg nærmere og kuttet alt av teltet og heller bare hatt med skogen og fjellet. Syns også det var litt synd med alt det overeksponerte på himmelen. Kansje hdr er løsningen? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 syns bildet var fint, men er noe jeg ikke liker helt, men klarer ikke sette fingeren på det. Tror også det hadde vært fint om du hadde kommet deg nærmere og kuttet alt av teltet og heller bare hatt med skogen og fjellet. Syns også det var litt synd med alt det overeksponerte på himmelen. Kansje hdr er løsningen? Takk for at du tar deg tid til å kommentere Vel, kunne lett kommet veldig nært, og helt innpå skogen. I avstand mellom skogen og fjellet der bak er det forresten maaaange kilometer med bl.a skog og hav. Men hele poenget med bildet var liksom disse to formene som jeg syntes hadde noe av den samme formen Men tror ikke det lyktes helt slik på denne måten.. Igjen, takk! Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Joda, du har lykkes ut i fra slik jeg ser det. Her har du en bra komp og noen fine farger. Eneste jeg ikke likte var de store kontrastene. Nede i elve og i overkant av lavoen synes jeg det ble litt for mørkt, mens himmelen ble for lys. Hadde disse to elementene vært litt mer veleksponert med et litt bedre lys, hadde det blitt et knallbilde! Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Men hele poenget med bildet var liksom disse to formene som jeg syntes hadde noe av den samme formen Men tror ikke det lyktes helt slik på denne måten.. Bilde var fint det, men jeg tror jeg ville prøvet å angripe det som du kaller et iøyenfallende motivet, på en annen måte. Det jeg synes bilde mangler er en øyeblikkelige koblingen mellom telt og fjell når jeg ser på det. Hvis du hadde gått nærmere (forbi de irriterende buskene helt nede i bilde) og lavere, så kunne du prøvet å ta bilde slik at toppen på teltet hadde fjellet som bakgrunn istedenfor elvebredden. Det tror jeg hadde fremhevet sammenhengen mellom telt og fjell mye bedre, men som sagt er dette bare min mening. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Enig med heggstad. Blir litt teit å fjerne lavoen og skogen når lavoen er en viktig del av motivet. Jeg tror det hadde vært mer fornuftig å tatt bildet om morgenen. Da ville både lavo og fjelltopp bade i solen. Tror jeg. tom Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Takk for kommentarer! Ja, Tomsi og Heggstad,her har jeg nok ikke gjort det beste med lyset/ evt skulle tatt det på et annet tidspunkt. Har prøvd, men ikke lyktes foreløpig , å kompromisse med etterbehandlingen. Har ennå ikke fått det til. Men på alle bildene blir øya (det som er i bakgrunnen er denne) ganske så alt for lys i tillegg, pga mye dis ute på havet. Så jeg får liksom litt mye å stille på for å få en jevn balanse her Bareanton; det er ca.10 meter nedover i høydeforskjell fra der jeg stod, fram til lavvuen, og hadde jeg gått så lavt, hadde bleiksøya forsvinnet helt bak skogen er jeg redd. Men takk for forslaget! Nå er jo selvfølgelig lavvuen revet ned og pakket bort. . Så jeg tror sjansen har gått fra meg. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Har nå lagt til et annet bilde, V.2 med litt kortere lukker, 1/10 sek. Dette berget det meste av himmelen og gjorde det litt lettere å jobbe med. Vil dere si at det forskjellige fargestikket i bildet , ødelegger? Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Versjon 2 er definitivt MYE bedre. Men som du selv hentyder til, er det noe litt skrudd med fargene. Vet egentlig ikke helt om jeg liker det eller ikke liker det. Men i alle fall mye bedre! Endret 6. juli 2009 av heggstad Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Hva nå`a? :!: Har justert litt slik at jeg selv mener det ikke er like sterkt grønnskjær i bildet, bl.a... Ble v.3 bedre? Er like v.2 bare fargetoner som er forskjellen... Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Synes ideen med fjellet og lavoen er god. Men jeg må nok hive meg på det noen andre her allerede har sagt. Det mest ødeleggende er nok elva som er så mørtk pluss den lyse himmelen. Og som du sier er det nok ikke lett å komponere dette korrekt. Det som kunne fungert er nevnt, hvis du hadde vært her tidlig på morgenen. Da kan det ligge en lys dis over elva. Da får du bedre kontraster mot lavoen. Men kansje er selve lokasjonen ikke 100% god nok til å få et magisk bilde, er litt usikker. Uansett justering i etterkant tror jeg ikke kan redde inn bilde desvere. Endret 8. juli 2009 av FotoDilla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå