f(x) Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hei! Jeg har tenkt å kjøpe et M42 adapter for å bruke dette objektivet på et Canon EOS 1000D. Jeg lurer derfor på noe av det som er skrevet her (scroll ned dit det er bilde av to adaptere). Det står noe om at det finnes to forskjellige typer adaptere der den ene har en flens for å fange den "pinnen" som styrer blenderen i objektivet, og at den ene typen objektiv ikke virker på den ene typen adapter. Hvilken er det som passer mitt objektiv (det har bryter mellom auto/manual)? Jeg har ikke mye peiling på akkurat dette. Det står i tillegg noe om at det kan fokuseres lenger enn det som er meningen med feil adapter (lenger enn ∞(uendelig)). Noen som kan forklare? Kan noen gi meg en link til et (billig) adapter som garantert passer? (helst ikke eBay, jeg har ikke PayPal) Alle svar mottas med takk! Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Bump. Ingen som har peiling? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Bump. Ingen som har peiling? Tydeligvis ikke ... Det som er viktig med en slik adapter at at den plasserer objektivet i riktig avstand i forhold til sensoren. Er det for langt unna, eller for nærme så blir fokus ikke blir ideell. Fokus skala vil være feil og som oftest kan du ikke kunne fokusere til uendelig. Det er vel stort sett på eBay disse adapterne finnes Det er noe nyttig info her: http://photonotes.org/articles/eos-manual-lenses/ http://www.rugift.com/photocameras/canon_e...ens_adapter.htm Den russiske versjon så ganske fornuftig ut. Tom Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Den russiske versjonen så grei ut den. Jeg må bare være sikker på at den har riktig tykkelse Den bør være 1,46mm tykk (det gamle objektivet bør være 1,46mm lenger ut fra kameraet enn nye objektiver). EDIT: For using Canon EOS cameras with M42 lenses (Praktica, Zenit). Metric scale M42 keeps its meanings due to compensation of the flange bases difference. Therefore focusing can be to infinity. "compensation of the flange bases difference". Dette betyr vel at denne er riktig tykkelse, fordi den kompenserer for avstanden ut fra kameraet. Det står jo i tillegg at den virker på objektiver fra Praktica, som er det jeg har liggende. Regner med at jeg kjøper denne, med mindre det er mulig å kjøpe adaptere med autofokusbekreftelse (AF confirm), som vil gjøre fokuseringen lettere, uten å kjøpe på eBay? EDIT2: Jeg har dessuten sjekket at i manuell modus (M) på det gamle objektivet, har det ingen ting å si om den pinnen på baksiden blir trykket inn eller ikke. Trenger derfor ikke å tenke på det. Endret 8. juli 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå