Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

18 år og skal kjøpe min første bil. Men aner ikke hva jeg skal se etter


JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver nå og tar lappen og har oppkjøring om en mnd. Jeg har lyst å kjøpe meg bil nå slik at jeg har den klar den dagen jeg får billappen. Men tingen er jo at jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe.

 

Men bare for å først få det klart. Jeg kan bruke 40.000kr på bil. Men er usikker på om det er verd å kjøpe en som er dyrere enn 10.000kr

 

Men mitt egentlige spørsmål er hvilke biler som er noe å satse på. Hvilke biler som har kjente feil, hvilke som holder lengst, ruster minst osv. 

 

Jeg har sett litt på finn.no osv. Hver gang jeg finner noe som jeg tror er bra har jeg spurt fattern om hva han tror. Han har jo heller ikke noe særlig peil på bil da. Ender som regel med at han blir sur fordi jeg ikke har undersøkt om kjente feil osv. Men jeg aner jo ikke hvordan jeg skal finne ut sånne ting.

 

 

 

Noe som har noe smart å komme med som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge forsikringsselskapet mitt er Peugeot 406 en bil som er billig å forsikre for en fersk sjåfør.

Grunnen er såvidt jeg forstod at de ikke regner med at jeg kom til å kjøre villmann med den.

Golf, derimot....

 

Peugeot har riktignok et ganske frynsete rykte, men min 406 har vært kjempeflink.

 

When in doubt, buy a Toyota.

 

 

Jeg kan i hvert fall IKKE anbefale å kjøpe en shabby bil som må fikses på hele tiden.

Peugeoten min er så snill at jeg alltid stoler på den. Den var verdt de 50.000 jeg ga for den, selv om den var 10 år gammel da.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

No har eg ikkje så utruleg mykje erfaring sjølve, og er faktisk i same posisjon som deg. Men fleire (inklusiv køyrelæraren min) har sagt at japanske biler er greie ungdomsbiler.

Då har du jo til dømes Toyota, Honda osv. Eg laga óg ein tråd om det same på forumet, og blei anbefalt Volvo 240 då eg nemte at eg ville ha ein god, billig og trafikksikker bil. Stygg som faen spør du meg, men det er vel kanskje noko i det.

 

Personleg trur eg ikkje eg ville gått lavare enn 1996 modell. Eller kanskje høgare. 1991 byrjar å bli litt gammalt tykkjer eg. Om dei er evighetsmaskiner eller ei, dei begynner å bli gamle.

 

Utan konkrete anbefalinger må du hugse at det kjem ein del avgifter med. Det er ikkje berre bilen du skal kjøpe. I tillegg til drivstoff naturlegvis.

 

Pass óg på at bilen har godkjent eu-kontroll, og vil helde fram med å passere denne i åra som kjem. Rust og liknande er vel helst ikkje noko ein vil ha så alt for mykje av.

 

Det er det lille eg sjølv har opparbeida meg av informasjon. Håper det hjelp deg óg litt. Ha i bakhovudet at óg er ein gut på 18 og har særs lite erfaring. Berre sjå på dette som gode tips i beste mening. Rett gjerne på meg om eg tek feil.

Lenke til kommentar

240 SLUKER bensin.

 

Og ikke kjøp eldre enn f.eks. 10 år. Du kommer kanskje til å kræsje, og da er det kjekt å ha airbag, ABS-bremser osv.

Få deg heller en jobb så du kan kjøpe en skikkelig bil. Gamle folkevognbobler og LADAer trives best på dynga.

 

Når det gjelder bil, kan det bli SINNSYKT dyrt å prøve å spare penger.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne jobbe til høsten som lærling. Tenker at jeg helst ikke vil ha en bil som er gamlere enn 1996. Og etter å ha sett forskjellen på ABS og ikke ABS så har jeg bestemt meg for at jeg skal ha det.

 

Er helt klar over at jeg uerfaren og ingen verdensmester.

Lenke til kommentar

Du får den med 4 dører også, carina er forsåvidt også en grei bil, ser kanskje litt bedre ut etter min mening. Hva er du ute etter når du skal kjøpe bil da? En som er billig i drift og frakter deg fra a til b eller er utseende, motor, osv viktig?

Lenke til kommentar

Spranget mellom en bil til 10k og 30-40k er utrolig stort. Pass på at du har nok til eventuelle uforutsette utgifter ved bilholdet og hold deg i den øvre enden av budsjettet ditt. Når det gjelder rust: det skal være mulig å finne rustfrie biler i ditt budsjett. Mange biler fra slutten av 90-tallet med galvanisert karrosseri har holdt seg omtrent rustfrie.

 

Undersøk når modeller ble utskiftet. Det er forskjell både i utseende, kjøreegenskaper og sikkerhet når modeller blir utskiftet. Ta f.eks Opel Astra, jeg kjører en 98-modell, første året med G-modellen. Milevis med forskjell mellom F og G-modellen - bla. galvanisert karrosseri, men alikevel ikke store prisforskjellen når vi kjøpte den.

 

Når du har kjøpt bil, så invester en tusenlapp i ekstralys om du har behov for godt lys der du kjører til daglig. Sikkerhetsutstyr er flott, men ingenting er bedre enn å se problemene så tidlig at du slipper å være avhengig av sikkerhetsutstyret i en kollisjon. F.eks i elgterreng er det viktig med godt lys, og ikke alle biler i din prisklasse har spesielt bra standardlys.

 

Velg en grei bil og du får et forutsigbart bilhold i noen år fremover. Når du er ferdig med læretiden så går fort økonomien bedre, men fram til da kan det være greit å satse på en utseendemessig kjip bil som gir forutsigbarhet.

Lenke til kommentar

Skal du ha bil, eller skal du bare ha et kjedelig framkomstmiddel? Hvis du tenker på sistnevnte så er det bare å følge rådene du får her.

 

Standardsvaret er jo "kjøp en corolla, de er guds gave til mennesket". Helt ærlig ser jeg ikke hva som er så bra med disse blikkboksene. Ikke er de fine, ikke er de gode å kjøre, ikke utmerker de seg mtp driftssikkerhet heller. Dyre er de også, hvis man tenker på hva man får for pengene (gammelt japseblekk fullt av billig plastikk).

Lenke til kommentar
Skal du ha bil, eller skal du bare ha et kjedelig framkomstmiddel? Hvis du tenker på sistnevnte så er det bare å følge rådene du får her.

 

Standardsvaret er jo "kjøp en corolla, de er guds gave til mennesket". Helt ærlig ser jeg ikke hva som er så bra med disse blikkboksene. Ikke er de fine, ikke er de gode å kjøre, ikke utmerker de seg mtp driftssikkerhet heller. Dyre er de også, hvis man tenker på hva man får for pengene (gammelt japseblekk fullt av billig plastikk).

Utdyp :wee:

Lenke til kommentar

Greit nok at corolla er en dritkjedelig bil, men driftsikker er den, i likehet med så og si alt annet fra toyota... For å sitere Thore, "familiens" bilguru. Skal du drepe en toyota må du skyte den.

;)

Holder en finger på BMW jeg da. Bare sørg for å unngå den helvetes M40 maskinen.

Endret av Rabies86
Lenke til kommentar

M40 er den 4-sylindrede motoren som satt i E36 316/-18 fra 91-94.

Mulig den også satt i de seneste E30 men dette er jeg ikke sikker på.

 

Har rykte på seg for å ha noen jævlig kranglete kammer og være en litt svak konstruksjon. Også tror jeg det var noe kamaksling-sensor skit som også var en svakhet på disse.

 

M43 derimot, DET er maskin det. Ikke den kjappeste pusen i posen men den har faenmeg tålt grov mishandling fra meg i to år nå uten å bukke under. Som nevnt i en annen tråd så drepte jeg alt av innmat i toppen på en opel astra i løpet av 4 måneder :p så M43'en er et godt valg...

Endret av Rabies86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...