asyrst Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Ok. Jeg har en gammel 386 som jeg har tenkt å legge inn linux på. Spiller egentlig ikke noe rolle hva slags linux- distro, fikk bare lyst til å prøve noe annet enn microsoft... Helst skal systemet være grafisk (GUI), men det går greit med bare ledetekst. - intel 80386SX prosessor - Innstallasjon med disketter - Det er bare 2MB minne på maskinen - 80mb harddisk Er dette mulig å få til for en fyr som aldri har prøvd linux eller noe i den dur før? Hvis det går, kan dere si hvor jeg skal laste det ned, innstallasjon osv. Foslag...? Lenke til kommentar
hda Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 (......) - Det er bare 2MB minne på maskinen (......) Du har simpelthen for lite ram, noen mb til så.... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 http://traumwind.editthispage.com/resources/lin2MB Generelt er det lurt med 16 mb ram hvis du vil gjøre noe nyttig på maskina. Jeg har en 486sx stående med 4 mb ram som jeg en vakker dag har tenkt å få FreeBSD inn på, men jeg tror ikke det blir enkelt. Men men, det finnes jo tilogmed www-lesere for c64 nå om dagen: http://www.dunkels.com/adam/contiki/ Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Ok. Jeg har en gammel 386 som jeg har tenkt å legge inn linux på. Spiller egentlig ikke noe rolle hva slags linux- distro, fikk bare lyst til å prøve noe annet enn microsoft... Helst skal systemet være grafisk (GUI), men det går greit med bare ledetekst. - intel 80386SX prosessor - Innstallasjon med disketter - Det er bare 2MB minne på maskinen - 80mb harddisk Du kan bare glemme GUI (XFree86). Du kan prøve å installere en gammel Slackware, men aller helst bør du ha en hel del mer RAM; mindre enn 4 MB vil være problematisk på Slackware 3.3 (den eldste jeg fant link til på slackware.com - denne er fra 1997). Om du vil installere Linux for å prøve "noe annet enn Microsoft" vil jeg heller anbefale at du laster ned Knoppix (http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html), brenner den på en CD og booter fra den på den vanlige PC-en din. Den rører ikke harddisken, så du slipper å slette, partisjonere eller installere noe som helst, samt at du får fin GUI og så mange programmer du bare orker. Knoppix krever en del av maskinen (Pentium, 256 MB RAM), men ikke mer enn at de fleste kan bruke den. Om du har Nextgentel tar det heller ikke lang tid å laste det ned nå i helgen. Knoppix anbefales. Lenke til kommentar
OctalSocket Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 2 Mb RAM er litt i minste laget for Linux ja . Kanskje du kan prøve FreeDOS? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Egentlig er det litt rart dette her. I gamle dager kjørte jeg win3.11/95, amipro, civilization, colonization, panzer general og mye annet morro på en 486sx med 4 mb ram, tror jeg det var. Og nå virker plutselig ingenting lenger på slike maskiner. Jeg synes det er rart at ingen har laga en linux/bsd-distro som kan gi gammel hardware funksjonalitet som fx skrivemaskin. I mange fattige deler av verden tror jeg det kunne hatt noe for seg. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Egentlig er det litt rart dette her. I gamle dager kjørte jeg win3.11/95, amipro, civilization, colonization, panzer general og mye annet morro på en 486sx med 4 mb ram, tror jeg det var. Og nå virker plutselig ingenting lenger på slike maskiner. Jeg synes det er rart at ingen har laga en linux/bsd-distro som kan gi gammel hardware funksjonalitet som fx skrivemaskin. I mange fattige deler av verden tror jeg det kunne hatt noe for seg. Du kan fortsatt kjøre Win 3.11 på en 486 med 4 MB. Ja, Win95 også, men det er smertefullt. Å få Linux til å gå på 4 MB er ikke så vanskelig, men det er et mye mer avansert OS enn disse to. Selv enkle ting som filsystem tar større plass, siden de støtter ting som rettigheter, symlinks osv. Om du så skal legge et grafisk grensesnitt oppå dette igjen, så tar også det plass. Så hvorfor i all verden skal man bruke Linux på slikt? Den eneste måten å gjøre det på, er ved å skrelle bort funksjonalitet. Da kan man like gjerne bruke Win 3.11, eller bruke maskinen til noe annet. Til mer spesifikke oppgaver (som brannmur el.l.) kan man godt bruke Linux på minimal maskinvare. Dette krever imidlertid kunnskaper fra den som setter opp tingene. Noen lettere desktop enn Windows 3.11 kan du imidlertid bare glemme å lage av det. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Er det ikke NetBSD som skal kunne legges inn på alt fra brødrister til lavalampe? MarcelSB Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Egentlig er det litt rart dette her. I gamle dager kjørte jeg win3.11/95, amipro, civilization, colonization, panzer general og mye annet morro på en 486sx med 4 mb ram, tror jeg det var. Og nå virker plutselig ingenting lenger på slike maskiner. Jeg synes det er rart at ingen har laga en linux/bsd-distro som kan gi gammel hardware funksjonalitet som fx skrivemaskin. I mange fattige deler av verden tror jeg det kunne hatt noe for seg. Det finnes..har selv brukt en linux distro som kjørte fra en diskett Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Er det ikke NetBSD som skal kunne legges inn på alt fra brødrister til lavalampe? MarcelSB NetBSD det ja... Hadde vert morsomt å testa det en gang... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Det finnes..har selv brukt en linux distro som kjørte fra en diskett Med X, spill og tekstbehandler? :wink: Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Som det er blitt sagt: 2mb er for lite. Enkelt og greit. Men bl.a. slackware (www.slackware.com) skriver at det skal være fullt mulig å installere deres 9.0 versjon på en 386 med 4mb ram. Dette kan jeg tenke meg er en del kronglete, og hvis du aldri har vært borti linux før kan jeg trygt anbefale deg å la være å prøve. Men: minimumskravene til å installere slackware 9.0 (igjennom deres vanlige install-program) er 386 med 16mb ram. Så hvis du klarer å skaffe 14mb ram til burde det være en relativt smal sak å få det inn. (Ja, dette er helt uten noe som helst form for gui og fancy grafikk, bare ren tekst-modus). http://www.slackware.com/install/sysreq.php ftp://ftp.rtfm.no/pub/slackware/slackware...isks/README.TXT (se under lowmem.i) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå