Gå til innhold

Hvilket File system skal jeg velge på slettet harddisk?

Anbefalte innlegg

Tittel er vel knotete formulert, men altså, -hadde en 160GB Sata disk liggende i hylla som jeg nå ved hjelp av Gparted( :thumbup: ) har slettet partisjonene på

post-10740-1246816903_thumb.png

Det jeg lurer på er hvilket File System jeg skal velge fra dropdown-menyen (ext2, ext3, unformatted, etc.) når jeg lager nye partisjoner? Harddisken skal brukes til Windows OS (ntfs) i en annen pc jeg driver å fikler med.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I terminalen kan du skrive:

sudo aptitude search ntfs

Da finner du flere programmer som kan være nyttige. Et av de programmene installerte jeg, og da fikk jeg lage NTFS-partisjoner i Gparted.

ntfsprogs het det. Prøv det, og se om det virker da! ;)

Lenke til kommentar

Har aldri laget NTFS partisjoner i Linux, som jeg har brukt til Windows etterpå. Derfor kan jeg ikke guide deg der.

Men jeg er helt enig i at NTFS er best for Windows. Alternativt så kan du jo boot'e opp en Windows CD/DVD og partisjonere den og formatere den til NTFS der. Det bør garantert få NTFS partisjonen på plass, og vil sørge for at den blir velfungerende ihvertfall.

EDIT: Arne, jeg fikk det med meg. Jeg ble trukket inn av overskriften, hvor jeg støtter opp om valget av NTFS.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...