Mr.M Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Tittel er vel knotete formulert, men altså, -hadde en 160GB Sata disk liggende i hylla som jeg nå ved hjelp av Gparted( ) har slettet partisjonene på Det jeg lurer på er hvilket File System jeg skal velge fra dropdown-menyen (ext2, ext3, unformatted, etc.) når jeg lager nye partisjoner? Harddisken skal brukes til Windows OS (ntfs) i en annen pc jeg driver å fikler med. Endret 5. juli 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Vel, jeg valgte FAT32 "selv om det er NTFS jeg skulle/skal ha. (ntfs kan vel kanskje kun velges under Windows OS innstall/etterpå?) *noob* Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 ntfs? Hva er rart med det? (skal ha Windows på denne disken) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 ntfs? Hva er rart med det? (skal ha Windows på denne disken) Det jeg mente var, hvorfor velger du ikke bare ntfs? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Får ikke valgt det fordi feltet er "grey'ed out" - ikke klikkbart Men skal ta et par runder til (skal lage litt mindre "c" også), mulig jeg kan switche fra FAT til ntfs Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Formater disken med ntfs når du installerer Windows. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Ja, går jo like enkelt/greit det. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 I terminalen kan du skrive: sudo aptitude search ntfs Da finner du flere programmer som kan være nyttige. Et av de programmene installerte jeg, og da fikk jeg lage NTFS-partisjoner i Gparted. ntfsprogs het det. Prøv det, og se om det virker da! Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Du må bare legge inn ntfs-utils eller noe i den dur, søk i Synaptic. Så kan du formatere som ntfs. Det kan du også ut-av-boksen på Ubuntu Live CD-en. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 yes, da var det på plass. "tools for doing neat things in NTFS partitions" Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det funket med det greiene ja? Flott! Lenke til kommentar
G Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Har aldri laget NTFS partisjoner i Linux, som jeg har brukt til Windows etterpå. Derfor kan jeg ikke guide deg der. Men jeg er helt enig i at NTFS er best for Windows. Alternativt så kan du jo boot'e opp en Windows CD/DVD og partisjonere den og formatere den til NTFS der. Det bør garantert få NTFS partisjonen på plass, og vil sørge for at den blir velfungerende ihvertfall. EDIT: Arne, jeg fikk det med meg. Jeg ble trukket inn av overskriften, hvor jeg støtter opp om valget av NTFS. Endret 8. juli 2009 av G Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg er ikke sikker på om du har lest postene, men du har fått med deg at problemet er løst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå