Gå til innhold

Xbox 360 Komponent - Surround til reciever

TMB

Anbefalte innlegg

Hei.

For tiden er oppsettet slik:

2webgoj.png

Med dette oppsettet får jeg (ekte) 5.1 surround via scart kabelen ned til reciever. (Noe jeg egentlig ikke trodde var mulig!). En Philips med integrert DVD-spiller, altså ikke noe avanserte greier, men bra nok.

Så alt fungerer flott.

Nå til problemet: Min TV har kun én HDMI inngang, som Xbox'en er koblet til.

Jeg har en Blu-ray spiller på vei som da selvfølgelig også har HDMI. Den skal da kobles til TVen og lyden skal overføres med en Coaxkabel til recieveren. Så da er den grei.

Men da kommer Xbox problemet inn i bildet.

Det jeg da tenkte, var å bruke Xbox 360 komponentkabelen istedet for HDMI kabelen (da den blir opptatt av Blu-ray spilleren).

Spørsmålet mitt er da:

Vil jeg fremdeles få den ekte 5.1 surrounden, gjennom scarten som vanlig, om jeg bruker komponentkabelen istedet for HDMI kabelen?

Jeg vet at komponentkabelen har optisk utgang for 5.1, men da min reciever ikke har optisk inngang eller HDMI inngang så er det utelukket selvsagt.

Det nye oppsettet blir altså slik, og lurer da på om jeg vil få 5.1 som jeg fikk med det gamle oppsettet.

2nsc3a0.png

Takk!

Endret av timb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel en ting er sikkert, du har aldri hatt ekte 5.1 lyd med scart oppsettet ditt.

Du har hatt kun stereo lyd med pro logic!!!! (som igjen simulere surround, det høres bra ut men det er langt langt fra ekte 5.1 dolby digital)

Og som du foreslår for det nye oppsettet ditt, 5.1 lyd fra komponent uten å bruke den optiske utgangen er steike umulig det også.

Endret av 530XD
Lenke til kommentar

Som 530xd sier, du har ikke hatt surround-lyd via Scart.

For å få surround ut fra 360en din er det bare to muligheter, HDMI eller optisk. Siden forsterkeren din ikke tar imot noen av delene er det en liten mulighet igjen; At TVen din kan ta imot surround-lyd via HDMI og sende det videre via coax eller analogt (neppe) til forsterkeren (om den har en slik inngang?).

Kan høres ut som surround blir vanskelig på oppsettet ditt så da er det vel bare å si seg fornøyd med stereo-lyd og koble Xboxen til TVen med komponent. Billedkvaliteten blir litt dårligere, men sannsynligvis ikke merkbart på rimeligere flat-TVer.

Lenke til kommentar
Med dette oppsettet får jeg (ekte) 5.1 surround via scart kabelen ned til reciever. (Noe jeg egentlig ikke trodde var mulig!). En Philips med integrert DVD-spiller, altså ikke noe avanserte greier, men bra nok.

Så alt fungerer flott.

Du har aldri hatt ekte 5.1 Surround. Så bare fortsett å bruk slik du har tegnet på det nederste bildet.

Lenke til kommentar

Må man ha hdmi på 360`n for og få ekte surround lyd?

Min 360 har ikke hdmi, så jeg bruker component til min HD-tv. Jeg putter da den røde og hvite kabelen inn i selve forsterkeren.

Dette syns jeg fungerer utmerket! Men nå som jeg har lest igjennom denne tråden, så ble jeg litt nyskjerrig på hvor mye bedre ekte surround lyd er :)

Endret av The StigMeister
Lenke til kommentar

Min 360 har ikke hdmi, så jeg bruker component til min HD-tv. Jeg putter da den røde og hvite kabelen inn i selve forsterkeren.

Dette syns jeg fungerer utmerket! Men nå som jeg har lest igjennom denne tråden, så ble jeg litt nyskjerrig på hvor mye bedre ekte surround lyd er :)

Nei, du må ikke har HDMi, i component kabelen din som står i xbox 360en er det plass til ein optiskt TOSLINK kabel. via den får du ekte 5.1 surround, sjå om du har optisk TOSLINK ingang på forsterkeren, har du det ville eg gått å kjøpt ein toslink kabel.

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Nei, du må ikke har HDMi, i component kabelen din som står i xbox 360en er det plass til ein optiskt TOSLINK kabel. via den får du ekte 5.1 surround, sjå om du har optisk TOSLINK ingang på forsterkeren, har du det ville eg gått å kjøpt ein toslink kabel.

Ser at forsterkeren ikke har dette. Men da får det så være

Lenke til kommentar

Opsann. Jeg trodde det var ekte surround jeg..høres ihvertfall sånn ut...har sammenligna og, kjørte først en film rett på anlegget med ekte 5.1, deretter via xboxen og det hørtes helt likt ut :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...