Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ombygging av bil fra venstrestyr til høyrestyrt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal flytte til Australia om ett og et halvt år. Jeg blir der såpass lenge at jeg blir å trenge bil. Saken er at der MÅ man ha høyrestyrt bil dit jeg skal flytte.

Siden jeg nå sparer som F for å få kjøpt denne bilen, og kjøper den til våren, blir jeg ikke å selge den for å flytte dit. Transport på skip er ikke noe problem, men ombygginga er verre. Noen som har gjort dette eller motsatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville mye heller kjøpt bilen der og solgt den der når du skal flytte igjen, for så å kjøpe ny bil i Norge igjen, er vel svært mye unødvendig arbeid og penger som skal til for å få det gjort, i allefall på en så ny bil..

Har ikke gjort det selv, men å bygge om en bil fra venstre til høyrestyrt eller omvendt vil du ikke bare behøve nytt interiør fra en tilsvarende bil, men også skal jo pedaler flyttes, du skal ha ratt der det nå er hanskerom og mye kabler, dessuten vil du måtte skjøte alle kablene til instrumenter, og hele elsentralen er vel også på feil side? Og det vil vel ikke passe i motorromet, for alt er vel speilvendt? Styringen vil vel komme der som eksosen er?

Bare synsing her nå men jeg ville i allefall ikke giddet...

Lenke til kommentar

Enkelte biler er såpass trange i fronten, og ulike på de to sidene, at ombygging ikke er mulig. De fleste biler produseres i både høyre- og venstrestyrte versjoner, de er som oftest relativt enkle å bygge om på et skikkelig bilverksted. Noen biler finnes kun med rattet på den ene siden, men er likvel mulige å bygge om. Mens noen altså er komplett umulige å bygge om.

Lenke til kommentar

Tror jeg heller satser på å kjøpe bilen i Australia, bo der den stunda jeg skal, og så flytte til Norge og ta bilen med meg, og registerere den i Norge. Med tidens løp blir det ikke så mye penger tapt, siden bilen blir eldre

Lenke til kommentar

Dessverre: Det er ikke mulig å registrere høyrestyrte biler i Norge lengre. Så du må altså bygge om den bilen du eventuelt tar med deg fra Australia (som har venstrekjøring).

Det finnes imidlertid noen ytterst få biler som har førersetet på midten, en slik bil behøver man derfor ikke bygge om. I farten kommer jeg på 2 slike biler, nemlig 80-tallets supersportsbil McLaren F1 (konstruert av Gordon Murray) og 90-tallets superlette sportsbil LCC Rocket (konstruert av Gordon Murray).

Lenke til kommentar
Dessverre: Det er ikke mulig å registrere høyrestyrte biler i Norge lengre. Så du må altså bygge om den bilen du eventuelt tar med deg fra Australia (som har venstrekjøring).

Det finnes imidlertid noen ytterst få biler som har førersetet på midten, en slik bil behøver man derfor ikke bygge om. I farten kommer jeg på 2 slike biler, nemlig 80-tallets supersportsbil McLaren F1 (konstruert av Gordon Murray) og 90-tallets superlette sportsbil LCC Rocket (konstruert av Gordon Murray).

Mclaren F1 ble produsert i slutten av 90-tallet.

Dog over til topic så er det nok smart å droppe planene om å ta med seg en australsk bil hjem til norge. Du ender mest sannsynlig opp med å betale mer i ombygging enn det vil koste å kjøpe bilen i norge med norske avgifter.

Eneste årsaken jeg hadde gått til det bryet med å gjøre noe sånt ville vært for en mer interessant bil. f.eks en Holden Monaro VZ. Da er det mer verdt å bygge den om når du har den eneste i norge. Dessuten er den mye mye bedre enn noen IS200 ;)

Alternativt kjøp deg en motorsykkel istedet ;)

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Har en kjeninng som registrerte en Euro-spec, RHD Supra for bare noen uker siden btw.

Den var vel tidligere førstegangsregistrert i Europa? Ikke en splitter ny tidligere uregistrert Supra? Bruktimport av biler som er tidligere registrert i EØS-området er en sak, sånt går delvis inn under EØS-avtalens krav om fri flyt av varer og tjenester, men å ta inn en bil fra Australia er vel egentlig noe helt annet? Det blir neppe enklere enn å privatimportere fra Japan? Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...