Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Stasjonær pc vil ikke starte. Ingen POST sekvens

Anbefalte innlegg

Etter en runde med støvfjerning inne i maskinen får jeg ikke boota pcen. Når jeg trykker på-knappen starter alt av vifter og harddisker tilsynelatende normalt, men jeg hører ingen pip fra POST sekvensen, og ingenting skjer på skjermen.

Har prøvd å resette BIOS ved å ta ut batteriet og flytte jumperen frem og tilbake uten resultat. Har koblet ut alt av externt utstyr samt harddisker, grafikkort, floppy og optisk stasjon, og prøvd å starte kun med HK, prosessorer og ram. Har prøvd med en og en cpu, og en og en ram brikke uten at det hjalp. Ikke et eneste pip.

For meg kan det virke som om cmos har blitt totalt borte, eller HK er ødelagt.

Begynner å gå tom for ideer, og håper på litt hjelp her.

Makinvaren er:

HK: Asus K8N-DL

CPU: 2 stk AMD Opteron (ikke sikker på nøyaktig modell)

HDD: 2 stk WD

Skjermkort: Gainward GTX 280

Ram 4 stk Apacer 1 GB ECC Reg PC3200 CL3

Optisk: Plextor PX-716A

Ingen deler er byttet. Akkurat de samme delene satt i maskinen før rengjøringen, og da funka alt fint.

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at hk ikke har vært løs fra kabinettet,og at det ikke er kommet noen "ting" i mellom hk og kabinettet.Hvis du har hatt løs 8pin og 24pin strøm,så se at ikke noen kontakt pinner er glidd opp i hylsa,og ikke får kontakt med hk.

Når du prøvde en og en cpu,var det i CPU socket merket CPU1?

Når du prøvde en og en ram brikke,var det i dimm slott A1?

Var CPU warning LED slukket når du prøvde å starte med cpu i socket cpu1

Hva brukte du til fjerning av støv,du har ikke støvsugd noen jumpere ut av hk ;) ,du har jo prøvd det meste,så da blir det rare forslag!

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag!!

hk har ikke vært ut av kabinettet, men om det kan ha kommet "ting" under er jeg ikke helt sikker på. kan ikke helt skjønne hva det skal være. tror ikke det.

har sjekka kontaktene som du sa, men alle pinnene ser ok ut. også på hk.

Prøvde CPU i socket merket CPU1 ja . på mitt hk den nederste socketen.

Prøvde rambrikkene i slott A1 ja.

CPU warning LED var slukket da jeg testa begge cpuene.

Glemte å nevne i første innlegget at Standby power LED lyser som den skal når det er strøm på.

Jeg tenkte også på at jeg kunne ha støvsugd ut en av jumperne, så det sjekka jeg. alt ser riktig ut i følge håndboka til kortet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange ram brikker du har,men har sjøl opplevd at begge brikkene gikk til h....,uten grunn.Har du noen andre "184-pin DIMM sockets support registered ECC

400/333/266 MHz DDR brikker" å prøve?Du prøvde andre ram slotter også?

Det er jo en grunn til at støvsuger ikke skal brukes,statisk elektrisitet!

Kjøp en trykkluft på boks.,eller bruk en kompressor med blåsepistol(ikke full trykk)

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Jeg har 4 rambrikker. Prøvde dem i A1, A2, B1 og B2. (Soklene til CPU1)

Har liggende et par brikker til som jeg akkurat har testa med nå. ikke noe resultat.

Brukte den smale plasttuten på støvsugeren, men mulig det allikevel kan gi statiske utladninger?

kan prøve å ta ut hk og koble det opp mens det ligger på et antistatisk underlag for å se om det allikevel kan være ett eller annet mellom hk og kabinettveggen...

Lenke til kommentar

Har nå plukka ut hk og kobla det opp på skrivebordet mitt, men det hjalp ikke det heller.

Det kunne vært interresant å prøvd en annen psu, men har ingen med 8 pin cpu tilkobling så da blir det vanskelig.

Da er det vel bare å bite i det sure eplet og erklære hovedkortet dødt. Ikke at det er en katastrofe, for maskina er bytta ut med en ny. Skulle bare rengjøre den og gi den bort tenkte jeg. Men ergerlig er det likevel. Det positive er kanskje at jeg bare har meg selv å skylde på... :p Og så lærte jeg at jeg ikke skal bruke støvsuger neste gang da... :yes:

Takk til alle som har svart! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ved nermere ettersyn har jeg faktisk en overgang fra 4 til 8 pin hengnende på ledningsbunten til psu'en som er i maskina. :blush:

Prøver kanskje en annen psu i morgen, men som du sier ryker nok ikke psu'en av støvsuging, for jeg har ikke åpna den og støvsugt inni.

Men hadde vært morsomt å prøvd bare for å være sikker. Tilfeldighetene kunne jo villet at den hadde røket "av seg selv" akkurat da jeg tenkte å støvsuge pcen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...