Truls84 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Vurderer å kjøpe inn lydanlegg, men har en del kriterier som må møtes: Systemet skal være utvidbart fra stereo til surround. Forforsterker/reciver skal decode Dolby HD(HDMI 1.3a). Det skal helst være 2 subber. (unngå plasseringsproblematikk) Høytalerne skal være små, lyden skal høres, ikke se's. Høy WAF. Som Forsterker har jeg vurdert DENON AVR-3310 og DENON AVR-4310 Som høytalere har jeg vurdert Dali Piano Noble og Sunfire Cinema Ribbon(finner ikke norsk leverandør). Som subwoofer har jeg lest mye godt om Sunfire, de er små og har god lydkvalitet. Sunfire Anlegget skal hovedsaklig brukest sammen med tv. Til film, serier og tv-spill, i mindre grad til å høre på musikk. Nå er jeg intresert i å høre hva andre har å si om oppsett, ønsker helst så små og usynlige høytalere som mulig, men uten at det går ut over kvalitet. I første omgang kunne jeg tenkt meg et 2.2 system, som i ettertid kan utvides til 3.2 og 5.2. Ønsker heller ikke mye kabelspagetti så det må tas hensyn til. Hvis det er mulig å komponere et bra satelitt/sub-system så har det vært best. Er viktig at høytalerne er små, jeg syns det er harry med høytalere som tar oppmerksomhet i en "vanlig" stue. Og så har får jeg ikke lov å bruke mye penger på hifi, det er lettere å få kjærringa til å tro at det er billig hvis det er smått Hvor mye jeg ønsker å bruke på systemet vet jeg ikke, så lenge jeg kan kjøpe litt og litt i slengen så, derfor jeg ønsker å starte med forsterker/reciver og fronthøytalere først. Kan muligens hende jeg sier meg førnøyd med et 2.2 system, får "se" hva ørene sier KOM MED FORSLAG GUTTER!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Det kommer til å komme en eller annen gang, så jeg bryter isen først som sist. "Hva med en subwoofer fra SVS?". Det er så godt som bare positive omtaler av disse, alle som en. Receiverne fra Yamaha har jeg fått sansen for. Begrunnelsen er at det høres meget bra ut i mine ører. Noen spesiell grunn til at du utelukkende har vurdert receivere fra Denon? Må alt kanskje være fra "Klubben"? Endret 6. juli 2009 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Vurderte denon siden den så pen ut og den har bra fungsjonalitet. For min del kunne jeg ønsket en reciver med kun EN knapp på. Skal ta en titt på forslagene dine. Desværre så har jeg ingen lytterom nært dær jeg bor så valgene mine må ta grunnlag i andres erfaringer og tester:\ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Denon har bra funksjonalitet ja, Audessey virker jo feks til å være den beste romkorreksjonsalgortimen, noe som kan være viktig. Har hørt gode ting om Klipsch RS-4 men har desverre ikke fått testet den selv, eller har ordentlige målinger på den. http://www.klipsch.com/na-en/products/rsx-4-overview/ AtW Endret 7. juli 2009 av ATWindsor Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Har lett litt mer nå på produkter. Så litt inn i fLeReK sitt råd ang Yamaha, lyd og bilde har tested noen av dem og de ser ut til å sikte til mine ønsker=) Nå har jeg notert meg Yamaha RX-V1900, Yamaha RX-V3900 og Onkyo TX-NR906. Yamaha sies å ha litt varmere lydbilde mens Onkyoen har fordel med audyssey romkorigering. Invendinger? Angående høytalere så finner jeg ikke noen norsk leverandør på Klipsch RS-4 som ATWindsor nevnte. finner heller ingen spesifikke tester på dem. men på papiret ser dem da bra ut. Finns det noen sexye gulvstøtter til disse? Angående subwoofer så sier magen enda "sunfire", frister å ha noen som kan gi fra seg litt juling når jeg har litt tulltak på volumkontrollen ikke det at ikke alle woofere i disse prisklassene gir fra seg mye lyd om behøvelig, men sunfire'n er så liten og, noe som appelerer sterkt. Hvis det er noen med erfaringer/meninger/forslag der ute, sleng dem ut=) Endret 8. juli 2009 av BM-Volvo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Personlig tviler jeg på at det er noen særlig forskjell i lydbilde mellom disse forsterkerenene (utover ting som evnetuelt blir endret av korreksjonsalgoritmer og liknende) AtW Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Leser litt rund omkring, og kom over at det eneste som skiller de forskjellige onkyomodellene er hovedsaklig uteffekten. noen som kan komentere dette? isåfall kan jeg jo lett bruke en billigere modell siden jeg er ute etter å bruke en aktiv sub sammen med satelitter. Noen som kan komentere noen om Monitor Audio RS1 og Polk audio RTi A3? Begge er gode høytalere, men siden jeg ikke har mulighet til å lytte til noen av dem spør jeg dere om råd=) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg har lest mye bra om Monitor Audio og jeg kunne selv godt tenke meg å prøve Monitor Audio sammen med min Yamaha/Nad-kombinasjon. De er selvfølgelig ikke like "rocka" som Klipsch, men dette er igjen er spørsmål om personlige preferanser. Klipsch RB-61 hadde kanskje vært noe å sett på? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg vil virkelig anbefale Monitor Audio, det er mye for pengene, og de blir anbefalt i "hytt og pine" fra forskjellige hifimagasin. Hvor holder du til, er det mer enn Hifiklubben i nærheten ville jeg ha tatt turen dit og sett hva de hadde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Monitor Audio sin RS-serie har jeg hørt mange lovord om. Endret 23. juli 2009 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Forsterker falt jeg på Onkyo SX806, NX906 så jo ut for å være unaturlig stor i fysisk størrelse. Ellers ble det en surroundpakke fra Klipsch, RSX serien. Syns det hørest bra ut, men mangler litt "TRØKK" Har tidligere eid et sett med høytalere fra Mission, de hadde 6" elementer og de hadde mye mer bass å vise for seg en de Klipsch RSX-5 jeg bruker nå. Trengs disse å spilles inn eller noe? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Har du kjøpt nye ht? I så fall bør du regne med å bruke ca 100 timer før de spiller 95 % av det de skal. Typisk er at bassen løsner, siden den faktisk trenger mekanisk oppmykning av oppheng og spider, så ikke fortvil ennå.. Sett på en cd som spiller over "alle" frekvenser, eller la radioen stå med hvit støy på noen dager på middels volum. For lavt gir treg innspilling, for høyt blir for mye, omtrent som trening, uten å dra den sammenligningen lenger. RSX5 ser forsåvidt ganske liten ut, så om du var ute etter trøkk kan det hende at du ikke valgte helt ideel pakke, med mindre du har en subwoofer/woofer i tillegg.. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 RSX-5 er liten ja, men ikke så mye mindre en de tidligere høytalerne jeg hadde. Syns bare de var litt svake til størrelsen. Skal kjøpe en subwoofer sener, en ting av gangen altså=) Nå står og høytalerne på gulvet inntill jeg får neste pakke i posten, orker ikke å sette dem skikkelig opp før jeg har fått alle ledninger og slikt. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Ser den, det viktigste fra posten min er i alle fall å gi de litt tid. La de gjerne stå med musikk på om du har muligheten, eller hvit støy, som sagt. Lavt volum er bedre enn ingenting.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Forsterker falt jeg på Onkyo SX806, NX906 så jo ut for å være unaturlig stor i fysisk størrelse.Ellers ble det en surroundpakke fra Klipsch, RSX serien. Syns det hørest bra ut, men mangler litt "TRØKK" Har tidligere eid et sett med høytalere fra Mission, de hadde 6" elementer og de hadde mye mer bass å vise for seg en de Klipsch RSX-5 jeg bruker nå. Trengs disse å spilles inn eller noe? Har du ikke sub i tilegg? Bass er viktig for lyden, men det er et "must" med sub med små høyttalere. Ellers har plassering av suben svært mye å si for bassresponsen der du sitter, i tilegg kan en flat og fin respons for enkelte virke som den har litt lite trøkk før man venner seg til det. AtW Har du kjøpt nye ht? I så fall bør du regne med å bruke ca 100 timer før de spiller 95 % av det de skal. Typisk er at bassen løsner, siden den faktisk trenger mekanisk oppmykning av oppheng og spider, så ikke fortvil ennå.. Sett på en cd som spiller over "alle" frekvenser, eller la radioen stå med hvit støy på noen dager på middels volum. For lavt gir treg innspilling, for høyt blir for mye, omtrent som trening, uten å dra den sammenligningen lenger. RSX5 ser forsåvidt ganske liten ut, så om du var ute etter trøkk kan det hende at du ikke valgte helt ideel pakke, med mindre du har en subwoofer/woofer i tillegg.. Personlig har jeg ikke så stor tiltro til at man har så vesentlig forskjeller etter ganske kort tids spilling, jeg vil også tro man prøver å lage produkter som i minst mulig grad forandrer seg ettersom tiden går. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvem vet, kanskje det er ørene som "spilles inn"? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Forsterker falt jeg på Onkyo SX806, NX906 så jo ut for å være unaturlig stor i fysisk størrelse.Ellers ble det en surroundpakke fra Klipsch, RSX serien. Syns det hørest bra ut, men mangler litt "TRØKK" Har tidligere eid et sett med høytalere fra Mission, de hadde 6" elementer og de hadde mye mer bass å vise for seg en de Klipsch RSX-5 jeg bruker nå. Trengs disse å spilles inn eller noe? Har du ikke sub i tilegg? Bass er viktig for lyden, men det er et "must" med sub med små høyttalere. Ellers har plassering av suben svært mye å si for bassresponsen der du sitter, i tilegg kan en flat og fin respons for enkelte virke som den har litt lite trøkk før man venner seg til det. AtW Har du kjøpt nye ht? I så fall bør du regne med å bruke ca 100 timer før de spiller 95 % av det de skal. Typisk er at bassen løsner, siden den faktisk trenger mekanisk oppmykning av oppheng og spider, så ikke fortvil ennå.. Sett på en cd som spiller over "alle" frekvenser, eller la radioen stå med hvit støy på noen dager på middels volum. For lavt gir treg innspilling, for høyt blir for mye, omtrent som trening, uten å dra den sammenligningen lenger. RSX5 ser forsåvidt ganske liten ut, så om du var ute etter trøkk kan det hende at du ikke valgte helt ideel pakke, med mindre du har en subwoofer/woofer i tillegg.. Personlig har jeg ikke så stor tiltro til at man har så vesentlig forskjeller etter ganske kort tids spilling, jeg vil også tro man prøver å lage produkter som i minst mulig grad forandrer seg ettersom tiden går. AtW Det er klart at med små høyttalere så får man ikke en rungende dypbass, men innspilling vil utgjøre en forskjell, men kanskje ikke en radikal forskjell. Innspilling/innbrenning av kabler vil også ha en effekt, men dette er mer snakk om nyanser, med mindre en har bybee-filter i kablene, eller andre kretser, som MIT bruker. Blant annet er det radikal forskjell på Jorma Prime, en kabel til 250k, om den har vært koblet fra en stund og du kobler den på. Lydbildet vokser mye den første halvtimen. Gi høyttalerne noen dager med innspilling før du kommer med endelig dom. Jeg vil, på linje med AtW, anbefale en sub i et slikt system, men husk romkorreksjon, slik at overgangen mellom sub og de andre høyttalerne blir så sømløs som mulig. Til et system som dette vil jeg virkelig anbefale to subwoofere, da disse nødvendigvis må deles ganske høyt i frekvens. fLeReK - Øret må alltid spilles inn, om du lar en CV-fan høre på et skikkelig anlegg vil vedkommende sannsynligvis savne bass, inntil han/hun skjønner at det faktisk slik det skal låte. Skal jo ises at smak og behag gjerne gjør at man vil vinkle grafen til frekvensresponsen litt, men en jevn frekvenskurve uten store dipper eller kuler vil låte bra! Mange er tilhenger av festkul i bass/mellombass, det høres ofte mer imponerende ut med én gang, men over tid så foretrekker jeg absolutt en jevn frekvenskurve, som gjerne kan helle litt nedover, slik at det er litt høyere nivå på de lavere frekvenser, og litt lavere i toppen, dette opplever jeg som behagelig og uten en lyttekrevende diskant. Det er nok derfor jeg foretrekker bånddiskanten i mine nåværende høyttalere fremfor Beryliumdiskanten i mine forhenværende Focal-høyttalere. Focal med en kraftig rørforsterker har jeg dog troen på. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 har som sagt tenkt å kjøpe inn subwoofer, men kun en i første omgang(må vente til neste lønning:P). Som sub har jeg vurdert Sunfire True Eq og JL Audio F112. Størrelsen har en del å si for meg så jeg tilter mot Sunfire subben, den er mindre og litt mer "film" sub. Jeg planlegger å dele på 100Hz btw. Noe er muffens her, selv om jeg makser 30Hz og 60Hz grafene på eq'en så får jeg nesten ikke bevegelse i basselementene:S Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Så du på spec'en på Klipschene før du kjøpte? De ruller av ved 92hz, så jeg ville kjørt deling på minimum 100hz med én sub, og gjerne litt høyere med to subwoofere, kanskje opp mot 150hz, eller høyere, men dette finner du ut etterhvert. Jeg har ikke så mye erfaring med sub, så noen andre skal få svare der, men SVS har en liten sub som skal være veldig musikalsk og fin, eller blir REL anbefalt, men en sub til musikkbruk koster mer enn film, der trykk er viktigere enn at den skal være hurtig og henge med på transienter. Endret 26. juli 2009 av tore_v1 Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Nei tuller du? var obs på at frekvensresponsen til RSX-5 ble redusert under 92HZ, derfor jeg vurderte dem sammen med en sub. Flesteparten av sub'er har Roll-Off på 100Hz, så jeg har lært så er det på en måte øvre grense for hva den kan spille? Derfor innbilte jeg meg at en delefrekvens på 100Hz skulle funke bra på dette anlegget:S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå