Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bulletproof FTP Server... får ikke startet den med wan ip'en

Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL fra Telenor. 1 adsl-modem som videre er koblet til en 3Com bredbånds-router. Til routeren er det koblet 2 maskiner. Routeren virker som en dhcp-server, slik at begge pc'ene får en ip som begynner på 192.168.osv.osv... Den enen skal jeg nå sette opp som ftp-server med Bulletproof FTP. Har installert programmet, men når jeg skal starte ftp-serveren (har lagd brukere og sånnt) så bruker den LAN ip'en, som routeren gir ut, det er vel feil? skal vel ha wan ip'en for at det skal fungere? Jeg prøver å koble meg til ftp-serveren med den andre maskinen, prøver å connecte til både WAN og LAN ip'en, uten at noen fungerer, den finner ingen server, prøver ikke koble til en gang. Er det fordi jeg må sette opp Bulletproof til å starte opp med WAN ip'en?? Og hvordan får jeg gjort dette? Eller er det en annen måte jeg må gjøre det på?

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen har svart deg enda....

ok, for det første skal ftp serveren binde seg til din 192.168.0.0/24 ip'en du mottar fra dhcp serveren (ruter).

dersom du ønsker at denne serveren skal være tilgjengelig fra "internett", og ikke bare lokalnettet må du tukle med instillingene i bredåndsruteren; ruteren vite hvor den skal rute oppkoblinger på port 21 (forutsatt at dette er porten du kjører ftpd på), videre må du tillate inngående oppkoblinger (port 21) i firewall oppsettet ditt.

edit:

opps! leste vel ikke helt posten din.

står det feks:

Logging to file c:program filesg6 ftp serverftp.log.

Logging to screen : enabled.

10.05.2003 00:18:06 - FTP Server On-line : IP(s) 192.168.0.2, on port 21

i loggen din?

Lenke til kommentar

Jeg får koblet til ftp-serveren med LAN ip'en.. men ikke WAN ip'en... bruker port 1024... hvordan og hvor stiller ejg inn i routeren slik at folk utenfra får koblet til? 3Com OfficeConnect DLS router

Lenke til kommentar

??? fikk en anne til å prøve å koble seg til, jeg så han var inne på ftp-servere.... og ha fikk følgende beskjed: 227 Entering Passive Mode (192,168,1,173,89,4). Data Socket Error: Connection timed out

Lenke til kommentar
Jeg får koblet til ftp-serveren med LAN ip'en.. men ikke WAN ip'en... bruker port 1024... hvordan og hvor stiller ejg inn i routeren slik at folk utenfra får koblet til? 3Com OfficeConnect DLS router

ok..

det enkleste er å laste ned dokumentasjonen:

ftp://ftp.3com.com/pub/3c510/3c510ug.pdf

bla opp på side 18.

følg instruksjonene for hvordan man setter opp "virtual servers".

Lenke til kommentar
??? fikk en anne til å prøve å koble seg til, jeg så han var inne på ftp-servere.... og ha fikk følgende beskjed: 227 Entering Passive Mode (192,168,1,173,89,4). Data Socket Error: Connection timed out

du ligger ett steg foran meg hele veien du...

Lenke til kommentar

For det første må du NATe porten som du kjører FTP-serveren på (f.eks. 21). Det ser ut som du har klart dette, siden den eksterne brukeren kom inn i det hele tatt.

Dermed vil aktive forbindelser fungere, mens passive vil svikte. Brukere som selv sitter bak en ruter vil kun kunne bruke passive, så det er en fordel om du setter opp ruteren din slik at den takler passive forbindelser også.

Det er 2 innstillinger du da må fikse å BP-FTP. Du må tvinge den til å rapportere din WAN IP, ikke LAN IP som den gjør nå (192.168.1.173, som du kan se fra 227-returmeldingen). Deretter må du sette opp hvilke portnummer den skal bruke ved passive forbindelser. Skal være et sted du kan spesifisere denne port-rangen. Deretter må port-rangen NATes i ruteren på samme måte som port 21 (som jeg nevnte i toppen av denne posten).

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...