Gå til innhold

Nikon D5000 til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Resten av teksten ble visst borte, så prøver på nytt :p

Ja, nå er jeg altså konfirmert og skal kjøpe min første speilrefleks :yes:

Jeg har veldig lyst på en Nikon D5000, men synes det blir vel dyrt med ca. 9- 10 000 kr for kamerahus m/18-105 mm objektiv, minnebrikke og etui.

Jeg har også kikket på Nikon D60, som to andre konfirmanter har skaffet seg, men dette kameraet mangler bla. vridbar skjerm, liveview og mulighet til å filme slik som D5000. Lurer på om dette er funksjoner jeg ikke kommer til å ha så stor nytte av, som jeg da betaler unødvendig mye penger for? :hm:

Jeg har prøveholdt begge kameraene, og synes kanskje at D5000 lå bedre i hånda mi enn D60...

Noen som har noen meninger om hva jeg burde gjøre og ev. andre kameraer?

Er forresten villig til å betale omkring 7000 kr for kamera med alt utstyr (18-105mm objektiv, minnebrikke og etui).

Lenke til kommentar
Er forresten villig til å betale omkring 7000 kr for kamera med alt utstyr (18-105mm objektiv, minnebrikke og etui).

Da er du ikke villig til å punge ut for et D5000. Rett og slett. D60 er ett eldre, kjipere kamera enn D5000, og det gjenspeiles i prisen.

Lenke til kommentar

Hvor gira på å fotografere er du egentlig??? Hvis det bare er for de det virker kult og egentlig ikke ligger noen genuin interesse bak så tror jeg ville valgt en billigere løsning. Gjerne da et brukt kamera som er bra, prøve det en stund. Om du fortsatt har interessen, bygger du bare på.

Saken med konfirmanter er at de gjerne ikke vet hva de vil :p No offence

Så derfor prøv først, så slipper du å svi av så mye gryn.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar ;)

Jeg har interesse for foto, men har aldri hatt noe godt kamera som gjør at jeg kan ta de fine bildene jeg ønsker å ta. Bare eksperimenert med familiens ganske dårlige kompaktkamera, som nå begynner å gå "føyka". Et slikt dårlig kamera dreper til tider fotogleden også :( Derfor vil jeg nå gå til innkjøp av et ordentlig, godt kamera som jeg har planer om å ha noen år. Tenker at jeg ikke kommer til å punge ut flere tusen på et kamera (speilrefleks) i studentårene, ev. et lite kompaktkamera i tillegg om jeg får rå :hmm:

Har prøvd 18-105mm objektivet og funnet ut at dette er akkurat passe zoom da 18-55mm blir litt for lite. Hvis jeg kjøper 18-105mm klarer jeg meg med en linse (i første omgang) da 18-200mm ikke er nødvendig...

Er ikke så veldig gira på å kjøpe brukt, så har dere forslag til andre kameraer, helst med noen av de samme egenskapene som D5000, til en billigere penge?? Det gjør nemlig litt vondt og skulle betale nærmere ti tusenlapper for min første speilrefleks da jeg bare er glad i å ta bilder og eksperimentere/manipulere litt med dem senere. Var forresten på fotokurs med kompaktkameraet vårt der vi brukte Photoshop. Tenker å skaffe meg dette programmet etter innkjøp av kamera, slik at det blir en liten hobby;)

PS: Tror dere jeg kommer til å ha nytte av liveview og vridbar skjerm? :dontgetit:

Lenke til kommentar
PS: Tror dere jeg kommer til å ha nytte av liveview og vridbar skjerm? :dontgetit:

Helt ærlig, nei. Tror live view kan være gøy den første tiden og at de som virkelig har bruk for den kan ha videre interesse. Vanlig folk klarer seg helt utmerket uten. Jeg hadde glatt droppet liveview.

Lenke til kommentar

Jeg syns LiveView er ganske genialt, og det hadde jeg aldri trodd jeg kom til å si for 2 år siden. Vridbar skjerm gjør LiveView enda litt nyttigere. Jeg brukte Oly E620 i ca. 45 minutter før jeg fikk glede av LiveView+vridbar skjerm.

Man vet rett og slett ikke hvor "kjekt å ha" det er før man har prøvd det.

Lenke til kommentar

Skjønner det er delte meninger og ulike erfaringer ang. liveview og vridbar skjerm, men håper "Anew" har rett i at jeg kommer til å ha nytte av det;)

Men helt ærlig folkens: ut i fra det jeg tidligere har skrevet; tror dere jeg som førstegangskjøper av speilrefleks kommer til å gjøre dumt i å kjøpe en Nikon D5000, eller er dette et smart valg, som jeg ikke kommer til å angre på??? :new_woot: Er det verdt pengene liksom?

Håper dere som svarer har noen erfaringer med kameraet;)

Lenke til kommentar
Skjønner det er delte meninger og ulike erfaringer ang. liveview og vridbar skjerm, men håper "Anew" har rett i at jeg kommer til å ha nytte av det;)

Men helt ærlig folkens: ut i fra det jeg tidligere har skrevet; tror dere jeg som førstegangskjøper av speilrefleks kommer til å gjøre dumt i å kjøpe en Nikon D5000, eller er dette et smart valg, som jeg ikke kommer til å angre på??? :new_woot: Er det verdt pengene liksom?

Håper dere som svarer har noen erfaringer med kameraet;)

Jeg har D5000 selv, og jeg vil si at du som nybegynner ikke kan gå så veldig feil med dette kamerahuset.

Flipskjermen er faktisk kjempefin til å sitte å se på bildene på kameraet, man legger kameraet på bordet, og bretter skjermen ned så den også ligger på bordflaten. Veldig behagelig om to eller tre skal se på bildene samtidig. Liveview er vel best implementert på D5000 av noen Nikon kamera hittil - ikke at det betyr at jeg anvender LW så mye at det gjør noe av den grunn. At lukkeren bråker svært lite er også en fordel, noen ganger er diskresjon en dyd sies det jo.

Bildekvaliteten er det ingenting å utsette på, og med 18-105mm bør du få skarpe bilder kant-til-kant. Noe som ikke er 18-55mm VR objektivets styrke akkurat. Selv bruker jeg 16-85mm VR på D5000.

For de det måtte angå, jeg kjører Picture Control: Standard, Skarphet 6, Kontrast +1, Active D-Lightning Av.

Som oftest undereksponerer kameraet med 0.3-0.7Ev for å gi muligheter for ADL å virke best mulig, men dette lar seg lett rette opp i CNX eller ViewNX (mener det siste følger med D5000), evt. sette eksponerings kompensasjonen opp et hakk eller to (på bekostning av lukkertid).

Anbefaler nybegynnere å fotografere NEF + Jpeg Fine, da har man mulighet på et senere tidpunkt å hente ut mere av utvalgte bilder, samtidig som man får gode Jpeg bilder rett ut av kameraet. Tar litt ekstra plass, men så er jo minneplass omtrent gratis i disse dager.

Hvis det er noe jeg savner, så er det en lock-knapp til AF-punkt. Veldig lett å komme nær den og flytte AF-punktet.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg kjøpt meg Nikon D5000 :grin:

Rakk å teste det ut litt før jeg måtte sette det på lading, og det virker som et kjempe kjøp :thumbup: Er mange ting å sette seg inn i med en speilrefleks for en nybegynner, men sitter og leser bruksanvisning og bok om fototeknikk slik at jeg forhåpentligvis forstår det mest grunnleggende;) Gleder meg til å få ordentlig oversikt slik at jeg etter hvert kan ta de bildene jeg alltid har ville tatt! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...