Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Bilprodusentene konkurrerer i å lage biler med lavest mulig CO2-utslipp. Iflølge reklamen er visst Fiat nå flinkest i klassen. Men er det ikke sånn at forholdet mellom bensin og luft er 1:14.7? Forholdet mellom diesel og luft kjenner jeg ikke. Uansett, er ikke da CO2-utslippet proporsjonalt med bensinforbruket? En bil kan ikke bruke mer drivstoff, og slippe ut mindre CO2? Betyr det at denne Fiaten også har det laveste forbruket? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Det stemmer det ja. CO2-utslipp følger med mengden drivstoff. Fant en tabell på nettet som sier 2,3kg CO2 pr. liter bensin. Noe som ser ut til å stemme ganske greit med min bil i vertfall som står i vognkortet 0.7l/10km og 165g CO2/km. 0.07*2.3 = 0.161.. altså ikke langt unna. Endret 5. juli 2009 av gxi Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) I teorien samsvarer det ikke helt ettersom noe av karbonet i drivstoffet går med til å danne CO, og dessuten blir ikke alt drivstoffet til enhver tid forbrent, eller blir ufullstendig forbrent, og da vil det slippes ut som andre hydrokarboner eller uforbrent drivstoff, uten at det dannes CO2. Uansett vil en se at det er en nokså klar sammenheng når en setter opp et regnestykke. Endret 5. juli 2009 av kjaks Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Det er kanskje i den sammenheng verdt å merke seg at ofte i "offisiell" sammenheng kalkuleres CO og andre klimagasser inn i CO2-mengden ved å regne om hvor mye CO2 de andre klimagassene ville tilsvart i klimasammenheng og legge det sammen til et totalt "CO2-utslipp". Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Ok, har ikke hørt om det. Høres jo en tanke snodig ut, men det gir jo et bedre bilde av miljøpåvirkningen å medberegne utslipp av andre gasser. Uansett betyr ikke det at mengde forbrent drivstoff alltid samsvarer likt med kalkulert "CO2-utslipp" ettersom f.eks NOx-gasser forårsaker gir mye større drivhuseffekt enn CO2, og dermed vil en dobling av NOx-utslippet gi utslag i langt høyere kalkulert "CO2-utslipp". Endret 5. juli 2009 av kjaks Lenke til kommentar
epifant Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Man skal alltid ta produsentens egne tall med en klype salt, men om man tar alle produsentenes oppgivelser med en like stor klype salt vil jo rangeringen uansett bli den samme. Og den viser, så vidt jeg vet, at Fiat kommer veldig gunstig ut utslippsmessig. Og jeg vet av egen erfaring at i hvert fall 1.1 og 1.2-liters motorene er bensingjerrige, det er én av grunnene til at jeg har eid slike i snart 10 år Når det er sagt skal man kjøre ganske mange kilometer før noen desiliters forskjell i bensinforbruk merkes bedre enn f.eks. 30 000,- lavere kjøpesum... Med en årlig kjørelengde på 12 000 km og en bensinpris på 12,-/liter vil prisforskjellen på 0,5 liter/mil og 1,0 liter/mil være 7200,- kr per år. Og ettersom bensintørste biler er relativt upopulære blir prisene lavere, så det kan faktisk lønne seg å kjøpe en bil som bruker mer bensin. Endret 5. juli 2009 av epifant Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 CO2-utslippet følger bensin/dieselforbruket proporsjonelt, ja. Grunnen til at Fiat sier det de sier, er fordi gjennomsnittet av det samlede bilmodellutvalget har lavest utslipp av alle produsenter som selger bil i Norge. Dette kan jo naturlig nok forklares med at Fiat har moderne, effektive motorer, og stort sett bare småbiler. Den største (personbilen) er vel Croma, en normalstørrelse stasjonsvogn. Ellers går det i 500, Grande Punto og Bravo, alle biler i C-segmentet eller mindre. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 C02 utslipp fra en bil er mye mere avhengig av hvordan bilen kjøres. Produsentene oppgir gjennomsnittsmålinger i 70 km/t i høyeste gir uten ac osv på en sommerdag med sola i ryggen. KLart resultatene blir bra da. Sjekk denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk Der tester top gear gutta en prius mot en M3. 1.6 liter (elns) mot 4.0 liter. Priusen kjører foran og den enste BMW en skal gjøre er å holde følge. BMW en vinner jo såklart på bensinforbruk fordi priusen blir totalt rævkjørt. Det de vil frem til er jo at det avhenger mye mer om sjaføren er miljøvennlig enn om bilen er det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 C02 utslipp fra en bil er mye mere avhengig av hvordan bilen kjøres. Produsentene oppgir gjennomsnittsmålinger i 70 km/t i høyeste gir uten ac osv på en sommerdag med sola i ryggen. KLart resultatene blir bra da. Det er vel ikke helt korrekt. Det er såkalt "blandet forbruk" som regnes, og det er en standardisert metode som brukes slik at alle biler kommer likt ut. Kjører man bare i byen med elendig kjørestil vil man selvsagt ligge langt over denne verdien. Sjekk denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk Der tester top gear gutta en prius mot en M3. 1.6 liter (elns) mot 4.0 liter. Priusen kjører foran og den enste BMW en skal gjøre er å holde følge. BMW en vinner jo såklart på bensinforbruk fordi priusen blir totalt rævkjørt. Det de vil frem til er jo at det avhenger mye mer om sjaføren er miljøvennlig enn om bilen er det. Det sier seg jo egentlig selv. Alt av optimaliseringer Prius har for å redusere forbruk er på lave hastigheter og stans. Over 40km/t er det en helt normal bensinbil som må drasse på x antall kg med ekstra vekt (batterier). Det blir bare tull å gjøre en slik sammenligning, da dette er to helt forskjellige biler til forskjellig bruk som kjøres totalt i M3ens favør. Hadde de tatt disse bilene inn i en rush-kø ville resultatet blitt helt motsatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå