Gå til innhold

Windows 7 vs Windows Vista?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Noen som kan forklare meg forskjellen på W7 og Vista? Jeg har bare følelsen av at det er "same shit, new wrapping". Stemmer dette, eller tar jeg grundig feil her..? :)

Bare så det er sagt jeg har hatt ingen som helst problemer med Vistaen pr i dag. :) Så hva tjener jeg på å kjøpe W7 eller oppgradere til den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Så et "nytt" skrivebord er det egentlig man betaler for altså? Det må da være noe annet enn "Vista2" som W7 har, enn bare visuelle effekter, og færre prosesser kjørende enn i Vistaen? :)

Lenke til kommentar
Så et "nytt" skrivebord er det egentlig man betaler for altså? Det må da være noe annet enn "Vista2" som W7 har, enn bare visuelle effekter, og færre prosesser kjørende enn i Vistaen? :)

Det bruker mindre ressurser, har gjort mye mye enklere, bedre UAC og mange nye funksjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+3124

Hmmm.. jeg sitter på W7 Ultimate nå, kan ikke si at jeg merker den store forskjellen i fra Vista Ultimate og til denne altså.. :p Alt er liksom ved det samme, det eneste som jeg har lagt merke til er at min gamle NetGear USB dongle ikke virker i W7, og den virket i Vista.

Det er ikke noe raskere oppstart med W7 over Vistaen, og jeg føler ikke at maskina er noe raskere nå enn tidligere. :)

Nei, jeg holder på at dette er "same shit, new wrapping".

Lenke til kommentar

jau, teknisk sett er dette bare enda en videreføring av windows siden NT 4.0.

Men fra spøk til alvor så har jeg fullstendig gått over til W7 RC på mine maskiner fordi jeg trives rett og slett bedre i den på grunn av de diverse småtingene som har blitt opplista i denne tråden.

Lenke til kommentar
Hmmm.. jeg sitter på W7 Ultimate nå, kan ikke si at jeg merker den store forskjellen i fra Vista Ultimate og til denne altså.. :p Alt er liksom ved det samme, det eneste som jeg har lagt merke til er at min gamle NetGear USB dongle ikke virker i W7, og den virket i Vista.

Det er ikke noe raskere oppstart med W7 over Vistaen, og jeg føler ikke at maskina er noe raskere nå enn tidligere. :)

Nei, jeg holder på at dette er "same shit, new wrapping".

Windows 7 har en rekke nye funksjoner. Om du har prøvd å søke litt har du funnet mye info om akkurat hva som er nytt.

- Libraries

- Action Center (Samler alt det viktigste på et sted)

- Aero Peek/Shake/Snap

- Jumplist

- Ny oppgavelinje

- XP modus (pro og oppover)

- Homegroups -erstatter arbeidsgrupper (bare mellom Win7 maskiner)

- Blu-ray -støtte

- ISO/IMG-støtte

I tillegg er det mange endringer i bakgrunnen som du ikke vil legge merke til. Bedre støtte for flere prosessorkjerner, minnebehandling, driverstøtte og mye mer.

Mer utdypende kan du lese om her:

http://www.winsupersite.com/win7/ff.asp

Lenke til kommentar

Kan ikke forstå hvordan noen foretrekker Vista foran Windows 7. Har selv brukt Vista i ca. ett år, men etter jeg installerte Windows 7 på en testmaskin tok det ikke lenge før jeg installerte den på hovedmaskinen og den bærbare. Etter RC1 har det egentlig ikke vært noen tvil om hva man bør velge. Vista føles gammeldags.

(dette sies av en som var storfornøyd med Vista (etter SP1))

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg kjørte Vista knirkefritt i 18 mnd med ny PC, men har nå gått over til Win 7 og angrer ikke. Det virker mer responsivt...

Savner "Vis skrivebord" knapp helt nederst venstre men :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg har prøvd ut W7 Ultimate i et par måneder nå, og har egentlig bare positive ting å si om det..

- Det grafiske grensesnittet er pent, lettfattelig og enkelt å finne frem i.

- Maskinen starter vesentlig raskere med W7 enn XP SP3 (sikkert også på grunn av at jeg fikk en skikkelig opprydding i alle programmer på maskinen ;) )

- Det er lett å koble til eksternt utstyr som feks printere, kamera og USBpinner (de fleste driverene er med i W7, de som ikke er finner programmet lett på nettet).

- Hjemmenettverket er betydelig enklere å holde oversikt over i W7 enn både XP og Vista.

- De fleste program fungerer greit med W7 (hadde litt problemer med skjermdriveren med en gang, men det løste seg etter litt etterforskning...)

- Jeg vil tro at hvertfall på bærbare PCer, så er W7 en stor forbedring når man reiser litt rundt og kobler seg til flere forskjellige trådløse nettverk :)

Håper bare MS legger ut en feks 3-installasjoners lisens, slik at jeg slipper å betale til hver eneste maskin...

Anbefales - om ikke på grunn av systemet i seg selv, så hvertfall på grunn av det fine designet. Jeg bruker ikke PC til noe annet enn nettleser, dokumentbehandling, AutoCad og litt nettverksarbeid, men synes som sagt dette er en stor forbedring i forhold til både XP og vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...