Gå til innhold

Stillegående vannkjøling...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vannkjølings spesialitet, utenom god kjøleytelse, lav støy. For å si det sånn, når du har anskaffet deg vannkjøling, vil du straks begynne å irritere deg over ting som skjermkort, hard disk og strømforsyning. Altså, vannkjøling er lydløst. Hvis du kjøler skjermkortet med vannkjøling, eller kjøper enn vifteløs kjøler fra zalman, så er enda en kilde borte. Skaffer deg seagate barracuda harddisker, og bytter ut psu vifta med en papst, så har du ett utrolig behagelig system. :D

(Vil forresten anbefale waterchill vannkjøling, er helt lydløst, veldig billig, og bra.)

Lenke til kommentar

Kan spare masse penger om du vil på vannkjøling da! Eneste jeg har kjøpt er slanger, pumpe og en omo color vanntank. ca 400,-.. Radiator har jeg henta fra et bilhoggeri og kjøleren har jeg laget selv med en klump aluminium som er kryss bora! Ellers har jo den magnum blokka fått mye skryt. Har vunne så si alle tester den har deltatt i. Sammen med Black Ice Extreme 2 blir det et meget bra kjølings system! Men for min del så blir det for drøyt å betale en 2-3k for å få noen mindre db!

Lenke til kommentar

Tenker egentlig på en ferdig pakke. Vet ikke om jeg har tid til å bygge helt fra bunn. Har sett på pakken til Thermaltake og waterchill. Ser greie ut begge to, men lurer på hva slags støynivå waterchill ligger på. Det varierer litt fra side til side, men Thermaltake ligger ca på 22-25 dB, og det er vel akseptabelt? Har noen av pakkene potensiale til å kjøle mer enn cpu?

 

Takk for alle innlegg sålangt :smile:

Lenke til kommentar

Kommer vel litt ann på hvor kraftig pumpa er men om den sliter i serie, så kan du paralell koble blokkene. Da skal den takle det fint ville jeg tro! Og hvis du er veldig opptatt av støy ville jeg kjøpt en bra radiator som klarer å overføre varme bra. Så kan du sette ned vifte hastigheten, og det blir lydløst!

Lenke til kommentar

Sjekk www.studiedata.dk , Poseidon og Aquarius vannkjøling til 799DKK , eller 850-900 norske kroner... Vet ikke hva toll og frakt blir på disse tho, siden det er fra danmark man bestiller. Ellers selger netconnection.no aquarius til 1250NOK. Kan være et alternativ. I tillegg står du fri til å modifisere disse så mye du bare vil... kjøre vifter på 7v , legge til enheter osv.

Blir stille tilslutt:)

Lenke til kommentar

I prinsippet: Jo større radiator, jo bedre. Så har du plass til eksempelvis Black Ice Pro II, så får du i de fleste tilfelle et godt resultat.

 

Har tilgode å oppleve vifter som ikke lar seg regulere, enten de er laget for 12v eller 230v.

For førstnevnte er det snakk om å montere en passende seriemotstand, (50 til 150ohm / 1/2watt), evnt bruke en rheobus. Kraftige vifter vil antagelig kreve 1watt´s utførelse på motstanden, men som regel klarer det seg med 1/2watt´s motstander.

 

230v vifter lar seg enkelt regulere med en vanlig lampedimmer.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det sur ut som Supermorten er ute etter noen veldig avansert vannkjøling, heller ett enkelt sett med lite støy, og mulighet for å kjøle mer enn bare cpu. Waterchill har en pumpe som yter 700 l/t, noe som er mer enn eheim 1048(600 l/t).

Radiatoren kan overleve 400w, noe som er mer enn nok, den kan faktisk ta ett peltierelement ganske greit. Du kan også sette inn diverse andre blokker, siden slangene måler 10 og 12mm, noe som er ganske "universalt".. Waterchill pakken inneholder også alt du trenger for å vannkjøle pc'n din. Du trenger faktisk ikke noe som helst mer, bortsett fra litt mer slange, hvis du har ett servertower, med pumpe, radiator og blokk(er) montert urimelig langt fra hverandre ;)

Er ikke det settet med aller best ytelse, men er det desidert beste førstegangs-settet, vil jeg si :)

 

 

Mvh.

nvoetfiv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...