maglame Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Heisann. Jeg har en Q6600 G0 som jeg vil overclocke. Til å starte med har jeg skrudd av det meste av automatiske funksjoner i BIOS, som f.eks. C1E og speed step, og skrudd FSB-en opp fra 266 til 333. Systemet går superstabilt og krasjer aldri, når jeg først har kommet meg inn i Windows. Problemet er at 90% av gangene jeg starter datamaskinen kommer ikke det tilfredsstillende pipet jeg er vant til, og skjermen forblir svart. Noen som kan peke meg i riktig retning? System: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 X2 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz MSI P45 NEO3-FR, P45, Socket-775, DDR2 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 Endret 5. juli 2009 av maglame Lenke til kommentar
phenom Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 har samme problemet med min amd phenom 2x4 940 black Lenke til kommentar
bjaanes Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Prøv å klokk ned rammen litt, se om det hjelper litt? =) Lenke til kommentar
camxer Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Det er iallefall ikke strømforsyningen. Hadde en Q6600 G0 @ 4,041 GHz med en blodklokken GTX og det fungerte helt fint på en Corsair 520W. Ta og kjør en runde memtest du hvis dette problemet dukker opp kun etter overklokking. Edit: en q6600 G0 skal klare 3GHz "straight out of the box" uten problemer. Endret 12. juli 2009 av camxer Lenke til kommentar
maglame Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Testet med en kompis sin RAM og da gikka alt stålende. Derfor lurer jeg på hvordan RAM-brikker jeg bør kjøpe for å få mest mulig ut av prosessoren min i en overclock? Lenke til kommentar
camxer Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 OCZ REAPER PC8500 er et ganske bra kjøp, men prøv først å stille ned hastigheten på minnet ditt før du overklokker. Hovedkortet ditt burde enten la deg stille på en divider mellom FSB og RAM eller bare la deg taste inn verdien du ønsker (800MHz etter overklokk) Lenke til kommentar
maglame Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Jepp, nå har jeg løst mysteriet! Etter at kompisen min sin RAM også feilet i min maskin (etter å ha slått av og på maskinen) viser det seg at når jeg starter datamaskinen etter at den har vært slått helt av blir ikke FSB-RAM ratioen 1:1, og RAM-en blir altså overclocka og failer. Om jeg booter maskinen uten OC, setter FSB-RAM ratioen til 1:1 og restarter maskinen så kan jeg OC-e som bare det. Akkurat nå kjører jeg FSB på 389 med stock kjøling (3,5 Ghz). Så da lurer jeg vel egentlig på hvordan jeg skal løse DETTE problemet. Kan det hende at noe sånt fikser seg om jeg oppdaterer BIOS? Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jepp, nå har jeg løst mysteriet! Etter at kompisen min sin RAM også feilet i min maskin (etter å ha slått av og på maskinen) viser det seg at når jeg starter datamaskinen etter at den har vært slått helt av blir ikke FSB-RAM ratioen 1:1, og RAM-en blir altså overclocka og failer. Om jeg booter maskinen uten OC, setter FSB-RAM ratioen til 1:1 og restarter maskinen så kan jeg OC-e som bare det. Akkurat nå kjører jeg FSB på 389 med stock kjøling (3,5 Ghz). Så da lurer jeg vel egentlig på hvordan jeg skal løse DETTE problemet. Kan det hende at noe sånt fikser seg om jeg oppdaterer BIOS? Det er jo verdt å teste. MEN! ikkje flash bios i windows... dette KAN vere det siste HK'et gjere, noken er kjendte får å feile med prog flash, men gjere du det i bios skal det gå fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå