Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta MC-lappen i ferien

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg ønsker å ta lett MC-lappen, da jeg er møkk lei av å måtte kjøre i 45 km/t.

Kan jeg ta MC-lappen i Mandal før denne måneden er over?

Jeg har bil, så jeg kan evt. kjøre til Kristiansand eller andre steder i nærheten. Men jeg vil ha MC-lappen.

Hva er forskjellen på lett og tung MC-lappen?

Jeg ønsker selvsagt tung, men jeg tror kanskje jeg skal nøye meg med lett inntil videre. Jeg planlegger å kjøpe lett.

Hvor mye pensum må jeg gjennom?

Jeg har billappen og mopedlappen fra før. Jeg anser dette i grunnen som en dustete formalitet, da jeg er i stand til både å kjøre på to hjul og å kjøre over 45 i bil.

Er det sant at alle som tar lett-MC-lappen får denne oppgradert til tung etter 2 år, uten å gjøre annet disse 2 årene enn å bli eldre?

Jeg er langt over 20, så jeg oppfyller vel det som finnes av alderskrav.

Er lett MC kun for 16-åringer, så jeg må gå rett på tung? Er det et pensum som varer lengre?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, men hjemmesiden deres er nede og jeg vil ikke ringe dem på en søndag. Tror jeg mailer dem i stedet, så får de svare når de er tilbake på jobb.

Grrr. Det går ikke an å maile dem. Fikk bare feilmelding da jeg prøvde å sende mailen. De har vel total datakræsj.

Lenke til kommentar

Gå rett på tung, du. Så vidt jeg husker er det et kurs du slipper på lett, men det er bortkastet om du er interessert i tung MC med tiden. Er du over 21, får du tung MC med en gang du tar MC-lappen, men hvis du er 18-21 får du mellomtung MC som blir oppgradert til tung etter 2 år (på dagen fra oppkjøring). Lappen på lett MC blir aldri oppgradert.

Du kan kjøre lett MC med tung-lappen, så jeg hadde tatt tunglappen (og det gjorde jeg for 1 mnd siden :D Kostet 16650 kr inkl alt, hadde 4 kjøretimer hvorav 2 var obligatorisk i kjøregården). Det er verdt å høre om du får tatt lappen i sommer, men det er vanligvis mye pågang. Så i en annen tråd at du har en scooter, kjør den til du er ferdig med lappen, så kan du kjøpe en lett MC om det passer deg best, og du slipper å bruke mange tusen på å oppgradere lappen senere.

Det er forresten ikke bare en formalitet, mopedlappen er ikke noe å skryte av, og å kjøre på 2 hjul er ikke det samme som å kjøre på 4 :) Så du kommer til å lære mye og ha det gøy under opplæringen! Du lærer god kjøreteknikk, noe hvertfall jeg aldri lært som mopedfører. Er en grunn til at MC-lappen har blitt dyr de siste årene, opplæringen er styrket og jeg mener den er veldig god nå.

Lykke til!

Endret av knetrom
Lenke til kommentar

Som nevnt trenger jeg en nummer 2 i en annen del av landet, der jeg bare er om sommeren. Øvrige familiemedlemmer trenger scooteren.

Tror jueg kjøper en Honda mopp.

Grunnen til at jeg ønsker tung etterhvert, er at fatter'n har et veteranbeist fra Italia. Den skal jeg ha mye gøy med en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...