gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg kjøpte ganske nylig en fullcoverblokk til Radeon HD4850 som jeg monterte på et HIS-kort. Blokk: http://vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=1384 Det tok under et halvt sekund fra jeg slo på maskinen etter å ha montert kortet til det sa "poff" i et eller annet. Jeg vet ikke nøyaktig hva. Ingen synlige skader, men kortet fungerer ikke verken med vannkjøleren eller originalkjøler. Jeg har montert blokka igjen, etter instruksjonen som funlgte med, for å forsøke å finne ut hva som har gått galt. Det som viser seg er at det enten er noe fiel med blokka, eller chippene på kortet er ikke perfekt høydenivået. Sistnevnte ser jeg som sansynlig som følge av måten de er festet på (loddet på undersiden), og det er også grunnen til at produsenter av kort bruker pads på dem (hvor AC sier pasta skal brukes for vannblokka..). Følgende to feil fant jeg: Kortet twister seg. Dette kan jeg unngå ved å redusere belastningen på den skruen som står i nærheten. Sansynligvis et problem for noe annet som jeg ikke kan komme til for å se siden blokka står over. Men et enda større problem viser seg på de minnebrikkene jeg kommer til fra utsiden. Hele blokka står tydelig på skrå. Den første brikken klarer jeg å presse et blad på 0.1mm imellom, neste 0.15mm, så 0.20mm og siste klarer jeg såvidt å presse inn 0.25mm. Med 0.25mm mellomrom hjelper det veldig lite med kjølepasta, da den bare vil renne vekk over veldig kort tid, så her er sansynligvis grunnen til at kortet døde (BIOS-beep sier forøvrig feil på video-RAM). Så spørsmålet er.. Er fullcoverblokker faktisk såpass trygge at dette skal fungere, eller er dette et vanlig problem? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Det er akkurat dette som er så dumt med fullcover blokker. Meget lett og ødelegge kortene med dem. Greier ikke å se om du har brukt vanlig kjølepasta eller kjøle padder. hvis du har brukt kjølepasta kan det være grunnen til at du får disse bladene igjennom. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Den monteringen jeg gjorde der var uten noe som helst. Jeg gjorde opprinnelig monteringen med pasta. Padene som var på originalkjøleren (som forøvrig var 3 deler) er for tykke og ville sansynligvis gjort at GPUen ikke fikk trykk nok. Ifølge monteringsinstruksen som fulgte med fra AC skulle det brukes pasta. Med en kvart millimeter vet jeg i vertfall at pasta ikke ville fungert. Det ville kanskje fungert en liten periode, og etterhvert bare forsvunnet. Lenke til kommentar
randknu Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Minnebrikkene til radeon 4850 trenger strengt tatt ikke kjøling... Dette vet jeg fordi mange produsenter selger sine kort uten noen form for kjøling på rammen. Årsaken til at det gikk galt for deg er nok heller at kjøleren kommer nedi kortet ett sted og kortslutter noe slik at noe svir... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg kan ikke se noe som potensielt kunne truffet blokka. Det er ganske tomt for komponenter der blokka ligger. Det er laget noen groper i blokka akkurat der det ligger komponenter under. Det som da er alternativet er at en av spenningsregulatorbrikkene eller spolene er deffekt (de som kjøles av blokka). Hvis jeg orker en dag kunne jeg prøvd å lodde dem ut og testet dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå