Andreasfe Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Til panorama og den slags bør du ha vidvinkel (så lavt mm-tall som mulig. 18mm, som du har på kitobjektivet er greit her. Til å fange ting på avstand bør du opp mot, og helst litt over 200mm. På slike brennvidder er du nesten døt til å ha bildestabilisering. (IS, VC, eller OS, avhengig av produsent). Jeg gjør det veldig enkelt for deg her med to alternativer: - Tamron 18-270mm f3.5-6.3, hvis du vil ha et eneste objektiv med deg. - Canon EF-S 55-250mm f4-5.6, dersom du er villig til å ha med deg to objektiver og bytte ved behov. Førstnevnte har fordelen ved å være fleksibel. Ulempen med dette objektivet er at den optiske ytelsen er litt middelmådig på de korteste og lengste brennviddene. Den er best i midten. 40-150mm eller deromkring. Canon EF-S 55-250mm er en dedikert telezoom og vil yte tilnærmet like godt over hele brennviddespekteret. Endret 7. juli 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg tror trådstarter vil bli fornøyd med Tamron 18-270. På backpacker-tur er gjerne motivene vel så viktige som billedkvaliteten. Med 18-270 kan du få med deg både hele operahuset i Sydney og nærbilde/portrett av kakaduene i den botaniske hagen rett ved i ett og samme objektiv. Lenke til kommentar
camillatortilla Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg tror trådstarter vil bli fornøyd med Tamron 18-270. På backpacker-tur er gjerne motivene vel så viktige som billedkvaliteten. Med 18-270 kan du få med deg både hele operahuset i Sydney og nærbilde/portrett av kakaduene i den botaniske hagen rett ved i ett og samme objektiv. Det hørtes ut som et bra objektiv for meg :)Vet du noe om hvordan rpisen er på det? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg ville også gått for et objektiv med drøy zoom (f.eks. 18-270 VC'en til Tamron). I tillegg ville jeg ha sikret meg en Sigma 30mm f/1.4 til de mer stemningsfulle øyeblikkene og bruk innendørs. 18-270'en er jo ikke spesielt lyssterk. Om budsjettet strekker til. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Du merker mer forskjellene på de korteste brennviddene 10mm til 18mm foreksempel,det utgjør en side vinkelforskjell på 28 grader På de lengere brennviddene blir ikke forskjellen så stor,200 til 300 har bare en side vinkelforskjell på 4 grader og du kompenserer de 100mm med og gå noen skritt nærmere motivet. Nå skal det være sagt at 4 grader utgjør ganske mye når du nærmer deg 200-300mm. Beste er å se på % dersom en skal sammenligne brennvidder i vide og trange enden Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Er du sikker på at det er speilrefleks du skal ha med? I såfall vil jeg slutte meg til rådet om Canon 18-200mm IS eller Tamron 18-270mm VC som begge har fått rimelig bra kritikker (Tamron muligens noe bedre) i de fleste tester jeg har sett, blant annet på Dpreview.com og Photozone.de. Samsungs 18-250mm OS fikk forøvrig også brukbar kritikk på slrgear nylig, men ikke sikker på om du kan få tak i det ennå. http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1242/cat/31 Men hvorfor ikke kjøpe et superzoom isteden? Ut fra innleggene høres det ikke ut som du er en profesjonell bruker, og hva skal du bruke bildene til? Hvis de ikke skal selges er kanskje bildekvaliteten til et superzoom som Canon SX1 IS/SX10 IS eller Olympus SP-570UZ bra nok? Jeg ville sett på et superzoom som bruker AA-batterier, da får du mer zoom enn du vil orke å dra på til et speilrefleks i et kamera som er mindre enn det du har nå med 3x normalzoom. Du får også innebygd video som kan være morsomt å ha, og du kan legge igjen lader hjemme og bare kjøpe nye alkaliske batterier etter hvert som du trenger det. Kameraet er dessuten mindre slik at det er lettere å ta bilder uten å bli lagt merke til, og blir helt lydløst hvis du skrur av lydeffektene. Sannsynligvis ikke noe særlig dyrere enn å kjøpe en 10x zoom til speilrefleksen heller. Kjøper du Canon kan du også skaffe/ta med en liten blits som også vil passe til din 450D. Jeg synes både Canons og Olympus sine modeller er rimelig bra, og alle modellene jeg har nevnt har blitssko. Olympus har forøvrig varianter som ikke bruker AA-batterier også, så velger du OLympus må du være litt obs (hvis du synes AA-batterier virker fristende). Min favoritt i øyeblikket er SX1 IS siden det har RAW og bra videokvalitet, men hvis ikke det er viktig er SX10 IS like bra og billigere. Ulemper med Superzoom er dårligere bildekvalitet, spesielt i dårlig lys, og tregere fokus. Endret 8. juli 2009 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå