Gå til innhold

Problem med auto-mounting av HDD i ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjører en filserver og har satt opp delingsnettverk med samba. Når jeg forleden måtte slå av serveren, gjorde jeg det på svenskemåten grunnet dårlig tid (og det faktum av den ikke ville slå seg av når jeg skrev "sudo shutdown 0"). Når jeg nå slo på serveren, måtte jeg koble til skjerm osv for å gå inn og mounte og skrive inn passord på brukeren min for å få det til.

Nå tror jeg det virker som det skal, men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å endre dette?

Hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en intern harddisk! Jeg bootet med harddisken. Det jeg gjorde nå, var at jeg rebootet, og valgte "remember authorization" når jeg måtte skrive inn passord og brukernavn.

Forskjellig fra sist gang var at sist når jeg gjorde dette (for en time siden), så kom jeg inn i hdd'en i sted når jeg gjorde dette. Men selv om jeg nå authensierer meg og mounter, så får jeg den ikke opp. Fra windows-maskinen så skulle jeg fått opp at server-sharen er ca 980 gb. Nå er den bare 80 (systemdisken, den virker).

Når jeg går inn i /media/drive1 (som i utgp. skal være plassen disken er mountet) og skriver "ls -a", så får jeg ikke opp noen ting.

Tar gjerne imot hjelp som kan utføres via ssh, siden jeg helst fjernstyrer den. ;)

Takk for shutdown-kommandoen! ;)

Lenke til kommentar

Skriv "fdisk -l" for å finne ut enhetsnavnet til partisjonen du vil mounte opp ved oppstart. Dette kan eksempelvis være /dev/sda1. Hvis du har flere partisjoner på den samme disken, vil disse listes opp som /dev/sda[1 og utover].

Når du har funnet ut enhetsnavnet, redigerer du filen /etc/fstab, og legger til følgende informasjon, gitt at enhetsnavnet til partisjonen er sda1:

/dev/sda1   /katalog/hvor/partisjon/skal/mountes   auto   defaults   0   1

Når det er lagt til, lagrer du filen - og skriver "mount -a". Disken skal deretter mountes uten problemer, og dette vil bli gjort hver gang du booter maskinen.

edit: disse kommandoene må kjøres som root, eller med sudo.

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har nøyaktig det samme problemet. La inn Linux Mint igår. Jeg har 2 andre partisjoner i tillegg til C:/ jeg vil mounte, men det fungerte ikke. Fikk melding om at katalogen jeg ville mounte dem i ikke eksisterte, eller noe i den dur.

Til slutt: hva betyr auto, defaults, 0 og 1 i koden din?

Gjelder dette for NTFS-partisjoner?

Jeg har nemlig sett 0 0, og brukte det igår. Hvis dette var feil, hva gjelder 0 0 for?

Lenke til kommentar
Jeg har nøyaktig det samme problemet. La inn Linux Mint igår. Jeg har 2 andre partisjoner i tillegg til C:/ jeg vil mounte, men det fungerte ikke. Fikk melding om at katalogen jeg ville mounte dem i ikke eksisterte, eller noe i den dur.

Hva får deg til å tro at den lyver? Kanskje en idè å opprette katalogen du skal montere til? ;)

"man fstab" forteller deg hva de ulike feltene betyr.

Arne: da tipper jeg den ikke er montert, alternativt er montert et annet sted. "mount" forteller deg status over hvor ting er montert.

Lenke til kommentar
Til slutt: hva betyr auto, defaults, 0 og 1 i koden din?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fstab (auto, defaults etc)

http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html

< 5th and 6th columns: Dump and fsck options >

Dump and, uh, what options? Well, dump is a backup utility and fsck is a filesystem check utility. I won't discuss them in great length here (they would both need their own tuXfile), but I'll mention them, because otherwise you'd spend the rest of the day wondering what on God's green Earth do these things mean.

The 5th column in /etc/fstab is the dump option. Dump checks it and uses the number to decide if a filesystem should be backed up. If it's zero, dump will ignore that filesystem. If you take a look at the example fstab, you'll notice that the 5th column is zero in most cases.

The 6th column is a fsck option. fsck looks at the number in the 6th column to determine in which order the filesystems should be checked. If it's zero, fsck won't check the filesystem.

Ellers så vil nok ett google søk på fstab gi mange nyttig treff ;)

Skal du f. eks legge til/mounte Windows C: i /home/Crowly/Windows/C, så må jeg lage katalogene først. Når c: ikke er mountet så vil katalogen være tom.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...