Gå til innhold

3k oppgradering: CPU, HK, RAM, PSU og skjermkort

Anbefalte innlegg

Er dette den beste oppgraderingen til 3000kr?

Den skal brukes til lett 3D-modelering, litt spill, photoshop, litt spill og muligens litt film.

Jeg vil helst ikke gå mye over 3000kr.

Handlevogn

AMD Athlon 64 X2 7750 BE 490,-

Asus EAH4850/HTDI/512M 869,-

MSI K9A2 CF 675,-

OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 386,-

OCZ ModXStream 500W 539,-

EDIT: Jeg regner med å kjøre XP i starten, og muligens gå over til W7 senere.

Endret av mikkello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, men unnskyld meg. Hvorfor kjøper du en dårlig maskin nå? Jeg skjønner ikke dette. Komponentene du har valgt er jo forsåvidt ute av dato for lenge siden. Du kommer ikke til å få solgt det for noe når du er ferdig med det, og tru meg, du kommer til å bli ferdig med det der rimelig fort.

CPU: er grei nok. Du får en dual core 2.7GHz 2MB L3 cache. Ikke en jeg ville gå for personlig, men la gå.

SK: Lav frekvens på både minnet og kjerne, lite minne. Hadde 512MB i den andre laptopen for svingende!

HK: er det ikke noe å nevne på, bare en vanlig billigmodell...

Minne: 800mhz? PC2-6400 er gammelt minne. Du får tak i sååå mye bedre!

PSU: vel, er en PSU, kan brukes i andre fremtidige prosjekter...

Hvorfor kjøpe en maskin som ikke er på top med en gang, slik at du har en maskin som du kan bruke noen år, før du oppgraderer neste gang. Og tru meg, du vil ønske du hadde kjøpt noe bedre i første omgang. Har du ikke penger til noe skikkelig nå, så spar opp penger til du har.

Jeg skal straks oppgradere selv, men jeg kjøpte meg for 3 år siden et bra oppsett og har i dag en gamer som fortsatt kjører de nyeste spillene. Jeg vil bare oppgradere pga ny HD tv og ønsker som kommer med det. Det er min belastning. Men jeg har hatt den PCen i 3 år og den er fortsatt rask nok til mitt bruk. Min anbefaling: ikke kjøp noe som du går lei alt i morgen og kjøp heller noe som varer noen år. Vi alle har ikke råd til å oppgradere hvert år, hvis ikke oftere, så kjøp med omhu.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke utdatert det som trådstarter her foreslår. AMD X2 7750/7850 er nye prosessorer som er bang for bucks. Personlig så ville jeg tatt X27850 isteden - ikke mye forskjell i pris.

Jeg tror også at disse delene er like billige hos Komplett. Poenget med det er at der får du kjøpt HD4870 for bare 200 ekstra, og de har GTX260 forholdsvis billig. Begge de kortene er jo bedre egnet til spill, og Nvidias GTX260 vil også være en fordel i forhold til de andre oppgavene.

Utover det så er det vel ikke særlig mye annet å foreslå til en slik kostnad:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
det ser bra ut, men jeg har noen små forandringer.

CPU , 500,-

hk 775,-

ram 400 ,-

psu 800,-

skjermkort 850,-

litt overbudsjett, men veldig bra oppsett for pengene!

HAHA :D

Tror du ville bli overrasket over hvor dårlig dette hadde gått...

ok, men unnskyld meg. Hvorfor kjøper du en dårlig maskin nå? Jeg skjønner ikke dette. Komponentene du har valgt er jo forsåvidt ute av dato for lenge siden. Du kommer ikke til å få solgt det for noe når du er ferdig med det, og tru meg, du kommer til å bli ferdig med det der rimelig fort.

CPU: er grei nok. Du får en dual core 2.7GHz 2MB L3 cache. Ikke en jeg ville gå for personlig, men la gå.

SK: Lav frekvens på både minnet og kjerne, lite minne. Hadde 512MB i den andre laptopen for svingende!

HK: er det ikke noe å nevne på, bare en vanlig billigmodell...

Minne: 800mhz? PC2-6400 er gammelt minne. Du får tak i sååå mye bedre!

PSU: vel, er en PSU, kan brukes i andre fremtidige prosjekter...

Jeg skal straks oppgradere selv, men jeg kjøpte meg for 3 år siden et bra oppsett og har i dag en gamer som fortsatt kjører de nyeste spillene. Jeg vil bare oppgradere pga ny HD tv og ønsker som kommer med det. Det er min belastning. Men jeg har hatt den PCen i 3 år og den er fortsatt rask nok til mitt bruk. Min anbefaling: ikke kjøp noe som du går lei alt i morgen og kjøp heller noe som varer noen år. Vi alle har ikke råd til å oppgradere hvert år, hvis ikke oftere, så kjøp med omhu.

Antar du anbefaler i7, DDR3 og GTX285 også da.

Det er bra bang for the buck. HD4850 er da et helt greit kort. Skjønner ikke hvorfor du hyler på lite minne. Kortet er ikke raskt nok til å utnytte så mye mer av det uansett. Om du ikke skal overklokke har det ingen hensikt å kjøpe dyrere RAM. La meg ta det en gang til: Skal du ikke overklokke, trenger du ikke raskere RAM.

Til TS:

Det du har funnet ser greit ut. Ville sett om jeg fikk presset budsjett til a) HD4870 og b) phenom X3 CPU (krever sannsynligvis update av bios, som igjen betyr at du trenger en AM2+ CPU først..)

Lenke til kommentar

Får presset budsjettet til 3500kr :p

Så da får jeg kjøpt X2 7850 CPU og 4870 skjermkort.

Har planer om å overklokke litt. Har overklokket en Athlon 64 3500+ 2.2ghz til 2.8ghz på eldgammelt hardware før så :p

Men støtter ikke det hovedkortet jeg har valgt vanlig AM2 sokkel slik at jeg kan flashe bios med min Athlon 64 3500+?

Lenke til kommentar
Men støtter ikke det hovedkortet jeg har valgt vanlig AM2 sokkel slik at jeg kan flashe bios med min Athlon 64 3500+?

Ja, det skal du kunne gjøre, kortet støtter gamle AM2 Athlon CPU-er, så har du en slik så skal det være kurant å opgradere bios. Trolig må du gjøre dette også for 7750/7850, ser ut til at både Kuma (7750/7850), Heka (X3), Regor og Callisto (X2) skal ha v18 eller v19.

Kortet støtter også AM3 CPU som Athlon X2 250, Phenom II X2 550, Phenom II X3 720 BE og Phenom II X4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...