Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å bortvise oss?

Pilkern

Anbefalte innlegg

I disse dager er det en festival her hvor jeg bor, området er sperret inn med et høyt gjerde.

Ca 20-30 meter utenfor dette gjerdet går det en traktorvei som jeg og vennen min pleier å jogge på.

I går da vi skulle jogge på denne veien var det plassert vakter langs gjerdet for å hindre folk å snike seg inn på festivalområdet, plutselig kommer den ene vakta, en ganske stor kar, og sier at vi skal komme oss vekk og at vi kan glemme å snike oss inn på festivalområdet.

Vi blir selvfølgelig litt satt ut der vi kommer i fullt treningsutstyr, og sier vi har ingen planer om å snike oss inn, men at vi skal jogge. Da spør han oss om vi tror han er 'født i går', tar tak i hver vår arm og drar oss med vekk fra traktorveien og sier at hvis han ser oss en gang til i nærheten blir vi anmeldt. Han holdt oss også veldig hardt, på et punkt grenset det mot å være skikkelig vondt.

Jeg har forståelse for at det sikkert er en hel haug med unger som kommer og prøver å snike seg inn, og at han sikkert var ganske lei av dette, men hadde han bare spurt på en hyggelig og vanlig måte om vi kunne jogge et annet sted hadde vi ikke hatt noe problem med det, men når han var så gjennomført jævlig mot oss har jeg noen juridiske spørsmål.

Hadde denne mannen virkelig lov til å kaste oss vekk fra traktorveien?

Kunne han anmeldt oss for noe som helst om vi kom tilbake?

Er det en eller annen lov jeg kunne vist til som hadde satt ham på plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror han virkelig at dere skal snike dere inn i treningsklær? Hvem faen går i slike klar på en festival?

Jeg synes dere skal jogge der. Om han anmelder dere så blir det nok mest pinlig for han selv.

Lenke til kommentar
Om det ikke er inne på selve festivalområdet har han vel ingen myndighet til å vise dere bort...

I rein nysgjerrighet:

Har han noe mer myndighet innenfor området enn utenfor?

Når ikke engang Securitass har flere rettigheter enn en vanlig privatperson, mener jeg...

Edit: typo.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Om det ikke er inne på selve festivalområdet har han vel ingen myndighet til å vise dere bort...

I rein nysgjerrighet:

Når ikke engang Securitass har flere rettigheter enn en vanlig privatperson, mener jeg...

Det kreves vel billett for å få tilatelse til å oppholde seg der inne? I dunno... :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er avhengiga av kven som eig traktorvegen og om kva festivalen har fått tillatelse til av kommunen.

Festivalen kan f.eks søke kommunen om å midlertidig få bruke eit kommunalt område som om det var privat. Altså med andre ord, fått tilatelse av grunneigar til å bortvise folk.

Om dette blir gjort så skal det egentlig opplysast på forhand at området blir stengt slik at f.eks joggarar som deg kan finne seg ei ny rute i den perioden som festivalen varer.

Lenke til kommentar
Vi blir selvfølgelig litt satt ut der vi kommer i fullt treningsutstyr, og sier vi har ingen planer om å snike oss inn, men at vi skal jogge. Da spør han oss om vi tror han er 'født i går', tar tak i hver vår arm og drar oss med vekk fra traktorveien og sier at hvis han ser oss en gang til i nærheten blir vi anmeldt.

anmeld han for vold. han har nemlig ikke lov til å legge en finger på dere.

Lenke til kommentar

Jeg mener en vekter kan ta deg om han tar deg på fersken i å gjøre noe ulovlig. Sivil arrest anyone?

Jeg jobber i en butikk der en kollega av meg opplevde at en tyv tok en vare og løp ut i en ventende taxi, heldigvis var vekteren like ved så han fikk tak i vedkommende og dratt han ut av bilen. Vedkommende var en kjenning av politiet.

I TS tilfelle vil jeg påstå at h*n ikke har gjort noe ulovlig. Er ingenting ulovlig i å stå utenfor eller gå forbi et lukket område. Tar han deg i å hoppe over gjerdet er du nok nødt å sitte der til politiet ankommer.

Lenke til kommentar

@ The Avatar

Ok, kan hende det er dette som er tilfellet, men har ikke vært opplyst om dette rundt festivalområdet eller i lokalavisa, heller ikke av mannen som bortviste oss.

Haha ja det hadde vært noe PantZman, skulle alltids klart å løpt fra ham, hadde vært verre om han hadde fått tak i meg da :p

@ WildWolF

Ja jeg vet hva han heter og hvor han bor, og er selvsagt en mulighet å anmelde det, men er ikke store saken så vet ikke helt om det er bryet verdt, er mest interessert i å vite om det han gjorde var lov.

Menmen, festivalen er over for i år, takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Såkalt "sivil arrest" er hjemlet i straffeprosessloven § 176: Enhver kan foreta pågripelse dersom den mistenkte treffes på fersk gjerning eller ferske spor.

Andre vilkår for pågripelse må selvfølgelig være oppfylt: Den må foretas så skånsomt som forholdene tillater (§ 178), det må være et forholdsmessig inngrep etter sakens art og forholdene ellers (§ 170a). Dersom mistenkte øyeblikkelig avstår fra det straffbare forholdet må i tillegg strafferammen være på over seks måneders fengsel (§ 173)

Relevant bestemmelse i straffeloven er § 353 (eller § 355 hvis det foregår innendørs):

§ 353. Med Bøder straffes den, som begiver sig hen paa Sted, hvortil Adgangen af Øvrigheden er forbudt, eller medvirker hertil.

§ 355. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som uberettiget enten sniker sig eller tross forbud trenger sig inn i hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller noe rom i sådanne eller annet tillukket sted eller tross tilhold om å fjerne sig uberettiget forblir på et sådant sted, eller som medvirker hertil.

Med Bøder straffes den, som uberettiget tager Ophold paa et Sted, som er i andens Besiddelse, og trods Tilhold om at fjerne sig forbliver sammesteds.

Offentlig Paatale finder alene Sted efter fornærmedes Begjæring, eller hvor det kræves af almene Hensyn.

Så spørs det da om TS og hans kompis kan anses for å treffes på "fersk gjerning" i å "begive sig hen paa Sted, hvortil Adgangen af Øvrigheden er forbudt". Spørsmålet blir så subjektivt hva vakten forsto.

Villfarelse om de faktiske forhold er i utgangspunktet unnskyldelig: Dersom vakten var av den velgrunnede mening at dere kom til å snike dere inn (joggedress + "vi skal ut og jogge" er en bra cover story, tross alt), blir dette i grenseland for "preventiv pågripelse".

Uten å vite mer om situasjonen blir det vanskelig å si noe mer. Men jeg vil ikke konkludere med at vakten har gjort noe ulovlig.

Lenke til kommentar

I rein nysgjerrighet:

Eiers rettighet. Eller mener du du ikke kan gjøre noe om jeg går inn i huset ditt og setter meg i stua?

Lenke til kommentar

men det er joe nforskjell på at du tar noen for å sette seg i stua di og at du tar noen som går forbi på gata og sier at de ikke har lov å gå der fordi du eier et hus med ei stue som de ikke får lov å inn i, og fortsetter med å bortvise dem fra området med beskjed om at de ikke får lov å gå i nærheten av stua di.

Lenke til kommentar
men det er joe nforskjell på at du tar noen for å sette seg i stua di og at du tar noen som går forbi på gata og sier at de ikke har lov å gå der fordi du eier et hus med ei stue som de ikke får lov å inn i, og fortsetter med å bortvise dem fra området med beskjed om at de ikke får lov å gå i nærheten av stua di.

Nå vet vi jo faktisk ikke om det er gitt tillatelse til å håndheve på området rundt også.

Lenke til kommentar

Du har ikke gjort noe straffbart, så han kan ikke røre deg.

Å planlegge å feks bryte seg inn på festivalområde er heller ikke straffbart. (bare terror er straffbart å planlegge)

Videre kan han ikke mer enn å bortvise deg verbalt hvis du er inne (for deg som lurte på myndighet utenfor/innenfor). Skal vedkommende hives ut er det politiets jobb.

Du har større grunnlag å anmelde han på enn han har på deg.

Jogg videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...