TapZ Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg har nylig kjøpt et EOS 450d og er helt fersk når det kommer til foto. Er i gang med å lese boken om digital fotografering av Scott Kelby, som jeg finner interessant. Har knipset et par blomster på verandaen, og resultatet ligger her. Ble tålelig fornøyd. Alle bildene er tatt med kit-objektivet (18-55mm IS) på stativ, med IS deakivert. Bilde 1: 1/15s, f5,6 @55mm, ISO100 Bilde 2: 1/20s, f5,6 @55mm, ISO100 Bilde 3: 1/6s, f5,0 @42mm, ISO100 Hva kan jeg gjøre rent teknisk for å få bildene bedre? Hva med komposisjonen? Jeg har mye å lære, så fyr løs. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Riktig bra start det der, synes jeg... RandiA Lenke til kommentar
TapZ Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Takk for det. Men etter å ha studert de en del ser jeg at kanskje burde ha noe mindre blender? Ser at ikke alle kronbladene er klare. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Bildene er noe uskarpe, men det er en bra start du har fått der. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Bildene er, som sagt, uskarpe. Og grunnen er at du har for lang lukkerhastighet. Prøv å ha høyere ISO, for å få lukkerhastigheten ned på hvertfall 1/60. Blenderen kan du ikke ha større, med mindre du du gå lenger ned på den fokale lengden(18mm=f/3.5, 55mm=f/5.6 på ditt objektiv). Men en riktig bra start! EIDT: Hvorfor har du deaktivert IS? Er ikke det det samme som VR hos Nikon? Korriger meg hvis jeg tar feil! Endret 5. juli 2009 av Oyjorn Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 EIDT: Hvorfor har du deaktivert IS? Er ikke det det samme som VR hos Nikon? Korriger meg hvis jeg tar feil! Jeg deaktiver også IS på objektiv som har det, når jeg bruker stativ..(Har lest i bøker at det skal gjøres ) RandiA Lenke til kommentar
TapZ Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Bildene er, som sagt, uskarpe. Og grunnen er at du har for lang lukkerhastighet. Prøv å ha høyere ISO, for å få lukkerhastigheten ned på hvertfall 1/60. Blenderen kan du ikke ha større, med mindre du du gå lenger ned på den fokale lengden(18mm=f/3.5, 55mm=f/5.6 på ditt objektiv). Takk for tips. Det jeg mente var å sette blenderåpningen mindre, altså gå opp på blendertall, for å få hele blomsten i fokus, ikke bare midten. Tenker jeg feil nå? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Takk for tips. Det jeg mente var å sette blenderåpningen mindre, altså gå opp på blendertall, for å få hele blomsten i fokus, ikke bare midten. Tenker jeg feil nå? Det er riktig. Men noe særlig mer enn f/16 er nok ikke lurt for da oppstår det noe som heter diffraksjon som gjør bildene uskarpe. Har du brukt fjernutløser eller tidsforsinkele når kamera sto på stativet? Tom Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Syntes det siste bilde har potensialet, eneste jeg ville gjerna hatt litt større DOF for å få med litt mer av den andre blomsten. Bildene er, som sagt, uskarpe. Og grunnen er at du har for lang lukkerhastighet. Prøv å ha høyere ISO, for å få lukkerhastigheten ned på hvertfall 1/60. Blenderen kan du ikke ha større, med mindre du du gå lenger ned på den fokale lengden(18mm=f/3.5, 55mm=f/5.6 på ditt objektiv). Men en riktig bra start! EIDT: Hvorfor har du deaktivert IS? Er ikke det det samme som VR hos Nikon? Korriger meg hvis jeg tar feil! Du har fått med deg at bildene er tatt på stativ? Lenke til kommentar
TapZ Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Har du brukt fjernutløser eller tidsforsinkele når kamera sto på stativet? Tom Ja, jeg brukte tidsforsinkelse. Takk for tipsene. Lenke til kommentar
TapZ Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Bildene er, som sagt, uskarpe. Og grunnen er at du har for lang lukkerhastighet. Prøv å ha høyere ISO, for å få lukkerhastigheten ned på hvertfall 1/60. Vil jeg tjene noe på skarpheten ved å bruke raskere lukkertid, så lenge kameraet står på stativ? (så sant det ikke er bevegelse/skjelvinger på stativet) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Ja, jeg brukte tidsforsinkelse. Takk for tipsene. Du kan også aktiver speil låsen. Se i Custom functions etter mirror lockup. Brukt sammen med tidsforsinkelse, så vippes speilet opp i det du trykker av utløseren og kun lukkeren åpnes når bildes tas. Det reduserer vibrasjonene fra kamera. Men husk å skru av funksjonen etterpå Tom Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Grunnen til at bildene er uskarpe har ikke direkte noe med lukkertida å gjøre, men heller at det var bevegelse i blomsten. Jeg tar skarpe blomsterbilde på 1-2 sekund uten noe problem. Eneste du trenger tenke på er 2 sek utløsertid, stativ og at MOTIVET er i ro! Speillås har jeg aldri hatt bruk for. Rystelser fra speilet er mer enn myte enn noe annet.. Spesielt for slike bilder.. Ha vr av. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 et tips kan være å bruke en klemme for å holde blomsten i ro. (er det jerry-clamp de kaller det?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå