foorex Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Er på utkikk etter et nytt objektiv til mitt Nikon D300. Har hatt kit objektivet som fulgte med siden jeg kjøpte kameraet i november, og synes jeg tar greie nok bilder med det, men er litt misfornøyd. Så jeg vil kjøpe meg et nytt objektiv. Et objektiv jeg kan utvikle meg som fotograf. Har sett på 50mm 1.8. Hva tror dere om dette objektivet? Noen andre forslag? Trenger dere mer info? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hva er det du ikke er fornøyd med det du har? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Og ikke minst, hva skal det brukes til? Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Så vidt jeg vet er det mange forskjellige kit-objektiver til D300. Jeg kjøpte et kit med 70-300VR, og det skal jeg iallefall ikke klage på Hva mangler, og hva vil du? Lenke til kommentar
foorex Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Følelsen jeg står igjen med etter at jeg har vært ute å tatt bilder, er at med et annet objektiv så kunne jeg få tatt bedre bilder. Er vanskelig å si hva jeg er misfornøyd med, for jeg vet ikke hvordan bildene hadde blitt med et annet objektiv. Og med et nytt objektiv så kan jeg utvikle meg som fotograf. Hovedsaklig så vil jeg det skal brukes til å ta bilder av dyr, blomster og mennesker på nærmere hold. @arela mitt er 18-105VR Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Kanskje du kan prøve en 35mm. Selv har jeg brukt Nikon AF-D 35mm f/2 endel på mitt D300, men nå har det kommet en ny AF-S 35mm f/1.8 som også skal være svært bra. Kanskje et makroobjektiv? Et objektiv som har fått mye skryt, er Voightlander 40mm f/2 Ultron SLII. Det følger med et close-up filter i esken. Eneste ulempen er at det er manuelt, dersom du synes du må ha autofokus. edit - skriveleif Endret 5. juli 2009 av arela Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 CV 40/2 som arela nevner står høyt på min liste over glass jeg ønsker meg. Francis Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Du sier lite om budsjett, zoom-område, men jeg kan anbefale Nikkor 17-55mm f/2.8 Knivskarpt objektiv, samtidig som du får litt zoom å jobbe på. Vil du slippe rimeligere unna, så kjøper du et 50mm f/1.8 som andre har anbefalt. Forresten det er så rimelig at du kan kjøpe det uansett (Hvem er forresten forhandler av Voigtlander?) /Jan Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Tror Voigtlander må kjøpes i utlandet, f.eks Adorama Lenke til kommentar
Epp Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Er på utkikk etter et nytt objektiv til mitt Nikon D300. Har hatt kit objektivet som fulgte med siden jeg kjøpte kameraet i november, og synes jeg tar greie nok bilder med det, men er litt misfornøyd. Så jeg vil kjøpe meg et nytt objektiv. Et objektiv jeg kan utvikle meg som fotograf. Har sett på 50mm 1.8. Hva tror dere om dette objektivet? Noen andre forslag? Trenger dere mer info? Jeg er meget fornøyd med mitt 50mm 1.8 objektiv, særlig når man tar prisen til betraktning. Det er også et 50mm 1.4 AF-S nå til 3x prisen (men har ikke fått så god kritikk). Men siden du har D300 skulle AF 50mm 1.8 autofokusere greit. Jeg vil si at dette er et objektiv man bør ha uansett, siden det nærmest er "gratis" og vil gi meget skarpe og fine bilder. Et annet objektiv som også er rimelig er: 55-200mm AF-S om du vil ha en noe lengre normalzoom. Dyrere objektiver absolutt verdt å vurdere er: 16-85mm AF-S og 17-55mm f/2.8 Du bør lese Thom Hogan's anbefalelser her; http://www.bythom.com/nikon.htm under Lense Reviews. PS: Så først nå at du har et 18-105 objektiv. Se her for en sammenligning med det og andre normalzoomer: http://www.bythom.com/nikon-dx-lens-summary.htm Utsnitt fra siden: If you opt for something else, I think your best choices are two: the 18-105mm VR or the 16-85mm VR. These are both useful focal length ranges for DX, providing you modest wide angle to modest telephoto, both lenses are optically very good, neither has any substantive flaws, and both feature VR. If you're a wide angle freak, get the 16-85mm. If you're more into telephoto reach, get the 18-105mm. Endret 5. juli 2009 av Epp Lenke til kommentar
foorex Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Kanskje du kan prøve en 35mm.Selv har jeg brukt Nikon AF-D 35mm f/2 endel på mitt D300, men nå har det kommet en ny AF-S 35mm f/1.8 som også skal være svært bra. Kanskje et makroobjektiv? Et objektiv som har fått mye skryt, er Voightlander 40mm f/2 Ultron SLII. Det følger med et close-up filter i esken. Eneste ulempen er at det er manuelt, dersom du synes du må ha autofokus. edit - skriveleif At det er manuelt spiller ikke mye rolle. Skal ta å lese litt nærmere på Voightlander objektivet. Du sier lite om budsjett, zoom-område, men jeg kan anbefale Nikkor 17-55mm f/2.8Knivskarpt objektiv, samtidig som du får litt zoom å jobbe på. Vil du slippe rimeligere unna, så kjøper du et 50mm f/1.8 som andre har anbefalt. Forresten det er så rimelig at du kan kjøpe det uansett /Jan Budsjettet mitt ligger på max. 4000-5000 kr. Jeg er meget fornøyd med mitt 50mm 1.8 objektiv, særlig når man tar prisen til betraktning. Det er også et 50mm 1.4 AF-S nå til 3x prisen (men har ikke fått så god kritikk). Men siden du har D300 skulle AF 50mm 1.8 autofokusere greit. Jeg vil si at dette er et objektiv man bør ha uansett, siden det nærmest er "gratis" og vil gi meget skarpe og fine bilder. Et annet objektiv som også er rimelig er: 55-200mm AF-S om du vil ha en noe lengre normalzoom. Dyrere objektiver absolutt verdt å vurdere er: 16-85mm AF-S og 17-55mm f/2.8 Du bør lese Thom Hogan's anbefalelser her; http://www.bythom.com/nikon.htm under Lense Reviews. PS: Så først nå at du har et 18-105 objektiv. Se her for en sammenligning med det og andre normalzoomer: http://www.bythom.com/nikon-dx-lens-summary.htm Tenkte nå først 50mm 1.8 i første omgang. Andre objektiver vil jeg gjerne vente litt med før jeg har lært meg hvordan jeg tar gode bilder med 50mm 1.8. Og dyrere objektiver vil jeg også sterkt prioritere til neste objektiv kjøp. Takk for anbefalingene. Lagrer denne i mine favoritter sånn at jeg har noe å se tilbake på senere. Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå