Gå til innhold

flere manuelle instillinger


Anbefalte innlegg

Smelt smøret og rør det med sukker og egg.


Rør inn mel og bakepulver.


Smør en rund springform.


Rens eplene og skjær dem i skiver. Fordel dem i bunnen av formen. Dryss kanel over eplene.


Fordel kakerøren over eplene. Dryss over hakkede nøtter og evt. litt sukker.


Stek eplekaken ved 175 grader i 30 minutter. Den skal være gyllen på toppen.


Server kaken lun med vaniljekesam, rømme eller iskrem til.


Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste nettopp en masse ord, men kom ikke fram til noe fornuftig.

 

Du kan ikke stille lyset, det er konstant (med mindre du bruker blits). Du stiller hvor lyst bildet vil være med feks lukkertid, hvor høyere lukkertid gir mørkere bilder og lavere lukkertider gir lyse bilder. Bruker du blenderprioritetsprogram eller automatisk program kan du stille ekponeringskompensasjon hvis du ser at bildet ble for lyst eller mørkt.

 

Hvis du vil stille farger og kontrast i ettertid må du bruke RAW. (søk, og finn ut hva det er)..

 

Ellers skjønner jeg ikke problemet. Man kan ikke ha et lite kamera med hjul for alle funksjoner.

 

Bruker du RAW trenger du å tenke på komposisjon, fokus, lukkertid, blender og ISO.

Lenke til kommentar

Ikke helt presist at man MÅ bruke Raw for å justere farger og kontrast, det kan man godt gjøre med .jpeg også.

 

Ellers har vel så godt som alle litt avanserte kameraer justeringsmuligheter for bl.a. farger, kontrast og oppskarping i menyene. Ikke engang dSLR har direkte tilgang til slikt via knapper og hjul (mulig noen kan omprogrameres slik at man kan holde inne én knapp og rotere på et hjul).

Lenke til kommentar
Du stiller hvor lyst bildet vil være med feks lukkertid, hvor høyere lukkertid gir mørkere bilder og lavere lukkertider gir lyse bilder.

Jeg må nok være uenig med deg at høyere lukkertid (mer tid) gir mørkere bilder, og lavere lukkertid (mindre tid) gir lysere bilder.

 

Det er nok omvendt.

Lenke til kommentar
Hei jeg skal kjøpe kompaktkamera. Jeg bestemte meg for å ikke kjøpe speilrefleks, fordi jeg ønsker å ha et lite kamera og fordi jeg føler meg ikke proff nokk til å kjøpe speilrefleks. Jeg vet man kan finne billigere spelreflekskameraer en de som det står mellom for meg. Det er altformange ungdommer som aldri har drevet noe med foto før men som kjøper seg spelreflekskameraer som de aldri bruker eller aldri lærer hvordan man bruker. Det er provoserende, men jeg orker ikke ta det nå.

 

1. Du behøver ikke være proff for å ha speilrefleks, men det er mange her inne som trur de blir proffe av å kjøpe Nikon D700/D3 eller Canon 5D/1D. Realiteten er at det er titusener av fotografer som fortsatt bruker eldre kamraer som Nikon D70, Canon 30D og eldre, og de lever av fotograferingen sin.

 

2. Disse kompaktkameraene som du lister opp er entusiast kameraer. De har så og si samme funksjoner som ett speilrefleks og er like lett/vanskelig å lære seg som ett dSLR.

 

 

 

Hva med å kjøpe Olympus E-420 med 14-42mm? Denne er liten og koster under 3000kr.

Da har du mulighet til å oppgradere til andre objektiver og større kamera etterhvert.

Legg til 1900kr. ekstra for Oly 25mm og du får ett meget kompakt dSLR.

Lenke til kommentar
Det er altformange ungdommer som aldri har drevet noe med foto før men som kjøper seg spelreflekskameraer som de aldri bruker eller aldri lærer hvordan man bruker. Det er provoserende, men jeg orker ikke ta det nå.

Å joda, det orker du:

 

Dette er egentlig ikke en tråd hvor jeg ønsker å vite hvilket kamera jeg skal kjøpe. Jeg lurer først og fremst på noe annet, så ikke flytt denne tråden hvis det finnes et annet sted for sånne tråder.

Hva er det du lurer på da?

 

det er faktisk ikke slik at man må ha er speilreflekskamera for å kunne ta proffe bilder. jeg anser meg selv som en god fotograf, men jeg vil kunne slippe å drasse på en sånn stor penisforlenger overalt hvor jeg drar.

Okei, sånn å forstå...

 

Jeg vil ikke være sånn taper som har et svært speilrefleks som støver på hylla.

Ja vi har skjønnt det nå!

 

Egentlig vil jeg bare vite hva dere synes om de jeg vurderer å kjøpe. Hva synes dere om disse tingene, blir ikke dere noen ganger litt irritert?

Overhodet ikke :)

 

det kan være litt vanskelig å forstå innlegget fordi jeg er litt trøtt, men dere har sikkert noen meninger om det.

So ro lille barn, nå er dagen over :)

 

 

Skal ikke folk få kjøpe seg speilreflekskamera bare "fordi de ikke har drevet noe med foto før"???

Alle må begynne ETT sted, EN gang! Så hvis du ikke liker at sånne amatører (som de fleste faktisk er til å begynne med) går rundt med "penisforlenger" rundt halsen, ja da har du et kjempeproblem :thumbup:

Lenke til kommentar

Det alle trenger er Olympus E-P1, bra bildekvalitet, er lite og slipper maset med bryllup/barn/konfirmasjonsbilder. Dessuten koster det så lite at kan kjøpe 7 Olympus av det største kittet og fortsatt er det rimeligere enn en Leica M8 safari edition.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Du stiller hvor lyst bildet vil være med feks lukkertid, hvor høyere lukkertid gir mørkere bilder og lavere lukkertider gir lyse bilder.

Jeg må nok være uenig med deg at høyere lukkertid (mer tid) gir mørkere bilder, og lavere lukkertid (mindre tid) gir lysere bilder.

 

Det er nok omvendt.

 

 

høyere, raskere, whatever..

Lenke til kommentar
Det alle trenger er Olympus E-P1, bra bildekvalitet, er lite og slipper maset med bryllup/barn/konfirmasjonsbilder. Dessuten koster det så lite at kan kjøpe 7 Olympus av det største kittet og fortsatt er det rimeligere enn en Leica M8 safari edition.

 

 

*sukk* Jeg vil ha en Olympus PEN E-P1! Må bare spare litt pæng først...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du stiller hvor lyst bildet vil være med feks lukkertid, hvor høyere lukkertid gir mørkere bilder og lavere lukkertider gir lyse bilder.

Jeg må nok være uenig med deg at høyere lukkertid (mer tid) gir mørkere bilder, og lavere lukkertid (mindre tid) gir lysere bilder.

 

Det er nok omvendt.

 

 

høyere, raskere, whatever..

Høyere, raskere? Lukkertiden er et mål på eksponeringens varighet. En varighet eller et tidsintervall kan ikke beskrives med begrepene "høy/lav". Vi har uttrykket "på høy tid", men det er bare egnet til å beskrive et tidspunkt, ikke et intervall.

 

En varighet eller et tidsintervall kan heller ikke beskrives med begrepene "rask/langsom". Tiden går like fort uansett (unntatt i tilfeller der motivet beveger seg med en ekstrem fart i forhold til filmplanet, men det er ikke så relevant her).

 

Villle ikke du også blitt forvirret av spørsmål som "høy eller lav melk", eller "raskt eller langsomt sengetøy"? For å unngå forvirring bør du bruke uttrykkene "lang/kort" lukkertid. Disse begrepene er godt egnet til å beskrive varigheten av eksponeringen.

Lenke til kommentar

Heisann Trevakt. :)

 

For det første syns jeg du har glemt to ganske kompetente konkurrenter, nemlig Panasonic sitt ypperlige LX3, og Olympus EP-1 "Pen".

 

LX3 utpreger seg med svært lyssterk optikk, jeg skal ikke gå inn på hva dette innebærer utover å si at det gir bedre bildekvalitet uten blits i dårlig lys. Dette kameraet er også manuelt.

 

Olympus EP-1 "Pen" er et interessant alternativ primært fordi det skiller seg ut på et viktig punkt fra disse andre kompaktkameraene. Det har en langt større sensor, noe som igjen betyr at du har langt bedre bildekvalitet i dårlig lys uten blits. Til dette kameraet får du bl.a. et 17mm f/2.8 fastobjektiv som er svært kompakt. Dette er en svært god allroundpakke, og det er ikke spesielt mye større enn f.eks. en G10. Det er dog dyere, så det må bli opp til deg å avgjøre om det er verdt det.

 

Ellers er det bare å ønske deg velkommen til fotodelen av forumet, ta deg gjerne en tur innom bildekritikken eller en titt på utfordringene. :)

 

- Simon, taper med speilrefleks som ikke ligger og støver på hylla.

Lenke til kommentar
Du stiller hvor lyst bildet vil være med feks lukkertid, hvor høyere lukkertid gir mørkere bilder og lavere lukkertider gir lyse bilder.

Jeg må nok være uenig med deg at høyere lukkertid (mer tid) gir mørkere bilder, og lavere lukkertid (mindre tid) gir lysere bilder.

 

Det er nok omvendt.

 

 

høyere, raskere, whatever..

Høyere, raskere? Lukkertiden er et mål på eksponeringens varighet. En varighet eller et tidsintervall kan ikke beskrives med begrepene "høy/lav". Vi har uttrykket "på høy tid", men det er bare egnet til å beskrive et tidspunkt, ikke et intervall.

 

En varighet eller et tidsintervall kan heller ikke beskrives med begrepene "rask/langsom". Tiden går like fort uansett (unntatt i tilfeller der motivet beveger seg med en ekstrem fart i forhold til filmplanet, men det er ikke så relevant her).

 

Villle ikke du også blitt forvirret av spørsmål som "høy eller lav melk", eller "raskt eller langsomt sengetøy"? For å unngå forvirring bør du bruke uttrykkene "lang/kort" lukkertid. Disse begrepene er godt egnet til å beskrive varigheten av eksponeringen.

 

 

 

:!:

Lenke til kommentar

Enig med trevakt, moderne kompakter er ikke brukervennlige dersom man ikke har "ratt" som viser lukker, blender og valgt fokusavstand for manuell bruk, også når kamera er slått av. I tillegg er de uhyrlig trege i oppstart.

 

Om Pen så synes jeg det må være Melkeveiens mest oppskrytte kamera, og de få minuttene jeg prøvde det var en stor skuffelse. Det har kanske en blliedbrikke som er litt størrre enn mobiltelefoner, men som er mindre enn stort sett all DSLR. Et klart feilsteg (som også historien vil vise - men det eneste vi kan lære av historien er at ingen lærer av historien)). Til fangirls som vil skrike over seg fordi noen ikke liker dette så er det min veldig subjektive mening, dere får lov til å mene annet :D. Edit: jeg mener også Pen hører hjemme i samme "klasse" som DLSR; systemkamerare med utskiftbar optikk, og derfor kanskje ikke apellerer til de som vil ha kompakt?

Endret av telealf
Lenke til kommentar
Enig med trevakt, moderne kompakter er ikke brukervennlige dersom man ikke har "ratt" som viser lukker, blender og valgt fokusavstand for manuell bruk, også når kamera er slått av. I tillegg er de uhyrlig trege i oppstart.

 

Om Pen så synes jeg det må være Melkeveiens mest oppskrytte kamera, og de få minuttene jeg prøvde det var en stor skuffelse. Det har kanske en blliedbrikke som er litt størrre enn mobiltelefoner, men som er mindre enn stort sett all DSLR. Et klart feilsteg (som også historien vil vise - men det eneste vi kan lære av historien er at ingen lærer av historien)). Til fangirls som vil skrike over seg fordi noen ikke liker dette så er det min veldig subjektive mening, dere får lov til å mene annet :D. Edit: jeg mener også Pen hører hjemme i samme "klasse" som DLSR; systemkamerare med utskiftbar optikk, og derfor kanskje ikke apellerer til de som vil ha kompakt?

 

Snakker du om program-/funksjonshjulet?

For etter det jeg vet så er det ingen digitale kameraer som viser blender eller lukker når kameraet er avslått.

Valgt fokusavstand? Snakker du om fjell, dame med hatt og blomst på program-/funksjonshjulet?

Jeg har Panasonic LX3, den er ikke mye tregere i oppstart sammenlignet med Olympus E-620 satt i LV modus.

Det tar ikke lange tiden fra jeg slår på kameraet til jeg tar ett bilde.

 

Sensoren er mye større i EP-1 iforhold til mobiltelefoner og kompaktkameraer. Over 5 ganger større enn Canon's G10 sensor.

Panasonic LX3 har en av de største sensorene når det kommer til kompaktkameraer hvis du ser bort fra Sigma DP1/2 med sin 1,7x Foveon cropsensor. Canon G10 og Nikon P6000 har begge sensor størrelse på 1/70" og LX3 har 1/1.63".

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Snakker du om program-/funksjonshjulet?

For etter det jeg vet så er det ingen digitale kameraer som viser blender eller lukker når kameraet er avslått.

Dette stemmer ikke. Så vidt jeg vet er det minst et digitalt kompakt systemkamera med utskiftbar optikk som fungerer slikt - og i tillegg viser valgt fokusavstand. Nyttig for "street" fotos. Om leica M8 fungerer slik vet jeg ikke. Dette var vanlig på analoge kameraer, og i tillegg var disse (FX) mye ner kompakt enn det de digitale kan vise til i dag.

 

Valgt fokusavstand? Snakker du om fjell, dame med hatt og blomst på program-/funksjonshjulet?

Jeg har Panasonic LX3, den er ikke mye tregere i oppstart sammenlignet med Olympus E-620 satt i LV modus.

Det tar ikke lange tiden fra jeg slår på kameraet til jeg tar ett bilde.

Er det merkbart? Vel da er det for lang tid :whistle: , i forhold til kameraer med 0 oppstartstid (ikke målbart) :cool: Du skal også velge fokusavstand i meter (eller fot) med kamera avslått og kunne ta bilde. Dette er mulig på flere digitale. Desverre er det ingen digitale som kan ta bilder i avslått, selv om noen (DSLR) har neglisjerbar oppstartstid og kan bruke MF objektiver.

 

Jeg har ikke Pen, men såvidt jeg forstår oppfyller ikke dette noen av disse enkle kravene+

Lenke til kommentar
Snakker du om program-/funksjonshjulet?

For etter det jeg vet så er det ingen digitale kameraer som viser blender eller lukker når kameraet er avslått.

Dette stemmer ikke. Så vidt jeg vet er det minst et digitalt kompakt systemkamera med utskiftbar optikk som fungerer slikt - og i tillegg viser valgt fokusavstand.

Når kameraet er avslått? Da bør du snarest oppgi hvilken modell det er!

 

"Analoge" systemkameraer som var helmanuelle kunne vise innstillingene ettersom de var uavhengig av om lysmåleren var aktivert eller ikke. Et hjul på venstre side viste ISO og lukkertid, På objektivet så du avstand og valgt blender samt ofte også skala for dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Snakker du om program-/funksjonshjulet?

For etter det jeg vet så er det ingen digitale kameraer som viser blender eller lukker når kameraet er avslått.

Dette stemmer ikke. Så vidt jeg vet er det minst et digitalt kompakt systemkamera med utskiftbar optikk som fungerer slikt - og i tillegg viser valgt fokusavstand.

Når kameraet er avslått? Da bør du snarest oppgi hvilken modell det er!

 

"Analoge" systemkameraer som var helmanuelle kunne vise innstillingene ettersom de var uavhengig av om lysmåleren var aktivert eller ikke. Et hjul på venstre side viste ISO og lukkertid, På objektivet så du avstand og valgt blender samt ofte også skala for dybdeskarphet.

 

Epson RD-1 (Digitalt rammesøker som tar M-fatning optikk). I tillegg viser det også valgt ISO i avslått tilstand :!: . Selv bruker jeg nå mest AE og velger blender. Da kan jeg velge blender og avstand på forhånd - uansett om kamera er slått av, og være klar til å knipse. Desverre har det en oppstartid på ca 1 sek, men jeg slipper å vente på at kamera skal fokusere.

 

Edit: Beklager til trådstarter. Det var ikke meningen å spoer helt av, men jeg lot meg rive litt med på det jeg tolket som en diskusjon på mangel av manuelle muligheter på kompakter. Annen diskusjon kan vi kanskje ta i en annen tråd siden vi er inne på en litt annen gruppe kameraer?

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...