Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er offentlig sted? (drikking)

Anbefalte innlegg

Eg er vandt med at tennåringer og barn i oppvekstfasen presser grenser til de ytterste for å se hvilke reaksjoner vedkommende får. Når personen blir voksen/moden pleier slik oppførsel å forsvinne og man innser at logikk, sunn fornuft og omtanke for andre og andres ve og vel er alt man trenger for å fungere noelunde greit i et samfunn.

Man må som regel ikke kunne Norges lover på rams eller være en regelrytter for å unngå å havne i bråk.

Men man har selvfølgelig alltid noen som skal teste grenser, selv i voksen alder. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei fleste lovene står ikkje i klar tekst, det er ofte enkelte tolkningar som er vanlige å bruke, men skal det testast så må du ta det til retten.

Forstår godt at dette virker rart i enkelte situasjoner, mykje av grunnen til dette er untaka.

Slik som at det er forbudt å urinere fra ei flytebrygge, men om du stiller deg i ein båt og urinerer på samme plass over ripa så er det lov.

Når det gjeld å gå langs gate for å stikke inn i hager for å ta ein sup så vil ikkje politiet kunne ta deg for dette sidan det vil då være opp til kvar enkelt hage eiger om dei vil anmelde deg for å ha tatt deg inn på deira tomt for å drikke.

Å drikke i skogen eller anna utmark er i utganspunktet ulovleg men blir akseptert fordi det ikkje er så mange andre rundt deg. Om du blir bøtlagt for offentleg drikking på slike plassar så er det stortsett fordi du har gjort noke anna ulovleg også.

Lovenen hadde nok vært enklare å tolke om lova rett og slett berre hadde sakt at det er ulovleg å drikk på plassar der det er til sjenanse for andre.

Om lova hadde vært slik så hadde ingen straffa deg for å sitte i skogen å drikke og samtidig så hadde det vært mulig å straffe folk som sitter å drikker i ein bil som er parkert f.eks utanfor ein barnehage, kirke eller andre plassar der det ikkje passar seg.

Lenke til kommentar
Dei fleste lovene står ikkje i klar tekst, det er ofte enkelte tolkningar som er vanlige å bruke, men skal det testast så må du ta det til retten.

Forstår godt at dette virker rart i enkelte situasjoner, mykje av grunnen til dette er untaka.

Slik som at det er forbudt å urinere fra ei flytebrygge, men om du stiller deg i ein båt og urinerer på samme plass over ripa så er det lov.

Når det gjeld å gå langs gate for å stikke inn i hager for å ta ein sup så vil ikkje politiet kunne ta deg for dette sidan det vil då være opp til kvar enkelt hage eiger om dei vil anmelde deg for å ha tatt deg inn på deira tomt for å drikke.

Å drikke i skogen eller anna utmark er i utganspunktet ulovleg men blir akseptert fordi det ikkje er så mange andre rundt deg. Om du blir bøtlagt for offentleg drikking på slike plassar så er det stortsett fordi du har gjort noke anna ulovleg også.

Lovenen hadde nok vært enklare å tolke om lova rett og slett berre hadde sakt at det er ulovleg å drikk på plassar der det er til sjenanse for andre.

Om lova hadde vært slik så hadde ingen straffa deg for å sitte i skogen å drikke og samtidig så hadde det vært mulig å straffe folk som sitter å drikker i ein bil som er parkert f.eks utanfor ein barnehage, kirke eller andre plassar der det ikkje passar seg.

Jeg har innrømmet for politet at jeg har drukket i skogen i et politiavhør gjorde noe annet ulovlig senere på kvelden jeg bærte også kniv, fikk også snakket meg ut av den sa jeg skulle lage pølsepinner med den i skogen.... Men jeg fikk ikke noe forelegg for å drikke på offentlig plass selv om jeg innrømte det i et politiavhør min konklusjon må være en av to. Enten er det ikke ulovlig å drikke i utmark eller så håndheves det aldri...

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hvilke lover har man mot å gå inn i andres hager?

Kapitel I. Om ferdsel m.v.

§ 3. (Ferdsel i innmark.)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan - uansett inngjerding - forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt lurer på om det er lov å drikke langt inne i skogen. Det er ikke lov, da det er å regne som offentlig sted.

MEN, hvem i alle dager bryr seg om du tar deg noen pils midt inne i skogen? Ikke politiet (med mindre du finner en jævel som har IQ lavere enn sin egen skostørrelse). Og hvordan i all verden forventer noen at de skal bli tatt for å drikke langt inne i skogen? Hvis man tror politet går turer i skogen for å finne noen som drikker på offentlig plass, da har man problemer med å tenke.

For å berolige alle nervøse sjeler her ute så kan jeg si at jeg drikker på offentlig sted rett som det er. Går jeg midt i byen og drikker av en ølboks, ber politet meg pent om å helle ut ølen og kaste boksen. Når jeg sitter på strender på sommeren og nyter mange gode og kalde pils og politet av en eller annen grunn kommer pga klager om for mye bråk sent om kvelden, ja da bryr de seg fint lite om noen drikker pils.

God kveld til alle sammen :)

Lenke til kommentar

Hvordan loven forvaltes av politiet er i utgangspunktet irrelevant i denne saken. Trådstarter ville ha en diskusjon om hvorvidt det var lovlig eller ikke, uavhengig av politiets behandling. (Der unntak en plass kan være streng regel en annen)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ser dette er en gammel tråd, men jeg kjører på alikevel!

Vil bare ha dette pekreftet: Om jeg og noen venner sitter i en parkert bil på en offentlig plass og drikker både fra alle passasjersetene og førersetet, er dette lovlig? Om det er det, er det også lovlig å starte bilen?

Bilen er i utganspunktet eit privat område så lenge du ikkje åpner bilen for almenheita.

Når det gjeld drikking i førersetet så seier vegtrafikkloven følgande:

§ 22. Ruspåvirkning av motorvognfører

Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.

[...]

Du treng altså ikkje å kjøyre bilen i ruspåvirka tilstand, det er nok at politiet tolker det slik at du har dette som intensjon. Dette fordi politiet skal ha muligheit til å gripe inn før den potensielle fyllekjøyraren setter andre i fare.

Her vil derfor omstendigheitane være avgjerande, dersom tenningsnøkkelen står i så er det større sannsynligheit for at du har som hensikt å kjøyre enn dersom du ikkje har tenningsnøkkelen i umiddelbar nærheit.

Som hovedregel så bør du derfor være forsiktig med å drikke alkohol når du sitter i førarsetet. Du bør også være forsiktig med å gå mot bilen din med nøkkelen i handa når du er full då dette også kan tolkast som at du har som hensikt å fyllekjøyre.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Enn om du har fest hjemme, bilen står ulåst i garasjen/på gårdsplassen og du trenger en av CDene som ligger i bilen? Du har ikke med deg nøkkelen, men sitter i førersetet for å nå det du skal hente. Et relativt praktisk eksempel. Poenget mitt er at dette er (som så mye annet) en konkret vurdering, du kan ikke si at enhver som har nøkkelen i hånda har intensjon om å føre bilen, eller at enhver som sitter i førersetet har det samme. Spørsmålet er ikke om du vil kalle vedkommende for "fører av bilen", men om vedkommende forsøker å føre motorvognen.

Lenke til kommentar

Mange lover er laget for å gjøre politiets jobb lettere og ikke for å følges bokstavelig i alle tilfeller. Hvis det var lov å drikke offentlig ville det bli vanskeligere å stoppe det de gangene det er til sjenanse, fordi man må finne andre paragrafer å ta bråkmakerne på som er mer ulne - hvordan skal vi f.eks. definere "sjenanse" og hvordan kan man bevise det? Så lenge det er ulovlig å drikke offentlig kan politiet stoppe bråkmakere ved kun å peke på flaskene, uten at det betyr at de gjør det i de fleste tilfeller. I Frognerparken og på plenene på Blindern sitter det alltid grupper av unge mennesker og drikker, og det har jeg gjort mange ganger selv uten problemer selv med politiet til stede. Det er kun når man begynner å bråke at det reageres.

Lenke til kommentar

Litt annet eksempel, men her har vi en som sitter i passasjersetet, og har ingen intensjon om å kjøre bilen: http://www.dagbladet.../21/384102.html

Her er intensjonen knekkende likegyldig. Bilen rørte på seg. Dette kan da fint sies å ha vært innenfor "føre eller forsøke å føre bilen".

Det er også ganske dårlig stemning å argumentere med ikke rettskraftige dommer.

Når da anken førte fram, og fyren ble frikjent i lagmannsreten, kommer det ganske tydelig fram hvorfor det er dumt...

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Er vel bare et par år siden den var en stor diskusjon i div aviser hvorvidt det skulle bli lov å drikke i parker/på stranden og lignende. Personlig ser jeg ikke grunn til at det ikke skal være lov så lenge man oppfører seg ordentlig og ikke forstyrrer ro og orden rundt deg.

Slikt sett er vel loven laget nettopp for å ro og orden skal opprettholdets. Man skal møte en jævlig kjip politimann hvis man får forelegg av å ta seg noen pils i parken mens man griller med venner.

Lenke til kommentar

Ja, det er problemet. Hvis en politimann bestemmer seg for å være vanskelig så har man ingenting man skulle sagt. Jeg ville nok heller foretrukket at offentlig drikking var lov og at bråkmakere måtte tas etter en annen paragraf, selv om det ville blitt vanskeligere.for politiet. Frihet er viktigere enn at alt skal være så pent og pyntelig.

Lenke til kommentar

Ja, det er problemet. Hvis en politimann bestemmer seg for å være vanskelig så har man ingenting man skulle sagt. Jeg ville nok heller foretrukket at offentlig drikking var lov og at bråkmakere måtte tas etter en annen paragraf, selv om det ville blitt vanskeligere.for politiet. Frihet er viktigere enn at alt skal være så pent og pyntelig.

Dette ville vel strengt tatt resultert i at alle utesteder ble stengt,da ingen ville tjent penger på dette lenger.

Lenke til kommentar

Dette ville vel strengt tatt resultert i at alle utesteder ble stengt,da ingen ville tjent penger på dette lenger.

Sier seg selv at dette bare er tull. Tror du virkelig at folk ville sluttet å gå på barer etc fordi det plutselig var lov å ta seg en pils i parken/stranda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...