Mannen med ljåen Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Det er visstnok forbudt å nyte alkohol på offentlig sted. Men hvordan defineres offentlig sted? Folk tar seg jo ofte en pils i skjærgården. Er dette definert som offentlig sted? Jeg har hørt om en kar som tok seg en utepils lovlig på en bar. Så skulle han hente noe på motsatt side av gata, og så snart han hadde kommet ut av barens område ble han tatt for offentlig drikking eller noe sånt. (Han tok med seg ølen i hånda, og det er jo forståelig. Noen kunne ta den, eller spytte i den eller noe sånt...) Er da også stranden eller skogen definert som offentlig sted? Hva med din egen hage, hvis folk kan se ølboksen din fra veien eller lekeplassen utenfor? Er det antall andre mennesker til stede som definerer om stedet er offentlig? Er det forskjell på å drikke på stranda om den er full av badegjester, og om den er tom en natt i Februar? (satt litt på spissen. Jeg ønsker jo ikke å drikke på en tom strand om natten i februar, men jeg lurer på om det er lovlig.) Hva om man tømmer øl på en champagnebrusflaske, de har jo samme farge..? Ingen vet jo at det er øl i flaska. Og til slutt, et banalt spørsmål: Er det lov å drikke vann av en vodkaflaske, så folk TROR man drikker alkohol? Ingen god ide, riktignok... Men man drikker jo ikke egentlig alkohol. Og forresten... Hvis man ikke har lov å drikke offentlig, har man lov til å frakte ølboksene i et gjennomsiktig, miljøvennlig handlenett, eller MÅ man ha ølen i en ugjennomsiktig pose på vei hjem fra Rema? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Det er visstnok forbudt å nyte alkohol på offentlig sted. Men hvordan defineres offentlig sted?Folk tar seg jo ofte en pils i skjærgården. Er dette definert som offentlig sted? Offentlig sted er som tommelfingerregel definert som et sted der allmennheten har adgang. Ellers er offentlig sted i dette konkrete tilfellet definert i alkoholloven § 8-9: § 8-9. Serverings- og drikkeforbud Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag: 1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet, 2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten, 3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler, 4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted, 5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass, 6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten. På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 1, 2 og 3 gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 3 gjelder ikke når beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet. Jeg har hørt om en kar som tok seg en utepils lovlig på en bar. Så skulle han hente noe på motsatt side av gata, og så snart han hadde kommet ut av barens område ble han tatt for offentlig drikking eller noe sånt.(Han tok med seg ølen i hånda, og det er jo forståelig. Noen kunne ta den, eller spytte i den eller noe sånt...) Er da også stranden eller skogen definert som offentlig sted? Hva med din egen hage, hvis folk kan se ølboksen din fra veien eller lekeplassen utenfor? Egen hage er ikke offentlig sted. Er det antall andre mennesker til stede som definerer om stedet er offentlig?Er det forskjell på å drikke på stranda om den er full av badegjester, og om den er tom en natt i Februar? (satt litt på spissen. Jeg ønsker jo ikke å drikke på en tom strand om natten i februar, men jeg lurer på om det er lovlig.) Nei, antall mennesker har intet å si. En buss er offentlig selv om den er tom. Hva om man tømmer øl på en champagnebrusflaske, de har jo samme farge..?Ingen vet jo at det er øl i flaska. Og til slutt, et banalt spørsmål: Er det lov å drikke vann av en vodkaflaske, så folk TROR man drikker alkohol? Ingen god ide, riktignok... Men man drikker jo ikke egentlig alkohol. Det er hva man konkret drikker som teller, ikke hva det ser ut som. Hvis du har saft på en lommelerke blir det ikke straffbart av den grunn. På samme måte slipper man ikke ved å kamuflere ølen. Oddsene for at politiet sjekker blir jo dog (selvfølgelig) mindre. Men å kamuflere det kan bli sett på som å forsøke å motvirke lovbestemmelsen, og telle i straffskjerpende retning... Og forresten... Hvis man ikke har lov å drikke offentlig, har man lov til å frakte ølboksene i et gjennomsiktig, miljøvennlig handlenett, eller MÅ man ha ølen i en ugjennomsiktig pose på vei hjem fra Rema? Du kan bære ølen i hånda for alt alkoholloven bryr seg... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Gate, torg, vei og park, eller annen offentlig plass? I praksis også stranda da, antar jeg? Må man altså eie skjærgården for å kunne ta seg en skjærgårdspils? Det finnes jo et ølmerke som heter nettopp det... Oppfordrer dette bryggeriet til lovbrudd? Hva om jeg ikke sitter på steinene, men i båten? Båten er ikke et offentlig sted, men det står fortøyd eller seiler på et offentlig sted. Må det være en lukket båt, så jeg sitter inne i skyggen, eller kan det være en åpen båt? Hva med jegere eller campere som drar langt ut i skauen, og har whisky i lommelerka? I dette innlegget oppfordrer jeg ikke til ulovlige handlinger som å faktisk betjene båten eller eller våpenet under påvirkning av alkohol. Det kan en edru person i vennegjengen gjøre. Og til slutt: Han som tok med seg ølen fra baren for å hente noe fra den andre siden av gaten: Er det forbudt å bære en åpnet ølboks eller et ølglass over gaten? Eller er det bare forbudt om han tar en slurk? Jeg kjenner ikke til om han faktisk drakk av ølen mens han krysset gata. Endret 5. juli 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Gate, torg, vei og park, eller annen offentlig plass?I praksis også stranda da, antar jeg? Strand og utmark er offentlig, ja. Hva om jeg ikke sitter på steinene, men i båten?Båten er ikke et offentlig sted, men det står fortøyd eller seiler på et offentlig sted. Må det være en lukket båt, så jeg sitter inne i skyggen, eller kan det være en åpen båt? På samme måte som at hagen din ikke er et offentlig sted er ikke båten din offentlig selv om den er fortøyd ved offentlig brygge. Med mindre den er åpen for allmennheten da. Hva med jegere eller campere som drar langt ut i skauen, og har whisky i lommelerka? Som jeg nevnte øverst er utmark også offentlig. Og til slutt:Han som tok med seg ølen fra baren for å hente noe fra den andre siden av gaten: Er det forbudt å bære en åpnet ølboks eller et ølglass over gaten? Eller er det bare forbudt om han tar en slurk? Jeg kjenner ikke til om han faktisk drakk av ølen mens han krysset gata. Etter en kjapp gjennomgang av de dommer som har vært avsagt om § 8-9 (overraskende få, jeg mistenker at mye er avgjort via forelegg, og det har jeg ikke oversikt over) ser det ut som om rettspraksis kun stiler seg mot drikking. Forbudet tas gjerne bare inn for domstolene når det også er andre straffbare forhold involvert (typisk vold mot politimann). Så slik det ser ut som etter overfladisk research er det bare drikking som er straffbart. Jeg kan heller ikke se at § 8-9 gir noen hjemmel for å straffe bæring av åpnet ølboks. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Jeg finner det underlig at utmark skal regnes som offentlig sted, når man faktisk er langt unna andre mennesker. I en gammel tråd om urinering på offentlig sted, ble det sagt at man KAN PISSE i skogen, men ikke på gatehjørner. Tar du påstandene dine fra din egen tolkning av loven, eller VET du at det er sånn? Bestrider du at man kan pisse i skogen? Ikke ment som kritikk av deg. Men loven er ganske vanskelig og sær. Er det lov å drikke på campingtur i utmark dersom man setter opp et telt som ikke er åpent for allmennheten? Det blir jo som båten i den offentlige skjærgården... Eller hva om jeg bare tegner en sirkel i skogbunnen og stiller meg inni sirkelen, og sier at allmennheten ikke skal gå inn i sirkelen? Kan man drikke i en campingvogn eller bil som står lovlig parkert på offentlig sted? Det stod at det er forbudt å drikke på vei, men det gjelder neppe hvis du er inni et kjøretøy. Endret 5. juli 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
JFM Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 I russetida var vi masse, masse russ (og ikke-russ) i fjæra og drakk. Menge der var også mindreårige. Politiet var også der en tur. Jeg hørte ingenting fra dem at det var ulovelig. Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Nå må det nå sies at det er forskjell på hva som håndheves og hva som ikke blir håndhevet. Politet ihvetfall i Oslo er ikke så strenge på dette. Om du blir plukket opp har det mye å gjøre med hvor sjenerende man oppfører seg. Utmark hmm jeg husker at jeg var på langøyene en gang og drakk med noen kamerater og da dukket det opp purk (det var midt i sesongen) De sa til meg at det ikke var ulovlig å drikke der... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg finner det underlig at utmark skal regnes som offentlig sted, når man faktisk er langt unna andre mennesker.I en gammel tråd om urinering på offentlig sted, ble det sagt at man KAN PISSE i skogen, men ikke på gatehjørner. Tar du påstandene dine fra din egen tolkning av loven, eller VET du at det er sånn? Bestrider du at man kan pisse i skogen? Hvor det er forbudt å late vannet er i hovedsak regulert i den enkelte kommunes politivedtekter. I Oslo kommunes vedtekter er det for eksempel bestemt følgende: § 1-1 På steder som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel er det forbudt å etterlate papir, tomflasker, sigarettstumper og annet avfall av enhver art, utenom i oppsatte egnede søppelkasser, foruten at det er forbudt å urinere og knuse flasker. Det er altså faktisk opp til den enkelte kommune å bestemme. De fleste kommuner setter vilkåret "alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel". Hva som er offentlig sted kan altså faktisk være helt forskjellige ting avhengig av hvilken bestemmelse det gjelder. Er det lov å drikke på campingtur i utmark dersom man setter opp et telt som ikke er åpent for allmennheten?Det blir jo som båten i den offentlige skjærgården... Eller hva om jeg bare tegner en sirkel i skogbunnen og stiller meg inni sirkelen, og sier at allmennheten ikke skal gå inn i sirkelen? Dette begynner å bli et noe absurd nivå... Tror jeg bare skal gå sakte ut av denne tråden nå. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Dette er slett ikke absurd. Mange jegere tar jo med seg lommelerke. Hva tror du de har i den? Saft? Dessuten ønsker jeg å vite om det er noen forskjell på å drikke på offentlig sted kun iført klær, eller om du sitter i en flyttbar, menneskeskapt struktur som befinner seg på det offentlige stedet. av typen campingbil, telt, båt osv... Hvis en fjord er et offentlig sted, så kan du ikke drikke vodka mens du svømmer. Men er det lov å drikke øl på fest inni en båt på fjorden? Kan man drikke øl inni en campingbil som er lovlig parkert på offentlig sted? Kan man drikke inni et telt? Og hvordan skiller dette seg fra den sirkelen du tegnet, som du sier at allmennheten skal holde seg utenfor? -------------------------- Og en ting til: Hvis du har med deg en masse øl, det er varmt, du er øltørst, og du har langt å gå: Det er altså forbudt å drikke ølen mens du går bortover fortauet. Men hva om du går inn i noens hage hver gang du tar en slurk? Så går du ut på fortauet igjen, og neste gang du kommer til en hage, går du inn der og tar enda en slurk. Er det OK?? 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Selv om jegeren i teorien gjør et lovbrudd med lommelerka si, vil det aldri komme noen å håndheve det. Derfor er det ikke uvanlig, samme med en pils på stranda så lenge man oppfører seg osv.. Mange ting som politiet skulle tatt om de skulle håndheve samtlige lover med full utrykning. Kommune/stat kan avgjøre hva som er offentlig og ikke offentlig mark, det kan ikke du og sirkelen din. Endret 6. juli 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Hva med campingvogna, da? Kan man ikke drikke i den, eller i båten? Selv om vogna står på offentlig område, er innsiden av den høyst privat. Innsiden av en campingvogn er ikke bestemt for offentlig ferdsel..? Det jeg sliter med å få definert er hva som her menes med offentlig sted. Greitt at Karl Johan er et offentlig sted. Men skal en plass midt ute i skauen rammes av de samme reglene, bare fordi det er det offentlige som eier skogen? Selv om det er lov å gå tur mange mil uti tjukkeste skauen, kan jeg ikke skjønne at jegernes leirsted kan regnes som på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass, Jeg tolker denne setningen slik at offentlig sted her menes med et sted hvor det er sannsynlig at det kan komme folk. Det må jo være derfor de har tatt med eksempler, som gate og torg. Endret 6. juli 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hva med campingvogna, da? Kan man ikke drikke i den, eller i båten? Selv om vogna står på offentlig område, er innsiden av den høyst privat. Innsiden av en campingvogn er ikke bestemt for offentlig ferdsel..? Ja det er din private eiendel og område, og er ikke å regne som åpent for offentlig ferdsel. Ting du eier bestemmer du også hvem som kan få komme inn i og er fri til å gjøre hva du vil med og i. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Ergo er det lov å drikke i campingbil, telt og båt. Det frister å kverulere litt nå... Kan en trillebår, en sykkel eller et surfebrett regnes på samme måte som campingvogna, båten og teltet? Og i så fall, hvorfor ikke en sirkel eller en improvisert jordhaug? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Ergo er det lov å drikke i campingbil, telt og båt. Det frister å kverulere litt nå... Kan en trillebår, en sykkel eller et surfebrett regnes på samme måte som campingvogna, båten og teltet? Og i så fall, hvorfor ikke en sirkel eller en improvisert jordhaug? Nei en trillebår er ikke ditt område, sykkel går under alkoholbestemmelser lik bil, ergo det er forbudt å drikke og sykle, og surfebrett er heller ikke ditt område. Disse er gjenstander som ingen rettsal vil tolke som ditt private område. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Man kan sitte på en sykkel uten å sykle på den. Men jeg kjøper argumentasjonen din om hva retten vil tolke som privat område. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Man kan sitte på en sykkel uten å sykle på den.Men jeg kjøper argumentasjonen din om hva retten vil tolke som privat område. Møter du en kjip konstabel som kjeder seg og du er drita nok ville jeg ikke vært for sikker. Men i de fleste tilfeller kan man nok sykle med litt promille uten at noen bryr seg, men finner de deg sovende i grøftekanten med syklen over deg er saken kanskje annerledes Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Veldig, veldig morsom tråd Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Hvis du liker stilen min, kan du sjekke tidligere tråder, der jeg spør hva som skjer hvis butikkdama prøver å slå inn ølen ett minutt over åtte, eller hvor grensa går for fyllekjøring (sitte i forsetet for å høre på radio, slå på motoren for å varme seg, men ikke sette den i gir...) Mange er påståelige fordi de har funnet EN lovtekst, men siden det er så mange brukere på dette forumet, er det somregel noen som kjenner til en annen lovtekst, eller gjeldende praksis. Jeg lurer fortsatt på om det er lov å drikke mens man er på vei hjemover til fots, hvis man hopper inn i en hage hver gang man tar en slurk. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg lurer fortsatt på om det er lov å drikke mens man er på vei hjemover til fots, hvis man hopper inn i en hage hver gang man tar en slurk. Jeg vil vel si trådene setter spørsmål ved din evne til å tenke logisk, men artig lel.. En annen person sin hage er hans private eiendom, ikke din. Derfor kan du ikke gå innom hver hage når du skal drikke nei. Vil ikke du bestemme over din egen hage og ikke ha en fyllik inn hvert femte minutt? Er det ikke rimelig logisk at dette ikke er en reell mulighet til å omgå reglene? Det blir som du virker å gjøre deg så dum som mulig for å provosere eller noe, for eksemplene du kommer med er så usannsynlige og de fleste har åpenbare svar, så jeg forstår ikke hvorfor du trenger spørre om de en gang. Skjønner du synes det er spennende eller noe i den duren, men nok fra meg for denne gang Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Hvilke lover har man mot å gå inn i andres hager? Poenget mitt er at du omgår (?) reglene for offentlig drikking, men kanskje gjør deg skyldig i et mindre alvorlig lovbrudd i stedet. Jeg utforsker lovens avkroker, de sære smutthullene som kanskje ingen har tenkt på før, og de tingene som alle lurer på, men føler seg for intelligente til å spørre om. Debra fra Alle Elskeer Raymond ble visstnokk tatt for fyllekjøring en gang, da hun ikke gjorde annet enn å sette seg i førersetet. Denslags kan inspirere meg til å utforske hvor grensa faktisk går, hvis loven i det hele tatt definerer dette. Hvis du føler at jeg er en tosk, kan jeg berolige deg med at jeg ikke tenker å gjennomføre alle disse tingene. Jeg lurer bare på hvilke paragrafer som hindrer meg. Endret 6. juli 2009 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå