Gå til innhold

trenger hjelp angående førstehjemslån!

Anbefalte innlegg

Jeg satt å leste litt rundt angående lån her om dagen. Det har seg slik at jeg om 2 år begynner på sykepleierstudie, og skal da flytte permanent på et sted i hvertfall 5-7 år. Da vil det etter mine besteforeldre og foreldres mening være langt bedre å kjøpe et hus, enn å leie så lenge. Det vil også være lurt med tanke på at det blir større plass. Men det har seg slik at jeg da bare er 21, og vet ikke akkurat om så mange banker som låner til så unge studenter, uten inntenkt. Så lurer jeg på hvilke krav førstehjemslånet har? Må man ha inntekt, kan man søke i så ung alder? og hvor mye får man dekt? noen som har erfaringer? er snakk om å bare betale rentene mens jeg studerer, så begynne å betale avdragene når jeg begynner i jobb etter 3 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må du nesten bare ta en tur rundt i ulike banker og spørre hva de kan tilby deg. Er sansynligvis ganske store forskjeller fra bank til bank, og dermed litt vanskelig å komme med noen konkrete svar på det du lurer på.

Men helt generelt vil jeg tippe at du nok ikke får lånt noe særlig mer enn 80% i dag. Litt for mange banker har brent seg på å låne ut 100% i de siste årene, og er nok litt mer forsiktige i dag. Ved borettslag er det da snakk om 80% av totalsummen (innskudd + fellesgjeld), og fellesgjeld trekkes fra. Noen banker har også andre regler, som at f.eks. 1 års husleie trekkes fra lånebeløpet, mye rart.

Dersom du ikke har inntekt er du nok nødt til å stille med en kausjonist for å få lån. Dvs. at noen med grei nok økonomi skriver under på at de tar ansvar for lånet dersom du ikke er i stand til å betjene det. At man har "planer om" å skaffe seg deltidsjobb osv. er neppe godt nok i seg selv.

Men, som sagt innledningsvis, de beste svarene kan nok bankene selv gi deg.

Lenke til kommentar

Å få lån uten å ha fast arbeid og inntekt er nok vanskelig. Du bør tenke deg om 2 ganger før du innlater deg på egen bolig uten egenkapital og fast inntekt. Bare det å ha bolig koster ca 20 000 i offentlige avgifter og forsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...