Gå til innhold

Hvordan skal jeg få brukt min 15000rpm SAS-disk?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell arbeidsstasjon med en Hitachi UltraStar 15K300 146GB SAS-disk. Jeg skulle gjerne ha brukt denne disken i en annen PC av flere grunner, men begynner å lure på om det er et umulig prosjekt.

Disken bruker en Dell SAS 6/iR Adapter som sitter i et PCIe x8 spor. Jeg finner ikke noen slike spor i noen av hovedkortene jeg ønsker å bruke. Jeg kunne ev. kjøpt et kort med innebygd SAS-kontoller, men da ser det ut som om jeg må over på X58-hovedkort. Jeg har en Core 2 Quad 9450 og en del RAM jeg har lyst til å bruke, og hvis jeg likevel skal over på en Core i7 så tror jeg at jeg hadde investert i en SSD som systemdisk.

Hvis jeg søker i prisguiden på hovedkort med PCIe x8-spor så får jeg opp Gigabyte GA-EP45T-UD3P og Asus P5Q Premium som jeg ser på bildene at IKKE har x8-spor. De to neste treffene er for meg ukjente størrelser: Intel S3200SHV og Supermicro C2SBE beregnet for servere.

Jeg ønsker å overklokke PC-en, og tviler på at disse hovedkortene er de rette for meg. Dessuten må jeg punge ut med 1600-1700 pluss frakt, og det spørs om jeg ikke likegodt kunne kjøpt en ny SAS-kontroller med PCIe x4-spor for den prisen. Da er det også mulig å tenke seg å ditche hele disken og kjøpe en ssd.

Finnes det noen adaptere som gjør at jeg kan bruke Dell kontrollerkortet i et x16 eller x4 PCIe-spor? Googlet litt og fant et adapter fra x8 til x16 men det var alt. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få brukt SAS-disken og dette kortet i en PC med Q9450-prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger ikke være PCIe x8, du kan like gått bruke Pci-e 16 spor. vanlig hovedkort kommer ikke med pci-e x8 spor, det er mest server HK så gjør.

Søk heller etter pci-e x16 spor finner flere treff.

Endret av Agrop
Lenke til kommentar
Det trenger ikke være PCIe x8, du kan like gått bruke Pci-e 16 spor. vanlig hovedkort kommer ikke med pci-e x8 spor, det er mest server HK så gjør.

Søk heller etter pci-e x16 spor finner flere treff.

Takk for svar. Jeg har tre hovedkort liggende som jeg kan bruke hvis kortet passer i et x16-spor. Du mener altså at jeg kan dytte et PCIe x8-kort i et hvilket som helst x16-spor? De ser jo ikke akkurat like ut...

Og hva betyr det da at det sto at Asus P5Q Premium hadde et x8-spor? Jeg så på kortet at alle sporene så ut som x16-spor. Betyr dette at ett av x16-sporene bare hadde x8-hastighet (eller hva nå x-tallet betyr)?

En annen ting jeg fant ut er at i følge Dell sine sider så krever kortet minimum 32-bit Vista. Om jeg ikke hater Vista så liker jeg det overhode ikke. Hvordan er sjansene for å få det til å funke med XP, Win 7 RC eller en linuxdistribusjon? Er det noen av SAS-guruene her (ser at det er mange som har peil i den store SAS-tråden) som har noen formening om jeg bør begi meg ut på dette, eller om det er best å bare la disk og kort stå i Dell maskinen?

Lenke til kommentar

ja det går fint. pci-e 16 er bare dobbelt så langt.

ASUS P5Q Premium

1 x PCI Express 2.0 x16 slot at max. x16 link (blue)

1 x PCI Express 2.0 x16 slot at max. x8 link (white)

2 x PCI Express x16 slot at max. x4 link (black)

per lane (x1) gir deg 250mb/s PCI Express 1.0

per lane (x1) gir deg 500mb/s PCI Express 2.0

per lane (x1) gir deg 1000mb/s PCI Express 3.0

Så lenger sloten er mere båndbrede får du.

Nizzen er guro på sas :p

Lenke til kommentar

Dell SAS 6/iR er en pci-e x8 kontroller så den passer fint i en pci-e x16 slot.

Kontrolleren er en rebranda LSI kontroller, så man kan faktisk flashe firmwaren til orginal LSI og bruke LSI drivere :)

Hvordan dette gjøres finner man lett på google.

Din Dels SAS 6/ir kontroller fungerer på alle windows mener jeg på. Linux bruker jeg ikkje noe særlig av , så det vet jeg ikkje. Det letteste er å få til vista og win 7.

Anvil her på forumet har en ganske lik kontroller som deg. Forskjellen er at Perc 6 har egen "cpu" på kontrolleren og din har ikkje cpu mener jeg på. Din er såkalt sashost adapter. Altså en softwareraid kontroller. Resultater av kontrolleren til Anvil finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1103697

Lenke til kommentar

Adapteret du har kan ikke sammenlignes med PERC 6/I men du kan fint bruke det i et x4 spor.

I x4 maxer det på rundt 500-600 MB/s tipper jeg så du vil ikke ha noen problemer mht båndbredde.

IR har vel bare raid-0 og raid-1 ettersom jeg husker?

PERC 6/I Adapter funker faktisk meget bra, spesielt i forhold til prisen. Har gjort mange tester og har lagt noen utdrag av disse ut på overclock.net i den store PERC tråden Link

(har brukernavn SSDaddict på disse sidene)

Skal du bruke penger på ytelse kjøper du SSD og ikke HDD ;-)

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene. Dette hadde jeg ikke klart å finne ut på egenhånd, selv om jeg ikke er redd for å google.

Da ser jeg at det ikke er vanskelig å få brukt SAS-disken, likevel. Det blir ikke noe raid, for jeg gidder neppe å kjøpe en slik disk til (de er ikke i salg lenger heller). Jeg må bare få opp en anstendig PC for min Q9450.

Kontrolleren heter LSISAS1068E og jeg har funnet den på LSI's side. Der er det drivere for både XP og noen linuxdistribusjoner, men hvor er firmwaren?

http://www.lsi.com/storage_home/products_h...cs/lsisas1068e/

Siden jeg linker til har haket av for "current" på en radiobutton. Hvis jeg haker av for "Archive" kommer det opp eldre drivere og to valg for såkalte EFI-er. Jeg går ut i fra at det er disse jeg skal bruke, men hvilken?

EfiSasBsd_allDevs_SCSI eller EfiSasBsd_IRscsi_nonIRsas? Jeg prøvde å se forskjell på de korresponderende tekstfilene, men ble ikke klok av det.

Er dette noe dere mer erfarne ser forskjell på med en gang, eller?

Og hvis jeg flasher med en av disse fra "Archive", er det fremdeles OK å bruke de siste drivere fra "Current"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...