Gå til innhold

BK: Konfirmasjon - Takkekort


Anbefalte innlegg

Jeg tok bilder i damas konfirmasjon i april, og hun vil bruke disse to bildene til takkekortet. Hva burde jeg gjøre annerledes? Jeg har fått en altfor skarp og lys bakgrunn på det ene, grunnet overskyet himmel, men prøvde å dempe det med litt vignettering, var det rett? Og isåfall, burde da det andre bildet også har noen lunde ha samme mengde vignettering, hvis de skal være rett ved siden av hverandre på takkekortet?

 

EDIT: Ser nå at jeg mangler noe farge-, skarphet- og kontrast behandling på det siste vedlegget, se bort ifra det.

 

 

Mvh

Øyjor'n

post-176745-1246747429_thumb.jpg

post-176745-1246747435_thumb.jpg

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig, så ville jeg vært veldig glad for å få et takkekort som nr. 1

 

Ok, så er det litt mer vignettering enn det som er vanlig; men det må være lov. For det er et veldig godt portrett du har tatt der.

 

Om det er stor motstand mot vignetterngen, så er det fortsatt det bildet som du skal bruke; det er min mening ihvertfall.

 

Tom

Lenke til kommentar
Tusen takk for rosen, Tom.

 

Men hun vil gjerne ha to bilder, men burde jeg heller anbefale henne å bare ha et, da?

 

Øyjorn

Spørsmålet er da hvorfor hun vil ha to bilder. Er #1 litt for friskt? Da er #2 OK; men det trenger litt mer konrtaster osv før det kan sende ut.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hun vil ha et formelt og et litt mer uformelt, og da synes jeg disse passet fint...

 

EDIT: Originalt bilde, med innlimt bakgrunn. Blir veldig uekte, eller er det bare meg? Ser for meg at lyset på henne ville vært et helt annerledes, og jeg tror det vil bli litt vanskelig å lage dette lyset, eller?

post-176745-1246753333_thumb.jpg

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar

Hodet mitt forestilte seg noe mye verre, synes faktisk det ser noenlunde naturlig ut. Så klart, lyset på henne er vel litt annerledes enn det burde vært, men om noen spør, mumler du bare noe om "strobist", "tre SB-800" og "high speed sync".

 

Spøk til side, det ble mer liv og lyst i bildet, dog mulig at du burde lysne opp deler av bildet, ettersom himmelen nærmest skriker "direkte solskinn på alt". :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for rosen, Tom.

 

Men hun vil gjerne ha to bilder, men burde jeg heller anbefale henne å bare ha et, da?

 

Øyjorn

Spørsmålet er da hvorfor hun vil ha to bilder. Er #1 litt for friskt? Da er #2 OK; men det trenger litt mer konrtaster osv før det kan sende ut.

 

Tom

 

Det er neppe for friskt for dagens konfirmanter.. :p Ville nok heller falt under "tradisjonell"-kategorien. Men for all del ett fint nok bunadsbilde.

 

Ville nok bare ha hatt det slik det er (nr1 altså), og overtalt henne til å ha bare ett bilde. For bakgrunnen var jo grusomm på nr 2. Og jeeg synes du har for mye lufto også.

Lenke til kommentar
Poseringen er litt merkelig, og man tenker hvorfor nakken er så bøyd.

 

Hehe, grunnen til at jeg, hun og foreldrene hennes ville ha det bildet til takkekortet var at det er et smil, eller en posering, som er helt typisk henne.

 

Skal se hva jeg får til!

 

Kom gjerne med fler råd, hvis du kan!

 

Takker for råd til nå!

Lenke til kommentar

er egentlig enig med ingard.

Og den redigerte versjonen av #1 er litt dårlig gjennomført. For det første har du noen ekle haloer rundt jenta, i tillegg er himmelen i fokus, og det skal godt gjøres når personen i bakgrunnen er rimelig uklar. Dette må du jobbe mer med dersom du skal bruke det. Blurring må til, og bedre innliming.

Lenke til kommentar
er egentlig enig med ingard.

Og den redigerte versjonen av #1 er litt dårlig gjennomført. For det første har du noen ekle haloer rundt jenta, i tillegg er himmelen i fokus, og det skal godt gjøres når personen i bakgrunnen er rimelig uklar. Dette må du jobbe mer med dersom du skal bruke det. Blurring må til, og bedre innliming.

 

Hehe, her brukte jeg bare magic wand og feiet over himmelen, for så å bytte ut himmelen med den nye, derfor er det den haloen du ser.

 

Men er det tips til hvordan jeg kan få lyset på jenta riktig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Likte bilde nr 2 i første innlegget ditt. Men en liten ting, huset i bakgrunnen ser "rart" ut. Dvs det virker som om du skjelver på hånda når du tar bildet, og da tenker jeg på linjene i huset.

 

Hva om du beholder hovedmotivet, altså jenta, men gjør huset diffust i bakgrunnen i stedet.. altså litt tåkete på en måte? :) Så hadde dette vært perfekt!

Lenke til kommentar

Nå har jeg utslettet det jeg klarer av hvit hvor det ikke skal være mellom hårstråene hennes.

 

Hvordan synes dere det ble?

 

Har såvidt justert kontraster og saturert noen få hakk opp.

 

EDIT: Ser hun var litt gul i trynet, men årker ikke gjøre noe med det nå, bare se forbi det.

post-176745-1247025330_thumb.jpg

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar

Bildene er helt ok, hverken strålende bra eller kritisk dårlig.

Problemet ditt på bildet nummer 2 er flatt lys og litt under eksponering, noe som gjør bildet ganske livløst og kjedelig.

 

Bilde nr 1 har mere potensiale for der er lyset noe bedre. Desverre

ødelegger de røde solbrillene veldig. siden hun har en flott bunad bryter solbrillene fryktelig med det nasjonal romantiske utrykket.

 

Forøvrig synes jeg at redigeringen er helt totalt ødeleggende så den bør du absolutt droppe. Himmelen er dårlig redigert inn og du har samtidig fått ødelagt endel på resten av motivet.

 

Hvis bilde nr 1 absolutt må redigeres foreslår jeg og legge på en gaussion blur bak jenta der det ikke er himmel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...