tacomodo Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Hvordan får jeg AØÅ til å funke i terminalen (gnome-terminal) i Ubuntu? På Terminal -> Set Character Encoding har jeg testet noen western, nordic og unicode, men ingen fungerer. Jeg ser at firefox står til ISO-8859-1, men den virker ikke i terminalen Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Funke? Hva mener du med at den ikke fungerer? Selv bruker jeg alle tre bokstavene uten et spor av problemer Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Godt mulig at dette er noen locale-innstillinger. Hvis localen din globalt er satt til ISO, og ikke UTF kan du få problemer ja. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Gi oss en utskrift av locale-kommandoen. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Her er outputten fra "locale" LANG=C LC_CTYPE="C" LC_NUMERIC="C" LC_TIME="C" LC_COLLATE="C" LC_MONETARY="C" LC_MESSAGES="C" LC_PAPER="C" LC_NAME="C" LC_ADDRESS="C" LC_TELEPHONE="C" LC_MEASUREMENT="C" LC_IDENTIFICATION="C" LC_ALL= Skjønner svært lite av dette localegreiene egentlig.. Noen tips? Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Du skal helst ikke røre locale, standard valg der er en_US.UTF-8 Eneste du trenger å gjøre for å få æøå i alle apps (inklusive gnome-terminal) er å velge norsk keyboard/tastatur når du installerer Ubuntu. Skulle du velg noe annet under installasjon, så finner du keyboard oppsett under Administration i menyene, og der kan du legge til norsk, og fjerne det andre. Endret 5. juli 2009 av Del Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Hva? Locale skal/bør/er da standard nb_NO.UTF-8 på et norsk Ubuntusystem? Endret 5. juli 2009 av Kagee Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Her finner du informasjonen du trenger for å fikse dette manuelt: http://wiki.archlinux.org/index.php/Locale Men i utgangspunktet skal Ubuntu ha satt det opp for deg. Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hva? Locale skal/bør/er da standard nb_NO.UTF-8 på et norsk Ubuntusystem?Jupp, men norsk er ikke standardvalg Uansett, i KDE sin System Settings endres locale enkelt til hva det skulle være. Trengs ikke wiki eller kryptiske kommandoer for det Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Tittet på den guiden fra arch wikien, men hva er tilsvarende rc.conf i Ubuntu? Jeg hadde heller ikke samme locale fila, men en som het locale.alias. På System -> Administration -> Language support så bare kræsjer det når jeg forsøker å kjøre den. Kjører jeg den fra terminalen får jeg en drøss feilmeldinger. (process:20867): Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library. Using the fallback 'C' locale. /usr/lib/python2.6/dist-packages/LanguageSelector/gtk/GtkLanguageSelector.py:839: GtkWarning: gtk_cell_view_set_cell_data: assertion `cell_view->priv->displayed_row != NULL' failed cell = combo.get_child().get_cell_renderers()[0] Traceback (most recent call last): File "/usr/bin/gnome-language-selector", line 34, in <module> options=options) File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/LanguageSelector/gtk/GtkLanguageSelector.py", line 171, in __init__ self.updateUserDefaultCombo() File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/LanguageSelector/gtk/GtkLanguageSelector.py", line 58, in wrapper res = f(*args, **kwargs) File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/LanguageSelector/gtk/GtkLanguageSelector.py", line 852, in updateUserDefaultCombo defaultLangName = self._localeinfo.translate(defaultLangCode) File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/LanguageSelector/LocaleInfo.py", line 148, in translate return self.translate_language(locale) File "/usr/lib/python2.6/dist-packages/LanguageSelector/LocaleInfo.py", line 110, in translate_language lang_name = gettext.dgettext('iso_639', self._lang[lang]) KeyError: 'C' Endret 5. juli 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Hvis du vil gjøre det fra terminal: http://lmgtfy.com/?q=howto+change+locale+in+ubuntu Sjekk at du har locales installert: sudo aptitude install locales Endret 5. juli 2009 av Del Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 En ting jeg ikke vet kom helt godt frem her er at systemet, altså menyer o.l. skal være engelsk. Det er kun tastaturet som skal være norsk Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Da kan du bruke locale som jeg oppga lengre oppe, og keyboard setter du uavhengig av dette som norsk. Du finner keyboard oppsett under System->Preferences, sjekk under Layouts. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Ok.. jeg limer inn litt forskjellig, se om noen skjønner noe: System -> Administration -> Language support Denne har begynt å fungere igjen og her står begge menyvalgene til English (United Kingdom) og "use IME" er huket vekk. System -> Preferences -> Keyboard -> Layouts Her er det en eneste layout og den heter "Norway". Keyboard model er "generic 105 key (Intl) PC". I boksen hvor man kan skrive for å teste så fungerer øæå utmerket, som her i firefox også. gnome-terminal -> Terminal -> Set character encoding Her er det kun en og den heter "Unicode (UTF8)" Om det skulle ha noe å si: /etc/default/locale: LANG="en_GB.UTF-8" LANGUAGE="en_GB:en" $ locale locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory LANG=en_GB.UTF-8 LC_CTYPE="nb_NO.ISO-8859-1" LC_NUMERIC="nb_NO.ISO-8859-1" LC_TIME="nb_NO.ISO-8859-1" LC_COLLATE="nb_NO.ISO-8859-1" LC_MONETARY="nb_NO.ISO-8859-1" LC_MESSAGES="nb_NO.ISO-8859-1" LC_PAPER="nb_NO.ISO-8859-1" LC_NAME="nb_NO.ISO-8859-1" LC_ADDRESS="nb_NO.ISO-8859-1" LC_TELEPHONE="nb_NO.ISO-8859-1" LC_MEASUREMENT="nb_NO.ISO-8859-1" LC_IDENTIFICATION="nb_NO.ISO-8859-1" LC_ALL=nb_NO.ISO-8859-1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Ser ut som du mangler noe her. Post output fra følgende: aptitude search language|grep ^i aptitude search locale|grep ^i locale -a Endret 6. juli 2009 av Del Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) aptitude search language|grep ^i i language-pack-en - translation updates for language English i A language-pack-en-base - translations for language English i language-pack-gnome-en - GNOME translation updates for language Eng i A language-pack-gnome-en-base - GNOME translations for language English i language-selector - Language selector for Ubuntu Linux i language-selector-common - Language selector for Ubuntu Linux i language-support-translations-e - Additional translations metapackage for En i language-support-writing-en - Writing aids metapackage for English aptitude search locale|grep ^i i liblocale-gettext-perl - Using libc functions for internationalizat i locales - common files for locale support i A thunderbird-locale-en-gb - Thunderbird English language/region packag locale -a locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_COLLATE to default locale: No such file or directory C POSIX en_AU.utf8 en_BW.utf8 en_CA.utf8 en_DK.utf8 en_GB.utf8 en_HK.utf8 en_IE.utf8 en_IN en_NG en_NZ.utf8 en_PH.utf8 en_SG.utf8 en_US.utf8 en_ZA.utf8 en_ZW.utf8 Edit: Takk for hjelpen hittils! Endret 6. juli 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Snodig, kan du poste dette også: cat /var/lib/locales/supported.d/local Få denne også: printenv|grep LANG Endret 6. juli 2009 av Del Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 /etc/default/locale:LANG="en_GB.UTF-8" LANGUAGE="en_GB:en" locale -a en_GB.utf8 Disse bør vel kanskje stemme overens? (utf8 vs UTF-8) Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Faktisk ikke, han har satt opp riktig. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Aha, kan være inne på noe nå. Den fila mener jeg at jeg har endret på en eller annen gang i feilsøkingens løp, men husker ikke hva den stod som. Her er den i alle fall: $ cat /var/lib/locales/supported.d/local nb_NO ISO-8859-1 $ printenv|grep LANG LANG=en_GB.UTF-8 GDM_LANG=en_GB.UTF-8 Edit: Ser man det, ja. Jeg hadde vært lur nok til å ta backup av den: cat /var/lib/locales/supported.d/local.bak nb_NO.UTF-8 UTF-8 Editedit: Jeg prøvde kopiere den tilbake... fremdeles ikke øæå i terminalen Editeditedit: Kanskje bare gi opp og reinstallere hele Ubuntu... ? Endret 6. juli 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå