Gå til innhold

Nybegynner med Olympus E-450

Anbefalte innlegg

Jeg er har nettopp kjøp mitt første digitale speilreflekskamera, Olympus E-450. Fikk forklart i butikken at dette skulle være et meget bra nybegynner-kamera, hvor kameraet gjør mye av "tenkingen" selv.

Dette har jeg til gode å oppleve. Har et problem som jeg lurer på skyldes min inkompetanse eller om det rett og slett er feil på kameraet. Jeg mistenker det første, så jeg spør dere her, som forhåpentligvis kan litt mer enn meg.

Når alt står på auto-innstilling, skulle man ikke da tro at kameraet skulle ta bilde av hva som helst man retter det mot?

Skulle ta bilde av den ene katten min, innendørs, mot en hvit vegg, men kameraet ville ikke! WHY??!

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å vite hva som egentlig er feil "kamera vil ikke" er ingen god feilbeskrivelse.

Men det kan være at autofokus ikke klarer å låse seg og da får du ikke tatt bilde, dette pga for lite lys innendørs eller at du er for nærme objektet du skal ta bilder av.

Lenke til kommentar
Skulle ta bilde av den ene katten min, innendørs, mot en hvit vegg, men kameraet ville ikke! WHY??!

Her må du nok komme med litt mer kjøtt på beinet for å få noen teorier. La meg først avlive myten om at så fort man skaffer seg speilrefleks, så tar det kun perfekte bilder. Jeg sier ikke at du blindt tror på dette, men det kunne virke som om selgeren kunne ha antydet noe i den retningen. Siden du hevder å være nybegynner, må man stille noen grunnleggende spørsmål:

- Du har selvfølgelg satt i minnekortet?

- Var motivet (katten) muligens nærmere enn objektivets nærgrense slik at fokus ikke var mulig?

- Med "kameraet ville ikke", hvordan artet det seg? skjeddet det overhodet intet, eller fikk du noen feilmeldinger? Hva skjer om du tar bilde av andre motiver, på diverse avstander?

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Du har nok prøvd deg på et av de vanskeligere motivene som finnes. Og da har kamera kastet inn håndkle og sagt at "Dette makter jeg ikke". De andre kameraene i samme prisklasse vil velge et av to valg.1) Gi opp, som E-420, eller 2) ta bilde uansett resultat.

Ved #2, så blir de fleste misfornøyd med bildet; men skjønner ikke hvorfor.

Det er mulig å få til slike bilder; men det krever litt grunnkunnskaper, og en del forarbeid fra din side.

Tom

Lenke til kommentar

Det var ihvertfall ikke katten sin skyld, for han satt helt stille og "poset" som bare det! :)

På meg virket det ikke som at kameraet fant det det skulle fotografere. Lyden som kommer like før bildet knipses uteble, og den fokuserte ikke. Var ikke spesielt nært motivet (fikk plass til hele katten på skjermen), og jeg prøvde diverse innstillinger uten særlig hell. Det skjedde at den tok et par bilder i soft-modus, men i den modusen var det også vanskelig.

Kunne ta bilde av mye annet rart, både inne og ute, og minnekortet stod selvfølgelig i.

Og nei, jeg tror ikke det er et mirakelkamera som tar kun perfekte bilder, men forventet slettes ikke at det skulle være noe hokus pokus å ta bilde av en katt innendørs... :hrm:

LITT mørkt var det kanskje, men kameraet er da utstyrt med blits..? Eller er den kanskje bare til pynt? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...