Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oljeskift Opel 1.2

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal skifte olje og filter på min 1.2 liter opel astra 2001 modell. 114 000 kjørt, kjører rundt 10 000 i året. Etter å lest rundt på nettet om hvilke olje jeg skal kjøpe har jeg blitt virkelig forvirret. Så derfor lurte jeg på om noen her kunne hjelpe meg, slik at jeg får kjøpt riktig olje.

Jeg vil ha en god olje, og er villig til å betale opp mot 400-500 kr. Ops hadde et tilbud på mobil1 0W40, men jeg har hørt at man skal alltid kjøpe 5W30 eller10W30. Jeg har ikke peiling på hva disse tallene betyr.

Så mitt første spm:

1) kan jeg bruke mobil1 0W40

2) er dette en god olje å bruke, hvis ikke, hvilke alternativer ville dere anbefalt?

3) kunne dere kort forklart hva som er forskjellen mellom oljene, da mener jeg de helsyntetiske, slik som 0W40 10W30 osv.(altså hva disse tallene står for)

4)siste spm, hvilke verksteder kjenner dere til som kan skifte olje for meg i Oslo, rimelig? Og må man ha med olje selv? jeg veit om statoil, men har hørt at de bruker biltema olje, som ikek er så bra.

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånt fra et annen artikel langt tilbake, lagret den for senere bruk :)

"I jobben har jeg deltatt på flere kurs om motoroljer...

Det er STOR forskjell på billig og dyr olje :shock:

Biltema sin olje er god når den er ny i motoren, men den brytes veldig fort ned og mister da sin smøreevne!

Bruk kvalitetsolje fra Castrol, Valvoline, Quaker State eller Comma for da har motoren i bilen din det godt i mange tusen kilometer :)

Er motoren ny eller nyoverhalt bør du bruke helsyntetisk, eller hvis den er litt slitt går du over til semisyntetisk for å slippe unødvendig oljeforbruk. Bruker bilen mye olje i dag er løsningen mineralolje 10W-40 eller 15W-40, men er det kaldt er denne type olje "tregere" og gir bilen dårligere smøring når motoren er kald...

Uansett, det er ikke noe fasittsvar på hvilken oljetype man skal bruke på en gammel motor (med gammel menes motorer som har ruslet over 100.000km), men lytt til erfaring fra andre!"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk i brukerhåndboken hvilke API-grader og ev. andre som oppfyller kravene for din motor. 0W40 (for eks) er kun et mål på viskositeten og ikke kvaliteten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder hvem som skal bytte olja så hadde jeg dratt til et merke verksted, dette blir også stemplet inn i servicheftet slik at du lettere kan få solgt bilen igjen. Der har dem også olje og dem vet hvilken olje som skal være på bilen din, og når det gjelder den 0W-40 olja så hadde jeg aldri brukt den på min bil. 5W-40 og 10W-40 er gode greier synes jeg. 15W-40 blir for tjukk på vinteren og jeg ville ikke ha brukt denne. Jeg hadde brukt 15W-40 hvis jeg hadde bodd i afrika :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke handle hos merkeforhandler? Selv har jeg en Opel som skal ha en litt spesiell Longlife-olje som er dyrere enn andre. Hørte på priser flere steder, og merkeforhandler var mye rimeligere enn noen andre. Knapt hundrelappen per liter, mens andre steder skulle de ha fra 140 til 200 per liter. Unntaket var Biltema, som faktisk har denne oljen, da til omtrent samme pris som Opel selv, så da styrer man unna Biltema, enkelt og greit. Filter var og rimelig (ca hundrelapp), og pakning til bunnplugg bør du også ha (tror min kostet 8,-).

Du kan jo og høre hva de skal ha for å bytte oljen. Om ikke det er så altfor dyrt, kan det være verdt det, siden det da blir registrert i deres systemer at nettopp din bil har hatt oljebytte :yes:

Er du villig til å bruke litt mer kroner på oljen og vil sikre deg noe med det beste som er å få tak i, så kan du prøve å få tak i "Royal Purple". Blant annet Torshov selger dette.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...