Skogslik Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Skal til Kypros i August, Aya Napa. Det eg lurer på er om dte er andre ting som er verdt og se og gjøre der en bare festing? Tenker foreksempel, Natur, gammle ruiner og slike ting. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det er en god stund siden jeg var der nå, var den gang 8 år, men ja, husker vi reiste ut med en stor båt, og var en dag på havet. Nydeligste vannet jeg har sett ihvertfall. Dessuten reiste vi til Famagusta-distriktet (den gang fikk man ikke komme inn), og titte over på "spøkelsesbyen". Husker det gikk kaldt nedover ryggen av synet. Lenke til kommentar
Bikkebakke Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Eg var i Aya Napa i haust - ja, der var ein veldig god del festing, men det opplevde eg vel mest fordi eg var der for å feste (russetur). Så om eg hadde reist dit for andre føremål er det ikkje sikkert at eg hadde opplevd så mykje festing som eg gjorde, ettersom eg oppsøkte det. Men det var ei fantastisk fin strand der og diverse andre raritetar å sjå på. Endret 6. juli 2009 av Bikkebakke Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Det er en god stund siden jeg var der nå, var den gang 8 år, men ja, husker vi reiste ut med en stor båt, og var en dag på havet. Nydeligste vannet jeg har sett ihvertfall. Dessuten reiste vi til Famagusta-distriktet (den gang fikk man ikke komme inn), og titte over på "spøkelsesbyen". Husker det gikk kaldt nedover ryggen av synet. Spøkelsesby, Husker du hva den heter? Takker for svar Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Det er en god stund siden jeg var der nå, var den gang 8 år, men ja, husker vi reiste ut med en stor båt, og var en dag på havet. Nydeligste vannet jeg har sett ihvertfall. Dessuten reiste vi til Famagusta-distriktet (den gang fikk man ikke komme inn), og titte over på "spøkelsesbyen". Husker det gikk kaldt nedover ryggen av synet. Spøkelsesby, Husker du hva den heter? Takker for svar Byen heter Famagusta, og "spøkelsesby" i den forstand at folk flyktet distriktet/byen da Tyrkia okkuperte den delen av øya i 1974. Husker vi tittet inn i byen med kikkert, og der hang fremdeles klærne på klessnorene, etter så mange år. Virkelig spesielt må jeg si, en rar opplevelse, selv for en 8-åring, husker det som om det var i går. Endret 6. juli 2009 av yvonne2 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Så hele byen er forlatt? Herlig. Den må oppleves Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Så hele byen er forlatt? Herlig. Den må oppleves Det er vel mer riktig å si at deler av byen er sprettet kan man si, og det var den greske befolkningen som flyktet den gang. Den tyrkiske har fortsatt å bo deler av distriktet og byen, men en del av den er altså sprettet, og kalles derfor spøkelsesbyen. Hentet fra Wikipedia; Swedish journalist Jan-Olof Bengtsson, who visited the Swedish UN battalion in Famagusta port and saw the sealed-off part of the town from the battalion’s observation post, called the area a 'ghost town'. He wrote in Kvällsposten on September 24, 1977), "The asphalt on the roads has cracked in the warm sun and along the sidewalks bushes are growing [...] Today, September 1977, the breakfast tables are still set, the laundry still hanging and the lamps still burning [...] Famagusta is a ghost-town." Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) det er en del andre ting der også ja. er bla. ett stort badeland ett liten stykke unna. jeg bar med på en fiskebåt ut og fisket hele dagen, etterpå var vi i en badet vi i og i nærheten av noen grotter. ellers er ikke naturen mye å skryte av, der det ikke er vanning er det ørken-landskap. det er også ett relativt lite tivoli nært sentrum. du kan også shoppe i større by hvis du tar buss, husker ikke navnet på byen i farten. jeg hadde ikke problemer med å fylle verken dagene eller nettene med morro der. festingen er så klart noe som er bra der, men velger du ett hotell litt utenfor sentrum, så kan du trekke deg tilbake der og kose deg. edit: ellers er det diverse guidede turer rundt der, var masse brosjyrer og slikt ang det der. kan også dra med en båt med glass-bunn for å se på ett stort rev som er i nærheten, med bading etterpå. Endret 6. juli 2009 av aklla Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Jepp, vi bodde forøvrig i Fig Tree Bay, og slapp unna all festinga. For mitt vedkommende er det en av de feriene jeg husker som de flotteste jeg har vært med på. Skikkelig deilig slappe av-ferie. Vannscooter husker jeg pappa leide, og jeg fikk være med. Veldig gøy! I tillegg prøvde mamma og pappa paragliding, som visstnok var en stor opplevelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå