Gå til innhold

[Løst]Vil oppgradere, E8500 eller Phenom II?

Anbefalte innlegg

Hvordan er ytelsen E8500 VS AMD Phenom II (f.eks X4 955) til spill? Core i7 blir vel mye dyrere?

Jeg har kjøpt meg et nytt skjermkort (4870) og jeg hadde tenkt å kjøpe en E8500, men vil det være like greit å kjøpe et nytt hovedkort og en AMD Phenom II prosessor? Jeg har 4GB DDR2 RAM så det hadde vært greit om jeg ikke trengte å kjøpe DDR3 RAM. Kan jeg forresten bruke DDR2 RAM på hovedkort som støtter DDR3 RAM?

Min PC nå er:

HK: Asus P5W DH deluxe

CPU: Core 2 Duo E6400

RAM: 4 GB DDR2

GPU: 4870

Endret av Kake24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første, E8500 EIER Phenom 2 i buksetrusa. For det andre, legg denne posten i prossessor emnet...

Kan du utfylle det litt mer? "Eier" er et vidt begrep, i og med at du bare er 13 år, tror jeg ikke jeg kan ta dine erfaringer for god fisk.

Lenke til kommentar

EmilHen: Eg tør nesten påstå at signaturen din gjev inntrykk av eit snev av subjektivitet.

AMD Phenom II X4 955 Black Edition CPU

Her er testar frå Far Cry 2 og Crysis. Phenom II X4 955 BE (som trådstartar spør om, du seier faktisk at ein prosessor (E8500) slår ein heil prosessorserie (Phenom II)) slår Core 2 Duo E8500 i begge testane - marginalt - men E8500 er slått. I dei øvrige testane er det òg marginale forskjellar mellom desse to (X4 955 vinn dei fleste, E8500 vinn nokon), med unntak av to minnetestar, i den eine vinn E8500 med god margin, og den andre vinn X4 955 med klar margin.

Så, kan du vise meg denne buksetrusa som E8500 har total kontroll over?

Over til trådstartar. Du kan ikkje bruke DDR2-brikker på DDR3-hovudkort, eller omvendt. Nokon få kort har støtte for både DDR2 og DDR3, men dei har separate spor for dei to (du kan ikkje putte DDR2 i DDR3-spor eller omvendt). E8500 er sannsynlegvis ei billigare oppgradering enn nytt hovudkort og RAM, så med mindre det er noko ved AMD du saknar ville eg gått for E8500 i ditt tilfelle. Når den ikkje strekk til er det sikkert noko nytt interessant på marknaden, og då har du kanskje betre råd til noko nytt og spennande. :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støtter ikke 45nm Core 2 fullt ut.

Due to chipset limitation, i975X chipset is not able to support all the features of 45nm CPU. The following is a list of the limitations:

1. VT function does not work.

2. The maximum FSB is capped at 1066MHz.

3. 0.5 CPU multiplier is not supported.

4. L2 cache size is not recognized correctly. However L2 cache is still functioning.

Rimeligste løsning blir å overklokke CPU.

Lenke til kommentar
Vil E8500 yte mye dårligere sammen med mitt hovedkort? Vil jeg merke det godt?

Takk for svar alle sammen.

Ja, i og med at hovedkortet ikke klarer FSB på mer enn 1066 med 45 nm og E8500 har en FSB på 1333, vil du så langt jeg kan se ikke får kjørt E8500 på mer enn 2,53 Ghz. Det gjelder slik jeg ser det alle 45 nm CPU-er.

E8500 har i tillegg en multiplier på 9,5, noe heller ikke hovedkortet klarer (klarer ikke 0,5 trinn), noe som gjør at multiplier på 9 blir maks, dvs du kjører på 2,4 Ghz. E8500 kan heller ikke øke multiplier. Tror faktisk du vil få bedre ytelse ved å kjøpe en E7400 til 1 000 kr, fordi den har FSB på 1066 Mhz.

I spill er det uansett ikke sikkert fu får mye igjen i ytelse, særlig du spiller på litt høyere oppløsninger. Da er det GPU som primært begrenser, og forskjellen mellom CPU-er er ikke særlig stor. Det bør også være et potensiale til å klokke opp din E6400 med en bra kjøler, slik at forskjellen ikke blir så stor.

Men å kjøpe E8500 til det hovedkortet har uansett ingen hensikt, pga begrensinger i hovedkortet.

Lenke til kommentar

I tillegg til det som Bolson nevner her, er det rapportert mange problemer med 45nm og P5W DH Deluxe.

For høy spenning på CPU eller for lav og problemer med å få satt denne manuelt.

Selv om CPU skal fungere, risikerer du å måtte bruke en del tid i BIOS og med evt. testing av forskjellige BIOS-versjoner for å få det til å fungere som det skal.

Hvilken versjon du har av hovedkortet har også betydning.

CPU må også overklokkes for at du skal oppnå den hastighet den egentlig skal ha.

For noen fungerer dette greit, men det er ingen garanti for at det vil gå smertefritt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt noe bedre prosessor enda hvis jeg var deg. Du må jo bytte hovedkort uansett hvem av de du velger og da kan du nok klokke den E6400'en din til rundt 3Ghz, jeg hadde en E6320 på 3 Ghz og nå bytta jeg til Q9450 som jeg kjører på 3,4Ghz, Jeg merker ikke noen stor forskjell i spill untatt GTA IV som nesten må ha firekjerne. Hadde jeg vert deg hadde jeg gått for en Phenom II X3 720BE + en god kjøler og et billig KH, for så å klokke ;)

Lenke til kommentar

Hmmm...er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Det er forresten viktig for meg å ha det litt stille, så jeg vil gjerne bruke min Zalman Reserator 2 hvis jeg kan (den takler vel ikke klokking så bra tenker jeg).

Er det flere som vil gjøre som lars_era (kjøpe Phenom II X3 720BE og et billig HK)? Eller f.eks kjøpe et nytt (ikke så dyrt) LGA775 hovedkort og E8500? Det vil vel kanskje være litt dumt å kjøpe nytt LGA775 hovedkort nå som det er på vei ut. Jeg får vel ikke utnyttet 4870 fult ut hvis jeg ikke kjøper ny prosessor eller klokker?

Lenke til kommentar
Hmmm...er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Det er forresten viktig for meg å ha det litt stille, så jeg vil gjerne bruke min Zalman Reserator 2 hvis jeg kan (den takler vel ikke klokking så bra tenker jeg).

Er det flere som vil gjøre som lars_era (kjøpe Phenom II X3 720BE og et billig HK)? Eller f.eks kjøpe et nytt (ikke så dyrt) LGA775 hovedkort og E8500? Det vil vel kanskje være litt dumt å kjøpe nytt LGA775 hovedkort nå som det er på vei ut. Jeg får vel ikke utnyttet 4870 fult ut hvis jeg ikke kjøper ny prosessor eller klokker?

Sjekk temperatur under load (Prime95/OCCT) før du overklokker.

Det gir en indikasjon på hvor mye du har å gå på.

3+GHz bør gå greit med E6400.

Anbefaler ikke nytt 775-hovedkort nå, da ville det vært mer fornuftig å gå for Phenom II.

Men hvorfor ikke prøve å overklokke først?

Du får omtrent samme ytelse som med nytt hk og cpu, i spill, med mindre du overklokker ny cpu.

Med unntak av spill som utnytter flere enn 2 kjerner.

(Hvis du skulle gå for 3- eller 4-kjernes cpu selvfølgelig :) )

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...