Gå til innhold

Video Home System

Anbefalte innlegg

Mini-prosjekt

Video Home System

Og samme dag som jeg avsluttet mitt forrige prosjekt, starter et lite miniprosjekt :D Denn gangen blir det ingen sponsorer, ingen vannkjøling, minimale kostnader og gammel hardware. Stikk motsatt av P182-prosjektet, men fun uansett. Satser på å ha prosjektet ferdig på et par uker (noe jeg neppe klarer, kjenner jeg megselv rett).

Til sakens kjerne. Den første PC'en jeg kjøpte meg, en Dell Dimension 5100, ble adoptert av familiemedlemmer når jeg bestemte meg for å bygge ny PC. Nå har laptopen gjort sitt inntog i heimen, og igjen sitter jeg med min kjære Dimenion mellom hendene. Mine damer og herrer, det er skrevet i stjernene: Denne skal bli HTPC.

IMG_9615.jpg

Men før den kan trone ved siden av TV'en, må den under kniv.. ehm, dremelen!

Sponsorer

ArcticCoolingLogo.JPG

- Artic Cooling bidrar med stillegående kjølekomponenter av beste kvalitet

Om prosjektet

Men som vi alle vet, kan ikke en HTPC se slik ut. Jeg skal bygge et nytt kabinett.

Oprinnelig var planen å bygge hele PC'en inn i et gammelt VHS-kabinett, derav navnet Video Home System. Da jeg fant at det ikke var plass til alt i VHS-kassa, slo jeg fra meg den ideen, men navnet ble beholdt.

Planen er nå å bare bruke toppdekslet til VHS-spilleren, og lage en front i glass. Denne glassplaten skal males svart på baksiden, mens topplaten og sidene skal lakkeres hvite. Tegninger kommer.

Det som skal gjøres:

Tegning

Mindre PSU-mod

Lakkering

Rensing av komponenter

Maling av glassplate

Utskjæring av hovedkortbrett

Skjære hull til DVD-spiller

Bygging

Ordning med brytere

Hardware

Jeg vet faktisk ikke helt hvilket HK som står i maskinen. Men det er et standar Dell-kort, trolig produsert av Foxconn. Skjekker det senere.

Hovedkort: Over.

CPU: Intel Pentium 4

Skjermkort: Geforce 6800

RAM: 1Gb (Muligens 2GB, om jeg finner penger til å oppgradere)

Disk: Hitachi Deskstar 400GB

Kjøling: Random kjøleblokk med Yate Loon 1650 rpm. Musestille.

PSU: Dell 450W

+ Trådløst nettverkskort for å unngå kabelsalat ved TV'en

Jeg lurer på et nytt lydkort også. Fundert litt på hvordan jeg skal få lyd gjennom TV. Glem HDMI. Optisk kabel blir nok løsningen.

Selv om prosjektet er lite og ubetyddelig, er det fullt lovlig å kommentere. Dette gjøres naturligvis i Kommentartråden :)

Oppdateringer

#1: Hardware og plassering

#2: Rensing av komponenter

#3: Lakkering

#4: Bunnplate

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update #1

(07.07.09)

IMG_9622-r40.jpg

Da var første update på plass. tar bare en liten gjennomgang av hva jeg har å jobbe med. Vi ser på hvordan pc'en ser ut før jeg herper den, og hvordan delene vil bli plassert i det nye kabinettet. Har også et lass vifter som er testet.

Ingen stor update, men så har jeg heller ikke gjort så fryktelig mye :)

IMG_9626-r40-1.jpg

Slik ser PC'en ut. Hovedkortbrettet er i samme metallplate som hele baksiden av kabinettet, så her blir det dremling. Skal bruke samme kjøleblokk som står i nå, men med en annen vifte. Plastikk-saken som dekker den skal også bort.

IMG_9643-r40.jpg

Hvis noen har bruk for litt støv så har jeg til salgs. Priser pr. kilo.

:D

IMG_9630-r40.jpg

GeForce 6800. Burde fungere greit.

IMG_9650-r40.jpg

Intel Pentium 4 - 3GHz. I og med at jeg (enda) ikke har fjerna kjølepastaen så vet jeg ikke noe mer om prosessoren. Den har hvertfall aldri skuffet meg tidligere :)

IMG_9641-r40.jpg

En nærmere titt på kjøleblokka. Forventer ikke fantastiske temperaturer, men den bør gjøre jobben.

Helt OK hardware til en HTPC. Prioritetene vil bli å få den stille og good lookin' :) Vurderer å kjøpe en liten viftekontroller til CPU-viften. En fra Deal Extreme burde fungere. PSU-viften har jeg ikke ofret en eneste tanke på støyfronten, da den er mer eller mindre musestille. Jeg frykter at den største støykilden blir harddisken.

Tiden vil vise.

Det er alltid et lite puslespill å plassere hardware i små kabinetter, men jeg fikk det til på et vis.

IMG_9658-r40.jpg

IMG_9660-r40.jpg

IMG_9662-r40.jpg

Som dere ser vil DVD-skuffen komme på siden. Dette er naturligvis ikke optimalt med tanke på plass osv, men å få kuttet et passe stort hull i frontplaten (glass) ville blitt en dyr affære. Det å dekke over hovedkortet med DVD vil uansett krevd noen mer avanserte festeordninger, noe jeg ønsker å unngå.

Her ser dere også problemet med ATX-kontakten. Den rekker ikke bort til kontakten på hovedkortet, og jeg blir nødt lit å forlenge den.

Dekslet jeg skal bruke passer hvertfall over, og jeg tror det kan bli pent i hvitt :)

IMG_9612-r40.jpg

IMG_9654-r40.jpg

Så nå gjenstår det å få på plass en bunnplate, så mål til glassplaten kan bli tatt. Blit nok sammensatte panelbord, da jeg har det liggende i garasjen. Gjentar at jeg ønsker å bruke så lite penger som mulig på dette prosjektet.

Jeg hadde et antall vifter liggende, samlet opp fra rundt omkring. Jeg testet hver og en av dem, for å finne den mest stillegående. 120x38mm-viften som stod i fra før tapte støyduellen kraftig :p

IMG_9731-r40.jpg

IMG_9747-r40-1.jpg

Sunon-viften overasket meg positivt, men valget falt på Yate Loon. Den flytter mest luft (hvis man ikke regner med 38mm-vifta, som flytter mye luft, men høres ut som en Boeing 737 under take-off), og er mest stillegående. Det er mulig jeg setter en motstand på en av dem, og setter som kabinettvifte.

Det var det. Som sagt håper jeg på å få levert updater tett og jevnt :) Det er alltid kjekt med kommentarer, og som valig gjøres dette i kommentartråden

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Update #2

(13.07.09)

IMG_9848-r40.jpg

I en noe forsinket update står rensing av komponenter på menyen :) Fjernet alt støv, og byttet kjølepaste på GPU og Chipsett. Etter dette ble alt testet, så vi vet at alt fortsatt fungerer.

Begynte med CPU-kjøleren. Jeg vurderer en annen kjøler, både til CPU og GPU, men dette tar jeg senere. Disse komponentene har ikke vært renset for støv siden 2005 :p

IMG_9846-r40.jpg

IMG_9854-r40.jpg

IMG_9849-r40.jpg

IMG_9865-r40.jpg

Da fikk vi endelig sett hvilken hardware det egentlig er jeg sitter på :p Det er altså en Pentium 4 på 3,2 GHz, og ikke 3 som jeg først sa. Disse blir varme, og jeg håper kjølinga holder!

GPU:

IMG_9630-r40-1.jpg

IMG_9894-r40.jpg

IMG_9898-r40.jpg

IMG_9896-r40.jpg

Ble rent til slutt :D

IMG_9902-r40.jpg

IMG_9907-r40.jpg

IMG_9911-r40.jpg

IMG_9912-r40.jpg

Fant litt støv på hovedkortet også :innocent:

IMG_9713-r40.jpg

IMG_9885-r40.jpg

På chipsettet er det brukt standard termiske 'matter'. Crap. Vi bytter det ut med en dert AS5 :D

IMG_9866-r40.jpg

IMG_9876-r40.jpg

IMG_9869-r40.jpg

IMG_9878-r40.jpg

Og noe er hvertfall fra Foxconn.

IMG_9882-r40.jpg

IMG_9887-r40.jpg

IMG_9890-r40.jpg

Og til slutt måtte vi jo teste at ikke noe har gått til helv. Det hadde det ikke. Alt fungerer perfekt, men ting blir veldig fort varmt. Nå skal det sies at jeg ikke monterte CPU-blokka skikkelig. Vurderer noen alternative løsninger, men dette må eksprimenteres med. Kommer tilbake til dette.

IMG_9981-r40.jpg

Som dere ser har jeg nå valgt å legge alle bilder i spoiler. Dette gir litt bedre oversikt, og man slipper å se bilder man har sett 100 ganger før når man skal lese siste update. Legger fortsatt et 'overskriftsbilde', som gir en liten pekepinn på hva updaten handler om :) har ikke likt denne 'layouten', da updatene ser veldig tomme ut :p

Tilbakemeldinger på updaten og prosjektet forøvrig taes fortsatt med takk i kommentar-tråden :D

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Update #3

(19.07.09)

Spray.jpg

På tide med ny update. Jeg er litt avventende med prosjektet nå, da jeg jobber med en ørliten sponsor-avtale :innocent: Men har fått gjort litt siden sist. Denne updaten handler om lakkering av deksel. Har flere bilder på vent, så updatene kommer tett nå ;)

Et par bilder på hvordan det så ut før lakkering. VHS-spilleren hentet jeg fra el-retur, så den har nok ikke blitt behandlet med altfor mye kjærlighet, noe man lett ser på ripene osv. Jeg skal såklart fikse det opp med supah-lakkerings-skillz :ninja:

VHS-spilleren i sin helhet.

IMG_8561-w1024.jpg

Jeg har ripe-fobi.

IMG_9610-w1024.jpg

IMG_9611-w1024.jpg

Ikke det peneste dekselet som finns, men det skal vi ordne opp i. For de som lurer litt på det med lakkering:

Lakk får du hos de fleste maler-butikker o.l. Der får du garantert alle fargene du ønsker der, i både blank, halvblank og matt. Personlig syns jeg halvblank passer best til lakkering av kabinett :)

Det viktigste når du lakkerer er å holde boksen i bevegelse. Da unngår du at lakken renner. Før du lakkerer en gjenstand kan du godt pusse over med 400-sandpapir. Spesielt hvis du skal lakkere over gammel blank-lakk er dette å anbefale. Man taper uansett ingenting på å pusse litt, og det er veldig kjipt å måtte tørke av lakken fordi den ikke fester seg.

Dersom du ser at det er nødvendig, kan du lakkere ett lag, pusse over ugjevnheter osv, og lakkere enda et lag. Husk å la lakken tørke en god stund (helst 24t).

Personlig bruker jeg bare å lakkere ett lag, men mange foretrekker flere. Jeg syns ikke effekten av to lag er verdt arbeidet det innebærer. Men det er mye lettere å vise enn å forklare. Derfor:

Jeg brukte som vanlig Europris-lakk. Hvit halvblank :) Det er verdt pengene big time, i forhold til en boks fra en malerforetning. Koster 40 kroner hos Europris. Hører biltema også har akseptabel lakk.

Resultatet:

IMG_9827-w1024.jpg

IMG_9828-w1024.jpg

IMG_9826-w1024.jpg

IMG_9825-w1024.jpg

Jeg ble veldig fornøyd. Med en svart glassplate i front, med et ørlite 'på'-led, tror jeg dette kan bli meget bra :)

Kommenter gjerne :DClicky

Lenke til kommentar

Sponsor

(23.07.09)

ArcticCoolingLogo.JPG

Arctic cooling sender en 'mystery box'! :fun: Det eneste jeg vet er med er en AC Accelero S1 Rev. 2, så vi får 6800-kortet lydløst.

Jeg takker og bukker for bidraget! :D Dersom pakken kommer innen torsdag neste uke, blir det knall hard jobbing for å få prosjektet ferdig. Torsdag reiser jeg bort for 2 uker, så i den tiden blir det naturligvis ingen jobbing.

Igjen; tusen hjertelig takk til Arctic Cooling :D

Lenke til kommentar

Update #4

(00.07.09)

IMG_3942.jpg

En liten mini-update. Har fått satt sammen en bunnplate. Hadde vært bedre med finèr feks, men hadde noe greier liggende i garasjen, og bruker heller det for å slippe utgifter. Trenger heller ikke være über-solid.

IMG_9831-w1024.jpg

IMG_9832-w1024.jpg

4stk. Passet perfekt.

IMG_9833-w1024.jpg

Go go Tech7

IMG_9835-w1024.jpg

IMG_9837-w1024.jpg

Ferdig:

IMG_0399-w1024.jpg

Lakkerer antakeligvis også denne hvit etterhvert. Har også kabinettføtter som skal på undersiden. Må også finne en måte å få festet toppdekselet på. Har tenkt litt på noe så enkelt som borelås :p

IMG_0409-w1024.jpg

Et Ok resultat. Neste blir å få kuttet ut hovedkort-brettet :dremel: Derretter er det dags at forlenge ATX-kabel. Stay tuned ;)

Setter alltid pris på kommentarer :DClicky

Lenke til kommentar

Update #5

(24.07.09)

IMG_9806-r40.jpg

Dags at updatera. Siste progress er at jeg har fått forlenga den problematiske ATX-kabelen, og skjært ut hovedkortbrettet. Ikke kjempeinterresant, men dere får et lite utvalg bilder uansett :wee:

Hovedkortbrettet ble i hovedsak skjært ut med dremel. Et tips til andre som vil prøve seg; ikke kjør en dremel non stop i 2 timer på 2500 rpm. Her i gården fungerte dremelen heller dårlig etter den økta. Heat kills.

Men fikk brettet ut med stikk- og jernsag. Måtte dog tilpasse størrelsen litt etterpå :)

IMG_9799-r40.jpg

Etter en liten justering fikk det mer eller mindre perfekt form :)

IMG_9805-r40.jpg

IMG_9808-r40.jpg

Resten av den gamle kassa

IMG_0411-r40.jpg

Legger ikke vekt på det estetiske her. Dette skal være inni det nye kabinettet, og jeg bæsjer i om det ser stygt ut :fun:

Så var det ATX-kabelen. Hadde 3-4 defekte PSU'er liggende, så å finne kabel var ikke noe problem. Men dette tar sinnsykt lang tid.

En liten to do list:

1: Kutte av ledningen

2: Fjerne isolasjon på alle fire endene (to på den originale ledningen og to på forlengnings-ledninga)

3: Huske på å tre på krympestrømpe (for å unngå at skjøtene på de forskjellige ledningene treffer hverandre, og skaper kortslutning)

4: Lodde på skjøte-ledning

5: Krympe strømpene

Dette må altså gjøres på alle 24 ledningene. For å si det sånn; man går fort lei :p Spesielt når man glemmer en krympestrømpe og må rive opp hele sulamitten igjen. Men det gikk, etter 3 timers arbeid.

Fritidsproblemer you say? Nesj :ninja:

Untouched.

IMG_9683-r40.jpg

Skjøt.

IMG_9684-r40.jpg

Done. En heftig salat krympestrømpe. Leftovers fra den enorme mengden strømpe som gikk til P182 :wee:

IMG_0416-r40.jpg

IMG_0421-r40.jpg

Et greit resultat. Vurderte (begynte faktisk) å legge alt i kabelstrømpe, men resultatet koster mer en det smaker (regnet i arbeidstimer). Fant fort ut at det kom til å ta hele sommeren. Som nevnt, invendig legger jeg ikke vekt på utseende :)

Please kommenter mitt lille 'mesterverk' i kommentartråden :D

Lenke til kommentar

Update #6

(25.07.09)

IMG_0554-r40.jpg

Pakken fra Artic Cooling fant veien fra Hong Kong til Nord-Norge på intet mer enn 2 dager! :fun: Takker så mye til AC, bidraget er enormt. Som jeg har sagt tidligere, visste jeg ikke på forhånd annet at at pakken inneholder en Accelero S1 rev2.

Pakken inneholdt:

Accelero S1 rev2

Freezer 7 LP

9mm vifte

2 stk 8mm vifter

En GPUkjøler, en CPUkjøler og tre vifter. Knall :D

Freezer 7LP er designet spesielt til lave kabinetter, noe som er ypperlig. Desverre fikk jeg noen problemer med den. Mer om det senere.

Advarsel: Litt for mange bilder i spoiler.

Pakken

IMG_0560-r40.jpg

Accelero S1

IMG_0585-r40.jpg

IMG_0589-r40.jpg

IMG_0611-r40.jpg

IMG_0608-r40.jpg

IMG_0606-r40.jpg

Freezer 7LP

IMG_0584-r40.jpg

IMG_0624-r40.jpg

IMG_0645-r40.jpg

IMG_0634-r40.jpg

IMG_0629-r40.jpg

IMG_0638-r40.jpg

Viftene

IMG_0593-r40.jpg

IMG_0599-r40.jpg

IMG_0600-r40.jpg

Etter å ha kjent skikkelig på produktene så sitter jeg igjen med et skikkelig intrykk av at dette er kvalitet, tvers gjennom.

Tar jeg feil? En måte å finne det ut på. Jeg satte umiddelbart igang med montering, og støtte like fort på problemer. CPU-kjøleren var først i køen.

Da kjøleren skulle monteres, var det første jeg la merke til at hovedkortet ikke har vanlige skrueholl osv for 775. Noe som betød at kjøleren må festes på annen måte (termisk lim etc). Ikke noe som ikke kan løses. Men så..

IMG_0654-r40.jpg

IMG_0655-r40.jpg

Som dere ser kolliderer kjøleren med de batterilignende greiene. Kjøleren fikk ikke kontakt med CPU. Dritt. Jeg prøvde å løse det med tykke termiske matter:

IMG_0659-r40.jpg

IMG_0661-r40.jpg

Gikk greit slik.

IMG_0667-r40.jpg

IMG_0677-r40.jpg

Det gikk, med kontakt mellom kjøler og CPU. Men se på siste bilde. Hvor er PCI-e slotten plassert? Nettop.

Når grafikkortet med påmonter Accelero kom på ble det kræsj. Jeg bestemte meg da for å gå for dn gamle kjøleren.

Accelero'en var lett å montere. Tok 2 minutter.

IMG_0679-r40.jpg

IMG_0680-r40.jpg

IMG_0682-r40.jpg

IMG_0684-r40.jpg

IMG_0685-r40.jpg

De svarte plast-endene tok jeg av, da de bare tar plass. Ser heller ikke veldig fine ut.

IMG_0701-r40.jpg

IMG_0703-r40.jpg

Nydelig. La oss se på ytelsen.

Testet det på TV'en som PC'en skal tjene. Brukte VGA denne gangen. Et HDMI-kort hadde vært sweet, men jeg bruker helst ikke penger på det hvis jeg kan slippe. Men hvis noen gavmilde der ute har et som ligger å slenger i en skuff så ta kontakt :wee:

Skjermbilder under litt load med orthos.

IMG_0687-r40.jpg

IMG_0692-r40.jpg

Sunonfulltop.jpg

Den lyver litt, for under litt spilling (windowed) gikk GPUtemp opp til 52 grader. PC'en skal dog bare brukes til film osv, så jeg er veldig fornøyd med temperaturene :D

Det var det av interesse.

Kommentarer er alltid hyggelig :)

Til slutt:

Hvis det er noen kloke hoder der ute som har noen ide om hvordan jeg skal få lyd gjennom TV, uten å måtte ty til HDMI, så setter jeg pris på om dere roper ut i kommentar-tråden :)

Tilkoblinger:

IMG_0711-r40.jpg

PC in. That's the one right? Men er det der et deksel eller hvaf? :p

Hjelp settes pris på :)

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Update #7

(28.07.09)

Jeg har tenkt litt. Prøvd ulike kombinasjoner osv. Jeg har også tenkt litt over hvor jeg egentlig vil med prosjektene mine. Jeg vil jo gjerne lage noe som er litt utenom det vanlige, noe man ikke kan få kjøpt for penger.

Designet på kabinettet jeg har jobbet mot til nå er ikke i nærheten av det jeg egentlig ønsker. Et standard HTPC-kabinett er antakeligvis like stas å ha, som en treplate med hardware på med et gammalt deksel oppå.

Litt av grunnene til denne re-tenkingen av prosjektet:

IMG_0716-r40.jpg

IMG_0717-r40.jpg

IMG_0720-r40.jpg

Jeg satte meg ned i kveld, for å finne noen bedre løsninger på HW osv. GPU-kjøleren gjorde at ting blir litt høyere. Som dere ser får vi en boks som er altfor høy i forhold til bredden. Jeg er ikke fornøyd med det. Ikke i det heletatt. Høyden på dekselet er også altfor lav. Her måtte man isåfall ha funnet ut en løsning for å tette igjen glippen mellom bunnplaten og dekselet, noe som ikke hadde blitt pent.

Men frykt ikke, frender. Mitt sinnsyke hode har kommet opp med en veldig enkel løsning, som bygger på de gamle planene, men som tilsetter litt krydder ;) Det er ikke revolusjonerende, og heller ikke kjempespektakulært. Men etter min mening gir det et litt 'annerledes-preg' over hele greia.

En ekstra glassplate, bedre festing av komponenter enda en bunnplate og vips; Så har vi noe som jeg hvertfall personlig kan være fornøyd med :)

Til mitt forsvar vil jeg bare si at jeg vet at jeg er håpløs i SketchUp.

Sketch.jpg

Jeg tror dette kabinettet vil se mye penere ut, og gi et særpreg til prosjektet. Alle har sett et flatt HTPC-kabinett. På baksiden skal jeg nok finne på noen nye sprell :wee:

Det ble mye høy tenking i denne 'Updaten', men hvis dere har fått med dere litt, så kan dere jo slenge igjen en kommentar ;) Greit å få noen andre synspunkter, så jeg vet at jeg ikke egentlig er rablende gal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...