Gå til innhold

Teleobjektiv eller all round objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har følgende utstyr:

Canon 20D

Canon 60mm USM macro

Sigma 17-70 mm

Canon 50mm fast

Jeg bruker 17-70 mm som standardobjektiv og kobler inn 60mm for å ta fine makrobilder. 17-70mm er et veldig godt objektiv, og jeg er fornøyd med bildene jeg klarer å få til, men jeg savner muligheten til å komme nærmere personene på større avstand. Derfor er jeg på jakt etter et teleobjektiv. Spørsmålet er:

Skal jeg velge et 70-250 mm -ish objektiv eller et 18-200 -ish objektiv? Altså: Burde jeg satse på å ha zoomobjektivet som et tillegg til 17-70mm objektivet, eller burde jeg satse på et som erstatter det?

Jeg bruker kamera som en hobby. For øvrig selger jeg også bilder både til privatpersoner og bedrifter. Som oftest selger jeg utskrifter på lerret - og noen av de kan være veldig store (4-5 meter). Kvaliteten betyr derfor en del - men ikke mer enn at de objektivene jeg har så langt har klart å gi meg det jeg trenger.

Det nye objektivet vil sannsynligvis bli brukt til portrett/all round objektiv.

Jeg ser for meg et objektiv til maks 6000 (er villig til å kjøpe brukt eller fra ebay)

Har du noen gode råd å gi meg? Takk! :)

mvh

Simon

Endret av NiTech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter et av Canons 70-200 objektiv. Eneste potensieller aberet på den Nautica nevner er blender på f/4. Desverre sprenger nok f/2.8 versjonen budsjettet med mindre du får en veldig god bruktpris.

Dog, hvis du kan klare deg uten zoom ville en brukt Canon 135mm f/2L USM være et meget godt alternativ*. Eventuelt Canon EF 85mm f/1.8 USM + lysutstyr.

Sånn etter hva jeg har lest meg til da :b

Lenke til kommentar

Ennå en stemme for Canon 70-200 F4.0 IS, personlig liker jeg også alt i et optikk, men da helst som tillegg når bildekvalitet ikke er kritisk. Siden du ikke har dekket dette området fra før og tydeligvis trenger all den skarphet du kan få er det bedre å satse på 70-200 i første omgang.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Jeg nevnte ikke det, men Canon 60mm USM Macro-objektivet jeg har gir merkbar forskjell i fokusmotoren framfor sigmaobjektivet -- samtidig er det sigmaobjektivet som allaroundobjektiv som har gitt meg mest value for money.

Dere tenker på dette objekt, sant?

Faktisk ikke så mye å spare på å kjøpe det fra ebay

Objektivet oser av kvalitet :)

Lenke til kommentar
Takk for gode svar. Jeg nevnte ikke det, men Canon 60mm USM Macro-objektivet jeg har gir merkbar forskjell i fokusmotoren framfor sigmaobjektivet -- samtidig er det sigmaobjektivet som allaroundobjektiv som har gitt meg mest value for money.

Fokushastighet har aldri vært 17-70mm sin styrke. Jeg har også hatt det objektivet, og det var en fint ferie-objektiv.

Dere tenker på dette objekt, sant?

Det er riktig objektiv.

Tom

Lenke til kommentar

Det skal også nevnes at Sigma og Tamron har to objektiver som er omtrent like skarpe på blenderåpningen f/4:

Sigma 70-200 f/2,8

Tamron 70-200 f/2,8

Fordelen med disse er at man får en ekstra blender (f/2,8).

Ulempene er at man får tregere autofokus på Tamronen og dårligere byggekvalitet på begge. Sigmaen er kjent for å ha eksemplarvariasjon. (= du kan være uheldig å få en dårlig en)

Hva som bør være førstevalg mener jeg ikke er helt åpenbart, men bør avhenge av hvilke egenskaper du prioriterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...