Sportsfanthomas Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Mye rart, og et og annet interessant å lese her inne. Jeg er for egen del klar til å ta i bruk E-P1 etter en velfortjent ferie, som profesjonell fotograf gleder jeg meg over at det nå kommer kvalitetsløsninger som også får ned størrelse/vekt. Selv om jeg fortsatt kommer til å basere mye av min fotografering på stort og tungt SLR-utstyr, gleder jeg meg over utviklingen. At Olympus har valgt en selektiv strategi ved salgstart av produktet ser jeg ingen problemer med. Skjønner heller ikke sutringen fra enkelte debatanter her, like lite som jeg skjønner at man sluker Japan Photos innspill rått som den endelige sannhet. At JP har hatt et rått fokus på pris burde vært godt kjent, særlig for dere som bruker mye tid på Akam-forumet. At Olympus ikke ønsker et ensidig fokus på pris skjønner jeg godt, og da passer ikke "Vi skal alltid være billigst-kjeden" nødvendigvis inn i det store bildet. Bare noen kjappe tanker fra en som fotograferer vesentlig mer enn han diskutere utstyr, og som prioriterer service, leveringsdyktighet og fleksibilitet fremfor pris når utstyr kjøpes inn. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Skjønner heller ikke sutringen fra enkelte debatanter her, like lite som jeg skjønner at man sluker Japan Photos innspill rått som den endelige sannhet. Det er jo trist at det oppfattes som "sutring" når jeg påpeker at Oly med sin strategi prinsippielt søker å redusere forbrukernes valgmulighet - jeg har rett og slett vanskelig for å se at dette på noen som helst måte kan det være positivt for forbrukerne? Men det kan jo hende det finnes aspekter jeg ikke har tenkt på? For å sitere meg selv: Jeg har bestilt meg en E-P1, og jeg bestilte den hos JP av tre grunner: lavest pris, greit faglig rykte og en Supersikring som så betryggende ut. Dette er altså totalpakken jeg syntes var best (og den er fakstisk altså totalt - inkludert Supersikringen - ca 600 dyrere enn hos Komplett/MPX). Hvorfor skulle det være positivt at Oly ikke ønsker at denne muligheten er til stede? Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) At JP har hatt et rått fokus på pris burde vært godt kjent, særlig for dere som bruker mye tid på Akam-forumet. At Olympus ikke ønsker et ensidig fokus på pris skjønner jeg godt, og da passer ikke "Vi skal alltid være billigst-kjeden" nødvendigvis inn i det store bildet. Nå er jo ikke Japan Photo bare gode på priser, men også den eneste plassen jeg føler de bak kassen har kompetanse. Det er kanskje anerledes andre plasser, men føler det er slik her i Trondheim i allefall. For å sitere meg selv:Jeg har bestilt meg en E-P1, og jeg bestilte den hos JP av tre grunner: lavest pris, greit faglig rykte og en Supersikring som så betryggende ut. Dette er altså totalpakken jeg syntes var best (og den er fakstisk altså totalt - inkludert Supersikringen - ca 600 dyrere enn hos Komplett/MPX). Hvorfor skulle det være positivt at Oly ikke ønsker at denne muligheten er til stede? Dette er enda en grunn til at jeg velger Japan Photo for å kjøpe kameraet. Supersikringen. Endret 19. juli 2009 av Ballovarre Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Nå er filosofi noe jeg knapt kan noe om, men denne linken her gir inneholder en interessant sak om mennesker, økonomi, hva man har lyst på og valg. Noe som plutselig ble brennaktuelt i denne tråden... http://www.ted.com/talks/dan_gilbert_resea..._happiness.html Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Når butikk vs pris plutselig ble politikk her, og viktigere enn kameraet i seg selv, så lurer jeg på hvorfor driver dere i hele tatt med fotografering ? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Vel - jeg fotograferer fordi jeg synes det er morsomt. Jeg legger faktisk mindre vekt på resultatet enn på opplevelsene jeg får ved å fotografere. I mine øyne er det en temmelig åpenbar feilslutning å tro at det å være en bevisst forbruker, og det å like å fotografere, er gjensidig utelukkende egenskaper. Jeg trenger strengt tatt ikke E-P1 for å trives med fotograferingen min, og det er vel kanskje en av grunnene til at jeg vurderer å gi blaffen i hele greia, når Oly øyensynlig opptrer på en måte jeg misliker. E: Takker for TED-talken, forresten - den var god! Endret 19. juli 2009 av a_aa Lenke til kommentar
skjerve Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Vel - jeg vurderer seriøst å kansellere bestillingen til JP, og innføre min egen lille boikott av Olympus istedet. Min makt som forbruker er avhengig av at jeg er bevisst på hvem jeg åpner og lukker pengepungen for, og jeg er svært nær å lukke den for Oly (men ikke for JP, bare så det er klart). At en leverandør tilsynelatende gjør sitt beste for å hindre meg i å kjøpe den totalpakka som jeg synes gir meg mest for pengene, er uhørt. At Oly lager en strategi som gjør at jeg muligens velger å boikotte merket, etter at jeg har ventet i lengsel på E-P1 helt siden jeg så bildene av den oransje konseptmodellen, er intet mindre enn rendyrket idioti. At jeg, om jeg nå skulle velge å ikke avbestille Oly'en, alltid vil gå med en følelse av å bli manipulert av et selskap, gjør meg bare trist - det vil garantert ødelegge noe av gleden ved produktet. Hei a_aa. Ja, din makt som forbruker er enorm, og hvis du ønsker å boikotte Olympus kan jeg ikke stoppe deg. Men jeg ber deg tenke over følgende før du innfører boikotten din: * Eksklusive avtaler (altså at kun utvalgte forhandlere) er svært vanlig fra alle produsenter. Det eneste som er nytt nå er at jeg har valgt å spille med åpne kort, og fortelle om det her i forumet fordi jeg mener deres meninger er viktige. * En viktig del av lanseringsstrategien er å gjøre PEN tilgjengelig for flest mulig. Derfor har vi valgt de to butikkjedene med flest butikker, og de to nettbutikkene med flest besøkende. Ja, det betyr at du som bor i Trondheim (var det ikke der du holdt til?) ikke kan velge fritt blant alle fotobutikkene i byen hvor du ønsker å kjøpe din PEN. Men det betyr også at folk fra Hamar, Larvik, Arendal, Førde, Ålesund, Namsos, Bodø, Tromsø og Kirkenes (for å nevne noen) kan kjøpe PEN i sin lokale faghandel. Er det "forbruker-uvennlig"? * Den begrensede distribusjonen varer i to måneder. Fra 1. september er tilgangen bedre og jeg leverer gladelig til alle som ønsker å selge PEN. Er det virkelig så betydningsfullt? Det var ikke ment som et retorisk eller satirisk spørsmål. Er det å velge en distribusjonsstrategi i to måneder - og fortelle om den - så betydningsfullt at du innfører en boikott? Nå fortsetter jeg ferien. God sommer :-) Erik - Olympus Norge Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg kan godt forstå politikken med å ikke levere til Japan Photo i begynnelsen. Som forbruker er jeg naturligvis glad for at Japan Photo holder en agressiv prispolitikk, men jeg kan forstå at Olympus er skeptiske til den. For eksempel solgte Japan Photo lenge Panasonic G1 med kitobjektiv til 5000, mens de fleste andre butikker solgte til 7000. Det er jo veldig gledelig for forbrukerne, men det er vanskelig å ikke kalle det prisdumping. Ellers oppfatter jeg Japan Photo som en seriøs aktør med kompetanse, og som sagt er jeg glad for deres agressive prispolitikk. Apropos Panasonic G1, så synes jeg det er synd at man knapt ser den i butikkene lengre. Riktignok ventes GH1 å komme snart, men de to modellene henvender seg vel til ganske forskjellige markeder? I forhold til E-P1, synes jeg at Panasonic sine micro 4/3-modeller har fått overraskende lite oppmerksomhet. Til tross for at de er mer interessante, synes jeg selv, i hvert fall. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hei, Erik! Jeg setter pris på din åpenhet, og for at du innbyr til tilbakemeldinger - dette oppfatter jeg som udelt positivt. Nå er det vel ikke særlig tvil om hva jeg mener om de eksklusive avtalene - jeg mener de fratar forbrukerne valgmuligheter, og det oppfatter altså jeg som negativt. Om de er vanlige eller uvanlige, endrer ikke på min vurdering. Det er jo godt mulig at det er noe jeg ikke har fattet (skjer dessverre av og til), men jeg skjønner altså ikke hvorfor man trenger eksklusive avtaler (som tilsynelatende like gjerne kan kalles ekskluderende avtaler) for å gjøre et produkt tilgjengelig for flest mulig. Den beste måten å sørge for best tilgjengelighet i Norge, er vel å strebe etter at det blir importert flest mulig og at flest mulig forhandlere gis tilgang til å selge det. Ellers er jo perioden med begrenset distribusjon altså juli og august - og da er det jo kjekt med et kamera i sommerferien, selvsagt. Den er nok for de fleste over i september... Som deg har også jeg begynt på min ferie, og jeg har rasket med meg noen av kameraene i signaturen min (+ noen digitale) - tiden får vise om de får selskap av en E-P1. Har ikke bestemt meg ennå. Ønsker deg uansett en god sommer! Lenke til kommentar
Sportsfanthomas Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 ...For eksempel solgte Japan Photo lenge Panasonic G1 med kitobjektiv til 5000, mens de fleste andre butikker solgte til 7000. Apropos Panasonic G1, så synes jeg det er synd at man knapt ser den i butikkene lengre. Jeg har ikke tid til å følge alle innlegg i denne diskusjonen, men merker meg utsagnet over. En fotoforhandler i dag har neppe marginer til å kutte prisen med nesten 30% sånn uten videre (fra 7 til 5 tusen). Da selges produktet til nettopris. Er det sant som du sier at JP plutselig la seg på, eller kanskje til og med UNDER nettopris, vil konkurentene med stor sansynlighet føle at produktet er ødelagt prismessig, og tar det ut av sitt sortiment (for deretter å anbefale deg å kjøpe noe annet). Taperen her er i første rekke produsenten, i neste omgang korttenkte forbrukere. Jeg skjønner godt at enkelte produsenter sikrer seg med noen måneders "buffer", for å slippe at dette skjer. Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Jeg har ikke tid til å følge alle innlegg i denne diskusjonen, men merker meg utsagnet over. En fotoforhandler i dag har neppe marginer til å kutte prisen med nesten 30% sånn uten videre (fra 7 til 5 tusen). Da selges produktet til nettopris. Er det sant som du sier at JP plutselig la seg på, eller kanskje til og med UNDER nettopris [...] Du kan se prisen til JP selv (fra google cache): http://74.125.77.132/search?q=cache:ZdFgcY...=clnk&gl=no Hva som er/var netto-pris har jeg ingen oversikt over. (Det kan se ut til at JP også solgte den til 4499, men det var kanskje bare postordre: http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article468279.ece ) Endret 19. juli 2009 av Fredrik Gløckner Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 * En viktig del av lanseringsstrategien er å gjøre PEN tilgjengelig for flest mulig. Nå fortsetter jeg ferien. God sommer :-) Erik - Olympus Norge Hei Erik, enn feil ting blir ikke riktig bare fordi du repeterer det flere ganger. Hvis det er virkelig så avgjørende for deg att "flest mulig" kunder får sin Pen, hvorfor presser dere der via Olympus Europa lokale Olympus direktører i andre land til å ikke leverer varene (som var skriftelig bekreftet allerede) til hele CeWe gruppen? Du kunne har hått ca 100 fornøyde PEN bruker til hvis dere ikke hadde stoppet (nei, forsinket) oss. Ikke kom med "vi har ikke prøvd å stoppe EU-leveranser til Norge/Sverige", det blir for dumt. Og ikke kom met "vi vill bare beskjermer Norske/Svenske forbruker for dårlige EU-Modeller", du har som gamle "Japaner" solgt EU modeller i bøtter og spann til fornøyde kunder og vet att det duger ikke som grunn... Det er som det er, dere var (med god grunn) redd for att vi har pris (ved siden av produktet, ikke i steden!) som viktig faktor. Elite Foto og FotoKnudsen konkurrerer overhodet ikke på pris. Ikke i butikk og begge to har - helt tilfeldig - ingen eller ingen viktige hardware webshop og ingen synlighet i prissøkmotorene. Komplett/MPX gjør det, men ikke hvis ingen annen aktør på web har tilgjengelighet. Så det var ett perfekt valg for å holde prisen oppe - ikke mer, ikke mindre. God ferie, håper att avslapping med god vin, mye sol og masse saltvann utvasker noen instillinger for neste gang :-) Stephan PS: jeg tror det var nå virkelig nok entertainment her i tråden, holde meg unna nå... Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) ...For eksempel solgte Japan Photo lenge Panasonic G1 med kitobjektiv til 5000, mens de fleste andre butikker solgte til 7000. Apropos Panasonic G1, så synes jeg det er synd at man knapt ser den i butikkene lengre. Jeg har ikke tid til å følge alle innlegg i denne diskusjonen, men merker meg utsagnet over. En fotoforhandler i dag har neppe marginer til å kutte prisen med nesten 30% sånn uten videre (fra 7 til 5 tusen). Da selges produktet til nettopris. Er det sant som du sier at JP plutselig la seg på, eller kanskje til og med UNDER nettopris, vil konkurentene med stor sansynlighet føle at produktet er ødelagt prismessig, og tar det ut av sitt sortiment (for deretter å anbefale deg å kjøpe noe annet). Taperen her er i første rekke produsenten, i neste omgang korttenkte forbrukere. Jeg skjønner godt at enkelte produsenter sikrer seg med noen måneders "buffer", for å slippe at dette skjer. Hei Sportsfanthomas, tror det er total off-topic her i tråden "når kommer E-P1", men siden du spekulerer att vi aktivt selger "UNDER nettopris", så vil jeg gjerne avkrefte det på det sterkeste. Japan Photo er enn "vanlig" bedrift, dvs att vi også må tjene penger (og det gjør vi faktisk). Vi har kjøpt GH1 (og LX3 og TZ7 og FZ28) fra EU og der er Panasonic ganske mye billigere enn i Norden. Den billigere innkjøpspris har vi (nei, ikke fullstendig) gitt videre til Kundene. Dette til informasjon Stephan PS/Edit: hadde ikke lest denne posting før jeg skrev den annen... Endret 19. juli 2009 av JPstoney Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Vi har kjøpt GH1 (og LX3 og TZ7 og FZ28) fra EU og der er Panasonic ganske mye billigere enn i Norden. Vet du når GH1 ventes i butikkene? Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Vi har kjøpt GH1 (og LX3 og TZ7 og FZ28) fra EU og der er Panasonic ganske mye billigere enn i Norden. Vet du når GH1 ventes i butikkene? Beklager, det var skriveleif, tema var naturligvis G1... Sender deg en PM angående GH1, det er nå virkelig off-topic :-) Lenke til kommentar
Epp Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Den er fysisk solid og kompakt bygget men jeg ble overrasket over størrelsen og tyngden. Med 14-42 objektivet så passer den absolutt ikke ned i lomma men den går greit med 17mm. Den begrensede "overflaten" gjør det også noe mere tungvindt å bytte blender, eksponering etc en på slr. Skjermen bak er helt grei men mangler oppløsning. Selve bildekvaliteten er grei men dessverre virker det som objektivene holder resultatet tilbake. Jeg syntes både skarpheten og kontrasten er dårligere en det jeg hadde håpet på. Takk for informasjonen! Hadde på følelsen at det ville være begrensinger på den første modellen i et nytt konsept. Jeg kommer til å vente og se hvordan utviklingen blir innen dette konseptet. EP-1 er for dyr i forhold til kvalitet ser det ut til. EP-1 er vel en testballong, om det er interesse for det så kommer nok andre til å lage slike kameraer også. Endret 20. juli 2009 av Epp Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hva mener du med det?Hva sammenligner du med? Objektiver er det jo mange som mener er noe Olympus kan. Selve bildekvaliteten er grei men dessverre virker det som objektivene holder resultatet tilbake. Tja.. det virker som om bildene er lite skarpe og kontrasten lav (og det vil jeg tro skyldes objektivet). Jeg skal kjøre noen sammenligninger med dslr senere fpr å se hva som egentlig skjer. Men jeg er ikke veldig fornøyd med resultatene as far. Autofokusen er også fryktelig treg og dårlig. Lenke til kommentar
suprella Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Vet ikke hvor jeg skal starte og stoppe, så dette innlegget får bli som det blir. Jeg blir flau av å lese hva JPs Stephan skriver i mange innlegg. Det er vel ingen tvil om at han velger en taktikk for å sortmale Olympus slik han får Japan Photo til å virke som en nobel bedrift som kun tenker på kundene. Pisspreik rett igjennom! Jeg er selv en tidligere japaner, og kan ikke si at det stemmer det som blir sagt her. JP er en bedrift som oppfører seg som ulver for leverandørene, og gjør hva som helst for å få billigest mulig produkt. Og på mange måter er det ikke noe galt i det, men metodene som blir brukt er så skitne at jeg ikke vil gå inn i en JP-butikk igjen. Forsvarer ikke Olympus på noen måte, det får Skjerve gjøre selv på godt og ondt. Men som han har poengtert flere ganger så er ikke måten Olympus har lansert E-P1 på noe unikt med å velge seg ut enkelt kjeder og butikker. Dette gjør Canon, Nikon, Sony, Samsung osv hele tiden. Forskjellen her er nok at Skjerve er presset til å spille med åpne kort siden Stephan har gått ut i forumet her. Noe som han virkelig skulle holdt seg for god til, dette er noe han burde tatt på privaten. Noen av dere i forumet har helt sikkert kjøpt Nikon-utstyr i JP-butikker, eller forsøkt å gjøre det. Hvilke svar har dere fått fra de ansatte når de ikke har varen inne?? Tenkt over det? Har de vært villige til å ringe Nikon Norge for å sjekke når leveringstiden er? Nei, for tenk Nikon Norge har INGEN kontakt med JP. Så kan man spørre seg hvorfor Stephan mister flere og flere leverandører i Norge, og heller går til EU for å importere billigst mulig. Jada, ingen tvil om at pris har utrolig mye å si både for JP og kundene. Men alt i alt så ødelegger JP for markedet her i Norge. Om alle hadde drevet på slik,så hadde vi som forbrukere og kunder blitt skadelidende. Tenk deg at det ikke var noe organ igjen i Norge som kunne svare deg på spørsmål ang. utstyret ditt, om du får problemer tar reperasjon og service opptil tre mnd fordi kontorene kun ligger i utlandet, reklamen om at du har EU-garanti er IKKE det samme som at du har den norske forbrukerkjøpsloven i ryggen. Det er så mange ting som er lette å glemme for oss forbrukere om vi ikke sjekker ut ting selv. Dette er baksiden av medaljen, som de ansatte i JP ikke forteller deg om og heller ikke ønsker å gi info om. Dette innlegget er i sin helhet skrevet kun for å vise Stephan at det finnes oppegående folk der ute som ikke lar seg lure av sprøytet du skriver for å ødelegge for leverandørene du har her i Norge. Taktikken din er så gjennomskubar at det er til å gråte av, og håper at alle som leser det han skriver ikke tror på det som blir skrevet. Bare det å gå ut på dette forumet for å sutre over ting du bør ta opp på møte med rett vedkommende viser hvor utrolig umoden du er. Det er ikke slik det fungerer, man kan ikke true og svartmale og klage seg til å drive bedrift. Det er både lavmål og grisete på samme tid. Er utrolig glad for at jeg sluttet i JP slik jeg ser Stephan driver på! Om dette er et innspill som ikke hører hjemme her i tråden, så forstår jeg om det blir slettet eller flyttet. Men kan helt på tampen fortelle at jeg har lånt en E-P1 en stund nå, og er ytterst fornøyd med kameraet. Optikken er svært god og tegner skarpt, støy ved høy ISO er ikke problem lenger slik det tidligere har vært hos andre modeller fra Olympus, det er et artig kamera å bruke og bildene du får rett fra kameraet er gode nok til å vise frem til og med til dere kresne karer her på forumet. Så får vel lagt ut noen slik dere kan beundre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Noen av dere i forumet har helt sikkert kjøpt Nikon-utstyr i JP-butikker, eller forsøkt å gjøre det. Hvilke svar har dere fått fra de ansatte når de ikke har varen inne?? Tenkt over det? Har de vært villige til å ringe Nikon Norge for å sjekke når leveringstiden er? Nei, for tenk Nikon Norge har INGEN kontakt med JP. Så kan man spørre seg hvorfor Stephan mister flere og flere leverandører i Norge, og heller går til EU for å importere billigst mulig. Jada, ingen tvil om at pris har utrolig mye å si både for JP og kundene. Men alt i alt så ødelegger JP for markedet her i Norge. Om alle hadde drevet på slik,så hadde vi som forbrukere og kunder blitt skadelidende. Tenk deg at det ikke var noe organ igjen i Norge som kunne svare deg på spørsmål ang. utstyret ditt, om du får problemer tar reperasjon og service opptil tre mnd fordi kontorene kun ligger i utlandet, reklamen om at du har EU-garanti er IKKE det samme som at du har den norske forbrukerkjøpsloven i ryggen. Det er så mange ting som er lette å glemme for oss forbrukere om vi ikke sjekker ut ting selv. Dette er baksiden av medaljen, som de ansatte i JP ikke forteller deg om og heller ikke ønsker å gi info om. Markedet består av salgskanaler og et serviceapparat fra både selger og produsent. Hvorfor skal begge deler på død og liv være representert i Norge og samarbeide? Hvis produsentens norske kontor ikke klarer å levere til gode nok priser og betingelser så bør det da være fritt frem å importere fra andre plasser. At produsenten velger å ha et serviceapparat i Norge kan være kostnadseffektivt (lave fraktkostnader) og god kunsedeservice (raskere respons pga postgang, norskspråklige ansatte). Finner produsenten ut at det ikke er kostnadseffektivt (f.eks pga lønnsnivået) så står de fritt til å flytte på seg eller slå sammen kontorene fra flere land. Jeg skjønner ikke hvorfor de på død og liv MÅ kunstig koble sammen sin rolle som importør og sin rolle som serviceapparat. Garantivilkår er en frivillig sak gitt av produsenten. Jeg liker ikke at de differensierer garantivilkår på grunnlag av deres importørrolle, men skjønner at det er fritt opp til dem å bestemme garantivilkårene. Reklamasjonen hos butikkene er i hvert fall (lovpålagt) konsistent uansett hvordan produktene kommer inn i landet. Hvor godt serviceapparat produsentene tilbyr kundene er fullstendig opp til produsentene selv å bestemme. Vil Olympus ha 3 måneders behandlingstid, ingen norskspråklige osv så kan selvsagt ingen tvinge dem til det. Vil Olympus gi best service av alle produsentene så får de selvsagt lov til det. På sikt vil dette spille inn på produsentens ry og dermed på kjøpelysten. Differensiert servicenivå etter hvem som har importert produktene ser jeg på som negativt for produsenten, ikke for hver enkelt butikk. Jeg styrer heller unna produsenter med slik praksis enn butikker som ikke lar seg manipulere av den praksisen. Egentlig har kunden siste ordet i saken. Vil man påtvinges høyere pris for å få ekstra god service eller vil man velge laveste pris og heller nøye seg med forbrukerkjøpslovens reklamasjon + en eventuell forventet av service basert på omdømme? Lenke til kommentar
skjerve Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 * En viktig del av lanseringsstrategien er å gjøre PEN tilgjengelig for flest mulig. Nå fortsetter jeg ferien. God sommer :-) Erik - Olympus Norge Hei Erik, enn feil ting blir ikke riktig bare fordi du repeterer det flere ganger. Hvis det er virkelig så avgjørende for deg att "flest mulig" kunder får sin Pen, hvorfor presser dere der via Olympus Europa lokale Olympus direktører i andre land til å ikke leverer varene (som var skriftelig bekreftet allerede) til hele CeWe gruppen? Du kunne har hått ca 100 fornøyde PEN bruker til hvis dere ikke hadde stoppet (nei, forsinket) oss. Ikke kom med "vi har ikke prøvd å stoppe EU-leveranser til Norge/Sverige", det blir for dumt. Og ikke kom met "vi vill bare beskjermer Norske/Svenske forbruker for dårlige EU-Modeller", du har som gamle "Japaner" solgt EU modeller i bøtter og spann til fornøyde kunder og vet att det duger ikke som grunn... Det er som det er, dere var (med god grunn) redd for att vi har pris (ved siden av produktet, ikke i steden!) som viktig faktor. Elite Foto og FotoKnudsen konkurrerer overhodet ikke på pris. Ikke i butikk og begge to har - helt tilfeldig - ingen eller ingen viktige hardware webshop og ingen synlighet i prissøkmotorene. Komplett/MPX gjør det, men ikke hvis ingen annen aktør på web har tilgjengelighet. Så det var ett perfekt valg for å holde prisen oppe - ikke mer, ikke mindre. God ferie, håper att avslapping med god vin, mye sol og masse saltvann utvasker noen instillinger for neste gang :-) Stephan PS: jeg tror det var nå virkelig nok entertainment her i tråden, holde meg unna nå... Hei, Stephan. Som du selv skriver har jeg vært på hytta med god vin, mye sol og fjellvann (litt langt fra Ål til saltvann :-). Du utelot hele poenget mitt i sitatet ditt. Vi gjør PEN synlig og tilgjengelig for flest mulig fordi vi distribuerer det til butikker i en rekke store og små byer hvor kun Elite Foto/FotoKnudsen er representert. Skulle alle kjeder hatt PEN, ville vi ikke hatt nok til butikkene i de fire største byene engang. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har forsøkt å stoppe noen som helst sending til dere fra noe EU-land. Det har jeg verken makt eller myndighet til. Men jeg kan godt se for meg at Olympus Europa har gjort det - av den enkle grunn at tilgangen er knapp i alle land, og derfor er det i Olympus' interesse å selge til forhandlere som selger videre til kunder i eget marked, i stedet for å sende det over grenser. EU-modeller har jeg ikke uttalt meg om siden jeg sluttet i Japan Photo, og det kommer jeg ikke til å gjøre nå heller. Følger forøvrig ditt eksempel og holder meg unna videre diskusjon av dette i offentlighet. Men til alle lesere av denne tråden kan det være greit å vite at denne diskusjonen vil bli en stor del av den interne evalueringen vi skal ha på lanseringen av PEN. Kanskje bommet vi fullstendig? Kanskje gjorde vi noe riktig, og må tåle litt kjeft? Jeg kommer nok uansett aldri til å oppleve den dagen jeg kan gjøre alle til lags i denne jobben... :-) Fortsatt god sommer - én uke med sene sommerkvelder og lek med barna igjen! /Erik PS! Har selvfølgelig hatt med meg min egen PEN på ferie - og selv om jeg er alt annet enn nøytral i produktomtalen må jeg si at jeg ble positivt overrasket. Det er blitt moro å fotografere igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå