Gå til innhold

Når kommer E-P1?

Anbefalte innlegg

Jeg selv velger ikke side i denne diskusjonen; begge parter har noen gode (og dårlige) poenger.

Det fungerte med Apple og Ipod så hvorfor skulle det ikke fungere med Olympus produkter?

Fordi Olympus ikke står i samme posisjon som det Apple gjorde. Apple var først ute med en skikkelig "god" mp3 spiller, først ute med den lagringskapasiteten og først med "banebrytende design".

EP-1 er faktisk et banebrytende produkt på linje med iPod. Olympus leverer i mine øyne like god kvalitet (eller bedre) som Apple.

Olympus derimot er ikke alene. Det er haugevis av ulike kamera som konkurrere med E-P1. Spesielt speilrefleks og entusiast kompaktene. Selv om disse er totalt ulike med E-P1 når det gjelder spesifikasjoner så konkurrere de om samme kundegruppe.

Det er ikke haugevis med kameraer som EP-1. Foreløpig er det ingen såvidt jeg kan se. Til nød micro-FourThirds kameraene til Panasonic.

En "høy" pris på E-P1 vil virke avskrekkende på en god del kunder. "Jeg får jo mye mer hvis jeg velger speilrefleks" blant annet større objektivpark (uten adapterstyr).

Jeg tror ikke de kundene som EP-1 er beregnet på, velger speilrefleks istedet. Fordi speilrefleks er ikke et tema uansett. Den er for stor.

Det vi foto/hardware nerder her på Akam ofte glemmer, at vanlige folk er ikke på langt nær så utstyrsfiksert som oss. Jeg skal ikke være uenig i at jeg synes prisen er høyere enn den burde være; men jeg tror ikke det kommer til å skade modellens renomme.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår Olympus sitt syn på saken. Men det er egentlig både fordomsfullt og "feil". Vi i Japanphoto er ikke noe dårligere til å fremme kamera basert på kunnskap framfor pris. Annonseteksten er forsåvidt et godt eksempel på dette.

Jeg har enda ikke møtt en eneste kollega som prøver å selge et gitt kamera basert på pris framfor de faktiske kvalitetene til det aktuelle kameraet. Ikke en eneste jeg har møtt bruker megapixler som et aktivt salgspunkt. Nylig gikk jeg forbi en av de nevnte konkurrentene som får selge E-P1. Jeg overhørte faktisk at selgeren sa at "dette kamera er mye bedre enn det der fordi det har flere megapixler".

Min erfaring er at både Olympus og dels Sony, har et altfor reklamefokusert seyn på det å selge kamera. Når alt kommer til alt så er det oftest selgers evne til å "overtale" og informere aktivt om produktet som gjør at kunden velger det foran et annet.

Slik jeg ser det så er Olympus ute etter å sette en høyere enn nødvendig pris for å gjøre kamera mer eksklusivt. Det fungerte med Apple og Ipod så hvorfor skulle det ikke fungere med Olympus produkter?

Takk for forståelsen - og kanskje vi tar feil. Det får tiden vise. Men fordommer mot Japan Photo mener jeg at jeg ikke har. Særlig ikke selgerne! Som tidligere nevnt har vi kjørt veldig vellykede kampanjer på Olympus systemkameraer sammen med Japan Photo, og sett dere selge store mengder. Som tidligere "japaner" vet jeg jo også at dere besitter enorm kunnskap. Hovedårsaken til at Japan Photo (og de fleste andre) ikke har PEN de to første månedene er:

1. Måten dere markedsfører på er prisfokusert (ref. reklameavis, prising i butikk etc).

2. Vi har ikke nok PEN. Vi ønsker at forbrukerne skal finne i PEN hos de forhandlerne som annonserer at de har det i stedet for å bli møtt med usikre ventelister. Vi ønsker også at PEN skal være tilgjengelig i hele landet, og valgte derfor butikkjedene med flest butikker i flest byer.

Når det gjelder kompetansen til selgerne i butikkjedene som vil ha PEN de to første månedene (viktig å understreke at dette bare gjelder de to første månedene!), vil vi tilby kurs til alle. Har allerede holdt ett i Oslo, og reiser til Bergen på torsdag for å gjøre det samme. Dette ønsker vi å fortsette med også etter at de to månedene er passert.

Jeg har faktisk ikke tenkt på at vi kanskje tar en "Steve Jobs" med denne strategien. Vi er så enkle at vi ikke har som mål å kopiere noen, men å finne metoder som er best for oss og kundene våre. Denne typen strategi er ny for oss, og om et par måneder vet vi hvordan det fungerte. Men når det gjelder prising, er det uansett ytterst lite "lille Norge" får gjort. Det store prisbildet settes internasjonalt, og om noen nå skulle ropt "vi er billigst på PEN" ville ikke prisen fått utslag på mange hundrelapper hvis den forhandleren skulle tjene penger - noe selvfølgelig alle forhandlere (og vi) vil.

Det vi forsøker å styre er ikke prisen i butikk, men hvordan produktet fremstår. Å presentere et nytt produkt som skiller seg så sterkt fra andre produkter er ikke enkelt. De fleste av dere som leser dette vil jeg tro forstår hva PEN gjør, men vi sikter i tillegg mot en målgruppe som opplever DSLR som komplisert, og da er det viktig for oss at kvaliteten på produktet er tydeligere enn prisen i annonsene. Men - igjen - vi snakker om de første to månedene av levetiden på et produkt som skal vare lenge.

Lenke til kommentar
De "noen" er Komplett, MPX, FotoKnudsen og Elite Foto.

Først. Glimrende at Olympus Norges markedssjef før å ta opp dette offentlig her på forumet. :thumbup:

Deretter: Jeg merker meg at Komplett, MPX, FotoKnudsen og Elite Foto anses som lite fokusert på å gi kundene mye for pengene. Inntrykket at disse gir mindre for pengene har jeg hatt lenge etter aktiv bruk av prisguiden, men at en leverandør skriver det i klartekst tar jeg som en bekreftelse.

Grunnene til at vi har valgt nettopp disse partnerne er hovedsakelig følgende:

* Tett dialog og god relasjon til ledelse og nøkkelselgere

Hvorfor legger dere dere opp i konkurransen mellom de ulike kjedene? Hvis perfekt (=utopisk) kapitalisme hadde eksistert så ville dere latt være å blande dere i konkurransen mellom kjedene. Da hadde dere latt de konkurrere så busta fyker og kundene hadde fått generelt lavere priser enn om dere velger ut noen partnere, særlig de som gir mindre for pengene enn andre. Lavere priser til forbrukerne = høyere salg. Dette vil altså fungere helt uten deres innblanding. Olympus Norge har altså valgt en strategi som gir mindre for pengene til Norske forbrukere og dermed lavere salg og en kjøligere fristelse for kunder som må vente.

* Ved å gi disse tilgang på nok PEN, er kameraet tilgjengelig for alle nordmenn. Elite Foto og FotoKnudsen har flest butikker, Komplett og MPX er Norges to største nettbutikker.

Men dere får vel ikke inn flere eksemplarer likevel? Det betyr jo bare at kameraet får uendret tilgjengelighet for alle nordmenn, sammenlignet med en strategi der alle får litt.

Japan Photo er den eneste som har valgt å reagere ved å avslutte samarbeidet med oss.

Det har jeg full forståelse for. Håper det blir flere hvis strategien og markedsfilosofien opprettholdes.

Dette handler ikke om den faktiske prisen til forbruker (da kunne vi ikke valgt lanseringspartnere som konkurrerer med hverandre), men hvordan kameraet presenteres. Japan Photo er veldig tydelige, både i konkret tekst, tall og design at budskapet med deres markedsføring er "vi er billigst på alt". Et helt fair budskap, men vi ønsker ikke at noen skal rope "vi er billigst på Olympus PEN" ennå. Olympus PEN er ikke et billigprodukt. Derfor valgte vi ikke Japan Photo (eller Elkjøp for den saks skyld) som en av de som skulle få PEN i begynnelsen.

Her tar du egentlig utgangspunkt i at kunder er dumme. At de tror at nøyaktig samme kamera er dårligere i en butikk som selger det med lavere fortjeneste enn i en annen butikk. Den holdningen gir meg avsky.

Jeg selger heller to enheter med 5% fortjeneste en én enhet med 8% fortjeneste.

Med den ventede knappheten på enheter så står vel valget mer mellom èn enhet med 5% fortjeneste vs èn enhet med 8% fortjeneste. Men det utgjør fortsatt en forskjell for alle som må vente. De som lurer på om de skal kjøpe noe annet nå i sommer eller vente til høsten og kjøpe E-P1.

Men jeg vil fortsatt si meg sjokkert over Olympus Norges strategi med å styre konkurransen ved å straffe de billige og belønne de dyre. Det stinker av ugler i mosen. Omtrent som de store dekk-importørene som Tommy Sharif tok innersvingen på. NB. Dette er ikke noen direkte anklage, bare min personlige magefølelse etter å ha lest markedssjefens uttalelser.

Lenke til kommentar
Det store prisbildet settes internasjonalt, og om noen nå skulle ropt "vi er billigst på PEN" ville ikke prisen fått utslag på mange hundrelapper hvis den forhandleren skulle tjene penger - noe selvfølgelig alle forhandlere (og vi) vil.

E-P1 hus JP: 5990,- Billigste av lanseringskvartetten*: ----

E-P1 med 14-42mm kit JP: 6990,- Billigste av lanseringskvartetten*: 7499,- Differanse: 500 kr

E-P1 med 17mm kit JP: 7690,- Billigste av lanseringskvartetten*: 7999,- Differanse: 300 kr

E-P1 med 14-42mm + 17mm kit JP: 8690,- Billigste av lanseringskvartetten*: 8999,- Differanse: 300 kr.

lanseringskvartetten* = MPX, Komplett, Fotoknudsen og Elite Foto.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt vel mye sutring her nå ;) Det egentlig problemet er jo at alle vil ha kameraet og de vil ha det nå. (like mye kundene som butikkene). Olympus har laget sin løsning på dette; om det er lurt eller ikke vil tiden vise. Men jeg tror ikke situasjonen hadde blitt noe bedre hvis alle butikkene hadde fått alt for lite hver. Vi har jo sett hvordan det går like galt hen når alle butikkene ikke får nok fra leverandøren. Bare se på leveringsistuasjonen til EOS 5D MK II.

Etter å ha sett litt på prisene så ser det ut til at JP legger seg ca 500,- under Komplett & Co. Det er jo ikke akkurat billigsalg det heller.

Tom

edit: rettskrivning

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg den sterkeste teknisk, men legg merke til at det ofte er Olympus som er først ute med teknologi som andre store og små etterhvert følger etter og kopierer.

Jeg synes ikke du være bitter for det. Ta det heller som et kompliment om at Olympus er en nyskapende spydspiss. I et såkalt fritt marked er det nettopp slik inspirering av hverandre som skaper fremgang.

Angående E-P1 og snobberi så synes jeg smobberiet (desperate assosiasjoner til Leica M8, Apple-produkter og til dels lanseringsopplegget i Berlin) trekker bort noe av fokuset fra de tekniske fordelene og over til design.

Noe av fordelen for Olympus med å slippe speilboksen, pentaprisme med mer er lavere produksjonskostnader enn for speilreflekskameraer i E-serien. Når vi nå ser at utsalgsprisene faktisk blir høyere enn mange av de nevnte speilreflekskameraene så får det noen kunder til å føle seg lurt for de kostnadsmessige fordelene. Olympus (Internasjonalt) velger altså å fokusere på design fremfor å gi mest mulig kamera og bildekvalitet for pengene. Det er forsåvidt greit nok at de velger en sånn strategi, men det sier meg samtidig at dette produktet skyver meg ut av sin målgruppe.

Mange synes speilrefleks er for stort eller dyrt og mange synes kompaktkameraer er for dårlige. Svært mange har valgt side i den saken, inkludert meg, men jeg skulle også gjerne hatt den beste kombinasjonen fra begge leire. E-P1 så i fjor ut til å bli en slik, men har foreløbig priset seg ut og treffer ikke meg med designfokuset.

Nå vet jeg at (minst) en produsent står på trappene med produkter som er inspirert av E-P1 og andre mFT-kameraer. Ut i fra de bildene jeg har sett hittil virker det som fokuset treffer meg langt bedre: Mindre fokus på design og trolig en pris som står mer i stil til min følelse av produsentens produksjonskostnader.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir litt vel mye sutring her nå ;) Det egentlig problemet er jo at alle vil ha kameraet og de vil ha det nå. (like mye kundene som butikkene). Olympus har laget sin løsning på dette; om det er lurt eller ikke vil tiden vise. Men jeg tror ikke situasjonen hadde blitt noe bedre hvis alle butikkene hadde fått alt for lite hver. Vi har jo sett hvordan det går like galt hen når alle butikkene ikke får nok fra leverandøren. Bare se på leveringsistuasjonen til EOS 5D MK II.

Etter å ha sett litt på prisene så ser det ut til at JP legger seg ca 500,- under Komplett & Co. Det er jo ikke akkurat billigsalg det heller.

Tom

edit: rettskrivning

Jeg tar ikke dette som sutring, Tomsi.

Det er vel heller det at Olympus skriver at de er glad for tilbakemeldinger. Jeg forstår det derfor at det er ønskelig med diskusjon på dette. Akam-brukererne er jo heller ikke i målgruppen så de vurderer det som ufarlig uansett, og er heller interessert i innspill fra oss. Det synes jeg er fair.

Synes likevel det er underlig at ikke "mine butikker" som fotovideo og japanphoto får være med på dette. Jeg bruker ikke andre butikker.

Lenke til kommentar
Jeg tar ikke dette som sutring, Tomsi. Det er vel heller det at Olympus skriver at de er glad for tilbakemeldinger.

Jeg tror han siktet til meg ;) Noe jeg forsåvidt må si meg enig i. Jeg har det med "krydre" mine uttalelser med litt chili. :p (tamt=kjedelig)

Lenke til kommentar

Det kan like gjerne være dagsformen ...

Men er prisen egentlig så gal? EP-1 huset er priset ganske likt med E-620. Og mye av innmaten kommer fra E-620. E-P1 har er en kraftigere prosessor, og det er en del nye ting som bedre autfokus osv. Disse tingene har hatt en del utviklingskostnader og de blir alltid fordelt på de første modellene.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg synes ærlig talt ikke dette er noe å hisse seg opp over - slike prioriteringer skjer stadig vekk, det er bare at i dette tilfellet er Olympus åpen og ærlig om det. Jeg synes ikke de fortjener tyn for det.

Når det er sagt, så er jeg enig i at E-P1 er for dyr i dag, men hva så? Det er bare å vente til prisen går ned. Det er alltid slik at nye ting er dyrere enn de er etter å ha vært på markedet en stund, og med den prispolitikken som Olympus har ført de siste årene, så synker nok E-P1 kraftig i pris i månedene/årene fremover.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Det kan like gjerne være dagsformen ...

Men er prisen egentlig så gal? EP-1 huset er priset ganske likt med E-620. Og mye av innmaten kommer fra E-620. E-P1 har er en kraftigere prosessor, og det er en del nye ting som bedre autfokus osv. Disse tingene har hatt en del utviklingskostnader og de blir alltid fordelt på de første modellene.

Tom

Isolert sett så er kanskje ikke prisene så hoppende gale.

Men for brukergruppen som olympus vil henvende seg til så tror jeg de er på villspor. Det vil jo tiden vise.

For min del handler ikke denne diskusjonen seg om prisen i seg selv, men heller om måten Olympus gjør det.

Lenke til kommentar
E-P1 har er en kraftigere prosessor, og det er en del nye ting som bedre autfokus osv.
Tviler egentlig en del på at E-P1 har bedre autofokus en E-620. E-620 har tross alt fasedetekterende autofokus, som krever mindre regnekraft enn E-P1s kontrastfokus.

Prisen er ikke hakkende gale, men den er ikke spesielt billig heller. mFT-systemet må tross alt i hvert fall delvis konkurrere med de rimeligere speilreflekskameraene, og det kan være prisen blir litt drøy. Samtidig kan det virke som om etterspørselen er såpass høy at det bør gå greit å få solgt de første partiene til den prisen, så får vi se om den faller etter hvert.

Lenke til kommentar
E-P1 har er en kraftigere prosessor, og det er en del nye ting som bedre autfokus osv.
Tviler egentlig en del på at E-P1 har bedre autofokus en E-620. E-620 har tross alt fasedetekterende autofokus, som krever mindre regnekraft enn E-P1s kontrastfokus.

Litt klønete formulert. I følge de som har prøvd E-P1, så er autofokusen klart bedre enn E-620 i liveview modus; så det har skjedd noe.

Tom

Lenke til kommentar

Eneste reelle alternativ hvis man ser bort fra kompakt og speilrefleks er Leica M8/M8.2 og ett sånt med 2 objektiver koster så mye mer at stiller i egen klasse, men tviler på at bildekvaliteten er x antall ganger bedre av den grunn.

Syns det er flott at Olympus Norge kommer med sitt syn på prising og lanseringspolicy. Ord som dyrt og billig er ett par av de mest misbrukte ordene i det norske språket siden penger ble oppfunnet.

Er vel ingen som reiser til Rolls Royce utsalgene fordi de er ute etter en billig bil...

Lenke til kommentar
Litt klønete formulert. I følge de som har prøvd E-P1, så er autofokusen klart bedre enn E-620 i liveview modus; så det har skjedd noe.
Ah, sånn sett.

Det er vel egentlig ikke noen overraskelse. For det første bør Oly sørge for at AF-ytelsen er om ikke bedre enn så i hvert fall sammenlignbar med speilreflekshus i samme prisklasse. Og dessuten så kan de nok stappe inn en del ekstra regnekraft for de pengene de sparer på at de slipper å ha en speilmekanisme og en svær klump med presisjonsslipt glass i huset.

Lenke til kommentar
Syns det er flott at Olympus Norge kommer med sitt syn på prising og lanseringspolicy. Ord som dyrt og billig er ett par av de mest misbrukte ordene i det norske språket siden penger ble oppfunnet.

Er vel ingen som reiser til Rolls Royce utsalgene fordi de er ute etter en billig bil...

Men så er heller ikke E-P1 et luksusprodukt som Rolls Royce og Leica M-serien.

Begge de to merkene har profilert seg som eksklusive luksusprodukter, og gjør ikke noe forsøk på å selge til massemarkedet. E-P1 er lansert som et alternativ til speilreflekskameraet for folk flest, og da blir prissettingen viktig. Det må konkurrere med rimelige speilreflekskameraer og dyre kompaktkameraer, og riktig prissetting er viktig for om det klarer å plassere seg i markedet eller ikke.

Jeg er ikke i tvil om at Olympus klarer å selge E-P1 til entusiaster som har en solid samling speilrefleksutstyr fra før av, og som har drømt om noe slikt som et lettere alternativ i flere år. Om de klarer å selge det til oppgraderingslystne kompaktkamerabrukere som et alternativ til de rimelige speilrefleksene er jeg mindre sikker på.

Og basert på det skjerve skriver i denne tråden, så er Oly ute etter de kundene som er interesserte i en rimelig bil, ikke bare Rolls Royce-kjøperne.

Lenke til kommentar

Siden det er lov å være uenig så velger jeg å være det.

1. Apple fant ikke opp mp3 spilleren, de kom diltende lenge etter Creative, MPMan (verdens første som kom i 1998, iPod kom på markedet i 2001) m/flere. Faktisk så ble iPod kun laget fordi Apple mente at de "måtte" han en slik i utvalget. Lydmessig låter Apple fortsatt midt på treet, og tom min iRiver HP120 som nå er å regne som en kuriositet, låter hørbart bedre enn selv siste generasjon iPod/iPhone (Sandisk Clip låter best til latterlig pris forøvrig).

2. Med E-P1 ER Olympus først ute med ett kamera av denne typen i denne prisklassen. Det finnes ingen relle konkurrenter som er så kompakt med utbyttbare objektiver. Speilreflekskameraene er en del større og tyngre, kompaktkameraene har bildebrikker som blir en vits sammenlignet med dette. Eneste fastobjektiv kamera som kunne vært ett alternativ er Sigma DP1/DP2, men dette er kameraer som er for spesielt for folk flest. Klarer noen her å dytte en speilrefleks med objektiv ned i i bukse lomma uten at sagge politiet kommer så vil sikkert flere enn meg se bilder av dette. Leica M8 kan kanskje gå ned i en velvoksen lomme, men vekta (nesten det dobbelte av E-P1) vil garantert kun glede fremdidige kriopraktorer.

3. Pris her og pris der. Norge er egentlig ett morsomt land hvor veldig mange folk etterhvert har fått seg hytter til million(er) som brukes noen få uker i løpet av ett år, og samtidig går de å kjøper Grandiosa for den er så billig. Kjenner flere som har kjøpt speilreflekskamera siste par årene, og da ikke nødvendigvis billigutgaven og når de en sjelden gang gidder ta det med ut, så står det fast på Program/Auto. Tør vedde ett glass vann på at ett E-P1 vil bli brukt mye mye mer enn ett tradisjonelt speilreflekskamera. Da er ikke entusiaster og proffer tatt med, men de i tallenes verden utgjør denne gruppen ytterst lite av antall potensielle kjøpere.

En klassiker fra bilverden er "må du spørre om prisen, så har du sikkert ikke råd til den uansett"...

Slik jeg ser det så er Olympus ute etter å sette en høyere enn nødvendig pris for å gjøre kamera mer eksklusivt. Det fungerte med Apple og Ipod så hvorfor skulle det ikke fungere med Olympus produkter?

Fordi Olympus ikke står i samme posisjon som det Apple gjorde. Apple var først ute med en skikkelig "god" mp3 spiller, først ute med den lagringskapasiteten og først med "banebrytende design".

Olympus derimot er ikke alene. Det er haugevis av ulike kamera som konkurrere med E-P1. Spesielt speilrefleks og entusiast kompaktene. Selv om disse er totalt ulike med E-P1 når det gjelder spesifikasjoner så konkurrere de om samme kundegruppe.

En "høy" pris på E-P1 vil virke avskrekkende på en god del kunder. "Jeg får jo mye mer hvis jeg velger speilrefleks" blant annet større objektivpark (uten adapterstyr).

En lavere og mer konkurransedyktig pris som det blant annet Japanphoto kan være med å skape vil virke positivt for salget på E-P1. Hvis dette produktet er så bra som dere hevder så vil flere få høre om det gjennom "jungeltelegrafen" eller så kalt sosial markedsføring.

Lenke til kommentar
Hovedårsaken til at Japan Photo (og de fleste andre) ikke har PEN de to første månedene er:

1. Måten dere markedsfører på er prisfokusert (ref. reklameavis, prising i butikk etc).

2. Vi har ikke nok PEN. Vi ønsker at forbrukerne skal finne i PEN hos de forhandlerne som annonserer at de har det i stedet for å bli møtt med usikre ventelister. Vi ønsker også at PEN skal være tilgjengelig i hele landet, og valgte derfor butikkjedene med flest butikker i flest byer.

(3) Det vi forsøker å styre er ikke prisen i butikk, men hvordan produktet fremstår. Å presentere et nytt produkt som skiller seg så sterkt fra andre produkter er ikke enkelt. De fleste av dere som leser dette vil jeg tro forstår hva PEN gjør, men vi sikter i tillegg mot en målgruppe som opplever DSLR som komplisert, og da er det viktig for oss at kvaliteten på produktet er tydeligere enn prisen i annonsene.

Hei Erik,

nå blir det nesten komisk for å ikke sier absurd.

1.) Måten vi markedsfører produkte i vårt katalog eller vårt prisskild eller vårt webside bestimmer jo DERE. Alle leverandører betaler med sin marketing penger for plass i våre media. Hvis du vil har ett bilde av din datter i rosa pyjama som holder ett P1 i handen og smiler så får du det. Hvis du vil har ett animert flash banner på websiden, så kan din agentur leverer det til oss. Hvis du vil har din egen layout i enn dagbladet annonse, så får du det. Hvis du ikke leverer noe, så bruker vi vårt egen layout. Det er ikke ny og du kjønner dette system i flere år. Hvorfor prøver du å sier att vi tvinger Olympus til prisfokussert layout? Du bestemmer layouten, ikke vi.

2.) Du får egentlig nesten ikke noe varer i Juli, men du tror att Elite, FK, Komplett og MPX alle sammen kommer å jobber uten "usikre venteliste"? Er det seriøst?

3.)Du er redd for att kvaliteten av kameran kommer ikke nok ut i marketsføringen og att vi ikke preenterer produktet god nok. Jaja, til første, så er både presentasjon i katalogen, i avis og i kameraskap 100% under influtt av dere selvs, som sagt før. Men hvordan har vi egentlig klart å blir landest største forhandler av Leica kamera? Og hvordan har vi blitt størst forhandler av Carl Zeiss optikk? Fordi vi ikke vet hvordan vi må selge kvalitetsutstyr? Og hvordan forklarer du att dine sjeffer fra Olympus i Sverige har gitt denne modell eksklusivt til EXPERT (ja, den oransje billig elektrokjede)fram for alle andre fotoforhandlere? Fordi Expert viser produktene så mye mer professionell og so lite prisfokussert?

Wow, nå må jeg kommer ned til jorden igjen, livet er for kort for å være sint :-)

Tross allt ønsker vi lykke til med lanseringen, det er jo på slutten av dagen ett veldig fint produkt for hele bransjen og vi gleder oss å hjelpe å bygge opp en stor Olympus fan-klubb - med Olympus Norge eller uten :-)

Stephan

Lenke til kommentar

Hei, Stephan. Artig å ta denne debatten i full offentlighet, forhåpentlig kan det gi entusiaster og nysgjerrige innblikk i hvordan bransjen fungerer fra vår (forhandlere og importører) sin side :-)

1.) Måten vi markedsfører produkte i vårt katalog eller vårt prisskild eller vårt webside bestimmer jo DERE. Alle leverandører betaler med sin marketing penger for plass i våre media. Hvis du vil har ett bilde av din datter i rosa pyjama som holder ett P1 i handen og smiler så får du det. Hvis du vil har ett animert flash banner på websiden, så kan din agentur leverer det til oss. Hvis du vil har din egen layout i enn dagbladet annonse, så får du det. Hvis du ikke leverer noe, så bruker vi vårt egen layout. Det er ikke ny og du kjønner dette system i flere år. Hvorfor prøver du å sier att vi tvinger Olympus til prisfokussert layout? Du bestemmer layouten, ikke vi.

Dette var nytt for meg. Vi betaler markedsstøtte for å få produktene inn i katalogen, og vi blir enige om hvilke produkter det skal fokuseres på osv., men jeg visste virkelig ikke at dere var åpne for å endre layouten til ære for meg! Nå har jeg sett hver eneste Japan Photo-katalog de siste 5-6 årene, og jeg har aldri sett annet enn Japan Photos profil i denne. Og Japan Photos profil (som jeg tross alt selv har vært med å bruke en periode), består av en stor rød pris mot gul bakgrunn, som delvis dekker produktet. Ved siden av står en tekst i liten font med 4-5 punkter om kameraet.

2.) Du får egentlig nesten ikke noe varer i Juli, men du tror att Elite, FK, Komplett og MPX alle sammen kommer å jobber uten "usikre venteliste"? Er det seriøst?

Jeg vet selvfølgelig hvor mye jeg får, og har beregnet slik at det bør dekke etterspørselen hos disse. Selvfølgelig kan jeg ha feilberegnet, men tankegangen er enkel:

I stedet for at alle fotobutikker i alle byer skal få PEN, noe vi ikke får nok varer til, får vi nok til at noen fotobutikker i alle byer skal kunne annonsere og lagerføre PEN.

3.)Du er redd for att kvaliteten av kameran kommer ikke nok ut i marketsføringen og att vi ikke preenterer produktet god nok. Jaja, til første, så er både presentasjon i katalogen, i avis og i kameraskap 100% under influtt av dere selvs, som sagt før. Men hvordan har vi egentlig klart å blir landest største forhandler av Leica kamera? Og hvordan har vi blitt størst forhandler av Carl Zeiss optikk? Fordi vi ikke vet hvordan vi må selge kvalitetsutstyr?

Som nevnt ante jeg ikke at dere kunne/ville endre layout til ære for oss. Det har jeg heller aldri sett dere gjøre før til ære for noen. Og når det gjelder kompetansen i butikkene, er den udiskutabelt blant Norges aller beste. Som jeg har presisert overfor deg, overfor butikkene dine og her på forumet flere ganger.

Og hvordan forklarer du att dine sjeffer fra Olympus i Sverige har gitt denne modell eksklusivt til EXPERT (ja, den oransje billig elektrokjede)fram for alle andre fotoforhandlere? Fordi Expert viser produktene så mye mer professionell og so lite prisfokussert?

Nå er det vel strengt tatt ikke opp til meg å forklare hva mine svenske kolleger gjør. Men husk at Expert i Sverige er noe helt annet enn Expert i Norge (på tross av likt navn og samme eier). Expert i Sverige har langt tradisjon som fotobutikk-kjede, og har først de siste årene satset på å utvide sortimentet og butikkene til å bli en elektronikk-kjede. Expert i Sverige har også en markedsandel som ingen aktører i Norge er i nærheten av å tilsvare her til lands.

Tross allt ønsker vi lykke til med lanseringen, det er jo på slutten av dagen ett veldig fint produkt for hele bransjen og vi gleder oss å hjelpe å bygge opp en stor Olympus fan-klubb - med Olympus Norge eller uten :-)

Takk :-)

Og - jeg både håper og tror vi finner sammen igjen. Jeg har ingen problemer med å anbefale kunder å handle Olympus hos Japan Photo, fordi jeg vet at selgerne der kan sakene sine, og jeg håper vi snart er tilbake igjen der.

Hilsen Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...