Gå til innhold

Når kommer E-P1?


Anbefalte innlegg

Jeg ser i Akams produktguide at Olympus E-P1 kan bestilles allerede fra bl.a. Japan Photo, men jeg tenker jeg vil vente til jeg har fått holdt kameraet i hånden og prøvd det. Var på Foto Video tidligere denne uken, men de hadde ikke fått det inn ennå. Når kan man vente seg å finne dette i butikkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ryktene stemmer, så bør kamera være i butikkene om et par uker.

 

edit: Kan være mulig at det dukker opp før; rapporter på utenlandske web-sider tilsier at kameraet allerede er i butikken i USA.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Vi har kranglet mye med Olympus Norge om leveringen/leveringsdata. Til slutt har vi fått følgende opplysing:

 

* Der kommer noen få stk i midten av Juli til Norge og litt flere i August.

 

* Hele leverig går til en/to aktører (vi antar att det er Elite/FotoKnudsen. Disse aktører har blitt valgt fordi de ikke konkurrerer på pris.

 

* Japan Photo har blitt ekskludert fra leveringer fordi vi er (bokstavelig sitat) "for pris fokusert". Derfør skal vi ikke får varene før September.

 

Med andre ord, de som gir lave priser til kundene blir straffet, de som tar høye priser blir belønnt...

 

Vi har (naturligvis) ikke akseptert dette og har derfor sagt opp samarbeid med Olympus Norge per 31.07.09. PEN modellene blir nå importert selv fra oss og vi forventer levering fra ulike lander mellom 10. og 15. Juli altså omtrent på samme tidspunkt som de andre "offisielle" lanseringspartner.

 

Våre priser er midlertidig og var kalkulert på innkjøpspriser fra Olympus Norge. Erfaringen er att vi kan tar prisene ned hvis vi bokfører sluttendelige EU-innkjøpspriser (som er veldig ulik fra land til land og fra valuta til valuta).

 

Håper att denne posting gjelder som informasjon til tema og ikke som billig snikreklame :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Japan Photo Sverige AB

Lenke til kommentar
Vi har kranglet mye med Olympus Norge om leveringen/leveringsdata. Til slutt har vi fått følgende opplysing:

 

* Der kommer noen få stk i midten av Juli til Norge og litt flere i August.

 

* Hele leverig går til en/to aktører (vi antar att det er Elite/FotoKnudsen. Disse aktører har blitt valgt fordi de ikke konkurrerer på pris.

 

* Japan Photo har blitt ekskludert fra leveringer fordi vi er (bokstavelig sitat) "for pris fokusert". Derfør skal vi ikke får varene før September.

 

Med andre ord, de som gir lave priser til kundene blir straffet, de som tar høye priser blir belønnt...

 

Vi har (naturligvis) ikke akseptert dette og har derfor sagt opp samarbeid med Olympus Norge per 31.07.09. PEN modellene blir nå importert selv fra oss og vi forventer levering fra ulike lander mellom 10. og 15. Juli altså omtrent på samme tidspunkt som de andre "offisielle" lanseringspartner.

 

Våre priser er midlertidig og var kalkulert på innkjøpspriser fra Olympus Norge. Erfaringen er att vi kan tar prisene ned hvis vi bokfører sluttendelige EU-innkjøpspriser (som er veldig ulik fra land til land og fra valuta til valuta).

 

Håper att denne posting gjelder som informasjon til tema og ikke som billig snikreklame :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Japan Photo Sverige AB

Om en butikk/kjede får problem med samtlige leverandører bør man muligens se litt nærmere på hvordan man selv oppfører seg? :) Bare mine tanker.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Om en butikk/kjede får problem med samtlige leverandører bør man muligens se litt nærmere på hvordan man selv oppfører seg? :) Bare mine tanker.

:-)

Ja, denne tankengang har vi også selv fra tid til tid!

 

Men det er ikke sååå ille ennå, "samtlige leverandører" er litt overdrevet, met den absolutte flertall av leverandører har vi god samarbeid.

 

Men kanskje veldig off topic nå...

 

God Søndag

 

Stephan

Lenke til kommentar
Vi har kranglet mye med Olympus Norge om leveringen/leveringsdata. Til slutt har vi fått følgende opplysing:

 

* Der kommer noen få stk i midten av Juli til Norge og litt flere i August.

 

* Hele leverig går til en/to aktører (vi antar att det er Elite/FotoKnudsen. Disse aktører har blitt valgt fordi de ikke konkurrerer på pris.

 

* Japan Photo har blitt ekskludert fra leveringer fordi vi er (bokstavelig sitat) "for pris fokusert". Derfør skal vi ikke får varene før September.

 

Med andre ord, de som gir lave priser til kundene blir straffet, de som tar høye priser blir belønnt...

 

Vi har (naturligvis) ikke akseptert dette og har derfor sagt opp samarbeid med Olympus Norge per 31.07.09. PEN modellene blir nå importert selv fra oss og vi forventer levering fra ulike lander mellom 10. og 15. Juli altså omtrent på samme tidspunkt som de andre "offisielle" lanseringspartner.

 

Våre priser er midlertidig og var kalkulert på innkjøpspriser fra Olympus Norge. Erfaringen er att vi kan tar prisene ned hvis vi bokfører sluttendelige EU-innkjøpspriser (som er veldig ulik fra land til land og fra valuta til valuta).

 

Håper att denne posting gjelder som informasjon til tema og ikke som billig snikreklame :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Japan Photo Sverige AB

 

Nå er det ikke så ofte jeg svarer på forumet, selv om jeg selvfølgelig er en ivrig leser. Men siden dette handler så direkte om forholdet mellom Olympus Norge og Japan Photo, klarer jeg ikke å la være.

 

Stephan har rett i mye. Vi får endel nå i juli (de første PEN er sendt til butikkene allerede), og mer i august, mens tilgangen på PEN blir "normalt god" fra september.

 

Det er veldig vanlig å ha knapp tilgang på nylanserte produkter i begynnelsen. Vanligvis opplever vi da at "alle" hyler om mer, og vi kan ikke levere. Med dette i bakhodet har vi valgt en strategi hvor "noen får nok" i stedet for at "alle får for lite" de første to månedene med PEN.

 

De "noen" er Komplett, MPX, FotoKnudsen og Elite Foto. I tillegg vil endel velassorterte selvstendige (altså ikke kjedetilknyttede) fotobutikker kunne kjøpe kameraet inn nå.

 

Så, for å holde tunga rett i munnen: Grunnen til at vi har valgt noen partnere har altså med logistikk og distribusjon å gjøre. Grunnene til at vi har valgt nettopp disse partnerne er hovedsakelig følgende:

* Tett dialog og god relasjon til ledelse og nøkkelselgere

* De er konkurrenter med hverandre (Komplett og MPX har samme eier)

* Ved å gi disse tilgang på nok PEN, er kameraet tilgjengelig for alle nordmenn. Elite Foto og FotoKnudsen har flest butikker, Komplett og MPX er Norges to største nettbutikker.

* De har en markedsføring som ikke er prisfokusert, men produktfokusert

* Elite Foto og FotoKnudsen har butikker som legger til rette for å vise nye produkter på spennende måter. Komplett og MPX er Norges mest besøkte nettbutikker, og legger til rette for massiv eksponering i butikkene.

 

Med disse hovedkriteriene var det mange av våre aller største kunder som falt utenfor, som ønsker å kjøpe inn Olympus PEN, men som vi ikke kan levere til før september. Japan Photo er den eneste som har valgt å reagere ved å avslutte samarbeidet med oss.

 

Nå må jeg forte meg å si at alle punktene over ikke diskvalifeserer Japan Photo (eller flere av de andre store). Jeg har den aller største respekt for Japan Photo (er tross alt "gammel japaner" selv), og har med selvsyn sett hvor imponerende mengde Olympus systemkamera Japan Photo kan selge når de bestemmer seg for det og får incentiver. Hovedsakelig er det punktet Stephan referer til om prisfokus som "diskvalifiserte" Japan Photo.

 

Dette handler ikke om den faktiske prisen til forbruker (da kunne vi ikke valgt lanseringspartnere som konkurrerer med hverandre), men hvordan kameraet presenteres. Japan Photo er veldig tydelige, både i konkret tekst, tall og design at budskapet med deres markedsføring er "vi er billigst på alt". Et helt fair budskap, men vi ønsker ikke at noen skal rope "vi er billigst på Olympus PEN" ennå. Olympus PEN er ikke et billigprodukt. Derfor valgte vi ikke Japan Photo (eller Elkjøp for den saks skyld) som en av de som skulle få PEN i begynnelsen.

 

Til dere som har orket å lese hele dette innlegget: Takk for oppmerksomheten :-)

 

Jeg er som sagt ikke så flink til å være aktiv osv i debatter, så jeg tør ikke love at jeg får svart på spørsmål rundt temaet i sommerferien. Men kontakt meg gjerne på [email protected] hvis du har konkrete ting rundt Olympus' markedsføring, strategier eller andre "ikke-tekniske" ting du lurer på.

 

Med vennlig hilsen

 

Erik Skjerve

Salgs- og markedssjef

Olympus Norge AS

Lenke til kommentar

Da klarer ikke jeg heller å la være å kommentere..

 

I utgangspunktet har jeg bestemt meg for å boikotte JP inntil de får opp en butikk i Tromsø igjen. Men samtidig ser jeg på prisene deres og svelger en og annen kamel og bestiller der likevel..

 

Olympus trenger, etter min mening, litt mer forskning og utvikling før de kan henge fullt med "de to store" innen digital SLR. (eller dSLV (digital Single Lens View) som P-1 kanskje må kalles).

 

Når dette er sagt, kan jeg nå komme til poenget:

Japan Photo ser ut til å være kunde og prisorientert. Selvsagt fører de en aggresiv prispolitikk med profitt for øyet. Men dette gagner likevel kundene. At JP derfor kutter samarbeid med Olympus Norge har jeg full forståelse for.

 

Olympus Norge skrev nettopp, slik jeg tolker det, at JP ikke får noen kamera fordi de selger "for billig".

Olympus Norge lever etter beste kapitalsvinistiske prinsipp her: "La oss tyne mest mulig ut av kundene nå, deretter suger vi enda mer penger ut av dem".

 

Jeg er også kapitalist, men ser likevel fordelen med å selge to enheter med 30% profitt enn én enhet med 50% profitt.

 

Så hvorfor Olympus velger å gjøre en "Steve Jobs manøver" (selge dyrt av prinsipp selv om produktet ikke er helt på topp) istedet for å markedsføre kameraet som "nytt og banebrytene til en fornuftig pris". Ja, det kan bli en interessant forklaring :)

Lenke til kommentar
Jeg er også kapitalist, men ser likevel fordelen med å selge to enheter med 30% profitt enn én enhet med 50% profitt.

 

Bare en liten off-topic: Hvis du tror noen av kjedene som selger fotoutstyr har så mye som 30% fortjeneste på utstyr så tar du grundig feil.

Lenke til kommentar
Bare en liten off-topic: Hvis du tror noen av kjedene som selger fotoutstyr har så mye som 30% fortjeneste på utstyr så tar du grundig feil.

Nå var det eksemplets makt og ikke tallene som sådan som var viktige her.

Men, men

*Korrigert* Jeg selger heller to enheter med 5% fortjeneste en én enhet med 8% fortjeneste.

Lenke til kommentar
Olympus trenger, etter min mening, litt mer forskning og utvikling før de kan henge fullt med "de to store" innen digital SLR. (eller dSLV (digital Single Lens View) som P-1 kanskje må kalles).

 

Nå er ikke jeg den sterkeste teknisk, men legg merke til at det ofte er Olympus som er først ute med teknologi som andre store og små etterhvert følger etter og kopierer. Gode eksempler på dette er LiveView og støvrensing. Med begge disse teknologiene var Olympus innovative og først ute, og fortsatt mangler de fleste LiveView med forhåndsvisning av hvordan bildet faktisk blir (endrer du f.eks. hvitbalanse ser du på LCD-skjermen hvordan fargene vil endre seg i bildet), eller støvrensing som garanterer at støvet faktisk fjernes. Olympus er ennå de eneste som aksepterer støv på bildebrikken som grunnlag for reklamasjon og fjerner dette eller bytter kamera gratis (men vi har enda ikke fått inn en eneste klage på støv i Norge!).

 

Og bare lanseringen av FourThirds, MicroFourThirds og Olympus PEN sier vel endel om at Olympus (ofte i samarbeid med andre) driver aktiv produktutvikling og tør å tenke nytt...

 

Når dette er sagt, kan jeg nå komme til poenget:

Japan Photo ser ut til å være kunde og prisorientert. Selvsagt fører de en aggresiv prispolitikk med profitt for øyet. Men dette gagner likevel kundene. At JP derfor kutter samarbeid med Olympus Norge har jeg full forståelse for.

 

Olympus Norge skrev nettopp, slik jeg tolker det, at JP ikke får noen kamera fordi de selger "for billig".

Olympus Norge lever etter beste kapitalsvinistiske prinsipp her: "La oss tyne mest mulig ut av kundene nå, deretter suger vi enda mer penger ut av dem".

Ja, vi jobben min er å tjene penger på kameraene Olympus utvikler. Kall meg gjerne kapitalist - du ville ikke være den første.

 

Men, som jeg skrev i forrige innlegg, er det ikke utsalgsprisen som gjør at vi har valgt andre enn Japan Photo som lanseringspartner. Grunnen til at vi har valgt lanseringspartnere overhodet, er for at de som sier de har PEN, faktisk skal ha det. Grunnen til at Japan Photo ikke er blant de, er måten de markedsfører seg på, ikke prisen de selger det for. Vi ønsker ikke at Olympus PEN skal assosieres med prisbomber, supertilbud, prisgarantier eller annet som forteller forbrukerne at dette er billig. Vi ønsker at butikkenes markedsføring skal fortelle at dette produktet er bra. Så vet vi jo at forbrukerne selv er veldig kompetente på så sjekke utsalgspriser og sammenligne konkurrerende forhandlere. Og vi har hele tiden vært bevisst at lanseringspartnerne vi velger skal konkurrere med hverandre.

 

Jeg mener dette gir en bedre assosiasjon til Olympus PEN uten at noen forsøker å "lure" penger ut av forbrukerne. Er prisen for høy, vil vel ikke folk kjøpe det uansett...? Husk også at en stor målgruppe for PEN er mennesker som ikke er aktive på fotonettsteder som Akam. En av målsetningene med PEN-konseptet er jo å gjøre speilrefekskvalitet og -funksjoner tilgjengelig for folk som til nå ikke har valgt DSLR pga størrelse og kompleks betjening (eller opplevelsen av kompleks betjening). Et godt eksempel er min mor, som nærmer seg 60 og lenge har klart seg med en Mju 750 men ønsket seg bedre bildekvalitet. Hun har nå bestilt en PEN etter å ha prøvd min og opplevd at hun får det til. Hun er prisbevisst, men trenger annen informasjon om produktet enn "vi har det billig" før hun bestemmer seg for å kjøpe.

 

Som mange sikkert skjønner, er en grunn til at jeg ikke er så aktiv i forumet at jeg alltid skriver så langt :-)

 

Hilsen Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar

Må si jeg er litt sjokkert over uttalelsene til Olympus her.

Neimen om jeg akter å betale mer bare fordi man forsøker å gjøre EP1 til noe mer snobbete. At EP1 ikke skal bli forbundet med noe på "tilbud". Hva er det for noe vrøvl.

 

Tror også de bommer fullstendig på målgruppe med EP1. Jeg tror flertallet av de som kommer til/ vurderer å kjøpe dette kameraet er de som allerede har speilrefleks men som ønsker noe mindre som et tilleggsamera. Som feks meg.

Lenke til kommentar
Tror også de bommer fullstendig på målgruppe med EP1. Jeg tror flertallet av de som kommer til/ vurderer å kjøpe dette kameraet er de som allerede har speilrefleks men som ønsker noe mindre som et tilleggsamera. Som feks meg.

Er ikke sikker på at de bommer på målgruppen. Det er heller det av vår målgruppe er mye større enn de var klar over.

Gruppen av brukere med kompaktkamera som vil ha et bedre kamera med ordentlig bildekvalitet, men som ikke er en speilrefleks, den er nok mye større. Og en god del av de brukerene er meget kjøpesterke.

 

Tom

Lenke til kommentar

Svar fikk jeg, tusen takk for det. :)

Jeg skal også være tildels enig med Skjerve at Olympus har kommet med innovative løsninger som andre etterpå har "kopiert" eller laget en klone av. Jeg skal innrømme at jeg "misunte" Pappas E-410 med støvfjerning da jeg hadde Canon EOS 20D.

 

ramses har kommet med sin kommentar, og den dekker også mitt syn på saken. Se hva jeg skrev i 1. innlegg:

... markedsføre kameraet som "nytt og banebrytene til en fornuftig pris" ...

 

Jeg legger også ved en screenshot av JPs annonse for kameraet (JPstoney, gi meg beskjed om du vil jeg skal fjerne dette).

post-116083-1246876800_thumb.png

Her kan jeg ikke på noen plass lese annet enn en fornuftig beskrivelse av kameraet. Jeg klarer ikke å finne noen plass hvor det står: "Vi selger dette billigst på tilbud".

Note: Jeg har fjernet prisen og tilgjengeligheten for å fjerne "reklamefaktoren".

 

Jeg kunne faktisk selv vurdert dette kameraet for bruk i "røsk-med-seg-kamera" på fjellturer og motorsykkelturer, men markedsføringstaktikken til Olympus (Norge) gjør at jeg revurderer dette etpar ganger til. Foreløpig blir det å fortsatt bruke mitt (elendige) mobilkamera eller etterhvert svært tilårskommede Sony DSC-S75.

Lenke til kommentar
Tror også de bommer fullstendig på målgruppe med EP1. Jeg tror flertallet av de som kommer til/ vurderer å kjøpe dette kameraet er de som allerede har speilrefleks men som ønsker noe mindre som et tilleggsamera. Som feks meg.

Er ikke sikker på at de bommer på målgruppen. Det er heller det av vår målgruppe er mye større enn de var klar over.

Gruppen av brukere med kompaktkamera som vil ha et bedre kamera med ordentlig bildekvalitet, men som ikke er en speilrefleks, den er nok mye større. Og en god del av de brukerene er meget kjøpesterke.

 

Tom

 

Er selvfølgelig veldig enig med deg på det, Tomsi. De er kjøpesterke, men det er vel heller ordvalgene fra Olympus jeg stusser over.

 

Samtidig vil dette kameraet bli vurdert opp imot ixus'er og coolpix'er og mju'er til kr 5000 mindre. Videre konkurerer det prismessig mot alt fra Nikon D60 til canon 50D. Jeg tror prisen, om man skal satse på det segmentet de prøver seg på, blir et stort problem.

Lenke til kommentar
Må si jeg er litt sjokkert over uttalelsene til Olympus her.

Neimen om jeg akter å betale mer bare fordi man forsøker å gjøre EP1 til noe mer snobbete. At EP1 ikke skal bli forbundet med noe på "tilbud". Hva er det for noe vrøvl.

Jeg klarer tydeligvis ikke å få sagt det jeg tenker her. Jeg legger meg ikke opp i hvilken pris forhandlerne tar for et Olympus-kamera. Det har jeg ikke lov til. Men jeg bryr meg om hvordan de presenterer produktene våre. Gå inn i en butikk eller les reklameavisene til f.eks. Japan Photo, Elkjøp, Expert og mange andre. Det er proppfullt av priser som er nesetn på størrelse med produktene. Jeg ønsker at Olympus PEN i de første par månedene skal få lov til å stå i forgrunnen når den presenteres. Det har ikke noe med hvilken pris kunden faktisk betaler å gjøre - det har med design og utforming av reklame å gjøre.

 

Tror også de bommer fullstendig på målgruppe med EP1. Jeg tror flertallet av de som kommer til/ vurderer å kjøpe dette kameraet er de som allerede har speilrefleks men som ønsker noe mindre som et tilleggsamera. Som feks meg.

Våre undersøkelser (ikke bare gjennomført i Norge), viser at så mange som 20% av de som faktisk kjøpte et kompaktkamera, egentlig hadde lyst på DSLR, men av tre grunner valgte de likevel kompaktkamera:

1. Pris

2. Størrelse

3. Kompleksitet

 

Nå har vi gjort noe med to av tre punkter, og tror helt ærlig at mange av de som ellers ville valgt kompaktkamera, nå vil velge en PEN. Men dette krever at produktet vises for hva det er. Det er et lite mindretall av Norges kamerakjøpere (det selges ca 500.000 kameraer i Norge i året, hvorav 400.000 er kompaktkameraer) som vet hva "stor bildebrikke i et lite kamera" gjør med bildekvaliteten. Derfor trenger vi partnere som viser fram produktet og egenskapene til produktet i markedsføringen sin. I tillegg holder vi kurs og lar forhandlerne prøve Olympus PEN, slik at de vet hva de snakker om. Det kommer vi til å fortsette å gjøre etter at de første "kritiske" månedene er over.

 

At ikke alle er enige i strategien er helt i orden. Sånn vil det nok alltid være. Forskjellen fra tidligere er at jeg spiller med åpne kort. Jeg har fortalt alle hvordan vi tenker, og er glad for deres tilbakemeldinger.

 

Det er forøvrig ikke uvanlig å jobbe med kun et utvalg forhandlere i begynnelsen av et produkts levetid. Jeg tar meg litt i å undres over at ingen reagerte da Japan Photo og Expert var de eneste som solgte E-620 de første månedene etter at vi lanserte det produktet. Eller var det det - bare ingen som sa det til meg (utover de forhandlerne som ikke fikk kjøpe det før i juni)?

 

Hilsen Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med ros både til Olympus og Japan Photo. Åpenhet er flott, saken påvirker konsumentene, og det at vi får høre begge sider av saken er bra.

 

E-P1 frister. Det frister på samme måte som e420/25pancake fristet. Tror nesten det bare er et tidsspørsmål før det blir noe sånt.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig ikke uvanlig å jobbe med kun et utvalg forhandlere i begynnelsen av et produkts levetid.

 

Bare for å komme med en saksopplysning her, så er det heller ikke bare de nevnte butikker og produsenter som driver med dette. F.eks er det i første omgang kun Elkjøp som vil selge Sony A330.

Lenke til kommentar
Må si jeg er litt sjokkert over uttalelsene til Olympus her.

Neimen om jeg akter å betale mer bare fordi man forsøker å gjøre EP1 til noe mer snobbete. At EP1 ikke skal bli forbundet med noe på "tilbud". Hva er det for noe vrøvl.

Jeg klarer tydeligvis ikke å få sagt det jeg tenker her. Jeg legger meg ikke opp i hvilken pris forhandlerne tar for et Olympus-kamera. Det har jeg ikke lov til. Men jeg bryr meg om hvordan de presenterer produktene våre. Gå inn i en butikk eller les reklameavisene til f.eks. Japan Photo, Elkjøp, Expert og mange andre. Det er proppfullt av priser som er nesetn på størrelse med produktene. Jeg ønsker at Olympus PEN i de første par månedene skal få lov til å stå i forgrunnen når den presenteres. Det har ikke noe med hvilken pris kunden faktisk betaler å gjøre - det har med design og utforming av reklame å gjøre.

 

Tror også de bommer fullstendig på målgruppe med EP1. Jeg tror flertallet av de som kommer til/ vurderer å kjøpe dette kameraet er de som allerede har speilrefleks men som ønsker noe mindre som et tilleggsamera. Som feks meg.

Våre undersøkelser (ikke bare gjennomført i Norge), viser at så mange som 20% av de som faktisk kjøpte et kompaktkamera, egentlig hadde lyst på DSLR, men av tre grunner valgte de likevel kompaktkamera:

1. Pris

2. Størrelse

3. Kompleksitet

 

Nå har vi gjort noe med to av tre punkter, og tror helt ærlig at mange av de som ellers ville valgt kompaktkamera, nå vil velge en PEN. Men dette krever at produktet vises for hva det er. Det er et lite mindretall av Norges kamerakjøpere (det selges ca 500.000 kameraer i Norge i året, hvorav 400.000 er kompaktkameraer) som vet hva "stor bildebrikke i et lite kamera" gjør med bildekvaliteten. Derfor trenger vi partnere som viser fram produktet og egenskapene til produktet i markedsføringen sin. I tillegg holder vi kurs og lar forhandlerne prøve Olympus PEN, slik at de vet hva de snakker om. Det kommer vi til å fortsette å gjøre etter at de første "kritiske" månedene er over.

 

At ikke alle er enige i strategien er helt i orden. Sånn vil det nok alltid være. Forskjellen fra tidligere er at jeg spiller med åpne kort. Jeg har fortalt alle hvordan vi tenker, og er glad for deres tilbakemeldinger.

 

Det er forøvrig ikke uvanlig å jobbe med kun et utvalg forhandlere i begynnelsen av et produkts levetid. Jeg tar meg litt i å undres over at ingen reagerte da Japan Photo og Expert var de eneste som solgte E-620 de første månedene etter at vi lanserte det produktet. Eller var det det - bare ingen som sa det til meg (utover de forhandlerne som ikke fikk kjøpe det før i juni)?

 

Hilsen Erik

Olympus Norge

 

Strategien Olympus velger må de jo selvfølgelig få lov til å bestemme selv. Man vil jo se resultatene av det i ettertid. Angående manglende reaksjoner ift E620, så var vel ikke den en så styr hype som EP1 er. EP1 kommer jo tross alt med "noe nytt".

 

Jeg synes det er fint at dere er glad for tilbakemeldinger. Dette er jo mine tanker.

Det som undrer meg er jo likevel at man undervurderer oss entusiaster. Jeg vet ikke hvor mange som spør meg om råd i løpet av året. Og de fleste av disse skal ha pocketkamera til familie og fest. Jeg er overbevist om at våre forslag blir tatt imot og hørt. Det ser jeg jo. Ved å prise et hus helt ut (uansett hvor ekslusivt man ønsker å fremstå) så tvinger man oss(entusiastene) til å heller velge små nikon'er og canon'er som ekstrahus på fjellturen. Og dermed forsvinner også de gode anbefalingene som vi kunne ha gitt. Det er jo en helt opplagt strategi fra Canon og Nikon at de satser på hobbyfotografene. Bare å se kvaliteten på D300 og 50D. Dette skaper mersalg av D60/D90 og 1000D/450D/500D

 

Fortsatt like sjokkert !

Lenke til kommentar
Det er et lite mindretall av Norges kamerakjøpere (det selges ca 500.000 kameraer i Norge i året, hvorav 400.000 er kompaktkameraer) som vet hva "stor bildebrikke i et lite kamera" gjør med bildekvaliteten. Derfor trenger vi partnere som viser fram produktet og egenskapene til produktet i markedsføringen sin.

 

Forstår Olympus sitt syn på saken. Men det er egentlig både fordomsfullt og "feil". Vi i Japanphoto er ikke noe dårligere til å fremme kamera basert på kunnskap framfor pris. Annonseteksten er forsåvidt et godt eksempel på dette.

 

Jeg har enda ikke møtt en eneste kollega som prøver å selge et gitt kamera basert på pris framfor de faktiske kvalitetene til det aktuelle kameraet. Ikke en eneste jeg har møtt bruker megapixler som et aktivt salgspunkt. Nylig gikk jeg forbi en av de nevnte konkurrentene som får selge E-P1. Jeg overhørte faktisk at selgeren sa at "dette kamera er mye bedre enn det der fordi det har flere megapixler".

 

Min erfaring er at både Olympus og dels Sony, har et altfor reklamefokusert seyn på det å selge kamera. Når alt kommer til alt så er det oftest selgers evne til å "overtale" og informere aktivt om produktet som gjør at kunden velger det foran et annet.

 

Slik jeg ser det så er Olympus ute etter å sette en høyere enn nødvendig pris for å gjøre kamera mer eksklusivt. Det fungerte med Apple og Ipod så hvorfor skulle det ikke fungere med Olympus produkter?

Fordi Olympus ikke står i samme posisjon som det Apple gjorde. Apple var først ute med en skikkelig "god" mp3 spiller, først ute med den lagringskapasiteten og først med "banebrytende design".

 

Olympus derimot er ikke alene. Det er haugevis av ulike kamera som konkurrere med E-P1. Spesielt speilrefleks og entusiast kompaktene. Selv om disse er totalt ulike med E-P1 når det gjelder spesifikasjoner så konkurrere de om samme kundegruppe.

 

En "høy" pris på E-P1 vil virke avskrekkende på en god del kunder. "Jeg får jo mye mer hvis jeg velger speilrefleks" blant annet større objektivpark (uten adapterstyr).

 

En lavere og mer konkurransedyktig pris som det blant annet Japanphoto kan være med å skape vil virke positivt for salget på E-P1. Hvis dette produktet er så bra som dere hevder så vil flere få høre om det gjennom "jungeltelegrafen" eller så kalt sosial markedsføring.

 

Eksklusiv og dyr pris i begynnelsen kan virke avskrekkende senere ved å stemple E-P1 som en opphypet designdings. Selv om kanskje Olympus har problemer med å få produksjonen skikkelig igang så vil det være bedre at kamera blir utsolgt en periode. Mange vil da sette seg på venteliste mens noen bare vil hige mer etter det. Ved at produktet faktisk er utsolgt så vil en kunne skape enda større etterspørsel etter det. Gitt at produktet faktisk er et godt produkt.

Denne strategien vil derimot ikke fungere hvis eventuelle kunder må vente urimelig lenge på at det skal komme på markedet igjen.

Men hvis dette er tilfelle så bør vel Olympus ha ventet med å markedsføre dette kameraet før de har gode nok produksjonslinjer.

 

Edit: Ramses postet egentlig det samme mens jeg skrev dette. Bare med et enda enklere eksempel.

Endret av ET-media
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...