compesce mentem Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Hei. Jeg lurer på kjøp av en Mazda Rx7 med en 1,3 wankel motor. Men denne motoren har gått 160,000km, har hørt at disse motorene er helt ferdige når de har passert 200,000km vis ikke det har fått serlig velikehold, noe jeg ikke kan regne med. Er det noe ekstra jeg bør være ops på når det kommer til denne bilen? Hvor langt kan wankel gå før den regnes som ferdig? Takk.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Wankelmotoren ble aldri noen suksess på grunn av hovedsaklig rotoren i wankelmotoren som må ha kontakt med hjørnene. I disse sitter det fjærbelastede greier. Og det er disse som slites. Wankelmotoren har lavere kompresjon, og lavere dreiemoment en vanlige stempelmotorer. Tror nok at det kan stemme det du har hørt. Selv om motoren har få bevegelige deler, og lav slitasje, så må du nok belage deg på å måtte skifte disse fjærbelastede greiene.. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Lenke til kommentar
rublings Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Tydelig at du ikke kan prinsippet til en wankel. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Personlig ville jeg vært forsiktig, kanskje prøvd å finne RX-forum på nettet og spurt der. Det er en spesiell bil, og blir gjerne "spesielt" kjørt. Dvs den kan være pent stelt og kjørt, eller den kan fått dårlig stell og hardt kjørt. Kjenner du selger, evt andre tidligere eiere? Hvordan er deres forhold til å ta bilene på service? Samtidig; Mazda har behandlet endel av sine Wankel-motorer med en teflon metallbehandling. En slik metallbehandling koster noen hundrelapper, kan redusere slitasjen betydelig, og kan muligens få en halvslitt motor til å leve en god stund til. Er motoren alt betydelig skadet, er det kun reparasjon som duger. Jeg betviler at du kan få gjort en slik reparasjon hvor som helst... Uten at jeg kjenner denne bilen spesielt, så er Mazda generelt ikke akkurat berømt for å være rustfri, og etter 160.000 KKM er det på alle biler mye som bør byttes, om det ikke alt er gjort: Foringer, dempere, lagre, dynamo/starter, bremser, m.m. Så om ikke selger kan oppvise en lang liste med slitasjedeler som er byttet, vil du få solide utgifter på denslags om du vil ha en bil som er sikker og moro å kjøre. Er det noen tilstandsrapport/NAF-test på bilen? Det kan nok lønne seg å få fagfolk til å ta en titt på den. Lykke til! Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Tydelig at du ikke kan prinsippet til en wankel. Uansett så har jeg hørt at de begynner å bli slitne ved rundt 200.000km. Wankel operer jo også på et annet turtall enn det vi er vant med Lenke til kommentar
rublings Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Tydelig at du ikke kan prinsippet til en wankel. Uansett så har jeg hørt at de begynner å bli slitne ved rundt 200.000km. Wankel operer jo også på et annet turtall enn det vi er vant med De opererer ikke på et uvanlig høyt turtall, men konstruksjonen gjør at de må overhales en del. De fleste i wankel-miljøet i Norge pleier å ta overhaling hver 60-70.000, bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Tydelig at du ikke kan prinsippet til en wankel. Uansett så har jeg hørt at de begynner å bli slitne ved rundt 200.000km. Wankel operer jo også på et annet turtall enn det vi er vant med De opererer ikke på et uvanlig høyt turtall, men konstruksjonen gjør at de må overhales en del. De fleste i wankel-miljøet i Norge pleier å ta overhaling hver 60-70.000, bare for å være på den sikre siden. Det er feil! Hvilken annen bilmotor kan kjøres opp til 13.000 o/min? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Tydelig at du ikke kan prinsippet til en wankel. Tror nok han har mer rett enn du har her desverre. Wankelmotoren KAN ha stort hestekrefteantall på grunn av et høyt turtall. Ekkekt = deriemoment * turtall Lenke til kommentar
rublings Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Tydelig at du ikke kan prinsippet til en wankel. Tror nok han har mer rett enn du har her desverre. Wankelmotoren KAN ha stort hestekrefteantall på grunn av et høyt turtall. Ekkekt = deriemoment * turtall Nå sier jeg at han ikke kan prinsippet pga kommentaren "for mange hester på alt for lite kubikk". En rotor har 3 kamre, som vil si at en 1.3 3-rotor i teorien har 3.9liters volum. Dette blir litt feil å regne på, men det er et faktum at ytelse/kubikk ikke er grunnen til at wankelen ikke er så slitesterk, det er selve konstruksjonen. Pluss at en vanlig utrimmet wankel drar nok ikke 13.000rpm. Normalt ligger de rundt 9000, noe som ikke er spesielt mer enn feks Vtec-motorene til Honda. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Nå sier jeg at han ikke kan prinsippet pga kommentaren "for mange hester på alt for lite kubikk". En rotor har 3 kamre, som vil si at en 1.3 3-rotor i teorien har 3.9liters volum. Dette blir litt feil å regne på, men det er et faktum at ytelse/kubikk ikke er grunnen til at wankelen ikke er så slitesterk, det er selve konstruksjonen. Pluss at en vanlig utrimmet wankel drar nok ikke 13.000rpm. Normalt ligger de rundt 9000, noe som ikke er spesielt mer enn feks Vtec-motorene til Honda. Ja, men det er bare ett kammer hvor det foregår forbrenning og kraftutvikling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Tror nok det kan stemme det du har hørt ja, det har jeg også hørt. Det er altfor mange hester på alt for lite kubikk Tydelig at du ikke kan prinsippet til en wankel. Tror nok han har mer rett enn du har her desverre. Wankelmotoren KAN ha stort hestekrefteantall på grunn av et høyt turtall. Ekkekt = deriemoment * turtall Nå sier jeg at han ikke kan prinsippet pga kommentaren "for mange hester på alt for lite kubikk". En rotor har 3 kamre, som vil si at en 1.3 3-rotor i teorien har 3.9liters volum. Dette blir litt feil å regne på, men det er et faktum at ytelse/kubikk ikke er grunnen til at wankelen ikke er så slitesterk, det er selve konstruksjonen. Pluss at en vanlig utrimmet wankel drar nok ikke 13.000rpm. Normalt ligger de rundt 9000, noe som ikke er spesielt mer enn feks Vtec-motorene til Honda. En standard (141 kW) RX-8 har max hester på 7000 og rødmarkering på 8500, som ikke er mye mer enn en sprek bensinmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå