Gå til innhold

Fortell hvordan musikksmaken din har utviklet seg!


KKake

Anbefalte innlegg

Barneskolen:

1-4 klasse: Hits For Kids

5-7 klasse: 50 Cent, G-unit osv.

 

Ungdomsskolen:

8. klasse: Dimmu Borgir, Amon Amarth, Rage Against The Machine

9. klasse: Rage Against The Machine, Metallica, Dead Kenedys

10. klasse: Metallica, NOFX, Rage Against The Machine, Bring Me The Horizon, Bullet For My Valentine osvosv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1991-1997: Kaptein Sabeltann, Knutsen & Ludvigsen, ABBA, Kim Larsen.

 

Barneskole

1997-2001: Hits for Kids, Five, Backstreets Boys, A-ha, A1.

2001-2004: (Sjangre: Metal - trash/power/nu-, rock) Metallica, Hammerfall, Linkin Park, Red Hot Chilli Peppers, div 80-talls rock.

 

Ungdomsskole

2004-2005: (Sjangre: Metal - nu-/trash, rock, rap, hip-hop) Metallica, Hammerfall, Linkin Park, Limp Bizkit, Eminem, Korn, Rammstein, Red Hot Chilli Peppers.

2005-2006: (Sjangre: Techno, metal - black/symf/death/melo-death, nu-, symf.metal, rock) Techno-periode (Dj Splash, Dj Panda, Dj Crapmuzac osv..), In Flames, Diablo, Soilwork, Children of Bodom, Cradle of Filth, Dimmu Borgir, Epica, Within Temptation, Nightwish, Slipknot, Rammstein, Metallica, Iron Maiden.

2006-2007: (Sjangre: Metal - black /symf./viking/folk, electronica, hip-hop) Arcturus, Storm, Dimmu Borgir, Ulver, Satyricon, Enslaved, System of a Down, Dirty Oppland, Gatas Parlament, Karpe Diem, Emperor, Metallica, Megadeth, Cypress Hill

 

Videregående

2007: (Sjangre: Metal - industrial/avantgarde/black/death/symfo./folk/viking, rock, prog., elctronica, jazz) Windir, Graveland, Falkenbach, Storm, Vreid, Borknagar, System of a Down, Pantera, Slayer, Arcturus, Ulver, Emperor, Enslaved, Immortal, Mayhem, Darkthrone, In the Woods, Pink Floyd, Seigmen, Dream Theater Pagan's Mind, Troll, Covenant/ The Kovenant.

2008-2009: (Sjangre: Metal - industrial/avantgarde/black/death/doom/symfo./folk/viking, rock, prog., electronica, jazz, eksperimentell, cut/collage) Mayhem, Satyricon, Ulver, Mysticum, Thorns, Fleurety, Virus/ Ved Buens Ende, Emperor, Enslaved, King Crimson, Van Der Graaf Generator, Camel, Rush, Gentle Giant osv. (70-talls prog-kick!), Porcupine Tree, Limbonic Art, Dissection, Xploding Plastix, Jaga Jazzist, When, Faith No More, Mr. Bungle, Seigmen, Motorpsycho, Opeth, Death, Manes, Green Carnation, Anathema, Opeth, Voivod, Seigmen, Zeromancer, Arcturus, Funeral, Candlemass, My Dying Bride.

 

18-19 år (nåtid)

Hører litt mindre på metal til fordel for Electronica og dets undersjangre.

Höjdare nå for tida: 16 Horsepower/ Wovenhand, Infected Mushroom, When, Jaga Jazzist, Susanne Sundfør, Enslaved, Ulver (som alltid :love: ), Björk, Sigur Rós, Shpongle, Radiohead, Crystal Castles, Coil, Anathema, Mike Patton (Mr. Bungle, Faith No More), Pendulum, The Prodigy, Anathema, DHG (Dødheimsgard), Gong, Bogus Blimp/Det Er Jäg Som Er Döden/DU, Code, Manes, Virus, Devil Doll, Fleurety osv.

 

Føler ikke musikksmaken min har forandret seg så veldig de siste ca. to-tre åra. Heller utviklet seg i den retning at jeg hører på mer musikk enn noen gang, og liker og utforske litt mer.

Lenke til kommentar

Det gikk som de fleste her, først i barne-sanger.

http://www.youtube.com/watch?v=drGrAFmG78E

Hadde så en periode hvor backstreet boys, a1 og div. pop musikk var tingen.

Den første sangen som "vippet" meg over til rock/punk var smooth criminal. Dette var på litt senere i barneskolen. Snublet over den på en pop-cd, og syntes den var awsome.

http://www.youtube.com/watch?v=Yyx5DuBmjI4

Heretter gikk det mye i punk/pop punk og litt metall som blink 182, sum41, zebrahead og linkin park.

Falt så mer bort fra punk og heller mot metall. System of a down, ratm, disturbed osv.

http://www.youtube.com/watch?v=bWSxELGNShk

Gikk deretter over til langt mer alternativ musikk, langt mer ekstrem, og langt mer variert.

 

Eksempler på sanger som representerer musikksmaken min nå:

 

Lenke til kommentar

Jeg startet å høre på hits for kids-cder og likte det alle andre på min alder likte. Skjønte aldri hva shaggy sang, men det gjorde ingenting!

 

Rundt 01-03 gikk det mye i blink 182, sum 41, queens of the stone age, the hives og jimmy eat world. Hører fortsatt på take off your pants and jacket :)

 

 

 

 

03-05 gikk jeg over til 50-cent/G-unit/The Game av en eller annen grunn.

 

 

 

05-08 Hørte jeg på metallica, pantera, trivium og bullet for my valentine. Startet også å spille gitar her.

 

 

 

08-10 Når hører jeg på alt fra blues til metal til pop, men foretrekker band som parkway drive, aild, kse, osv

 

 

 

Endret av Hvordangaardet
Lenke til kommentar

Begynte ikke og høre på noe særlig musikk før 3-4 klasse elns sååå.

 

3/4 klasse - var det som liksom var "populært" da, husker ikke stor mye da.

5 klasse - Mens resten av kompisene mine var stuck på "Rap" faktisk "Spetakkel" så hadde jeg begynt og høre på "Disturbed" og mer "mainstream", Metallica, Iron Maiden, evt.

 

7 Klasse - da hadde jeg begynt og høre på In Flames, BFMV og andre lignende band/artister. dette fortsatte da til 8-9 Klasse.

 

9/10 klasse - Da hadde jeg begynte og høre på mer "Billy Talent", Funeral for a Friend, Rise Against og andre lignende band.

 

1/2 VGS(nå) - hører jeg på ganske så mye, går mest i Rock da men hører på det meste blant Rock/Metall. en Spotify spilleliste for interesserte :wee:

Lenke til kommentar

8-10.klasse til 1.klasse på VGS:

 

Sjanger - symfonisk metal, death metal, Heavy metal, Metalcore, Trash metal osv.

 

Artister - Within temptation, My Dying Bride, Megadeth, Killswitch Engage, Dark tranquillity, Arch Enemy, Pantera, In flames, Anathema, Paradise lost osv.

 

2.Klasse på VGS:

 

Sjanger - Rock, Psychedelic rock, Indie rock, Progrock, post-hardcore, Alternative rock osv

 

Artister - Porcupine tree, Radiohead, Klaxons, Blonde readhead, Casiokids, Datarock, Death Cab For Cutie, Big bang, Jesus and Mary Chain, Joy Division, MGMT, Queens Of The Stone Age, The Black Heart Procession, The cure, The Boomtown Rats osv

 

3.klasse på VGS:

 

Her begynte min lidenskap for Old school, først og fremst.

 

Sjangere - Southern rock, British blues-rock, rock'n'roll, Soft rock, Bluesrock, rhythm and blues, hardrock, psykedelisk rock, Soul, Blues.

 

Artister - Santana, Supertramp, Steppenwolf, Jimi Hendrix, James Brown, The Yardbirds, The Rolling Stones, Lynyrd Skynyrd, Canned heat, The Doors, The Animals, Cream, Genesis, Ray Charles, Van Morrison, Joe Cocker, Creedence Clearwater Revival, Blue Oyster Cult, Atomic Rooster, Yes, Otis Redding, Marvin Gaye, The Who, The Grateful Dead osv

 

, ferdig med VGS:

 

Fremdeles veldig oppslukt av Old school, men har blitt åpen for alle mulige slags sjangere. Har blandt annet oppdaget at Drum n Bass ikke er så verst, får mer og mer sjansen for soul og blues, holder for øyeblikket på med å sjekke ut Old school hiphop, har blitt utrolig glad i elektronisk og eksperimentell, har planer om å dykke litt i klassisk og punk. Jeg har et åpent sinn, og er ute etter å utforske det meste, egentlig.

 

Artister -

 

Alt jeg har ramset opp hittil sammen med Florence and the Machine, Crystal Casltles, Ratatat, Ludovico Einaudi, Röyksopp, Passion Pit, The sugar hill gang, Netsky, Dj Hidden, BT med mer.

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Ble mye techno og trance som pjokk opp til rundt 6. klasse hvor det så ble en del hip-hop og rap fram til midten av ungdomsskolen hvor jeg begynte å høre på en del death, melodisk og power metal. Deretter utviklet det seg til thrash metal, heavy metal, hard/heavy rock, samt instrumental rock mot slutten av ungdomsskolen.

 

På videregående bevegde jeg meg mer over på progrock og progmetall, og nå (2 år etter videregående) går det for det meste i sistnevnte pluss litt orkestermusikk, piano/klassisk, drum'n'bass, dubstep, electronica, house og litt hard/nu-style alt etter humøret og situasjonen.

Lenke til kommentar

0-10: I begynnelsen regner jeg med det var litt barnemusikk. Etter hvert gikk jeg vel over til Hits for kids-musikken. Begynte å laste ned. Da gikk det mye i techno og trance.

 

10-13: Søstra mi har påvirka musikksmaken min en del, tror jeg. Ho brant CDer til meg med en del rock og metal. Hørte på et lite utvalg av metal (de samme sangene igjen og igjen). Gikk vel i Metallica, Nightwish og noe annet (husker ikke/vet ikke hva banda het) Hørte også på en del "morsomme" sanger (Weird Al og lignende)

 

14-15: Nå kuttet jeg ut alt som ikke var metal, på en måte. Gikk MYE i Metallica. Hørte vel også en del på nu-metal som Linkin Park, Rage against the machine og lignende. Høyttalerne spilte vel også en del "opera-metal" som Nightwish og Within Temptation.

 

16 (nå): Jeg hører fortsatt mye på metal, stort sett thrash metal, rapcore og nu-metal. Metallica, AC/DC, Megadeth, Anthrax, Testament, Reveille og Disturbed. Men nå begynte jeg også å høre på old-school rock/metal som Guns N' Roses, Pink Floyd og Led Zeppelin. Jeg har heller ikke noe imot pop og radiomusikk.

 

17 (nå): Hører stort sett på disse bandene: Metallica, Exodus, Heathen, Testament, Avenged Sevenfold, Anthrax, Megadeth, Slayer, As I Lay Dying, Tool, Muse og en del andre småband (folk jeg kjenner og lignende).

Lenke til kommentar

Barneskolen:

 

1-3. Klasse - Hva enn mamma kjøpte / spilte.

4-7. Klasse - Hits4kids, Eminem, 50cent.

 

Ungdomsskolen:

 

8. Klasse - System of a down, Eminem, 50cent, Basshunter, Dj Cammy ol., Snoop dogg

9. Klasse - Eminem, Snoop Dogg, Scooter, Headhunterz, Showtek, Donkeyrollers

10. Klasse - Headhunterz, Showtek, Donkeyrollers, Notorious BIG, generelt litt hardere.

 

Videregående:

 

1. Klasse: Jean Elan, Benny Benassi, Kid Cudi, Spencer&Hill, Pendulum, Rusko, Johnny Cash, Fabolous, Eminem (Recovery)

 

Det begynte litt tregt, men på ungdomsskolen fikk jeg etterhvert en egen musikksmak som ikke var det vanlige mainstreamdritet vi alle ble lært å elske i våre yngre år.

Føler at jeg nå har en meget variert musikksmak, med det beste fra flere sjangre, hører mindre på rock, men det avhenger av dagens humør og situasjonen. På fest er det ganske turnoff om man setter igang Satyricon eller Dimmu Borgir.

Tror jeg kommer til å helle lengre mot drum&bass, dubstep og electro etterhvert som jeg blir eldre, får bil og fester mer.

Lenke til kommentar

9-13 år: Elektronisk musikk, hovedsakelig trance og noe house.

14-15: Punk og noe rock

15-18: Rap, reggae og mye variert musikk som jeg likte lyden av. I denne perioden hørte jeg for første gang The Weight av The Band. En lyd jeg enda ikke har blitt kvitt fasinasjonen av.

18-19: Mye forskjellig house

19-20: Country, eldre pop, rock og amerikansk folkemusikk

20-21: Blues i alle dens former, noe Jazz og endel tradisjonell irsk musikk.

Lenke til kommentar

Først var det britney spears og jannike. Så fant jeg metallica. Så ble det litt rance før jeg gikk over til hiphop. Akkurat der har jeg noen gode: Warlocks og Pen Jakke ihvertfall. Så møtte jeg en fyrer og var så heldig å få en anbefaling. Los natas nemlig. Derreter fortsatte jeg å surfe last.fm og fant masse rar musikk. Og nå er jeg også litt tilbake på trance igjen.

Lenke til kommentar

Frem til jeg begynte på vidergående hørte jeg ikke på musikk i det hele tatt - bare musikk som var i filmer og i spill.

Men så fikk jeg høre Elenor Rigby på mp3-spilleren til en venn på en klassetur i vg1. Har vært stor Beatles-fan siden. Nå hører jeg omtrent bare på Beatles, sett bort i fra noe annet 60-talls og coldplay.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Føler det er litt på tide å oppdatere lista. :)

 

[1999, 7 år]: Hits For Kids, Smurfehits, det foreldrene mine hørte på (country, Vinskvett'n)

[2000, 8 år]: Ingen nevneverdig utvikling

[2001, 9 år]: Hits For Kids, det VG-lista hadde å by på, filmmusikk

[2002, 10 år]: VG-lista

[2003, 11 år]: VG-lista

[2004, 12 år]: Dj Rankin (det værste musikkminnet i livet mitt, sammen med BrokenCYDE :blush:), Dj "dittogdatt", E-Rotic (jeg skjønte ikke hva sangene handlet om :p )

[2005, 13 år]: Groove Coverage, Cascada, Dj Rankin, Dj "dittogdatt"

[2006, 14 år]: Basshunter, Gigi D'agostino, Groove Coverage, Cascada

[2007, 15 år]: Basshunter, Rob Mayth, Dj Splash, Metallica

[2008, 16 år]: The Prodigy, Pendulum, Infected Mushroom, Celldweller

[2009, 17 år]: The Prodigy, BrokeNCYDE, Pendulum, Celldweller

[2010, 18 år] The Prodigy, Pendulum, Chase & Status, Plan B, eldre Linkin Park, diverse rap, diverse dubstep, diverse rock, diverse house

 

Har bevegd meg langt bort fra screamo og lingende og utforsket mer av hip-hopens verden. Blitt enda mer fan av elektronisk musikk også. :)

Lenke til kommentar

Barneskolen:

Vel, akkurat det samme som alle andre. VG-lista topp 20 var kult, og det "The Voice" sto på i evigheter av gangen. Mot slutten av barneskolen(6.-7. klassen) hørte jeg litt på My Chemical Romance, Linkin Park og Muse.

 

Ungdomsskolen:

8.klasse: Det samme som de andre i klassen tenker jeg.. Listepop osv.

9. klasse: Leste Twilight-serien, og lastet ned alt av sanger som var i sammenheng med serien/filmen/forfatteren. Altså Muse, Blue Foundation, Secondhand Serenade, The Killers, The Fray osv.

10. klasse: Lei av det jeg hørte på i 9.

Begynte på dansekurs og falt for dancehall-sjangeren.. Og der er jeg enda, med endel innslag fra hip-hop.

Altså Elephant Man, Gyptian, Cali P, Supahype, Vybz Kartel, Akala, Jedi Mind Tricks, Immortal Technique. :-)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

5-10 år - Hits for kids og alt som gikk på radioen.

11-13 år- Eminem, 50 cent, The game osv...

13-15 år - Underground hip hop og heavy metall.

15-16 år - Noe mere rock, og sanger som inneholdt litt mere synging.

17-per dags dato - MYE elektronisk musikk. Digger alt fra ratatat til infected mushroom. Liker fortsatt hip hop som har et feelgood-preg over seg (altså IKKE sint hip-hop), men hører ekstremt lite på hip-hop nå. Liker mye annet enn elektronisk musikk også, men det er gjerne sanger som innebærer en flink vokalist og instrumenter. :)

Lenke til kommentar

5-10 år: Det som var på mp3-spillern jeg fikk av søstra mi :p Mest karpe diem.

10-14 år: Metallica for det meste.

15 år (nå):

 

Metal: Metallica, disturbed, gojira, fear factory, testament, megadeth, symphony x, dream theater

 

Hip-hop (rap): Karpe diem, Klovner i kamp, Notorious B.I.G, 2pac

 

Reggae: Bob marley, Ky-many marley.

 

Siste året har vært en stor forandring :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Barneskolen: Robbie Williams, Modern Talking, Europe, Hits for Kids.

 

Ungdomsskolen:Nighwish, Sonata Arctica, Within Temptation, Europe, E-type.

 

Vidergående: Nightwish, In Flames, Dark Tranquillity, Scar Symmetry, Mygrain, Disarmonia Mundi, Norther.

 

Etter Videregående: Nightwish, Hateform, Insomnium, Dawn of Tears, Kalmah, Catamenia, Dark Funeral, 1349, Kronos, Equilibrium, Ankhagram, Skepticism, Mournful Congregation etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...