Gå til innhold

Fortell hvordan musikksmaken din har utviklet seg!


KKake

Anbefalte innlegg

Før barneskolen:

 

Dunno.

 

Tidlig i barneskolen:

 

Listepop. Cartoons, Dr Macdoo, Dr Bombay, Toy-Box, Boyzvoice, Westlife, A1, NSync, und so weiter.

 

Senere i barneskolen:

Mer techno, trance, elektronika, house, rave, dance og jeg begynte å snuse litt på metall. Mylo, Blank and Jones, Röyksopp, Scooter, Nightwish, Tristania, Children of Bodom.

 

Ungdomsskolen:

 

Mindre Techno, mer Elektronika og Metall, ble også mer klassisk rock og rock.  Röyksopp, ATB, Tristania, A-ha, Blank and Jones, Children Of Bodom, Rob Zombie, Boston, Blue Öyster Cult.

 

VGS (Nåtiden):

 

Children Of Bodom

 

Tristania

 

Eric johnson

 

Daft Punk

 

Røyksopp

 

Eric Clapton

 

Pantera

 

Rob Zombie

 

Toto

 

Aerosmith

 

Kraftwerk

 

Boston

 

Manfred mann's Earthband

 

Skambankt

 

Pink Floyd

 

Deathstars

 

Gothminister

 

Jimi hendrix

 

Blue Öyster Cult

 

Van Halen

 

Ozzy Osbourne

 

Grover Washington, Jr.

 

Pearl Jam

 

Opeth

 

Rammstein

 

Novembre

 

(Yes, it's copypasta)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0-8 år: Creedence Clearwater Revival (høres på enda)

8-9 år: Eminem, Tungtvann og Gorillaz (Sistnevnte høres på enda)

10-11 år: Eminem, klassisk rock, litt klassisk, pop osvosvosv

12-13 år: Rap, Metal (mye nu metal), klassisk rock, CKY, Linkin park

14 år: Turboneger (Hører fortsatt på det gamle), Klassisk rock, litt metal

15-16 år: Pink Floyd, The Clash og mye annet. Veldig variert, men går mest i rock og punk.

 

En del forandring i det siste med andre ord :)

Lenke til kommentar

Før barneskolen:

:hmm:

Barneskolen:

Boyband, Hits 4 Kids :no:

Mellomtrinnet:

Queen, Kent, Britney Spears, Blink-182, Div. listepop...

Ungdomsskolen:

Kent, Rage Against The Machine, Röyksopp, Moby, Eminem, 50 Cent + litt listepop

Nå(VGS):

House og Hiphop

Endret av Hvorre™
Lenke til kommentar

Morsomt å se hvordan musikksmaken har forandret seg ganske så kraftig på forholdsvis kort tid hos mange av dere. Selv har jeg også forandret musikksmak noe, men ikke så veldig mye.

 

Den største forskjellen er vel at jeg har blitt mer melankolsk med årene, og foretrekker nå gjerne rolig musikk man kan sitte rolig å lytte til og nyte. Tidligere var jeg meg mer en rastløs rocker.

 

Mitt første favorittband var Def Leppard (slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet). Jeg likte musikken, likte historien deres og begynte å samle på alt jeg kom over av bandet. Så da den ene gitaristen døde tidlig i 1991, var det som om et familiemedlem plutselig var borte. Jeg har derfor fortsatt å følge bandet tett, og de er fortsatt blant favorittene, selv om jeg kanskje ikke hører så mye på andre artister/grupper i samme sjanger lenger.

post-90344-1251815363_thumb.jpg

 

Med årene ble jeg som sagt mer en melankoliker, og svenske

har jeg fått et helt spesielt forhold til. Både de underfundige tekstene, den nydelig stemmen og den innlevelsen hun og bandet har når de spiller, har appelert kraftig til meg.

post-90344-1251815398_thumb.jpg

 

Andre artister som jeg også har et spesielt godt forhold til er, Muse,

,
,
og
. Av norske artister, scorer Thomas Dybdahl høyt.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Min musikksmak har variert veldig.

Da jeg var rundt 12 år likte jeg prodigy og generelt mye pop musikk..

Fra 13 og til 16-17 hørte jeg mest på rock / metall som blant annet In flames, Soilwork, System of a down, Avenged Sevenfold, og mye mye mer innen det.

I det siste har jeg vendt mer mot House/trance type musikk, og jeg liker: Pulsedriver, Dave Darrel, Tiesto, Calvin Harris, Axwell osv. Men liker fortsatt Metall, så har en ganske variert smak :p

Lenke til kommentar

0-10 år: Vg-lista, Backstreet Boys, A1, Westlife.

10-13 år: Vg-lista, Bjørn Afzelius, Åge Aleksandersen, Terje Tysland

13-18 år: Metallica, Guns n' Roses, AC/DC, Iron Maiden, Helloween, Muse, Michael Jackson

18-Nå: Det samme + Queen, Rush, Tool, Dio, Dire Straits, Rainbow, The Police, Rage Against the Machine, Disturbed

 

Forandret seg litt da:)

Lenke til kommentar

På barneskolen brydde jeg meg ikke så mye om musikk, men var vel hits4kids og øynstein sunde.. :p

 

8 klasse: Xzibit, KoRn (Rap/Rock)

 

9 klasse: Eminem, tupac.. the list goes on. (rap)

 

10: Fortsatt samme rap, men med en touch av Breaking Benjamin og Avril lavigne :p xD

 

1. VGS: Liker forsåvidt det som treffer meg som bra musikk :) Breaking benjamin, noe michael jackson, avril lavigne,

 

Og så klart det som ligger dypest i hjertet mitt .. Rap<3

Endret av Mike32
Lenke til kommentar

Før barneskole: Alt av Alf Prøysen.

Barneskolen: I denne perioden gikk det mye i McMusic-plater med artister Destiny's Childs, Backstreet Boys etc. Fikk også med meg pop-fenomenet Aqua på denne tiden.

Mellomtrinnet + tidlig ungdomskole: I denne perioden skulle jeg høre på tøff og mørk musikk. Plutselig begynte jeg å høre på band og artister som System of a Down, Nightwish, Rage against the Machines, Papa Roach og en del andre metal-artister.

Sen ungdomskole + videregående: Musikkinstinktet i meg våknet og min higen etter mørk og røff musikk forsvant. Jeg ble plutselig mer opptatt av musikaliteten i musikken. Istedenfor å høre etter tøffe riff og stilige soloer hørte jeg etter fine og gjennomførte melodier, harmonier, akommpagnementer og vokaler. Som følge av dette ble alternative, indie-rock og indie-pop mine nye favorittsjangere. Jeg begynte å høre på artister og band som Elliott Smith, Built to Spill, Bright Eyes og Bloc Party.

Etter videregående og videre: Videreutviklet min sans og begeistring for alternative, indie-rock og indie-pop. I tillegg fikk jeg mer og mer sansen for 60-, 70- og 80-talls rock som The Who, Grand Funk (Railroad), The Beatles, Elton John, The Clash etc.

Lenke til kommentar

0-5 år: Hits For Kids.

 

 

5-10: Bare Egil Band( Hovedsakelig Arne), Øystein Sunde, litt Kaizers Orchestra i slutten, Primavera, Fortsatt litt Hits For Kids, Oppdaget det kuleste bandet i verden (på den tiden) som heter Metallica og Selvfølgelig Green Day.

 

 

10-12: Fortsatt Green Day, Et lite, men mislykket forsøk på Pink Floyd, My Dying Bride( WTF?), System Of A Down, Linkin Park selvfølgelig, ACDC, Deep Purple som smått og fortsatt, også den tidens kuleste band som heter Metallica.

 

 

13-14: All interesse for Metallica forsvant etter å ha overspilt det med bandet mitt:P, oppdaget Keep of Kalessin og Opeth med growl vokal som det går an å høre på, Porcupine Tree, Skambankt, The Low Frequency In Stereo, Kaizers Orchestra, Korn, Foo Fighters, Queens of The Stoneage, Bob Marley og sikkert mange andre jeg ikke husker nå.

 

 

15: Nå hører jeg på nesten alt som kan bli kalt for musikk. Nye band jeg har oppdaget i år er: Tommy Tokyo and Starving for My Gravy, Big Bang, Massive Attack, Harrys Gym, Årabrot, King Crimson, Katzenjammer, Big Bang er jeg også blitt en stor fan av som liveband, 22 og mange mange mange flere.

 

Som en konklusjon har jeg oppdaget at musikksmaken min er på riktig retnng. Kan høre på alt ifra Black Metal til Jazz og Blues på en god dag. Håper andre også finner den musikksmaken som passer dem best.

Lenke til kommentar

3-8år, Random:

Michael Jackson, VG-Lista

 

9-11år, Listepop:

Michael Jackson, Backstreet Boys, Spice Girls, Aqua osv....Mc Music :p

 

11-13år, Rap/Hip-Hop:

Eminem, Dr Dre, Snoop, Xibit Klovner i kamp osvosv

 

14år, Punk/Rock:

Linkin Park, Sum 41, Blink 182 osv

 

15år, Metal:

Iron Maiden, Metallica

 

16år, Rolig Musikk:

Coldplay, Bryan Adams, Lifehouse osv

 

17år, Euro-Trance/"Hands-up":

Cascada, Groove Coverage osv

 

18år, Trance:

Rank 1, Johan Gielen, Svenson, 4 Strings osv

 

19år, Dance:

Benassi Bros, Kate Ryan, Booty Luv osv

 

19-20år, House:

Swedish House Mafia, Ali Payami, David Guetta, Laidback Luke osv...

Endret av Mathia
Lenke til kommentar

5/6 til 9/10 år:

Hits for Kids

Queen

Deep Purple

Uriha Heep?

Manfred mann's Earthband

11 til 12 år:

Queen

Deep Purple

Uriha Heep?

Hip-Hop, rap og annet tull

En del Muse

In Flames

Opeth

Uriha Heep

Pink Floyd

 

13 til nå (14 år):

Muddy Waters

Johnny Winter

Nirvana

Metallica

Black Sabbath

Anthrax

Slayer

Bob Dylan

In Flames

Uriha Heep

Kaizers

Linkin Park

Slipknot

AC/DC

Manfred mann's Earthband

Jimi Hendrix

Rammstein

Blackfoot

Van Halen

En del folkemusikk

 

 

Det som står under Heep har jeg ikke hørt så mye på, heller ikke bluesen men såppas mya at jeg tar det med. Har vell også vært en del annet random som jeg ikke husker i farten, men grovt sett så er dette alt.

 

Generelt så klarer jeg det meste fra klassisk til hardere metall :)

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Før barneskolen

Smurfehits :new_woot:

 

Barneskolen

diverse pop / boybands

 

Mellomtrinnet

Queen, Kent, Green Day, mm

 

Ungdomsskolen

AC/DC, Rage Against the Machines, Metallica, Dream Theater ( :love: absolutte favoritt)

 

VGS

Slipknot, In Flames, Killswitch Engage, Sonic Syndicate, Dimmu Borgir, Satyricon, Opeth

Endret av Flux1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Dette blir litt vanskelig i og med at jeg ikke har peiling på hvor gammel jeg var eller når det var, men jeg får gjøre et forsøk.

 

La oss si 8-10 år siden hørte jeg vel mest på Röyksopp og R.E.M.

 

Som årene gikk hørte jeg litt på Paperboys, og mer og mer på Linkin Park.

 

Nå de siste 4-5 årene (tror jeg) har jeg hørt på mye forskjellig innenfor rock, rapcore, nu metal, trash metal, hard rock, punk, punk rock, alternative rock, og litt rap.

 

Bandene/Artistene jeg har hørt mest på de siste årene:

- Adema

- Linkin Park

- Dry Cell

- Level

- Domi

- P.O.D.

- Suicidal Tendencies

- Eminem

- Muse

- Bloc Party

- Skillet

- Fort Minor

- Rise Against

- Pantera

- Alter Bridge

- Scars On Broadway

- Tenacious D

- Korn

- Coldplay

- Helmet

 

Musikksmaken har vel mildt sagt forandres seg litt ;)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

0-8 år:

Standard "barnemusikk"

 

6-10 år:

Listepop...

 

10-12 år:

Madcon

Paperboys

Odd Nordstoga

Åge Aleksandersen

Brian McFadden

 

13 år:

Queen

The Beatles

Hanson

 

14 år:

Queen

The Beatles

Red Hot Chili Peppers

Muse

Jim Stärk

 

15 år:

Metallica

Queen

Muse

Big Bang

Status Quo

James Blunt

Michael Jackson

Bob Marley

Erik & Kriss

Karpe Diem

Madcon

"Old School Rock"-musikk

Filmmusikk/TVserie-musikk

 

16:

Metallica

Megadeth

Queen

Tenacious D

James Blunt

Bob Marley

"Old School Rock"-musikk

Filmmusikk/TVserie-musikk

Endret av tjotr
Lenke til kommentar

Var ikke så oppmerksom på hva jeg hørte på som liten, men here goes:

 

6-9 år - Backstreet boys og hits-for kids-crap

10-11 - Bare Egil Band, Luxus Leverpostei, Postgirobygget og den type musikk

12-13 - Karpe Diem, Oral Bee, Gatas Perlament, Dirty Oppland, eminem osv.

14 - Metallica, System of a Down og litt Slipknot

15 - Metallica, Slipknot, In Flames, litt Lamb of God

16 - Metallica, Slipknot, Lamb of God

17 - Metallica, Lamb of God og Children of Bodom

18 - Lamb of God, Slipknot og litt Metallica

 

Brå (og riktig) overgang ved ungdomsskolen må jeg si :new_woot:

19 - Opeth, Novembers Doom, Stone Sour, Metallica, Lamb of God, System of a Down, Leonard Cohen

Lenke til kommentar

Før 8: Smurfene

8 - 14: Svenske slagere, primavera og vazelina.

14 - 19: Metallica, maiden, 303 Infinity.

20 - 22: Vintersorg, Leave's eyes, wintersun, metallica, sabaton, nightwish, Avril Lavigne blush.gif, Hans Zimmer.

 

Akkurat nå har jeg begynt å like mer progressiv metal og punk.

Lenke til kommentar

Jeg hørte ikke på så veldig mye musikk som liten, men det er dette jeg husker.

 

Før 8: Ha'kke peiling.

 

8-10: Iron Maiden, Kiss, og så videre.

 

11; Vet ikke.

 

Sen barneskole: Muse, Kiss, og… Mer som jeg ikke husker.

 

Ungdomsskole: of Montreal, Neutral Milk Hotel, Gorky's Zygotic Mynci, Elf Power, The Olivia Tremor Control, Nick Drake, Someone Still Loves You Boris Yeltsin, Apples in Stereo, Belle & Sebastian, The Decemberists, Frank Zappa, The Mothers of Invention, Thee American Revolution, og Euros Childs. (Euros er vokalisten i Gorky's Zygotic Mynci.)

 

:roll:

 

Som sagt, jeg husker veldig lite av barndommen min. Ikke bare musikk, men mye annet er helt borte.

Endret av Dermuszdel
Lenke til kommentar

0-12: Diverse barnegreier. Ikke så mye musikk faktisk før rundt 12 år hvor jeg fikk Alice Cooper på kassett. Ikke akkurat overbegeistra, men en grei start.

12-16: Nirvana, Pearl Jam, Machine Head, Soundgarden, Pantera, Sepultura, A-Ha, Type O Negative, Whale, 2-Unlimited, Capella, REM og mye typisk for 90-tallet. Husker jeg satt polstra foran radioen og tok opp mye musikk på kassett. Veldig spennende. Skulle ønske jeg tok vare på disse.

16-26: Musikkinteressen vil ingen ende ta. Synest det er kjempespennende å lese om nye band, prøve de ut på youtube, spotify og diverse musikkmagasiner. Kjøpte plater i hytt og pine på musikkmesser o.l. Liker best musikk innen Rock, Elektronika og underkategorier av disse, men også jazz, klassisk (især artister ala Rachmaninov og Chopin), og noe popmusikk.

Lenke til kommentar

Barneskolen: Det andre hørte på, mye listepop og sånt. Fantes noen lyspunkter med Daft Punk og Gorillaz tho (thank you MTV).

 

 

U-skolen: Metall. Usj.

 

Vidregående: "Indie"-epoken min. Mye elektronika og typiske indieband (som er et begrep jeg egentlig hater å bruke)

 

Nå: Mye mer åpen for flere sjangere. Mye hip hop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...